Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oldebroek

Nota Handhaving Fysieke Leefomgeving Jaarverslag 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOldebroek
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNota Handhaving Fysieke Leefomgeving Jaarverslag 2022
CiteertitelNota Handhaving Fysieke Leefomgeving Jaarverslag 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
  2. Besluit van de raad tot vaststelling van de Algemene plaatselijke verordening Oldebroek
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-05-2023nieuwe regeling

18-04-2023

gmb-2023-189257

1087881

Tekst van de regeling

Intitulé

Nota Handhaving Fysieke Leefomgeving Jaarverslag 2022

HOOFDSTUK 1: INLEIDING EN WETTELIJKE KADER

 

Inleiding

Voor u ligt het Jaarverslag Handhaving Fysieke Leefomgeving 2022. Het jaarverslag ziet op Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de diverse bijzondere wetten/verordeningen. In dit jaarverslag leest u wat wij het afgelopen jaar op het gebied van toezicht en handhaving hebben uitgevoerd.

 

In het jaarverslag wordt eerst kort de handhavingsorganisatie en de samenwerking beschreven.

Vervolgens nemen wij u mee in de ontwikkeling betreffende de implementatie van de Omgevingswet, de Wet kwaliteitsborging en de juridische kwaliteitszorg.

Daarna wordt per taakveld beschreven wat we het afgelopen jaar hebben gedaan. We doen dit aan de hand van de vier W-vragen:

  • 1.

    Wat houdt het taakveld in?

  • 2.

    Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

  • 3.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • 4.

    Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?

 

Wettelijk kader

Het jaarverslag laat zien welke taken in voorliggende jaar zijn uitgevoerd en hoe de capaciteit is ingezet. Het is zinvol om de daarin gestelde doelen en de verrichte werkzaamheden te evalueren. Het Bor stelt hieraan ook eisen in artikel 7.7 Bor en artikel 10.6 van de Mor. Zo moet in het jaarverslag worden aangegeven of de in het uitvoeringsprogramma opgenomen werkzaamheden zijn uitgevoerd en in hoeverre deze activiteiten hebben bijgedragen aan de gestelde algemene en specifieke doelen. Het jaarverslag (evaluatie) vormt een belangrijk onderdeel van de beleidscyclus voor toezicht en handhaving overeenkomstig de zogeheten Big-8 welke hieronder is weergegeven.

In het Bor zijn kwaliteitseisen opgenomen. Deze eisen een programmatische, strategische en onderling op elkaar afgestemde uitvoering van toezicht.

Grondslag voor professionaliteit en kwaliteit binnen toezicht en handhaving op de Wabo is de dubbele regelkring: de Big Eight. Het toezichtprotocol is het hulpmiddel om toezicht uit te voeren volgens deze Big Eight.

 

 

De bovenste regelkring betreft beleidskeuzen, strategie, het opstellen van een uitvoeringsprogramma en beleidsevaluatie. De onderste regelkring betreft het uitvoeringsprogramma en de professionele werkwijze, uitvoering en monitoring.

 

Kenmerkend is een keuze voor prioriteiten: belangrijke zaken krijgen veel aandacht en minder belangrijke minder. Het bestuur kan zelf de prioriteiten bepalen. 23 november 2022 is de nieuwe gemeenteraad geïnformeerd over handhaving.

 

Bevoegdheid

Het Jaarverslag Handhaving Fysieke Leefomgeving 2022 ziet zowel op bevoegdheden van het college als op zelfstandige bevoegdheden van de burgemeester. Het Jaarverslag Handhaving Fysieke Leefomgeving 2022 wordt dan ook door beide bestuursorganen vastgesteld. Op grond van artikel 7:3 van het Besluit Omgevingsrecht en in het kader van de algemene verantwoordings- en inlichtingenplicht van college en burgemeester, zoals opgenomen in artikel 169 en artikel 180 van de Gemeentewet, wordt het vastgestelde Jaarverslag Handhaving Fysieke Leefomgeving 2022 ter informatie toegezonden aan de gemeenteraad.

 

Ook wordt het vastgestelde Jaarverslag Handhaving Fysieke Leefomgeving 2022 toegezonden aan de provincie, de ODNV, de VNOG, het waterschap, de politie, het Openbaar Ministerie en de buurgemeenten.

HOOFDSTUK 2: HANDHAVINGSORGANISATIE

 

De uitvoering is ondergebracht bij het cluster Toezicht en Handhaving dat valt onder het team Ruimte. Uitgangspunt bij het opstellen van het HUP 2022 was de bestaande formatie. Deze is taakstellend en de basis voor de werkzaamheden in 2022. Dat neemt echter niet weg dat we door personele omstandigheden, de implementatie van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging en door het grote werkaanbod ook in 2022 capaciteit hebben ingehuurd.

 

De vaste formatie van het cluster Toezicht en Handhaving bestaat uit beleidsmedewerkers (3,8 fte), juridisch medewerkers/beleidsuitvoerders (2,1 fte), inspecteurs/toezichthouders (2 fte) en Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) (2,0 fte).

 

Per 1 januari 2022 bestond de inhuurformatie uit:

  • -

    Controleurs permanente bewoning ( 13 uur per week)

  • -

    Juridisch medewerker ( 32 uur per week tot 1 juli 2022);

  • -

    Boa openbare ruimte (Meidoornplein-manager) (24 uur per week);

  • -

    Trainee toezicht en handhaving (32 uur per week )van 1 januari 2022 tot 31 december 2022);

Samenwerking in de handhaving

De gemeente Oldebroek opereert in de handhaving niet als solitaire eenheid. De gemeente vindt afstemming met en samenwerking met diverse handhavingspartners, zoals rijk, provincie, politie, waterschap, regio en ODNV, belangrijk en noodzakelijk om een adequaat kwaliteitsniveau te bereiken.

De gemeente wil hier blijvend in investeren. Op het gebied van handhaving wordt op verschillende vlakken samengewerkt. Zoals met de provincie Gelderland in het kader van de Wet Natuurbescherming en het Waterschap Gelderland op het gebied van sloten en waterwegen.

Er zijn diverse overlegstructuren en een aantal gemeentelijke toezichtstaken zijn onder verantwoordelijkheid van gemeente overgedragen aan de veiligheidsregio en ODNV. Het jaarverslag van de VNOG en de ODNV volgen in het voorjaar van 2023.

Samenwerken in de handhaving houdt ook in dat de gemeente de ogen niet sluit voor overtredingen die niet tot het eigen takenpakket behoren, maar tot het takenpakket van een ander overheidsorgaan. De gemeente heeft een oog- en oorfunctie en zal bij overtreding, waar een ander overheidsorgaan bevoegd gezag is, deze overtreding melden. Daar waar gezamenlijk optreden tegen een overtreding noodzakelijk, wenselijk en/of effectief is, zal de gemeente actief de samenwerking opzoeken.

 

NEO/ H2O

Al enkele jaren werken de gemeente Nunspeet, Elburg en Oldebroek (NEO) nauwer samen op diverse gebieden. Zo is er een prima samenwerking tussen de Boa’s. Het doel van de samenwerking is dat vanuit de zelfstandigheid van de gemeenten zorg wordt gedragen voor een goede dienstverlening aan de inwoners en bedrijven. Lees hierover meer in hoofdstuk 9.

