Organisatie | Oude IJsselstreek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde rekenkamer Oude IJsselstreek |
Citeertitel | Reglement van orde rekenkamer Oude IJsselstreek |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-04-2023 | nieuwe regeling | 04-04-2023 |
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
1. In dit reglement wordt verstaan onder:
2. Dit reglement van orde vloeit voort uit artikel 9.1 van de Verordening op de Rekenkamer 2022 die bij raadsbesluit is vastgesteld door de gemeenteraad van Oude IJsselstreek d.d. 20 oktober 2022.
1. De rekenkamer bestaat uit drie externe leden, waaronder de voorzitter.
2. De leden zijn in gezamenlijkheid verantwoordelijk voor:
3. Bij of krachtens dit reglement kan de rekenkamer één of meer taken mandateren aan de voorzitter, de leden of de secretaris.
1. De voorzitter is belast met:
2. Bij afwezigheid van de voorzitter of bij terugtreding van de voorzitter ter vermijding van belangenverstrengeling is het eerste lid van toepassing op de plaatsvervangend voorzitter;
De rekenkamer stelt een onderzoeksprotocol vast waarin onder meer worden beschreven: de wijze van totstandkoming van het onderzoeksprogramma, de criteria voor onderzoekselectie, de wijze van totstandkoming van een onderzoeksopzet, de presentatie van een onderzoeksresultaat en de communicatie omtrent deze onderwerpen.
Hoofdstuk 3: Vergaderingen en gedragscode
1. De rekenkamer vergadert zoveel als noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taken.
2. Een lid kan de voorzitter verzoeken een extra vergadering te beleggen;
3. De vergaderingen zijn besloten, tenzij de rekenkamer anders beslist;
4. De voorzitter of een lid dat verhinderd is de vergadering bij te wonen, laat dit tijdig voor aanvang van de vergadering aan de secretaris weten;
5. De voorzitter kan één of meer derden uitnodigen om in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen. Deze hebben geen stemrecht.
1. De voorzitter stelt de voorlopige agenda op. De secretaris verzendt uit naam van de voorzitter, ten minste vijf werkdagen voor een vergadering, de agenda en bijbehorende stukken. In spoedeisende gevallen kan van de termijnen worden afgeweken;
2. Bij aanvang van de vergadering stelt de rekenkamer de agenda vast. Op voorstel van een lid kan de rekenkamer een agendapunt toevoegen of afvoeren of de volgorde van punten wijzigen.
Artikel 10. Quorum en besluitvorming
1. Besluiten kunnen alleen worden genomen als tenminste twee leden ter vergadering aanwezig zijn.
2. De rekenkamer streeft naar unanimiteit en besluit bij meerderheid van stemmen;
3. Indien één van de leden daarom vraagt kan een stemming worden gehouden;
4. Indien de stemmen staken, heeft de voorzitter een doorslaggevende stem;
5. In besluiten-/ afsprakenlijst van de vergaderingen wordt melding gemaakt van een eventueel minderheidstandpunt. De leden van de rekenkamer dragen het standpunt van de rekenkamer uit;
2. Het conceptverslag van elke vergadering wordt zo spoedig mogelijk na afloop van de vergadering door de secretaris verspreid onder de leden.
3. Het conceptverslag wordt met eventuele wijzigingen de eerstvolgende vergadering vastgesteld.
1. Bedrijven en/of organisaties waarbij een lid werkzaam is, bestuurslid of toezichthouder is, kunnen geen opdrachten voor de rekenkamer uitvoeren.
2. In gevallen waarbij sprake kan zijn van belangenverstrengeling of nauwe betrokkenheid met onderwerp of organisatie, zal het betreffende lid zich niet met het onderzoek bezighouden en geen deel uit maken van de betreffende beraadslagingen;
3. Informatie die de leden van de rekenkamer en haar medewerkers hebben verkregen, in en buiten vergadering, dient vertrouwelijk te worden behandeld, tenzij de informatie middels rapportages openbaar is gemaakt.
Hoofdstuk 4: Communicatie en verantwoording
1. De onderzoeksrapporten zullen worden aangeboden aan de raad, het college, de gemeentesecretaris en overige betrokkenen.
2. Alle relevante openbare informatie zal toegankelijk worden gemaakt via de website van de gemeente met een link naar de rekenkamer.