Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tubbergen

Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Tubbergen 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTubbergen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Tubbergen 2023
CiteertitelVerordening op de vertrouwenscommissie Tubbergen 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 61 van de Gemeentewet
  2. artikel 61c van de Gemeentewet
  3. artikel 84 van de Gemeentewet
  4. artikel 147 van de Gemeentewet
  5. artikel 149 van de Gemeentewet
  6. artikel 15 van de Archiefwet 1995
  7. artikel 31 van de Archiefwet 1995
  8. artikel 9 van het Archiefbesluit 1995
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-04-2023nieuwe regeling

18-04-2023

gmb-2023-182973

6B

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Tubbergen 2023

De raad van de gemeente Tubbergen,

 

gelet op de vacature voor burgemeester van de gemeente Tubbergen

 

gelet op de artikelen 61, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, artikel 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

 

gelezen de ‘Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester’ van de Minister van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 13 november 2017;

 

gelezen het voorstel van de voorbereidingscommissie van 13 april 2023 voor het instellen van een vertrouwenscommissie en het vaststellen van een verordening dienaangaande;

 

BESLUIT

 

Vast te stellen de navolgende

 

Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Tubbergen 2023

Artikel 1.  

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de commissie: de vertrouwenscommissie;

  • b.

    de commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Overijssel;

  • c.

    de voorzitter: de voorzitter van de commissie;

  • d.

    de secretaris: de secretaris van de commissie.

Artikel 2. Taak

De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 3. Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de voorzitters van fracties die deel uitmaken van de gemeenteraad.

  • 2.

    De commissie kiest uit haar midden de voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 4.

    De gemeenteraad voegt een wethouder aan de commissie toe als adviseur in verband met de vervulling van de in artikel 2 genoemde taak.

  • 5.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 6.

    De adviseur is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De gemeentesecretaris wordt aangewezen als plaatsvervangend secretaris van de commissie

  • 3.

    De (plaatsvervangend) secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 4.

    De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Artikel 5. Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2.

    De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 3.

    De commissie legt in elke vergadering en elk gesprek geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 4.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 9 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 5.

    De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding lijft gewaarborgd bij het begeer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6.

    De in dit artikel bedoelde geheimhouding brengt met zich mee dat de leden van de commissie noch mondeling, noch schriftelijk inlichtingen over de kandidaten inwinnen bij of geven aan derden.

  • 7.

    De griffier draagt er zorg voor dat alle schriftelijke informatie over kandidaten onder strikte geheimhouding wordt gedeeld met de leden van de commissie en ook weer wordt ingenomen.

  • 8.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 9.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de secretaris en de adviseur.

Artikel 6. Vergaderingen

  • 1.

    De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoel van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht. De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen.

  • 2.

    De commissie vergadert zo vaak als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 3.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur van tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, indien een adviseur aan de commissie is toegevoegd, de adviseur en, indien het gesprek met hem of haar plaatsvindt, de burgemeester.

  • 4.

    De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 5.

    Wanneer de commissie sollicitanten spreekt, dienen hierbij voorzieningen getroffen te worden ter bescherming van de privacy van de sollicitanten. Hierbij dient onder meer gedacht te worden aan de plaats en het tijdstip van de gesprekken.

Artikel 7. Inwinnen van inlichtingen

De commissie verschaft zich uitsluitend door tussenkomst van de commissaris van de Koning informatie over kandidaten. Dit vloeit rechtstreeks vooruit uit artikel 61, vierde lid, van de Gemeentewet.

Artikel 8. Correspondentie

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privéadres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privéadres van de secretaris verzonden.

Artikel 9. Verslag

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen.

  • 2.

    Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

    • a.

      Een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht,

    • b.

      Een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

    • c.

      Een concept aanbeveling waarin de volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling wordt gemotiveerd,

    • d.

      Of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie,

Artikel 10. Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de ‘Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester’ van 13 november 2017 niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 11. Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 12. Archivering

  • 1.

    De secretaris van de commissie draagt er bij de benoemingsprocedure zorg voor dat alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als ‘geheim’ worden gearchiveerd in de gemeentelijke archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

Artikel 13. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening vervalt op de dag volgend op die waarop aan de raad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister door een Koninklijk besluit is gevolgd.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening op de vertrouwenscommissie Tubbergen 2023.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 18 april 2023

De gemeenteraad van Tubbergen,

De griffier,

Drs. J.B. Zijlstra (wnd.)

de voorzitter,

J.H.M. Hermans-Vloedbeld (wnd.)