Vorig jaar zijn we in H2O verband gestart met de voorbereidingen op de komst van de Omgevingswet. Zo trekken we samen op met het beschrijven van de processen (die zijn klaar), het maken van sjablonen (rolt door in 2023) en de aanschaf/implementatie van het nieuwe zaaksysteem RX-Mission voor vergunningverlening en toezicht en handhaving (is per februari in werking voor T&H en in de loop van 2023 volgt het onderdeel melding bouwactiviteit). Het cluster Toezicht en Handhaving participeert actief in het implementatietraject. Elke gemeente levert per onderdeel een key-user (aanspreekpunt) voor de drie gemeenten. Oldebroek levert de key-user voor Toezicht en Handhaving

 

24-uurs bereikbaarheid

In de gemeente Oldebroek is er voor gekozen om de 24-uurs bereikbaarheidsdienst vanuit de organisatie in te richten (piketdienst). Ook sluiten wij aan bij de piketdienst van de ODNV voor calamiteiten op het gebied van milieu en asbest. De piketdienst is 24 uur bereikbaar en 7 dagen in de week. Er is gekozen voor een calamiteitennummer dat inwoners buiten kantooruren kunnen bellen bij incidenten op het gebied van de Wabo-handhavingstaken en bij evenementen, waarvan de afhandeling niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag. Wanneer er een melding binnen komt via de pikettelefoon, zal de inspecteur beoordelen of er een controle noodzakelijk is en zal hij eventueel voor overleg in contact treden met de jurist. Ook weten de Boa’s/ inspecteurs de juristen buiten kantooruren regelmatig te vinden voor diverse vragen of overleg.

Indien noodzakelijk wordt er direct een besluit opgesteld, wanneer er spoedeisendheid is. Met de 24-uurs bereikbaarheid wordt voldaan aan artikel 7.4 van de Bor. In 2022 zijn er 12 oproepen geweest. Een voorbeeld van een oproep was onder andere, een noodbevel opstellen, een brand, geluidsoverlast bij evenementen en illegale kap.

 

Oldebroek voor Mekaar

Wij ambiëren een samenleving die zich ontwikkelt op basis van inbreng, betrokkenheid, kennis en verantwoordelijkheid van inwoners. Bij het uitgangspunt “Oldebroek voor Mekaar” staat activering van de samenleving voorop. Wij zijn de weg ingeslagen van het stimuleren van initiatieven door de samenleving en die waar nodig faciliteren. Het gaat er ook om wat burgers, organisaties en gemeente samen kunnen doen. Waar nodig blijft daarbij een regierol voor de gemeente en zullen wij onze verantwoordelijkheid nemen om met visie leiding te geven aan het verder bouwen aan onze gemeente. De gemeente heeft vertrouwen in het zelfsturend en zelfcorrigerend vermogen van de samenleving. Als gevolg daarvan kan de handhavingstaak op een enigszins andere manier vormgegeven worden, zonder dat daarbij afbreuk gedaan wordt aan de wettelijke handhavingstaak.

De samenleving wordt waar mogelijk gestimuleerd om problemen onderling op te lossen in plaats van conflicten via de gemeente te laten lopen. De praktijk leert namelijk dat met elkaar praten vaak effectiever is dan dat de gemeente het bestuursrechtelijk handhavingsinstrumentarium inzet.

  • Vertrouwen in inwoner: naleefbereidheid, aanspreken en gemeente informeren;

  • Andere rol toezichthouder;

  • Meer inzet op alternatieve geschillenbeslechtingsmethoden: overleg, mediation buurtbemiddeling;

  • Veel zaken worden al in het voortraject opgepakt en afgehandeld (telefonisch of mondeling) zonder dat hier een officiële (schriftelijke) handhavingszaak uit voortvloeit;

  • Veel investering in voortraject heeft tot effect dat er minder juridische procedures uit voortvloeien;

  • Slechts in die gevallen waarin overleg niets oplevert wordt een formele handhavingszaak opgestart.

Toepassing van alternatieve geschillenmethodes levert over het algemeen geen tijdsbesparing op ten opzichte van de strikt juridische weg. Wel heeft dit de voorkeur omdat het mensen nader tot elkaar kan brengen, het stimuleert en vaak effectiever is. In 2022 heeft het onder andere goed uitgepakt bij een kwestie op het bedrijventerrein te Wezep/Hattemerbroek. Maar in enkele andere gevallen werd geconstateerd dat Oldebroek voor Mekaar al een gepasseerd station was en we formeel de zaak moesten oppakken.

 

Corona

In het begin van 2022 waren nog coronamaatregelen van kracht.

Het betreft hier het toezicht op de naleving van de corona-Covid 19 maatregelen. Deze maatregelen zijn door de rijksoverheid genomen op basis van de Wet publieke gezondheid. Daarbij is een groot deel van het toezicht op de naleving bij de gemeenten neergelegd. In 2022 moesten onze bouwinspecteurs niet meer worden ingezet voor de controle op naleving van de corona/covid-19 maatregelen. Ook was het niet nodig om als gevolg van de coronaproblematiek handhavingsprocedures op te schorten. Dit betekent de coronaproblematiek geen gevolgen gehad heeft voor de reguliere toezicht en handhavingsprocedures. Ook het inhuren van extra boa-capaciteit was niet nodig. De “corona-controles” konden ingepast worden binnen de reguliere werkzaamheden van onze buitengewoon opsporingsambtenaren. Meer over de corona- controles leest u in hoofdstuk 9 van dit jaarverslag.

 

Boerenprotesten

In het voorjaar/zomer hebben we in de gemeente Oldebroek te maken gehad met de boerenprotesten. Wij hebben ons in deze periode zo goed mogelijk voorbereid op alle verschillende soorten acties/ scenario’s die wij konden verwachten.

Er werden uit protest onder andere Nederlandse vlaggen omgekeerd opgehangen, waaronder ook in de openbare ruimte aan straatmeubilair. Er zijn meerdere externe bedrijven ingeschakeld om de vlaggen aan het straatmeubilair te verwijderen. Daarbij hebben meerdere bedrijven hun werkzaamheden moeten staken vanwege bedreigingen. Uiteindelijk zijn er om herhaling te voorkomen, 11 lasten onder dwangsommen opgelegd.

 

Ook zijn er eind juni hooi/strobalen met o.a. autobanden in brand gestoken langs de A28. Er is vervolgens afstemming geweest met de ODNV over hoe de opruimwerkzaamheden moesten plaatsvinden.

HOOFDSTUK 3: DE OMGEVINGSWET, DE WET KWALITEITSBORGING EN JURIDISCHE KWALITEITSZORG

 

Ook in het jaar 2022 heeft Toezicht en Handhaving actief geparticipeerd in een groot aantal werkgroepen die in het project implementatie Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging (Wkb) zijn ingesteld. Ook zijn medewerkers van Toezicht- en handhaving trekkers van een aantal werkgroepen.

 

De gemeenteraad heeft op 30 juni 2022 de op de Omgevingswet gebaseerde verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht vastgesteld. De verordening treedt in werking op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt. Dat is ook het moment dat de huidige verordening kwaliteit VTH die in 2016 is vastgesteld uit werking gaat. De verordening volgt het VNG-model. In de verordening is als uitgangspunt bepaald dat de gemeente bij de uitvoering van de betrokken wetten voldoet aan de landelijk overeengekomen kwaliteitscriteria. Dit betreft kwaliteitseisen aan de organisatie (grofweg eisen aan kwaliteit en kwantiteit van het personeel) en aan de processen (grofweg processen op orde, beschreven en vastgelegd). Daar waar niet voldaan wordt aan de kwaliteitscriteria moet het college dit rapporteren aan de gemeenteraad. Ook onder de huidige wetgeving en huidige verordening zijn kwaliteitscriteria vastgelegd Bij de vaststelling van de huidige verordening in 2016 was duidelijk dat wij als gemeente niet aan alle kwaliteitscriteria voldeden. Gegeven de plaatselijke omstandigheden is besloten om op deze punten af te wijken. De huidige kwaliteitscriteria zijn geënt op de huidige regelgeving. De op de Omgevingswet (en Wkb) gebaseerde kwaliteitscriteria waren bij de vaststelling van de verordening nog niet beschikbaar. Besloten is dan ook om in de loop van 2023 te komen met een plan van aanpak voor de toetsing van de organisatie aan de nieuwe kwaliteitscriteria.

