Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oldambt

Beleidsregels Inburgering Gemeente Oldambt 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOldambt
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Inburgering Gemeente Oldambt 2022
CiteertitelBeleidsregels inburgering gemeente Oldambt 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpinburgering

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. https://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/2023-01-01
  2. https://wetten.overheid.nl/BWBR0044770/2023-01-01
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-202201-01-2022vernieuwd beleid

23-11-2022

gmb-2023-183753

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Inburgering Gemeente Oldambt 2022

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt,

 

Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en de Wet inburgering 2021;

 

overwegende dat het gewenst is beleidsregels vast te stellen betreffende de uitvoering van de in de Wet inburgering 2021 en aanverwante regelgeving aan het college van burgemeester en wethouders verleende taken en bevoegdheden;

 

B E S L U I T

 

vast te stellen de ‘Beleidsregels inburgering gemeente Oldambt 2022’

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • 1.

    In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    Asielstatushouder: de inburgeringsplichtige als bedoeld in artikel 13, eerste lid, van de Wet inburgering 2021;

  • b.

    Besluit: het Besluit inburgering 2021;

  • c.

    BRP: Basisregistratie personen;

  • d.

    Brede intake: de intake als bedoeld in artikel 14 van de Wet inburgering 2021;

  • e.

    COA: Centraal Orgaan opvang asielzoekers;

  • f.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt;

  • g.

    Gezinsmigranten en overige migranten: inburgeringsplichtigen, als bedoeld in artikel 19 van de Wet inburgering 2021;

  • h.

    Inburgeringsplichtige: de inwoner die volgens artikel 3 van de Wet inburgering 2021 inburgeringsplichtig is;

  • i.

    Inburgeringstraject: het traject dat is gericht op het afronden van het participatieverklaringstraject, het afronden van de Module Arbeidsmarkt en Participatie en het behalen van het inburgeringsexamen, de onderwijsroute of de zelfredzaamheidsroute;

  • j.

    Leerbaarheidstoets: de toets als bedoeld in artikel 14, derde lid, aanhef en onderdeel b, van de Wet inburgering 2021;

  • k.

    Leerroutes: de B1-route als bedoeld in artikel 7, de onderwijsroute, als bedoeld in artikel 8 en de zelfredzaamheidsroute, als bedoeld in artikel 9 van de Wet inburgering 2021;

  • l.

    Maatschappelijke begeleiding: de begeleiding van asielstatushouder zoals geregeld in artikel 13 van de Wet inburgering 2021;

  • m.

    MAP: de Module Arbeidsmarkt en Participatie, als bedoeld in artikel 6, eerste lid onderdeel b, van de Wet inburgering 2021;

  • n.

    PIP: het Persoonlijk plan Inburgering en Participatie, als bedoeld in artikel 15 van de Wet inburgering 2021;

  • o.

    PVT: het participatieverklaringstraject als bedoeld in artikel 6, eerste lid onderdeel a, van de Wet inburgering 2021;

  • p.

    Regeling: de Regeling inburgering 2021;

  • q.

    TVS: Taakstellingvolgsysteem, waarin het COA en gemeenten informatie delen over asielstatushouders;

  • r.

    Wet: de Wet inburgering 2021.

  • 2.

    Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Wet, het Besluit inburgering 2021, de Regeling inburgering 2021en de Algemene wet bestuursrecht.

 

Artikel 2 Brede intake

  • 1.

    Het college neemt de brede intake af in de 3de week gerekend vanaf het moment van inschrijving in de gemeente. Voor gezinsmigranten en overige migranten neemt het college de brede intake af, direct na het moment van inschrijving in de gemeente.

  • 2.

    De leerbaarheidstoets wordt afgenomen als onderdeel van de brede intake.

  • 3.

    De gemeente nodigt de inburgeringsplichtige schriftelijk uit voor de brede intake.

  • 4.

    De in het vorige lid genoemde uitnodiging vermeldt naast de dag, plaats en tijdstip van de intake ook het volgende:

  • a.

    het doel, de werkwijze en het belang van de brede intake in het inburgeringstraject;

  • b.

    het recht om de gesprekken in het kader van de brede intake met de gemeente alleen te voeren en

  • c.

    de gevolgen als de inburgeringsplichtige niet bij de brede intake verschijnt of hieraan onvoldoende meewerkt.

  • 5.

    Tussen de in het derde lid genoemde uitnodiging voor de brede intake en de intake zelf zit uiterlijk twee weken.

  • 6.

    Als het college op grond van artikel 14, tweede lid, van de Wet de brede intake in afwezigheid van de inburgeringsplichtige voltooit, onderzoekt het college de omstandigheden van de inburgeringsplichtige aan de hand van de gegevens waarover het college wel kan beschikken, zoals:

  • a.

    de uitkomsten van de leerbaarheidstoets;

  • b.

    informatie uit het uitkeringsdossier;

  • c.

    voor asielstatushouders: de gegevens uit het TVS.

Artikel 3 Het persoonlijk plan inburgering en participatie

  • 1.

    Het college nodigt de inburgeringsplichtige binnen uiterlijk drie weken na afronding van de brede intake uit voor een gesprek hierover, zodat tijdig het PIP kan worden opgesteld.

  • 2.

    Het college stuurt het PIP zo snel mogelijk en bij voorkeur schriftelijk naar de inburgeringsplichtige.

  • 3.

    Wanneer de inburgeringsplichtige voor wie de leerroute door een andere gemeente al is vastgesteld, verhuist naar de gemeente Oldambt, stelt de gemeente Oldambt het PIP opnieuw vast binnen tien weken na de inschrijving van de inburgeringsplichtige in de BRP. De leerroute die daarbij wordt vastgesteld, is gelijk aan de leerroute zoals die door de gemeente van vertrek is vastgesteld.

