Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidskader verstrekking openbare en geheime informatie aan de raad 2023 |
Citeertitel | Beleidskader verstrekking openbare en geheime informatie aan de raad 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidskader Verstrekking openbare en geheime informatie aan de raad 2020.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-04-2023 | nieuwe regeling | 13-04-2023 | 2023, nummer 59 |
De Raad van de gemeente Rotterdam, het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam en de burgemeester van de gemeente Rotterdam, elk voor zover het zijn bevoegdheden betreft,
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van 14 maart 2023 (raadsstuk nr. 23bb001718 / 23bo3723);
gelet op artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht, de artikelen 87, 88, 89, 169 en 180 van de Gemeentewet, de Commissieverordening 2022 en het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de raad 2022;
het gewenst is met het oog op de recent gewijzigde Gemeentewet, de Wet Open Overheid en de Algemene Verordening Gegevens-bescherming een geactualiseerd beleidskader vast te stellen met betrekking tot het aanbieden van (geheime) informatie aan de raad door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester;
Beleidskader verstrekking openbare en geheime informatie aan de raad 2023
Overheidsinformatie is in beginsel openbaar.1 Alleen in door de wetgever aangemerkte gevallen kan worden afgeweken van de algemene stelregel van openbaarheid. Openbaarheid van informatie is daarbij de regel, geheime informatie de uitzondering. De Gemeentewet kent een actieve en passieve informatieplicht van het college en de burgemeester aan de raad.2 Zij geven de raad alle inlichtingen, mondeling of schriftelijk, die de raad voor de uitoefening van zijn taak nodig heeft. Dit betekent dat de raad over alle relevante aspecten van het door het college en de burgemeester gevoerde bestuur wordt geïnformeerd.
Om op een goede wijze invulling te geven aan de informatieplicht, kan het in voorkomende gevallen nodig zijn om informatie, die zich op juridische gronden (nog) niet leent voor openbaarmaking, onder geheimhouding (of embargo) te delen met de raad.
Via de procedure van geheimhouding of embargo kan de raad kennisnemen van deze niet openbare informatie. De Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en de Wet open overheid geven hiervoor regels, maar ook de gemeentelijke regelgeving, zoals het reglement van orde voor vergaderingen van de raad en de commissieverordening. Per 1 april 2023 kent de Gemeentewet een nieuwe regeling omtrent het opleggen en opheffen van geheimhouding. De regeling wordt nader geduid in een ministeriële circulaire.3
Om te waarborgen dat het aanbieden van geheime overheidsinformatie of informatie onder embargo zorgvuldig plaatsvindt, hebben de burgemeester, het college en de raad dit gezamenlijke afsprakenkader opgesteld.
2. Openbaarheid en informatieverstrekking
De gemeente Rotterdam staat voor transparantie in het openbaar bestuur. Dit betekent dat het Rotterdamse gemeentebestuur de volgende uitgangspunten hanteert:
Actieve, tijdige, volledige informatieverstrekking aan uw raad ten aanzien van de relevante besluitvormingsaspecten.4
Officiële besluiten en beleid worden via de officiële kanalen van de gemeente gepubliceerd. (Sociale) media is dus altijd aanvullend en nooit de primaire bron van officiële besluiten en beleid.5 Deze stukken worden eerst naar de raad gestuurd en daarna pas naar de (sociale) media.
De categorie ‘embargo’ maakt het mogelijk dat uw raad eerder wordt geïnformeerd over kwesties die op dat moment als vertrouwelijk worden beschouwd.6
Als informatie geheim is, is het belangrijk dat die informatie niet op enigerlei manier in de openbaarheid geraakt. Met niet openbare informatie wordt prudent omgegaan. Een besluit tot geheimhouding veronderstelt een bestendige lijn ten aanzien van de geheimhouding waarop door alle betrokkenen vertrouwd mag worden.