 

Gezamenlijk met Hattem en Heerde werken we aan de ontwikkeling van op de Omgevingswet gebaseerde toezicht- en handhavingssjablonen. Daarbij maken we direct een verbeterslag in de leesbaarheid van de sjablonen, zonder dat dat afbreuk doet aan de juridische correctheid. Een deel van de sjablonen is gereed en kan geïmplementeerd worden in het nieuwe programma RX-mission. In 2023 willen we de resterende sjablonen opleveren.

 

De wet kwaliteitsborging

De in 2021 gestarte Wkb-proef (bouwlocatie Engelenburg/Bovenheigraaf) hebben we in 2022 afgerond. We hebben ervaring kunnen opdoen met hoe het toezichtproces verloopt onder de Wkb en met de documenten die in dit proces door de kwaliteitsborger en vergunninghouder opgeleverd worden en door de gemeente beoordeeld moeten worden. Opvallend is de uitgebreide rapportageverplichting die de aannemer heeft richting de kwaliteitsborger. Van vrijwel ieder bouwonderdeel moet de aannemer een rapportage voorzien van foto’s ter goedkeuring indienen bij de kwaliteitsborger. De Wkb brengt geen verandering in bestaande gemeentelijke toezicht en handhavingsbevoegdheden, maar heeft feitelijk wel tot gevolg dat, uitzonderingen daargelaten, bij bouwwerken die vallen onder de Wkb het accent van het toezicht op de bouwtechnische uitvoering verschuift van feitelijke controle op het perceel naar administratief-juridische controle (borgingsplan/dossier bevoegd gezag/gereed melding). Het toezicht op de niet-bouwtechnische onderdelen van de uitvoering van een vergunning blijft een exclusieve taak van de gemeente.

Voor de Wkb proef die betrekking heeft op de nieuwbouw van de brandweerkazerne geldt dat de bouw nog van start moet gaan. In 2022 hebben we het borgingsplan hiervoor ontvangen en beoordeeld.

 

Voor de Wkb zullen in 2023 sjablonen opgesteld worden. Dat doen we net als bij de toezicht- en handhavingssjablonen in gezamenlijkheid met Hattem en Heerde.

 

RxMission

RX-mission is het zaaksysteem voor vergunningverlening en toezicht en handhaving. Het zal het bestaande systeem Squit XO gaan vervangen. RX-mission sluit aan op de Omgevingswet en de Wkb. De implementatie is in 2021 opgestart samen met de gemeenten Hattem en Heerde.

 

Onder externe begeleiding (De Processpecialisten) hebben we samen met Hattem en Heerde in 2021 een vijftal werkprocessen beschreven. Twee van deze processen (“toezicht en handhaving” en “behandelen melding bouwactiviteit”) vallen onder het taakveld Toezicht en Handhaving. Deze processen zijn inmiddels grotendeels geïmplementeerd in het nieuwe programma Rx.Mission. Dit programma is aangekocht samen met Hattem en Heerde. Het programma biedt ook mogelijkheden voor de samenwerking met onze ketenpartners. De opleiding van de medewerkers is al in volle gang en zal in het nieuwe jaar verder worden voortgezet. De opleiding bestaat uit e-learning voor thuis en fysieke bijeenkomsten waarbij veel kennis kan worden uitgewisseld.

 

Juridische Kwaliteitszorg

We hebben diverse ontwerp-bestemmingsplannen en vooroverleggen juridisch beoordeeld en diverse juridische adviezen gegeven binnen en buiten het team Ruimte.

HOOFDSTUK 4: TOEZICHT EN HANDHAVING BRANDVEILIG GEBRUIK

 

Wat houdt de taak in?

Het betreft hier het toezicht op het brandveilig gebruiken van gebouwen en het voeren van de daaruit voortvloeiende handhavingsprocedures.

Dit taakveld ziet op het gebruik van het gebouw en niet op het bouwen zelf (de brandveiligheid van de constructie). Het toezicht op de brandveiligheid van de constructie maakt deel uit van het toezicht op de omgevingsvergunning.

 

Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

Voor de uitvoering van deze taak waren in 2022 20 juridische uren en 50 controle uren beschikbaar.

 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Het toezicht op het onderdeel brandveilig gebruik (meldingsplichtige of vergunningsplichtige inrichtingen) wordt uitgevoerd door de Veiligheidsregio Noord- en Oost- Gelderland. Brandveilig bouwen (Bouwbesluit) ligt bij de gemeente.

De regio verzorgt de controle en waar nodig de eerste correspondentie (constateringsbrief). Mocht een verder juridische procedure noodzakelijk zijn, dan wordt het dossier overgedragen aan de gemeente. Dit heeft in 2022 niet hoeven plaatsvinden en wij concluderen hier dan ook uit dat de naleefbaarheid groot is.

 

In 2022 speelde op het gebied van brandveiligheid onder andere de opvang van Oekraïense vluchtelingen in zowel het Buitencentrum als in bijgebouwen op particuliere percelen.

Verder zijn er twee programma’s van eisen (PVE) aangepast, van zowel het Buitencentrum als van Cêla Vita.

 

Vorig jaar is gesproken met de VNOG. Er is toen gesproken over de werkwijze van de VNOG en hun eigen positie. Dit was ook omdat we allemaal de verwachting hadden dat vanaf 2022 de WKB in werking zou gaan treden waardoor de rol van de VNOG anders zal worden. Daar de WKB vertraging heeft opgelopen, is het gesprek uitgesteld. We gaan in het eerste half jaar van 2023 met elkaar in gesprek. Deze afspraak is inmiddels ingepland.

De gemaakte afspraken (2015) blijven nog altijd van kracht over de levering van diensten.

Het gaat daarbij specifiek om maatregelen voor het beheersen van risico’s. Deze afspraken staan in een aparte overeenkomst opgenomen. Het gaat dan om afspraken over het geven van adviezen, het uitvoeren van controles en het geven van voorlichtingen. Deze afspraken lopen naar wens en er zal in 2023 weer verder worden gesproken tussen alle betrokken partijen.

 

Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?

Deze taken zijn het jaarrond uitgevoerd en gehaald.

HOOFDSTUK 5 TOEZICHT EN HANDHAVING ALCOHOLWET

 

Wat houdt de taak in?

Dit taakveld betreft het toezicht op de naleving van de Alcoholwet. Het gaat daarbij om controle van horecagelegenheden op vergunningvoorschriften, controle op het schenken van alcohol zonder vergunning en het controleren op leeftijdsgrenzen. Ook het controleren op tijdelijke ontheffingen bij bijvoorbeeld evenementen of para commerciële inrichtingen (zoals sportclubs) valt onder dit taakveld. Daarnaast behoren beleidsmatige werkzaamheden tot het taakveld.

 

Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

Het toezicht op de naleving ligt bij de boa’s. We hebben daarvoor 200 uur gereserveerd. Daarnaast hebben we 100 uren voor de beleidsmedewerkers gereserveerd.

