Organisatie | Berkelland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde Politieke Avonden gemeente Berkelland 2023 |
Citeertitel | Reglement van Orde voor de Politieke Avond van de gemeente Berkelland 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening op de raadscommissies 2021 en het Reglement van orde 2021.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-05-2023 | nieuwe regeling | 18-04-2023 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Beeldvormende en oordeelsvormende sessies zijn (vergaderingen van) raadscommissies zoals bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet.
Het presidium heeft de volgende taken:
doet aanbevelingen aan de raad inzake de organisatie en het functioneren van de raad in het algemeen, de Politieke Avonden en andere bijeenkomsten voor de raad. Tevens het bespreken van en besluiten over algemene zaken betreffende de gemeente en het gemeentebestuur. Het beoordelen van de kwaliteit, tijdigheid en volledigheid van de vergaderstukken om een goed debat te kunnen voeren.
op voorstel van de voorzitter, één van de leden of de griffier wordt besloten vergaderd. Dit betreft zaken die financiële, economische of juridische gevolgen hebben, kunnen hebben of hebben gehad voor de gemeente alsmede zaken die de openbare orde en veiligheid betreffen of de persoonlijke levenssfeer betreffen.
Artikel 7 – Spreekrecht burgers
De (technisch) voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De (technisch) voorzitter kan van de volgorde afwijken, als dit in het belang is van de orde van de vergadering. In afwijking van het tweede lid kan de (technisch) voorzitter bepalen dat de spreker bij het betreffende agendapunt het woord voert.
Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De (technisch) voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers. Als er meer dan zes sprekers zijn, volgt een extra beeldvormende sessie of oordeelsvormende sessie. Tijdens een raadsvergadering verdeelt de voorzitter de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden, benoeming wethouders en commissieleden en fracties
Artikel 8 – Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden
Deze commissie onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw benoemde raadsleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuw benoemde raadsleden tot de raad. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
Deze commissie onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw te benoemen commissieleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de benoembaarheid van het betreffende commissielid. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
Hoofdstuk 3 Vergaderingen tijdens Politieke Avond
Paragraaf 1 Voorbereidingen, regels en verslaglegging
In spoedeisende gevallen kan de voorzitter van de raad na het plaatsen van een schriftelijke oproep en schriftelijke mededeling aan de raadsleden en commissieleden tot uiterlijk 48 uur voor het begin van de Politieke Avond een aanvullende agenda opstellen. Ook deze wordt met de daarbij behorende stukken op de website geplaatst.
Paragraaf 3 Orde van raadsvergaderingen
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen raadsleden de presentielijst, die aan het einde van elke raadsvergadering door de voorzitter van de raad en de griffier door ondertekening wordt vastgesteld.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, kunnen raadsleden hun voorgenomen stemgedrag kort toelichten door middel van een stemverklaring.
Artikel 24 – Procedure hoofdelijke stemming
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen tot dat de voorzitter met hamerslag het besluit heeft bekrachtigd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter van de raad de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Hoofdstuk 4 Bevoegdheden en instrumenten raadsleden
De behandeling van een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp (vreemd aan de orde van de agenda) vindt plaats nadat alle op de agenda opgenomen onderwerpen zijn behandeld. Wanneer er meer dan één motie vreemd aan de orde van de dag wordt ingediend, bepaalt het moment van indiening de volgorde op de raadsagenda.
Artikel 35 – Initiatiefvoorstel
Nadat het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, dan wel nadat de in het tweede lid gestelde termijn is verlopen, wordt het voorstel op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst. Als de schriftelijke oproep hiervoor al verzonden is wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende raadsvergadering geplaatst.
De behandeling van het voorstel vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende voorstellen en onderwerpen zijn behandeld. Tenzij de raad oordeelt dat het voorstel samen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp gecombineerd kan worden óf het voorstel eerst dient te worden behandeld in een beeld- en/of oordeelsvormende sessie.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
Artikel 39 – Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording gebeurt zo spoedig mogelijk, in ieder geval binnen 10 werkdagen nadat de vragen zijn ingediend. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende raadsvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het college de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
De voorzitter kan weigeren een onderwerp tijdens het vragenkwartier aan de orde te stellen indien hij het onderwerp niet voldoende actueel of niet geschikt acht voor behandeling in het vragenkwartier of indien het onderwerp in de raadsvergadering op diezelfde dag aan de orde komt of wanneer de vraag niet geschikt is voor een direct en kort antwoord.
Hoofdstuk 5 Besloten vergaderingen
Artikel 42 – Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op besloten raadsvergaderingen is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 44 – Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslissen deelnemers aan de beeldvormende of oordeelsvormende sessie respectievelijk de raad op voorstel van de (technisch) voorzitter dan wel voorzitter van de raad.