Verder staan in de Gemeentewet enkele bevoegdheden van het college benoemd waarvoor een actieve informatieplicht geldt, indien bij uitoefening sprake is van ingrijpende gevolgen.7
3. Verstrekking van niet openbare informatie
De burgemeester en het college informeren de raad actief over het door hen gevoerde bestuur en zien er gezamenlijk op toe dat informatie zo veel mogelijk via de weg van de openbaarheid wordt aangeboden. De aanbieding van (nog) niet voor openbaarmaking geschikte informatie vindt altijd plaats op grond van de criteria uit de Wet open overheid (Woo).8 Verstrekking van niet openbare informatie aan de raad kan plaatsvinden via het regime van:
Stukken kunnen onder ‘embargo’ worden aangeboden aan de raad. De categorie ‘embargo’ maakt het mogelijk dat de raad eerder wordt geïnformeerd over kwesties die op dat moment als vertrouwelijk worden beschouwd. De burgemeester of (leden van het) college kunnen de (leden van de) raad onder embargo vertrouwelijk informeren (schriftelijk of mondeling). De categorie ‘embargo’ betreft een tijdelijke situatie. Om die reden geldt een minder stringent regime dan bij geheimhouding. Bij een embargo wordt aangegeven tot wanneer dit geldt. Hierna wordt de informatie openbaar. Burgercommissieleden en fractiemedewerkers mogen kennisnemen van informatie onder embargo. Met de categorie ‘embargo’ wordt uitvoering gegeven aan de motie ‘eerst de raad dan de media’.
De raad, de raadscommissies, het college en de burgemeester kunnen onder verwijzing naar (een van) de gronden van artikel 5.1, eerste en tweede lid, Woo op stukken geheimhouding leggen.9 Met de oplegging van geheimhouding wordt terughoudend omgegaan. De geheimhoudingsverplichting geldt voor iedereen (raadsleden, burgercommissieleden, bestuurders en ambtenaren) die van het behandelde of de stukken kennis neemt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat de verplichting heeft opgelegd haar opheft, dan wel bij informatie die aan de raad is overlegd, de raad haar opheft.
Verstrekking geheime informatie aan de raad
Raadsleden hebben een gelijk recht om over dezelfde informatie te kunnen beschikken. De burgemeester of het college overleggen geheime informatie aan de (volledige) raad. Ook indien een individueel raadslid hierom verzoekt.10
Voor aan de raad overgelegde geheime stukken ligt het primaat tot opheffing van de geheimhouding bij de raad.
Aangezien er geen bekrachtigingseis meer is, doet het college voor de opheffing van de geheimhouding aan de hand van de adviestermijnen voor herbeoordeling actief voorstellen aan de raad (zie paragraaf 10). Voordat de raad overgaat tot opheffing van de geheimhouding, wordt de burgemeester of het college geraadpleegd conform het Reglement van Orde voor de Raad 2022. Het raadplegen van het college of de burgemeester biedt de mogelijkheid voor een nader advies of om bij belanghebbenden zienswijzen in te winnen. Het college of de burgemeester geeft aan binnen welke termijn een reactie volgt.
Het opheffen van de geheimhouding betekent niet dat daarmee documenten automatisch voor een ieder openbaar zijn.11 In dat geval dient ook (gelijktijdig) een openbaarmakingsbesluit te worden genomen op grond van de Woo en moet worden nagegaan of er redenen zijn om bepaalde delen van de informatie niet voor een ieder openbaar te maken. Dat kan bijvoorbeeld aan de orde zijn wanneer belangen van derden of van de gemeente geschaad (kunnen) worden door openbaarmaking van de informatie (zoals gegevens betreffende de persoonlijke levenssfeer of bedrijfsmatige gegevens). Dit kan leiden tot het onleesbaar maken van stukken en daarmee deels openbaar maken van informatie.
Zienswijzen en twee weken termijn
Op grond van de Woo kan informatie over derden niet zondermeer openbaar worden gemaakt zonder de belanghebbenden eerst te raadplegen of zij bezwaar zouden kunnen hebben tegen openbaarmaking (zienswijzenprocedure). Indien sprake is van mogelijke bezwaren van belanghebbenden kan feitelijke openbaarmaking pas twee weken na de bekendmaking van het raadsbesluit aan de belanghebbenden plaatsvinden. Belanghebbenden kunnen deze periode benutten om eventueel een voorlopige voorziening in te dienen om feitelijke openbaarmaking te voorkomen.