 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Na twee jaar gedeeltelijke sluiting van de horeca door de coronapandemie is in 2022 de horeca voor het grootste gedeelte weer open geweest. In de eerste drie maanden van 2022 waren er nog een paar beperkingen en daarvoor heeft bij één horecagelegenheid een gesprek plaatsgevonden in verband met overtreding van de geldende coronamaatregelen. Dit is in een gesprek opgelost. Daarnaast heeft één horecaondernemer meegedaan aan de “landelijke demonstratie”.

De boa heeft in 2022 tien horecagelegenheden gecontroleerd of zij nog voldoen aan de wet- en regelgeving. Bij de meeste ondernemers was het in orde, maar bij een aantal waren de leidinggevenden gewijzigd (vertrokken of nieuw in dienst). Deze ondernemers is geadviseerd om binnen zes weken een wijziging op de vergunning aan te vragen.

 

In december 2022 is een bijeenkomst met alle horecaondernemers georganiseerd om samen met de ondernemers, de gemeente en de politie de belangrijkste onderwerpen op het gebied van horeca te bespreken. Hiervoor was aanmelding gewenst en omdat er uiteindelijk slechts van één horecaondernemer een aanmelding is ontvangen is besloten dit overleg te annuleren.

 

In het derde kwartaal van 2022 is door een extern bureau opnieuw een begin gemaakt met een mysteryguest onderzoek voor de naleving van de leeftijdsgrenzen bij het verstrekken van alcohol.

 

Daarnaast heeft in 2022 een procedure plaatsgevonden tot het intrekking van een alcoholvergunning. In de inrichting was een hennepkwekerij ontdekt en dit heeft ertoe geleid dat er uitgebreid onderzoek heeft plaatsgevonden naar de ondernemers. Daarom is besloten om in 2022 de alcoholvergunning van deze onderneming in te trekken in verband met ‘slecht levensgedrag’ van ondernemers.

 

Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?

Deze taken zijn het jaarrond uitgevoerd en gehaald.

HOOFDSTUK 6: TOEZICHT EN HANDHAVING EVENEMENTEN

 

Wat houdt de taak in?

Dit taakveld betreft het toezicht op evenementen die in de gemeente plaatsvinden. Het gaat daarbij om evenementen waarvoor vergunning verleend is, kleinschalige evenementen waarvoor een melding is ingediend en illegale evenementen (evenementen die uitgevoerd worden zonder dat daarvoor vergunning verleend is of melding is gedaan).

 

Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

Het toezicht op de naleving ligt bij de boa’s. We hebben daarvoor 200 uur gereserveerd. Daarnaast hebben we 40 uren voor de beleidsmedewerkers gereserveerd.

 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Na een periode van twee jaar coronapandemie en daardoor geen of slechts weinig evenementen, konden in 2022 weer als vanouds evenementen worden georganiseerd. Daar is ook weer veel gebruik van gemaakt. Er hebben een aantal grote evenementen plaatsgevonden, waaronder het Mega Piratenfestijn, Bigpop festival en de motorcross op circuit De Bargen. Daar zijn verder geen bijzonderheden geconstateerd.

 

Naar aanleiding van een groot besloten bedrijfsevenement op Landal landgoed ’t Loo zijn in september diverse klachten binnengekomen over geluidsoverlast en parkeeroverlast. De boa’s hebben de klachten opgenomen. Dit is besproken met het management van Landal.

 

Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?

Deze taken zijn het jaarrond uitgevoerd en gehaald.

HOOFDSTUK 7: TOEZICHT EN HANDHAVING MILEU

 

Wat houdt de taak in?

De uitvoering van “inrichtingsgebonden” milieutaken, maar ook de sloop- en asbesttaken heeft de gemeente grotendeels overgedragen (gemandateerd) aan de Omgevingsdienst Noord-Veluwe (ODNV). Daartoe behoort niet alleen de controletaak, maar ook de jaarlijkse programmering en prioritering en het namens de gemeente voeren van handhavingsprocedures.

 

Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

Hoewel deze taak grotendeels is overgedragen aan de ODNV hebben we zelf 250 beleids-/juridische uren gereserveerd.

 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Deze uren waren bestemd voor ondersteuning van de ODNV bij bezwaar- en beroepsprocedures, het overleg voeren met de ODNV (casusoverleg en deelname aan overleggroepen), de uitvoering van niet overgedragen taken (bijvoorbeeld inning van verbeurde dwangsommen) en het uitvoeren van taken op het gebied van asbest (asbestcoördinatie).

 

Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?

Deze taken zijn het jaarrond uitgevoerd en naar verwachting ook behaald. Over de exacte resultaten wordt u later geïnformeerd. Het jaarverslag 2022 van de ODNV wordt namelijk verwacht in het voorjaar van 2023.

 

Wet Natuurbescherming

Na het vernietigen van vergunningen door de Raad van State omdat de aanvragen gebaseerd waren op het Programma Aanpak Stikstof (PAS) beleid, is vergunningverlening in het kader van de Wet Natuurbescherming gestagneerd. Alleen als met zekerheid kan worden aangetoond dat een project geen toename van stikstofdepositie op een hiervoor gevoelig Natura-2000 gebied veroorzaakt kan de provincie medewerking verlenen. Door intern salderen (wijziging van bedrijf binnen vergunde rechten) kan een bedrijf gewijzigd worden. In 2022 is in onze gemeente hierdoor net als in 2021 voor meerdere aanvragen een positieve weigering afgegeven, omdat door een Aeriusberekening kon worden vastgesteld dat er geen sprake was van toename bij het intern salderen.

 

Voor de agrarische sector is het beleid bij het rijk en de provincie nog steeds volop in beweging. Voor andere sectoren kan toestemming mogelijk zijn. De vooralsnog enige zekere weg is om dit aan te tonen met een stikstofberekening in Aerius.

 

Er is in 2022 door de provincie Gelderland een overtreding van de Wet Natuurbescherming geconstateerd bij een motorcrossterrein in Oldebroek. Deze zaak is nog in behandeling.

HOOFDSTUK 8: TOEZICHT EN HANDHAVING WABO EN BOUWBESLUIT

 

Wat houdt de taak in?

Deze taak ziet op het toezicht op de naleving van de regels die bij of krachtens de Wabo gesteld zijn. Het gaat om het handelen zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning voor de onderdelen bouw en aanleg. Toezicht op naleving van bestemmingplannen hoort ook tot deze taak. Ook het toezicht op het Bouwbesluit bij bestaande objecten en bij vergunningvrije bouw behoort tot dit taakveld.

 

Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

Deze taak wordt uitgevoerd door de inspecteurs die daarvoor 2700 uur beschikbaar hebben; door onze juridisch medewerkers/beleidsuitvoerders die daarvoor 3000 uur beschikbaar hebben en door onze beleidsmedewerkers die daarvoor 1900 uur beschikbaar hebben.

 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

 

a.het houden van toezicht op verleende vergunningen

Het overgrote deel van de werkzaamheden van de inspecteur/toezichthouders bestond uit het controleren van omgevingsvergunningen. Voornamelijk voor de activiteit bouw. Op jaarbasis hebben we een controlevoorraad van 230 á 250 omgevingsvergunningen. Voor de controle daarvan hebben we circa 1900 uur beschikbaar. Per vergunning is dit gemiddeld ongeveer 8 uur. De werkzaamheden bestonden uit voorbereiding, uitvoering van controles en de juridisch administratieve uitwerking.

