Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veere

Nota terrassenbeleid Veere 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeere
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNota terrassenbeleid Veere 2012
Citeertitelnota terrassenbeleid Veere 2012
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpNota terrassenbeleid Veere 2012

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-06-2012Nieuwe regeling

12-06-2012

De Faam, 4 juli 2012

12b.01440

Tekst van de regeling

Intitulé

Nota terrassenbeleid Veere 2012

 

Intitulé

Het college heeft op 12 juni 2012 de volgende beleidsregels in de zin van de Algemene wet bestuursrecht vastgesteld voor het terrassenbeleid.

 

Artikel 1 begrippenlijst

In deze nota wordt verstaan onder:

a. APV: de APV van de gemeente Veere die geldt op het moment dat deze nota in werking is getreden, te weten de “Algemene plaatselijke verordening Veere 2011”.

b. Drank- en horecavergunning: vergunning zoals bedoeld in de Drank- en horecawet.

c. Exploitant: de natuurlijke persoon of de rechtspersoon voor wiens rekening en risico de openbare inrichting wordt geëxploiteerd.

d. Nota: nota terrassenbeleid Veere 2012.

e. Terrasvergunning: vergunning zoals bedoeld in artikel 2:10 (het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg in strijd met de publieke functie ervan) van de APV.

Voor de overige begrippen wordt verwezen naar de APV.

 

Artikel 2 juridisch kader

  • 1.

    Deze nota voorziet alleen in beleidsregels voor terrassen op openbare plaatsen. Deze nota is echter niet van toepassing op openbare plaatsen bij strandpaviljoens.

  • 2.

    In afdeling 5 (bruikbaarheid en aanzien van de weg) van de APV staat de grondslag van de nota. Een aanvraag terrasvergunning wordt getoetst aan de beleidsregels in de nota. Indien de aanvraag niet in strijd is met de nota, wordt de terrasvergunning verleend.

  • 3.

    Op grond van artikel 2:10, lid 2, van de APV kan de burgemeester nadere regels stellen aan de terrasvergunning. De nadere regels zijn opgesomd in artikel 5 van deze nota.

  • 4.

    Indien voor het realiseren van een terras op grond van de artikelen 2.1 en 2.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en bijlage II van het Besluit omgevingsrecht, naast een terrasvergunning, ook een omgevingsvergunning vereist is, moet die omgevingsvergunning apart worden aangevraagd. In dat geval is het ook verboden een terras zonder omgevingsvergunning te realiseren.

  • 5.

    De exploitant die alcoholhoudende drank schenkt, moet beschikken over een drank- en horecavergunning waarin het betreffende terras expliciet staat vermeld.

  • 6.

    Een aanvraag terrasvergunning wordt in behandeling genomen zodra de burgemeester de aanvraag heeft ontvangen en heeft geoordeeld dat de gegevens die op het aanvraagformulier staan, voldoende zijn overgelegd.

  • 7.

    De procedure en behandeltermijn van een aanvraag terrasvergunning zijn overeenkomstig hoofdstuk 1 (algemene bepalingen) van de APV.

 

Artikel 3 geldigheidsduur van de terrasvergunning

De terrasvergunning wordt voor onbepaalde tijd verleend, ongeacht het aantal dagen per jaar, dat het terras aanwezig is, met dien verstande dat de terrasvergunning vervalt in het geval dat:

  • 1.

    voor de openbare inrichting waartoe het terras behoort een nieuwe exploitatievergunning nodig is; de terrasvergunning vervalt op het moment dat de nieuwe exploitatievergunning is aangevraagd of op het moment dat de burgemeester aan de exploitant heeft laten weten dat een nieuwe exploitatievergunning nodig is;

  • 2.

    de burgemeester de vrijstelling die hij op grond van artikel 2:28 (exploitatie openbare inrichting), lid 3, van de APV heeft verleend, intrekt op grond van lid 4 van dat artikel; de terrasvergunning vervalt op het moment dat de vrijstelling is ingetrokken.

 

Artikel 4 randvoorwaarden voor een terrasvergunning

  • 1.

    Het terras mag alleen loodrecht op de voorgevel van de openbare inrichting worden geplaatst waartoe het terras behoort;

  • 2.

    de breedte van het terras mag niet meer bedragen dan de breedte van de voorgevel van de openbare inrichting waartoe het terras behoort;

  • 3.

    het terras moet dusdanige afmetingen hebben dat te allen tijde een vrije loopruimte op het betreffende trottoir aanwezig is van tenminste 1,50 meter;

  • 4.

    het terras mag niet voor andere openbare inrichtingen of bouwwerken worden geplaatst;

  • 5.

    het terras mag alleen geplaatst en gebruikt worden indien het ter plaatse geldende bestemmingsplan het gebruik als terras op de gevraagde locatie toelaat;

  • 6.

    een terras dat op één of meerdere parkeerplaatsen wordt gesitueerd, is alleen toegestaan mits het innemen van die parkeerplaats(en) geen onevenredige nadelige gevolgen heeft voor de parkeerregulering en de verkeersstromen; in hoeverre hiervan sprake is, wordt beoordeeld door de verkeersdeskundige;

  • 1.