  • 4.

    De inburgeringsplichtige krijgt van hetgeen in lid 3 is bepaald, bij voorkeur schriftelijk, een nieuwe PIP.

Artikel 4 Leerroutes

Het college biedt gezins- en overige migranten ook toegang tot de leerroutes, die zij zelf dienen te bekostigen.

Artikel 5 Participatieverklaringstraject

  • 1.

    Het college stemt het PVT zoveel mogelijk af op de lokale situatie en behoefte, op de overige onderdelen van de inburgering.

  • 2.

    Het college legt afspraken over de deelname aan het PVT vast in het PIP van de inburgeringsplichtige.

Artikel 6 Module Arbeidsmarkt en Participatie

  • 1.

    Het college houdt bij het vaststellen van de inhoud en het aantal uren van de MAP zoveel mogelijk rekening met de vermogens, capaciteiten en ontwikkelbehoeften van de inburgeringsplichtige en de situatie op de lokale arbeidsmarkt.

  • 2.

    Het college legt de afspraken over de invulling van de MAP schriftelijk vast in het PIP van de inburgeringsplichtige.

  • 3.

    De inburgeringsplichtige ontvangt binnen vier weken een schriftelijk verslag van het eindgesprek.

Artikel 7 Inburgeringsaanbod asielstatushouders

Het inburgeringsaanbod sluit aan bij de capaciteiten, persoonlijke omstandigheden en mogelijkheden van de asielstatushouder.

Artikel 8 Voortgang inburgering

  • 1.

    Het college zorgt ervoor dat het voldoende zicht heeft op de voortgang van het voldoen aan de inburgeringsplicht door de inburgeringsplichtige en voert hiertoe periodiek voortgangsgesprekken met inburgeringsplichtige zolang het inburgeringstraject loopt.

  • 2.

    Het college wint bij de organisaties die bij het inburgeringtraject zijn betrokken informatie in die relevant om zicht te houden op de in het eerste lid bedoelde voortgang.

  • 3.

    Het college voert over de voortgang en stand der zaken aangaande het inburgeringstraject van de inburgeringsplichtige minimaal 3 keer per jaar overleg met de taalaanbieder(s), het participatiebedrijf en het sociaal werk bedrijf.

  • 4.

    Tijdens het voortgangsgesprek komen onder andere de afspraken uit het Persoonlijk plan inburgering en participatie aan bod. Met de inburgeringsplichtige wordt besproken of de onderdelen nog aansluiten bij de capaciteiten, de behoeften en de persoonlijke situatie van de inburgeringsplichtige. Het gaat daarbij in elk geval om:

  • a.

    de afgesproken leerroute;

  • b.

    de ondersteuning en begeleiding tijdens het inburgeringstraject;

  • c.

    de intensiteit van de verschillende onderdelen van het traject;

  • d.

    de participatie-activiteiten; en

  • e.

    de vorderingen en inzet van de inburgeringsplichtige.

  • 5.

    Van ieder voortgangsgesprek worden de bevindingen met belanghebbende gedeeld.

  • 6.

    Als het voortgangsgesprek daartoe aanleiding geeft kan het PIP geheel of op onderdelen worden aangepast, dat dan in een nieuwe beschikking moet worden vastgelegd.

Artikel 9 Maatschappelijke begeleiding

  • 1.

    De maatschappelijke begeleiding duurt maximaal 18 maanden en begint vanaf het moment dat de inburgeraar is ingeschreven in de gemeente.

  • 2.

    Het college stemt de inhoud en duur van de maatschappelijke begeleiding zoveel mogelijk af op het startniveau, de vaardigheden, de persoonlijke omstandigheden en de maatschappelijke positie van de asielstatushouder.

Artikel 10 Samenhang met handhaving op grond van de Participatiewet

  • 1.

    Wanneer een inburgeringsplichtige een bijstandsuitkering op grond van de Participatiewet ontvangt en zich niet houdt aan verplichtingen en afspraken uit het PIP, waarin de nadruk ligt op het bevorderen van participatie en het verkleinen van de afstand tot de arbeidsmarkt, vindt bij voorkeur verlaging van de uitkering plaats op grond van artikel 18 van de Participatiewet en de verordening zoals bedoeld in artikel 8, eerste lid, onderdeel a, van de Participatiewet. Het gaat hierbij om verplichtingen en afspraken anders dan in het aanbod in de MAP. Het college legt voor dezelfde gedraging dan geen bestuurlijke boete op grond van de wet op.

  • 2.

    Wanneer een inburgeringsplichtige die een bijstandsuitkering ontvangt zich niet houdt aan verplichtingen en afspraken in het PIP, waarin de nadruk ligt op het vergroten van de taalbeheersing en aan overige afspraken en verplichtingen in het PIP, legt het college bij voorkeur een boete op grond van de wet op. Het college verlaagt in dat geval voor dezelfde gedraging de bijstandsuitkering niet.

  • 3.

    Bij de keuze tussen enerzijds handhaving op grond van de Participatiewet door een verlaging van de uitkering en anderzijds handhaving op grond van de wet via een boete weegt het college ook af welke wijze van handhaving, rekening houdend met de gevolgen hiervan voor de inburgeringsplichtige, naar zijn oordeel het best bijdraagt aan het beoogde effect, te weten het succesvol voltooien van het inburgeringstraject.

  • 4.

    In de beschikking aan de inburgeringsplichtige vermeldt het college of er een boete op grond van de wet wordt opgelegd of dat de uitkering wordt verlaagd op grond van de Participatiewet.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op 1 januari 2022.

Artikel 12 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels inburgering gemeente Oldambt 2022.

 

De secretaris, De burgemeester,

Berlinda Aukema Cora-Yfke Sikkema