 

Gezien de beperkte beschikbare uren, controleerden we op hoofdlijnen. Accent daarbij lag op het uitzetten van de bouw, controle van wapening en andere constructieve elementen en het uitvoeren van eindcontroles. De inspecteurs bepaalde zelf op basis van aard en grootte van het bouwwerk en overige bijzonderheden de benodigde controlemomenten en stemde dat af met de bouwer en met externe handhavingspartners.

 

Prioriteit bij de bouwcontroles lag op constructieve veiligheid, brandveiligheid en duurzaamheid. Tegen afwijkingen op die vlakken traden we zonder meer op. Ook bij maatafwijkingen van meer dan 10% traden we op. Andersoortige overtredingen hadden geen prioriteit en hier is alleen tegen opgetreden naar aanleiding van klachten of handhavingsverzoeken van omwonenden. Ook wanneer het tolereren van een overtreding zou leiden tot anderszins onveilige situatie dan wel tot een stedenbouwkundig exces traden we op.

 

Een greep uit de grotere bouwprojecten in de gemeente Oldebroek

 

Oldebroek, ’t Loo en Wezep

De inbreidingslocatie (6 woningen) voormalig bedrijfsperceel Timbergroup aan de Rustenburgsweg 51 t/m 61 is in het voorjaar van 2022 afgerond.

Het WKB proef project (6 woningen) Engelenburg (voormalig bedrijfsperceel Fijn) en 2 vrijstaande woningen (niet onder het WKB project) zijn in de zomer van 2022 afgerond.

Het voormalig LHNO gebouw aan de Van Asch van Wijcklaan is gesloopt (locatie nieuwe school) en de Restauratie van het monument aan de Volle Hof ( Zuiderzeestraatweg )is begonnen.

 

Wezep

Bij het winkelcentrum is er gestart met sloop en bouw werkzaamheden. De nieuwbouw van de Lidl is gestart en de verbouw van de Plus is gestart.

 

Oosterwolde

In Oosterwolde is het Hart van Oosterwolde afgerond ( de appartementen en het MFC) en het woningbouwproject Oosterburgh is deels gereed. Verder is er gestart met de bouw van 14 woningen bij de Heerdt.

 

Hattemerbroek

Er zijn weer diverse bedrijven gerealiseerd op het bedrijventerrein H2O. Er wordt daar nog volop gebouwd.

 

Omgevingsvergunning voor de activiteit kappen en uitwegen

In 2021 zijn er zijn er 35 omgevingsvergunningen voor het onderdeel kappen ingediend. Zowel voor als na het verlenen van de omgevingsvergunning wordt er een controle uitgevoerd op de locatie van de te kappen boom.

 

In 2021 zijn er zijn er 25 omgevingsvergunningen voor uitwegen verleend. Dit gebeurd vaak in samenhang met andere bouwactiviteiten. Uitwegen zijn een potentieel risico voor de verkeersveiligheid. De aanvragen worden getoetst aan de Beleidsnotitie Uitwegen. De controles worden vaak in combinatie met de controle op de overige activiteiten van de omgevingsvergunning uitgevoerd. Medio 2021 is de uitweg op gemeentelijke wegen weer vergunningplichtig geworden, voorheen was dit een korte periode meldingplichtig. De beoogde deregulering zorgde voor meer onduidelijkheid voor de inwoners en een minder efficiënt proces in het afhandelen. Door de wijziging van melding in vergunning is er voor inwoners meer duidelijkheid gekomen. Daarnaast is de administratieve last intern verminderd.

 

b.het controleren op illegaliteiten

De inspecteurs hadden 800 uur beschikbaar voor het controleren op illegale bouw, illegale aanleg en illegaal gebruik. Het gaat daarbij om ambtshalve constateringen en om zaken die hun grondslag vinden in klachten of handhavingsverzoeken. Deze capaciteit was voldoende voor het uitvoeren van controles en bijkomende werkzaamheden in circa 50 handhavingszaken. De helft daarvan was ingepland voor klachten en/of handhavingsverzoeken. In 2022 zien we dat veel zaken doorlopen vanuit 2021. Er zijn iets meer zaken afgerond dat het jaar ervoor, maar de werkvoorraad blijft nagenoeg gelijk. Wel zien we duidelijk dat het aantal klachten in 2022 is afgenomen. Dit is onder andere te verklaren doordat we alleen aan het begin van 2022 in een lockdown zaten.

 

De overige uren waren gereserveerd voor die overtredingen die leiden tot stedenbouwkundige excessen, veiligheidsproblemen of onaanvaardbare aantasting van de leefbaarheid. Controle op permanente bewoning van recreatieverblijven viel hier ook onder.

 

De inspecteurs bepaalde zelf de benodigde controlemomenten en stemden dat waar nodig af met externe handhavingspartners.

 

Monumenten

Deze handhavingstaken gaan over werkzaamheden aan rijks- en gemeentelijke monumenten en eventuele wijzigingen aan (historische) tuinen binnen een landgoed die de status beschermde buitenplaats heeft.

Het aantal controles is afhankelijk van het aantal verleende vergunningen en het volgen van de gestelde voorwaarden. Per jaar worden er gemiddeld gezien ongeveer 10 vergunningen verstrekt.

 

Voor de instandhouding van de monumentale waarden van de rijks- en gemeentelijke monumenten heeft de controletaak van de toezichthouders (zeker op detailniveau) hoge prioriteit. Met name controle en bijsturing tijdens de verbouwing is gewenst, om te kunnen adviseren en bijsturen. De toezichthouders kunnen de controle in de meeste gevallen combineren met de reguliere bouwinspecties. Als er specifieke werkzaamheden aan monumenten zijn uitgevoerd, is het van belang om vanuit de monumentencommissie extra bouwkundige deskundigheid in te zetten. Daarbij is nauwe afstemming met de secretaris van de monumentencommissie en een proactieve houding van de monumentencommissie van belang.

 

In 2022 is één handhavingszaak gestart ten aanzien van monumenten. Er wordt nu gezocht naar mogelijkheden om verschillende onderdelen op een goede manier, met respect voor het monument te legaliseren.

Sinds januari 2022 is gestart met het werken met Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit, alvast in voorbereiding van de inwerkingtreding van de Omgevingswet.

Daarnaast wordt gewerkt aan het organiseren van een bijeenkomst voor monumenteneigenaren. Deze zal plaatsvinden in 2023.

 

c.het controleren op Bouwbesluit bij bestaande bouwwerken en vergunningvrije bouw.

We hadden hier geen uren voor gereserveerd. Dit betekent dat we hier niet structureel en actief op hebben gehandhaafd. Dit neemt echter niet weg dat op basis van meldingen/klachten van inwoners, signalen anderszins, incidenten of ambtshalve vermoedens ontstaan tijdens controlerondes, we wel optraden als zich situaties voordeden waarbij de veiligheid in het geding is. Deze zaken zijn met voorrang opgepakt. Zo zien we dat in coronatijd er behoorlijk wat vergunningsvrije bouwwerken bij kwamen in de gemeente. Vooral overkappingen met een gedeelte schuur. Enkele objecten werden geplaatst op plaatsen waar het bestemmingsplan technisch niet kon of bleken ze geheel niet vergunningsvrij te zijn of te groot.

 

d.het voeren van juridische procedures

Het gaat hier om de juridische afwikkeling van door de inspecteurs gedane constateringen en afdoening van klachten. We wikkelden het volledige proces in eigen beheer af, van het horen tot en met procedure bij rechtbank en Raad van State en uitvoering van dwangmaatregelen. De capaciteit hiervoor sloot aan op de controlecapaciteit. Behandeling van verzoeken in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur vielen ook onder dit taakveld.