Bespreking van geheime informatie of informatie met een embargo
Bespreking van geheime informatie of informatie met een embargo vindt plaats in een besloten raads- of commissievergadering.12 Informatie die in een besloten vergadering wordt gewisseld is geheim, tenzij anders wordt besloten. Een verplichting tot geheimhouding wordt in acht genomen door allen die van de informatie kennis dragen.13 Een digitale bespreking van geheime informatie behoort wettelijk nog niet tot de mogelijkheden.
Verstrekken geheime informatie aan anderen
Indien geheime informatie met de raad is gedeeld, is enkel de raad bevoegd die informatie met anderen14 te delen. De Gemeentewet laat echter ruimte om te bepalen dat ook het orgaan dat informatie geheim heeft verklaard, na het verstrekken van informatie aan de raad, alsnog zelf de kring van geheimhouders mag uitbreiden.15 De raad kan hiervoor in algemene zin regels stellen. Deze regels zijn opgenomen in dit door raad, college en burgemeester vastgestelde beleidskader en zijn:
Een burgercommissielid maakt deel uit van een raadscommissie. Zij kunnen kennisnemen van aan de commissie aangeboden geheime informatie.16 Een burgercommissielid kan slechts kennisnemen van aan de raad aangeboden geheime informatie, indien dit het aandachtsgebied betreft van de commissie(s) waarvan het burgercommissielid deel uitmaakt.
Fractiemedewerkers hebben toegang tot geheime informatie van de raad of aan de raad verstrekte geheime stukken indien zij beëdigd zijn.17 Zij kunnen kennisnemen van geheime informatie, indien dit het aandachtsgebied/beleidsveld betreft van de commissie(s) die zij ondersteunen. De griffie houdt dit bij.
Voor zover dit voor de werkzaamheden van de gemeenteraad18 noodzakelijk is, kan de gemeenteraad informatie waarop geheimhouding is opgelegd door het college, de burgemeester of een commissie, op grond van artikel 88, zesde lid, Gemeentewet ook delen met anderen.
Voor zover dit voor de werkzaamheden van (leden van) het college of de burgemeester noodzakelijk is, kunnen zij informatie waarop door hen geheimhouding is opgelegd en welke verstrekt is aan de raad, ook delen met anderen.19
Van de geheimhouding op de informatie wordt bij het verstrekken aan derden kennisgegeven.
Het college of de burgemeester kunnen de raad mondeling informeren in een besloten raadsvergadering. In dat geval wordt de geheimhouding op de informatie die in die vergadering ter kennis van de aanwezigen komt in acht genomen totdat de raad haar opheft.20 De geheimhouding geldt dan van rechtswege tijdens een besloten vergadering. Informatie die al (eerder) openbaar bekend is gemaakt aan commissie of raad valt dan niet onder die geheimhoudingsplicht.
7. Algemene geheimhoudingsverplichting
Artikel 2:5 Algemene wet bestuursrecht kent een algemene geheimhoudingsplicht voor een ieder die betrokken is bij de uitvoering van de taak van een bestuursorgaan en daarbij de beschikking krijgt of heeft over informatie waarvan bekend is of waarvan men redelijkerwijs kan vermoeden dat deze informatie vertrouwelijk is. Bestuurders, medewerkers van fracties en burgercommissieleden vallen ook onder deze (vangnet)bepaling.23 De geheimhoudingsplicht geldt niet indien enig wettelijk voorschrift, zoals de Woo, verplicht tot het openbaar maken van bepaalde gegevens. Ambtenaren, medewerkers, collegeleden, raads- en commissieleden moeten er zich verder van bewust zijn dat het ontbreken van een besluit tot geheimhouding niet betekent dat informatie daarom zonder meer openbaar gemaakt mag worden.
8. Schending van de geheimhouding of het embargo
De raadsvoorzitter is - in afstemming met het presidium- belast met de handhaving en van de geldende normen en spelregels. De griffier brengt het kader bij de raad onder de aandacht.