    7. de burgemeester kan vrijstelling verlenen van het bepaalde in de leden 1 en 2 van dit artikel in het geval dat:

    a. de openbare inrichting waartoe het terras behoort, twee gevels heeft of

    b. het trottoir aan de voorgevel van de openbare inrichting te smal is voor een terras en/of aan de overkant van de straat of op een andere locatie mogelijkheden voor een terras aanwezig zijn;

  • 7.

    de burgemeester kan vrijstelling verlenen van het bepaalde in 3 van dit artikel in het geval dat in de straat waar de voorgevel van de openbare inrichting zich bevindt, reeds een terrasvergunning voor één of meerdere openbare inrichtingen van kracht is, of die niet langer dan een jaar geleden van kracht was voordat de nieuwe aanvraag werd ingediend, waarbij een smallere vrije loopruimte wordt toegelaten dan 1,50 meter of waar zelfs geen vrije doorloopruimte aanwezig is op het betreffende trottoir;

  • 8.

    de burgemeester kan de vrijstelling die genoemd is in de leden 7 en 8 van dit artikel alleen verlenen indien de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid voor hulpdiensten gewaarborgd blijven; hiertoe kan de burgemeester een verkeersdeskundige of een deskundige op het gebied van de openbare veiligheid om advies vragen;

  • 9.

    de burgemeester kan aan de vrijstelling die genoemd is in de leden 7 en 8 van dit artikel beperkingen opleggen, zoals aan de vorm, de opzet en de afmetingen van het terras en de periode waarvoor die vrijstelling geldt, indien dit op advies van de verkeersdeskundige of de deskundige op het gebied van de openbare veiligheid nodig is om de aanwezige verkeersveiligheid en de bereikbaarheid voor hulpdiensten te behouden of te vergroten.

 

Artikel 5 nadere regels

  • 1.

    Aan elke terrasvergunning worden de volgende algemene regels verbonden:

    a. voor het terras gelden dezelfde sluitingstijden als die van toepassing zijn op de betreffende openbare inrichting, zoals deze genoemd zijn in artikel 2:29 (sluitingstijd) van de APV;

    b. een half uur voor de betreffende sluitingstijd mag op het terras geen dranken meer worden geschonken;

    c. in het geval de betreffende straat wordt heringericht of om andere redenen –deels- moet worden opgebroken of niet bruikbaar is, kan het voorkomen dat geen gebruik kan worden gemaakt van de vergunning;

  • 2.

    De burgemeester kan in de vergunning bepalen dat het terras op bepaalde dagen niet of met aangepaste afmetingen mag worden geplaatst en gebruikt; onder bepaalde dagen worden in ieder geval verstaan dagen waarop herdenkingen, seizoensmarkten, kermissen en andere evenementen plaatsvinden;

  • 3.

    Indien de burgemeester een nadere regel, zoals bedoeld in lid 2 van dit artikel, opneemt in de vergunning wordt dit eerst aan de aanvrager medegedeeld alvorens de vergunning wordt verleend.

 

Artikel 6 gegevens aanvraag terrasvergunning

De aanvraag voor het verkrijgen van een terrasvergunning bevat tenminste de volgende gegevens:

  • 1.

    contactgegevens aanvrager, inclusief BSN-nummer of KvK-vestigingsnummer;

  • 2.

    naam en adresgegevens van de openbare inrichting waarvoor de terrasvergunning wordt aangevraagd;

  • 3.

    situatietekening (bijvoorbeeld schaal 1:100) van het gevraagde terras met daarop de maatvoering van het terras en de breedte van de voorgevel van de openbare inrichting;

  • 4.

    handtekening van de aanvrager.

 

Artikel 7 overgangsrecht

Vergunningen die verleend zijn op basis van de APV en de Nota Terrassenbeleid Veere 2007 blijven onverminderd van kracht en vervallen indien één of meerdere situaties van toepassing zijn die genoemd zijn in artikel 4.1 van de Nota Terrassenbeleid Veere 2007, overeenkomstig artikel 3 van de nota terrassenbeleid Veere 2012.

 

Artikel 8 inwerking treden nota terrassenbeleid 2012 en intrekken Nota Terrassenbeleid Veere 2007

De nota terrassenbeleid Veere 2012 wordt, op grond van artikel 3:42, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht bekendgemaakt. De nota treedt in werking de dag nadat de nota bekend gemaakt is in De Faam. Op die dag wordt de Nota Terrassenbeleid Veere 2007 ingetrokken.