Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Aa en Hunze

Beleidsregels draagkrachtberekening Individuele bijzondere bijstand gemeente Aa en Hunze

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAa en Hunze
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels draagkrachtberekening Individuele bijzondere bijstand gemeente Aa en Hunze
CiteertitelBeleidsregels draagkrachtberekening Individuele bijzondere bijstand gemeente Aa en Hunze
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 35 van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-05-202301-01-2023nieuwe regeling

28-03-2023

gmb-2023-185676

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels draagkrachtberekening Individuele bijzondere bijstand gemeente Aa en Hunze

Het college van burgemeester en wethouders, gelet op artikel 1:3 van de Algemene wet Bestuursrecht en artikel 35 van de Participatiewet,

 

BESLUIT:

Vast te stellen, de volgende beleidsregels:

I: Bij de berekening van draagkracht uit inkomen en vermogen worden ten behoeve van de energielasten de volgende afwijkingen t.o.v. de normale draagkrachtberekening toegepast.

  • 1)

    Vrijlating vermogen eigen woning

  • 2)

    De daadwerkelijke woonlasten worden op de draagkracht in mindering, minus de basishuur de huurtoeslag of de hypotheekrente aftrek

  • 3)

    Ter compensatie van de zorgtoeslag worden de volgende bedragen op de draagkracht in mindering gebracht:

    • a)

      Alleenstaande het verschil tussen ontvangen zorgtoeslag tot maximaal de in de jaartabel belastingdienst vastgestelde bedragen

    • b)

      Gezamenlijke huishouding het verschil tussen ontvangen zorgtoeslag tot maximaal de in de jaartabel belastingdienst vastgestelde bedragen

  • 4)

    De gemiddelde verbruikskosten Nibud worden, afhankelijk van woningtype (gas) en de gezinssamenstelling (elektra) worden op de energiekosten in mindering gebracht.

  • 5)

    Reeds ontvangen steunmaatregelen:

    De reeds ontvangen steunmaatregelen, energietoeslag, korting november en december 2022 en het prijsplafond ingaande 1 januari 2023 worden op de te verstrekken bijstand in mindering gebracht.

II: In het kader van de uitkeringen aan inwoners vanwege de compensatie geleden schade Toeslagenaffaire Kinderopvangtoeslag wordt de volgende afwijking t.o.v. de normale draagkrachtberekening toegepast:

  • 1)

    De uitkeringen van € 30.000,- op grond van de zogenaamde “Catshuisregeling” herstel toeslagenaffaire kinderopvangregeling buiten de draagkrachtberekening te laten.

III : Ingangsdatum

Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag van publicatie en met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2023.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 28 maart 2023.

A.W. Hiemstra,

voorzitter

R. L. H. Schoonderbeek,

secretaris

Toelichting:

Normaal gesproken zou op grond van artikel 34, lid 2, aanhef en onder d, van de Participatiewet de overwaarde van een woning worden vrijgelaten tot een bedrag van € 54.900,00. Heeft de woning een hogere waarde en de bijstandsverstrekking is over de periode van 1 jaar hoger dan de gezinsnorm (€ 1.559,58) dan wordt bijzondere bijstand als lening verstrekt" (artikel 50, lid 2, aanhef en onder a Participatiewet). Artikel 50 lid 1 biedt echter de mogelijkheid om hier van af te wijken “indien tegeldemaking , bezwaring of verdere bezwaring van het in de woning/bijbehorende erf gebonden vermogen in redelijkheid niet kan worden verlangd”. De wet voorziet dus in de mogelijkheid het oververmogen in de woning buiten beschouwing te laten.

 

In het kader van de gestegen energiekosten achten wij het maatschappelijk gezien niet opportuun om gehoor te geven aan het gestelde in artikel 50 lid 2. Daarnaast kan in twijfel worden getrokken of de wetgever de huidige situatie heeft voorzien. Daarom is het voorstel om af te zien van het vermogen in een eigen woning bij vaststelling van het recht op bijzondere bijstand in energielasten om te voorkomen dat aanvragers worden geconfronteerd met hoge kosten.