Schending van het embargo of de geheimhoudingsplicht is strafbaar gesteld.24 Het is niet toegestaan om geheime documenten of documenten voorzien van een embargo langs digitale weg te verspreiden of een afdruk, in welke vorm dan ook, hiervan te maken. De raad heeft de mogelijkheid om een lid van de raad of van een door de raad ingestelde commissie die de geheimhouding schendt voor de duur van maximaal drie maanden uit te sluiten van het ontvangen van geheime informatie. De raad kan dit ook besluiten voor fractiemedewerkers.
9. Werkwijze aanbieden niet openbare stukken
De burgemeester en het college zijn verantwoordelijk voor de aanlevering van geheime stukken. Geheime informatie is voorzien van het stempel of watermerk ‘geheim’ en wordt aan de raad aangeboden via een openbare brief met de geheime informatie als bijlage. In de openbare brief wordt de geheime status van de informatie toegelicht en een adviestermijn gegeven voor de herbeoordeling van de geheimhouding.
Soms is niet alle informatie uit een document geheim. In die gevallen kan worden volstaan met het aanbieden van een openbare bijlage waarin de geheime passages onleesbaar zijn gemaakt. In dat geval wordt aan de raad ook een niet openbare versie aangeleverd waarbij de geheime informatie wel leesbaar is voor raadsleden.25
Om te borgen dat alleen personen voor wie de geheime informatie bestemd is hiervan kennis kunnen nemen, geldt de volgende procedure. Geheime informatie wordt niet in de openbare informatiesystemen opgenomen, maar in een digitale kluis. Dit is het deel van het raadsinformatiesysteem dat alleen toegankelijk is voor raadsleden, commissieleden en fractiemedewerkers.26 De digitale kluis is optimaal beveiligd. Hiertoe zijn (veiligheids)waarborgen ingebouwd op het niveau van de identiteit, de autorisatie en controleerbaarheid.27
In het geval van extreem gevoelige informatie kunnen raad, het college of de burgemeester ervoor kiezen om de procedure van de fysieke kluis te volgen.28 Sommige typen informatie lenen zich vanwege de aard van de informatie niet voor een digitale kluis. Het betreft bijvoorbeeld:
Stukken onder embargo worden aan de raad, door tussenkomst van de griffier, aangeleverd en zijn voorzien van het stempel of watermerk vertrouwelijk/embargo. Ook wordt op het stuk vermeld tot wanneer het embargo geldt (datum en tijd). De embargo stukken worden pas na afloop van het embargo in de openbare informatiesystemen opgenomen.
Werkwijze bij privacygevoelige gegevens
Bij het aanbieden van documenten aan de raad worden privacygegevens van burgers (naam, telefoonnummers en email) onleesbaar gemaakt. Dit vindt niet plaats via het regime van embargo of geheimhouding maar vloeit voort uit de AVG/Woo.
10. De kluis niet eeuwig sluiten
Overheidsinformatie is in beginsel openbaar. Dit impliceert ook dat overheidsinformatie niet langer geheim wordt verklaard dan nodig.29 De geheimhouding rust op stukken zolang zij niet door de raad wordt opgeheven. Het is niet altijd nodig dat geheimhouding blijft voortduren. Zo kunnen stukken door tijdsverloop aan relevantie afnemen. Om te voorkomen dat documenten onnodig lang geheim worden verklaard en vanwege het vervallen van de bekrachtgingseis geldt het volgende:30
In afwijking van de hiervoor genoemde herbeoordelingstermijn worden geheime documenten eerder beoordeeld:
Voor afgeronde en/of gerealiseerde onderwerpen of dossiers vindt er binnen één jaar een herbeoordeling plaats.33
11. Technische sessies met ambtenaren
Staatsrechtelijk geldt de actieve informatieplicht tussen het college/burgemeester en de raad. Het komt echter voor dat ambtenaren presentaties geven, feitelijke informatie verstrekken aan raadsleden of een toelichting geven tijdens een commissievergadering. Technische sessies met ambtenaren worden gehouden volgens het principe ‘openbaar, tenzij’. Er kunnen redenen zijn om technische sessies besloten te houden:
De afstemming over het openbaar zijn van een technische sessie vindt plaats in onderlinge afstemming tussen de raad en het college of de burgemeester.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 13 april 2023.