 

In zijn totaliteit zijn op het gebied van handhaving van het omgevingsrecht de volgende acties verricht in 2022;

 

Onderwerp

Wat

Jaar 2022

Aantal

totaal

Gestart / ingediend

in 2022

Gestart / ingediend

voor 2022

Handhavingszaken

Constatering van gemeentewege

Afgerond

40

8

32

Loopt nog

59

22

37

Handhavingsverzoeken

Afgerond

2

-

2

Loopt nog

3

2

1

Bezwaar / beroep

Bezwaar

Afgerond

4

3

1

Loopt nog

-

-

-

Beroep

Afgerond

-

-

-

Loopt nog

4

2

2

Hoger beroep

Afgerond

-

-

-

Loopt nog

-

-

-

Voorlopige voorziening

Afgerond

1

1

-

Loopt nog

1

-

1

Dwangmaatregelen

Last onder dwangsom

Afgerond

4

-

4

Loopt nog

7

-

7

Last onder bestuursdwang

Afgerond

-

-

-

Loopt nog

-

-

-

Gedoogbeslissingen

Afgerond

-

-

-

Loopt nog

1

1

-

Inningen

Afgerond

-

-

-

Loopt nog

2

1

1

Woo-verzoeken

Afgerond

1

-

1

Loopt nog

-

-

-

Ingebrekestellingen

Afgerond

-

-

-

Loopt nog

-

-

-

Klachten

Afgerond

6

1

5

Loopt nog

6

4

2

Informatieverzoeken

Afgerond

-

-

-

Loopt nog

-

-

-

TOTAAL

AFGEROND

58

13

45

LOOPT NOG

83

32

51

 

In 2022 zien we dat veel zaken doorlopen vanuit 2021 en eerder. We zien dat het aantal afgeronde zaken wederom iets hoger is dan afgelopen jaar. Dit komt onder andere door meer personele capaciteit omdat o.a. de inspecteurs weer meer beschikbaar waren voor reguliere controles en de aanwezigheid van een trainee gedurende het gehele jaar. We werken met een actuele werkvoorraad die voldoende in control is. De ene zaak heeft echter een langere doorlooptijd dat een andere zaak. Dit komt bijvoorbeeld door een bestemmingsplanprocedure of een traject bij de Rechtbank of Raad van State.

 

Er zijn jaarlijks zaken die meer tijd vragen dan een gemiddelde handhavingszaak. Dit was dit op ’t Loo, Circuit De Bargen. In 2021 is de nieuwe O-meting opgesteld en in 2022 tot uitvoer gebracht. Naast onze eigen zaken wat betreft handhaving is nu de provincie met het perceel bezig in het kader van de wet Natuurbescherming.

 

Mediation en OVM

Het aantal dwangmaatregelen/inningen zijn relatief laag, dit is een gevolg van toepassing van "Oldebroek voor mekaar" in de handhavingsprocessen. Dit traject wordt al ingezet door de inspecteur, die doormiddel van bemiddeling en overleg probeert het probleem op te lossen. In het vervolgtraject wordt er door de juridisch medewerkers, voordat er een juridische stap wordt genomen, eerst opnieuw overlegd met de partijen om er op minnelijke wijze uit te komen. Daardoor wordt in veel gevallen voorkomen dat er langlopende juridische trajecten gevolgd dienen te worden. Opgemerkt moet worden, dat dit niet geldt voor de langdurige dossiers, waarin ondanks het toepassen van OVM geen enkele opening geboden wordt om een langdurig juridisch traject te voorkomen. Het toepassen van OvM levert geen tijd op, maar vaak is het voor beide partijen een bevredigendere oplossing dan de strikt juridische weg. In de praktijk blijkt dat we gemiddeld gezien per zaak 2 uur aan OvM kwijt zijn, maar er zijn ook diverse gevallen waarbij het aantal uren veel hoger is.

 

Arbeidsmigranten

Op grond van het beleid huisvesting arbeidsmigranten zijn arbeidsmigranten op recreatieparken en in woningen ( kamerbewoning) niet toegestaan. Binnen de gemeente Oldebroek verblijven op diverse plaatsen arbeidsmigranten. Er verblijven arbeidsmigranten/asielzoekers op Heidehoek, IJsselheide en op losse percelen. Met name op Heidehoek verblijven al geruime tijd legaal arbeidsmigranten. Gemiddeld verblijven er nu zo’n 100 tot 150 arbeidsmigranten op het park. Het aantal arbeidsmigranten fluctueert per seizoen.

 

Permanente bewoning

Het verbod op permanente bewoning ligt besloten in de gemeentelijke bestemmingsplannen en de beleidsnota "bestrijding permanente bewoning van recreatieverblijven in Oldebroek". De procedures geven uitvoering aan dit vastgestelde beleid. De uitvoering van het beleid heeft in het verleden veel tijd gekost, omdat een onderzoek naar permanente bewoning zeer zorgvuldig en integraal moet worden uitgevoerd.

 

Controles permanente bewoning

De procedures inzake permanente bewoning vinden jaarrond plaats, m.u.v. vakantieperioden en weekenden. Dit betekent concreet dat circa 40 weken op jaarbasis gecontroleerd kan worden. Daarbij is het noodzakelijk om de aandacht onder de verschillende locaties zoveel mogelijk te verdelen.

 

De locaties zijn:

  • Mulligen

  • IJsselheide

  • Heidehoek

  • Landal

  • De Wyckel

  • Voormalige jeugdherberg

  • Solitaire objecten

Mulligen

Met betrekking tot Mulligen waren er in 2022 geen bijzonderheden. Er lopen nog 3 aanvragen voor het omzetten naar de bestemming wonen.

 

Heidehoek en Landal

Met betrekking tot Heidehoek en Landal waren er in 2022 geen bijzonderheden met betrekking tot permanente bewoning.

 

De Wyckel

Een aantal mensen zijn gedurende een aantal maanden aanwezig op het park. In de meeste gevallen gaat het hier om tijdelijke huur in verband met verkoop woning of relationele problemen. In een incidenteel geval wordt de maximum periode van een half jaar overschreden. Deze bewoners worden hierop aangeschreven of doen zelf een verzoek op grond van de uitzonderingsregeling binnen het beleid “Bestrijding Permanente Bewoning”.

 

Halverwege het jaar hebben we de eigenaar van De Wyckel uitgenodigd voor een gesprek om over één bepaalde zaak te praten en om werkafspraken te maken wanneer mensen een verzoek indienen op grond van de uitzonderingsregeling ( hoofdstuk 10 van het beleid permanente bewoning). We hebben met de eigenaar afgesproken om goed met elkaar in contact te blijven.

 

IJsselheide.

Eind 2017 is gestart met controles die erop zijn gericht om permanente bewoning op het park tegen te gaan. Bij de start van het handhavingstraject werd van de 128 chalets ongeveer 60% permanent bewoond. Door de intensieve controles in 2018 en 2019 is dit aantal teruggebracht tot zo’n 12%. Eind 2020 werden nog slechts 8 chalets (6%) permanent bewoond. Vooral vanaf 2020 zijn volgens de parkbeheerder veel chalets verkocht en opgeknapt voor recreatieve verhuur. Er is een nieuwe speeltuin gebouwd en in 2021 is begonnen met het opknappen van een pand dat gebruikt kan worden als centrale ontmoetingsplek. In 2021 en 2022 zijn de controles door gemeentelijke inspecteurs nog op dezelfde voet voortgezet als in 2020. In 2021 waren er 3 a 4 chalets (2%) waarvan het sterke vermoeden bestond dat deze permanent bewoond werden. Begin 2022 waren dit er 6, maar eind 2022 is dit weer teruggebracht naar 4, door middel van aanschrijvingen. Dit zijn deels oude en deels nieuwe gevallen. Hieruit blijkt dat het nodig blijft om toezicht te houden, zodat het aantal permanente bewoners niet weer toeneemt. In 2023 blijft er daarom gecontroleerd worden door gemeentelijke inspecteurs, maar wel minder intensief dan voorgaande jaren. Ook worden afspraken gemaakt met parkeigenaar en –beheerder om permanente bewoning vroegtijdig te voorkomen of signaleren.

