Organisatie | Zeist |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening controle op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Zeist (artikel 213 Gemeentewet) |
Citeertitel | Verordening controle financiële beheer en organisatie (artikel 213 Gemeentewet) gemeente Zeist 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Zeist van 9 november 2010.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-04-2023 | nieuwe regeling | 18-04-2023 |
Besluit van de raad van de gemeente Zeist tot vaststelling van de Verordening controle op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie gemeente Zeist (artikel 213 Gemeentewet) (Verordening controle financiële beheer en organisatie (artikel 213 Gemeentewet) gemeente Zeist 2023)
De raad van de gemeente Zeist;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 maart 2023;
gelet op artikel 213, eerste lid, Gemeentewet en het Besluit accountantscontrole gemeenten;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening controle op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Zeist (artikel 213 Gemeentewet)
In deze verordening wordt verstaan onder:
auditcommissie: een door de raad ingestelde commissie, samengesteld uit leden van de raad, waarbij iedere raadsfractie één lid en een plaatsvervangend lid kan aanwijzen. Voor aanwijzing als (plaatsvervangend) lid komen ook de door de raad benoemde fractieassistenten in aanmerking. De taken van de auditcommissie zijn opgenomen in artikel 2 van de Verordening op de Auditcommissie;
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole
Artikel 3. Overige controles en opdrachten
Burgemeester en wethouders kunnen de accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de doelmatigheid en doeltreffendheid als bedoeld in Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Zeist 2009 voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Burgemeester en wethouders informeren de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Burgemeester en wethouders dragen de zorg voor de verantwoording aan derden en nemen hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Als een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, zijn burgemeester en wethouders bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad aangewezen accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Artikel 4. Inrichting accountantscontrole
Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek overleg plaats tussen de accountant, de auditcommissie en vertegenwoordigers van de gemeente. De auditcommissie kan hierbij gebruik maken van haar bevoegdheid om leden van het college, leden van de Rekenkamercommissie, ambtenaren, belanghebbenden en deskundigen uit te nodigen voor het verschaffen van inlichtingen of het deelnemen aan de beraadslagingen (artikel 9 van de verordening op de Auditcommissie).
Artikel 5. Informatieverstrekking door burgemeester en wethouders
Burgemeester en wethouders overleggen de gecontroleerde jaarrekening samen met de accountantsverklaringen en het verslag van bevindingen tijdig aan de raad, met dien verstande, dat – na besluitvorming door de raad – wordt voldaan aan de termijn van indiening van de stukken aan de Provincie vóór 15 juli van het jaar volgend op het verslagjaar.
De accountant maakt in de accountantscontrole zo veel mogelijk gebruik van de aanwezige interne beheersing van de werkzaamheden van de interne auditfunctie van de gemeente en stimuleert door een zo veel mogelijke organisatiegerichte accountantscontrole de verdere kwaliteitsverbetering en professionalisering.
Artikel 6. Toegang tot informatie door accountant
De accountant is bevoegd om van alle in de gemeentelijke organisatie werkende personen mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat de in de gemeentelijke organisatie werkende personen hieraan hun medewerking verlenen.
Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat alle in de gemeentelijke organisatie werkende personen zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over het gevoerde financiële beheer, de getrouwheid van zowel het financiële beeld als de verklaring omtrent de rechtmatige totstandkoming van de baten en lasten.
Artikel 7. Rapportering door accountant
Indien de accountant bij een accountantscontrole tot het oordeel komt dat de rechtmatigheidsverantwoording door burgemeester en wethouders niet getrouw is, dan wel afwijkingen constateert die op zichzelf leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende controleverklaring, dan wordt dit aan burgemeester en wethouders voorgelegd met de mogelijkheid voor burgemeester en wethouders om op het oordeel en de afwijkingen te reageren, alvorens dit te melden aan de raad met afschrift hiervan aan burgemeester en wethouders.