De griffier,
I.C.M. Broeders
De voorzitter,
A. Aboutaleb
Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 maart 2023.
De secretaris,
V.J.M. Roozen
De burgemeester,
A. Aboutaleb
Aldus vastgesteld door de burgemeester op 14 maart 2023.
De burgemeester,
A. Aboutaleb
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl
Het betreft o.a. besluiten als het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, het voeren van rechtsgedingen/bezwaarprocedures, de voorbereiding van de civiele verdediging, de instelling, wijziging en afschaffing van (jaar)markten. Verder geldt een actieve informatieplicht bij besluiten tot oprichting en deelneming in privaatrechtelijke rechtspersonen e.d. (artikel 160 en 169, vierde lid Gemeentewet).
Soms kent de wet een bijzondere openbaarheidsregeling (bijvoorbeeld artikel 61c Gemeentewet (her)benoeming burgemeester, de aanbestedingswet 2012 of de Wet politiegegevens). Ook zijn er andere organen die onder geheimhouding informatie aan de raad kunnen verstrekken bijvoorbeeld een gemeenschappelijke regeling.
Dit laat onverlet dat zich situaties kunnen voordoen waarin bijvoorbeeld de burgemeester vertrouwelijke informatie met enkele raadsleden wil bespreken, bijvoorbeeld in een presidium of met fractievoorzitters. De regering acht – gelet op het incidentele en casuïstische karakter van dergelijke overleggen – een generieke wettelijke regeling voor het opleggen van geheimhouding in die situatie niet noodzakelijk en niet wenselijk. In dergelijk situaties is geen sprake van het voldoen aan de verantwoordingsplicht. Niet alle inlichtingen van individuele raadsleden worden gevraagd met het oog op de verantwoordingsplicht (MvT, Kamerstukken II 19 403, nr. 2, p. 40-41). Dit is een uitzondering op de hoofdregel dat (alle) raadsleden een gelijke informatiepositie behoren te hebben.
De aanwezigheid van anderen dan de leden van de raad, de leden van het college en deGriffier tijdens een besloten vergadering.is geregeld in het Reglement van orde van de gemeenteraad. Bij bespreking van embargo stukken mogen ook fractiemedewerkers aanwezig zijn en een ruimere kring van adviseurs van het college/burgemeester.
Bij het delen van informatie voor het benodigde bestuur met anderen kan gedacht worden aan (externe) bestuursorganen (rijk, provincie, gemeenschappelijke regelingen), deskundigen (advocaten, notarissen), rechters, externe adviseurs of partijen. Artikel 88 Gemeentewet geldt voor het delen van geheime informatie met organen van het gemeentebestuur en haar ambtenaren.
Zie artikel 272 WvSr. Op stukken met een embargo is de geheimhoudingsregeling van artikel 2:5 Awb van toepassing. Dit houdt in dat een ieder die betrokken is bij de uitvoering van de taak van een bestuursorgaan en daarbij de beschikking krijgt over gegevens waarvan hij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden, verplicht is tot geheimhouding van die gegevens. Schending van het embargo of geheimhouding kan leiden tot politieke consequenties, disciplinaire maatregelen of strafrechtelijke vervolging.
De geheime stukken worden in dat geval opgeborgen in een fysieke kluis bij de griffie en kunnen aldaar worden ingezien onder toezicht van een griffiemedewerker. Er wordt een (handtekeningen)lijst bijgehouden van personen die kennis hebben genomen van de documenten. Het geheime document wordt door de griffiemedewerker na het inkijken opgeborgen in de kluis. Om de doorzoekbaarheid van informatie te vergemakkelijken kan de informatie ook via een beveiligde stand alone computer (laptop) worden aangeboden. De informatiedrager is niet verbonden met een netwerk, internet, bluetooth of de wifi. Alle toegangspoorten (usb, cd-rom, dvd) zijn uitgeschakeld. De laptop en de documenten (pdf) zijn beveiligd. De laptop wordt aan de griffie aangeboden voorzien van een envelop met gebruikersnaam en paswoorden.