 

Solitaire recreatieobjecten

In 2022 zijn er twee handhavingszaken gestart bij solitaire objecten. Beide van gemeentewege geconstateerd. Deze zaken lopen door in 2023.

 

Overig

Er zijn in 2021 diverse telefoontjes en brieven binnen gekomen met betrekking tot permanente bewoning en het beleid van de gemeente. Over het gehele jaar gezien gemiddeld 3 per maand. Het gaat met name om mensen die een woning willen kopen, dan wel persoonlijke problemen hebben en

gebruik willen maken van de persoonlijke gedoogbeschikking.

 

Jeugdketen

Het is in 2022 rustig geweest qua constateringen.

 

Paramotoren

Er loopt nog 1 verklaring van geen bezwaar tot en met het voorjaar van 2024. Er zijn dit jaar geen klachten dan wel handhavingsverzoeken binnen gekomen.

Het Programma Vitaal Platteland Oldebroek (hierna: PVPO) is op 10 november 2022 vastgesteld door de gemeenteraad. In het PVPO staan de uitwerkingen en acties die nodig zijn om de ambities uit de Omgevingsvisie te bereiken. Het PVPO zorgt ervoor dat slimme koppelingen gaan ontstaan, zodat meerdere doelen (zoals de bescherming van de weidevogelgebieden) en kansen kunnen worden gediend vanuit een gebiedsgericht proces, waarbij we als gemeente de regie houden. Vanuit de bestaande planologische kaders zijn er op dit moment nog onvoldoende regels tegen het recreatieve medegebruik door paramotoren.

 

Reclame

De aanpak op reclame uitingen valt onder het regulier werk van team Handhaving. Er zijn in 2021 enkele zaken regulier opgepakt. De verduidelijking/aanvulling van enkele punten in het reclamebeleid zal in 2023 verder vorm krijgen. Het was de bedoeling om hier in 2022 al mee te starten, maar vanwege de pilot betreffende de reclame tijdens de verkiezingen en de pilot digitaal publicatiebord te Oosterwolde is in goed overleg met het college besloten om eerst de resultaten hiervan af te wachten, alvorens wordt gestart met het aanpassen van het huidige beleid.

 

e. het uitvoeren van projecten op gebied van handhaving

 

Project aanpak verrommeling.

In 2021 zijn we begonnen met de voorbereidingen voor dit project. Zo is er een aanzet gemaakt voor een plan van aanpak. We willen ons gaan richten op verrommeling van bermen in de openbare ruimte maar ook verrommeling van erven en terreinen. Het was de bedoeling om in 2022 het plan van aanpak af te ronden en te concretiseren ( in uren, fasering en/of temporisering). Echter in verband met het vertrek van personeel is dit project uitgesteld. Ook willen we de evaluatie van het project grondgebruik gebruiken als input voor het project verrommeling. Het gaat dan met name over de wijze van aanpak en gebiedsindeling.

 

Opvang Oekraïense vluchtelingen/ project Versneld wonen

Toen de oorlog in Oekraïne uitbrak en duidelijk werd dat er een groot aantal vluchtelingen naar Nederland zou komen, hebben we binnen heel korte tijd een beleid kunnen vaststellen met daarin richtlijnen over hoe om te gaan met de opvang van Oekraïense vluchtelingen door particulieren op eigen terrein. Door deze regeling vast te stellen konden we particulieren faciliteren die op eigen terrein Oekraïense vluchtelingen willen huisvesten in bijgebouwen, stacaravans e.d. Een dergelijke opvang is op grond van het bestemmingsplan niet toegestaan. We hebben 26 accommodaties gecontroleerd, goed bevonden en hiervoor gedoogtoestemming verleend om deze te laten bewonen door Oekraïense vluchtelingen. Deze toestemming betreft in eerste instantie een periode van een half jaar en kan met nogmaals een half jaar verlengd worden. Voor nog langduriger opvang zal een tijdelijke omgevingsvergunning moeten worden aangevraagd. Daarbij willen we administratieve lasten voor de inwoners zo beperkt mogelijk laten zijn en zal de gemeente geen leges in rekening brengen. We zijn aanwezig geweest bij informatiebijeenkomsten voor inwoners en hebben overleg gehad met de werkgroepen die deze particuliere initiatieven coördineren.

 

Een deel van de particuliere opvang betreft een opvang in de woning zelf. Deze vorm van opvang is niet in strijd met het bestemmingplan maar moet wel veilig gebeuren. 45 particulieren die Oekraïense vluchtelingen in de woning zelf opvangen, hebben we een informatiebrief over de toepasselijke regelgeving gestuurd.

 

Voor de gemeentelijke opvanglocatie aan de Broekeroordsweg hebben we vooruitlopend op het verlenen van een omgevingsvergunning een gedoogtoestemming verleend. Verder zijn bij deze locatie meerdere controles uitgevoerd en daarbij is de gebruiksvergunning iets aangepast i.v.m. het aantal vluchtelingen dat opgevangen worden.

 

Project Versneld Wonen

In het najaar van 2022 is gestart met het project Versneld Wonen. Omdat dit onderwerp ook raakvlakken heeft met onder andere de opvang van de Oekraïense vluchtelingen, het beleid permanente bewoning en het beleid kleinschalige woningbouwinitiatieven zijn er enkele medewerkers vanuit team handhaving betrokken geweest bij de dit project. Er heeft meermaals integraal overleg plaatsgevonden, zoals bijvoorbeeld wanneer iemand ging stoppen met de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Er is toen een eindbrief opgesteld, met daarin een passage over het lopende project Versneld Wonen. Want mogelijk hadden deze mensen wel ideeën die men graag met ons wilde delen.

 

Illegaal gebruik gemeentelijk eigendom

In juli 2014 is de beleidsnotitie "Onrechtmatig Grondgebruik Gemeente Oldebroek” in werking getreden. In deze notitie staat beschreven op welke wijze er wordt om gegaan met illegaal in gebruik genomen gemeentegrond. Daaropvolgend is er in 2017 een inventarisatie uitgevoerd waarin alle gevallen van onrechtmatig grondgebruik binnen de gemeente Oldebroek in kaart zijn gebracht. Deze inventarisatie is als input gebruikt voor het project Grondgebruik wat eind 2020 van start is gegaan. Dit wordt in projectvorm privaatrechtelijk uitgevoerd.

 

Bij onrechtmatig grondgebruik wordt gemeentegrond door inwoners gebruikt zonder dat dit rechtsgeldig is geregeld. Dit gebruik leidt tot rechtsongelijkheid voor inwoners van Oldebroek, aangezien andere inwoners zich bij de gemeente melden en wel voor het gebruik betalen. Door middel van dit project wordt beoogd deze rechtsongelijkheid te herstellen en wordt er gekeken op welke manier het onrechtmatig grondgebruik kan worden gelegaliseerd. Bovendien kunnen onrechtmatige grondgebruikers door verjaring eigenaar worden van de betreffende grond. De gemeente loopt het risico om steeds meer grondeigendommen kwijt te raken door verjaring, wat financiële schade tot gevolg heeft.

 

Medio september is het project in opspraak geraakt. Enkele aangeschreven inwoners van de gemeente hebben zich bij de Stentor gemeld en naar aanleiding daarvan zijn er door de gemeenteraad vragen gesteld. Tijdens de commissievergadering Ruimtegebruik en Leefomgeving van 12 oktober jl. hebben een aantal aangeschreven inwoners ingesproken. In deze vergadering is er door het College aangegeven dat er een evaluatie zal gaan plaatsvinden. Deze loopt nog door in 2023.

 

f. beleidsmatige werkzaamheden

Tot het taakveld horen diverse beleidsmatige werkzaamheden die in 2022 zijn uitgevoerd:

  • -

    het HUP2022 is afgerond in januari;

  • -

    het jaarverslag 2021 is afgerond in het voorjaar;

  • -

    beleidsnota opvang Oekraïense vluchtelingen op eigen perceel ( maart 2022);

  • -

    Verordening Fysieke Leefomgeving ( dec 2022 in college/febr 2023 in raad);

  • -

    opstellen van het HUP2023 en het jaarverslag 2022 ( start november 2021);

Niet gehaald in verband met personele omstandigheden en ontwikkelingen op het gebied van het project versneld wonen, de opvang van Oekraïense vluchtelingen en technologische ontwikkelingen;

  • -

    beleid permanente bewoning en reclameverordening updaten op enkele onderdelen;

 

Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?

Controles en juridische procedures vonden het gehele jaar plaats. Controles op permanente bewoning en controles in het kader van project IJsselheide vonden plaats buiten de vakantieperioden.

De beleidsmatige werkzaamheden vonden deels jaarrond en deels verspreid over het jaar plaats.

Bij de controle uren op vergunningen en illegaliteiten zien we dat deze nagenoeg gelijk zijn ten opzichte van een jaar geleden. De beleidsmatige werkzaamheden zijn niet geheel gehaald.

HOOFDSTUK 9: TOEZICHT OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID/ NALEVING BIJZONDERE WETTEN EN OPENBARE RUIMTE

 

Wat houdt de taak in?

Dit taakveld betreft het toezicht op de leefbaarheid in de gemeente zoals de gemeentelijke boa’s die uitvoeren en hun inzet op het gebied van openbare orde en veiligheid en naleving bijzondere wetten. Onder deze taak vallen ook de werkzaamheden/controles op het gebied van corona.

 

Ook de juridisch en organisatorische ondersteuning van de boa’s en de beleidsmatige samenwerking van Toezicht en handhaving met het onderdeel Openbare Orde en Veiligheid vallen binnen dit taakveld.

 

Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

Deze taak wordt uitgevoerd door de Boa’s die daar 1950 uren voor hebben en door de beleidsmedewerkers die daarvoor 1100 uur beschikbaar hebben.

 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In de eerste drie maanden van 2022 waren er nog coronabeperkingen waar de boa’s controles op hebben uitgevoerd. Verder hebben zij hun reguliere werkzaamheden weer zoveel mogelijk kunnen uitvoeren in 2022.

 

De (jeugd)overlast op het Meidoornplein heeft nog wel de nodige uren inzet gevergd, maar was in 2022 beheersbaar.

 

Er zijn in 2022 door de boa’s ongeveer 80 processen-verbaal uitgeschreven voor diverse onderwerpen, zoals:

verboden toegang, parkeren op de stoep of langs een gele streep, (brom)fiets in het voetgangersgebied, negeren geslotenverklaring vrachtwagens en personenauto’s, middengeleider negeren (gevaarlijk rijgedrag), vrachtwagens parkeren binnen bebouwde kom, helmplicht, rijden zonder rijbewijs, afvalverbranding, alcohol voor handen hebben en wildplassen.

 

Daarnaast is 3x aangifte vernieling van gemeentelijke eigendommen opgenomen.

 

In oktober 2022 hebben we afscheid genomen van één van onze boa’s die aan haar opleiding bij de politie is begonnen. Daarom hebben we het in de laatste maanden van 2022 met minder boa-capaciteit moeten doen. Gelukkig hebben we de vacature snel kunnen opvullen en start per 1 januari 2023 een nieuwe boa.

Dit heeft er wel toe geleid dat er in de laatste week van het jaar tussen kerst en oud & nieuw extra beveiliging is ingehuurd om voldoende toezicht te kunnen houden op de overlast rondom de jaarwisseling.

 

In december 2022 hebben de boa’s in Oldebroek, in samenwerking met de gemeenten Hattem en Heerde, de beschikking gekregen over bodycams. De benodigde juridische en (privacy)technische aspecten zijn afgerond en in september 2022 door het college en de ondernemingsraad geaccordeerd. Begin december heeft de boa een training gevolgd en vanaf dat moment is hij gerechtigd om de bodycam te dragen en te gebruiken.

 

Vanuit hun taak als afvalcoach is één van de boa’s zichtbaar de wijken ingegaan voor controles van de verschillende containers. Tijdens deze controles zijn overtreders aangesproken en gewaarschuwd. Hiernaast is er tegen een aantal excessen opgetreden.

 

Ook in 2022 hebben de boa’s gezamenlijke controlerondes uitgevoerd met externe partners, waaronder politie, buurgemeenten (Elburg, Nunspeet, Hattem en Heerde) en groennetwerk.

 

Ondermijning

Voor de gemeente Oldebroek was 2022 een aanloopjaar waarin de basis voor de aanpak ondermijning gelegd is. Vanaf 2023 komt er meer nadruk op het opwerken van signalen en het datagericht uitvoeren van (preventieve) integrale controles en interventies i.s.m. het ondermijningsteam.

Cijfers over 2022:

  • Aantal behandelde signalen: er zijn 10 signalen behandeld in het Lokaal Ondermijningsoverleg.

  • Aantal Bibob-onderzoeken: er zijn totaal 8 Wet Bibob-onderzoeken uitgevoerd in 2022, op Alcoholwet-vergunningen alsmede op omgevingsvergunningen Bouw.

  • Aantal interventies/controles/ pandsluitingen: één controle onderneming (PV opgemaakt en LOD opgelegd), 1 pandsluiting en 1 LOD (Damocles), 1 LOD drugsdealen (overtreding APV) en 1 casus richting informatieplein.

In 2022 zijn er in het kader van ondermijning ook een aantal acties voor bewustwording uitgevoerd:

  • Hennepcontainer

  • Escaperoom ondermijning

  • Interne presentaties

  • Meldroute en signaalkaart Oldebroek

  • Raadsbijeenkomst

Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?

Deze taken zijn het jaarrond uitgevoerd en gehaald.

LIJST MET AFKORTINGEN

 

APV: Algemene plaatselijke verordening

 

Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen

 

Boa: Buitengewoon opsporingsambtenaar

 

Bor: Besluit omgevingsrecht

 

BSBm: Bestuurlijke Strafbeschikking milieu

 

EPC: Energieprestatiecoëfficiënt

 

HUP: Handhaving en uitvoeringsprogramma

 

LOD: Last onder dwangsom

 

Mor: Ministeriële regeling omgevingsrecht

 

NEO: Nunspeet, Elburg en Oldebroek

 

ODNV: Omgevingsdienst Noord Veluwe

 

OVM: Oldebroek voor Mekaar

 

PAS: Programma aanpak stikstof

 

PV: Proces Verbaal

 

VNOG: Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland

 

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

 

Wkb: Wet Kwaliteitsborging

 

WKPB: Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen