Organisatie | Woerden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de raad van Woerden houdende regels over de lozing van afvalwater, hemelwater, grondwater en spoelwater (Verordening afvalwater, hemelwater, grondwater en spoelwater gemeente Woerden 2022) |
Citeertitel | Verordening afvalwater, hemelwater, grondwater en spoelwater gemeente Woerden 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-04-2023 | nieuwe regeling | 26-01-2023 |
De raad van de gemeente Woerden;
gelezen het voorstel van 22 november 2022 van;
het college van burgemeester en wethouders;
• artikel 10.29a van de Wet milieubeheer;
• artikel 10.32a van de Wet milieubeheer;
• artikel 149 van de Gemeentewet;
• artikel 154 van de Gemeentewet;
de gemeenteraad van Woerden het Beleidsplan Gemeentelijk Water en Klimaatbestendig 2023 -2027 heeft vastgesteld waarin is gesteld dat vermenging van schone afvalwaterstromen (zoals hemelwater en grondwater) met vuil afvalwater, overeenkomstig de in artikel 10.29a van de Wet milieubeheer vastgelegde voorkeursvolgorde voor de behandeling van afvalwater, zoveel mogelijk moet worden teruggedrongen;
artikel 10.32a van de Wet milieubeheer de gemeenteraad de bevoegdheid biedt bij verordening regels te stellen over het brengen van afvloeiend hemelwater of grondwater op of in de bodem of in een openbaar vuilwaterriool en over het beëindigen van het lozen van afvloeiend hemelwater en grondwater in een openbaar vuilwaterriool;
vast te stellen de “Verordening afvalwater, hemelwater, grondwater en spoelwater gemeente Woerden 2022”
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
In deze verordening wordt verstaan onder:
Bouwen: het nieuw plaatsen (oprichten) van een bouwwerk. Bijvoorbeeld het oprichten van een woning, tuinhuisje, serre, enz. Een bestaande schuur verplaatsen naar een andere locatie betreft ook het oprichten van een nieuw bouwwerk. Er kan in dat geval geen sprake zijn van 'verbouwen', aangezien de schuur nog niet op de betreffende locatie stond.
Bouwwerk: elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, die op de plaats van bestemming hetzij direct hetzij indirect met de grond verbonden is, hetzij direct of indirect steun vindt in of op de grond, bedoeld om ter plaatse te functioneren met inbegrip van de daarvan deel uitmakende bouwwerk gebonden installaties.
HOOFDSTUK 2 Aansluiting op de openbare riolering
Artikel 8. Onderhoud, vervanging, calamiteiten en werkzaamheden
Bij onvoldoende functioneren van riolering op het perceel onderzoekt de eigenaar of het een verstopping dan wel een storing betreft in de riolering op het perceel door de erfscheidings/ontstoppingsput vrij te graven. Als deze droog staat ligt de oorzaak op het perceel. Als deze vol staat dan ligt de oorzaak in het openbaar gebied.
Als uit het bij derde lid genoemde onderzoek blijkt dat de storing is opgetreden in het openbaar gebied en er is geen sprake van onjuist gebruik van de leiding dan vergoedt de beheerder de kosten van dit onderzoek tot maximaal € 200 (prijspeil 2022, exclusief inflatie) bij het tonen van een factuur.
HOOFDSTUK 3. Lozen hemelwater bij bestaande bouw op hemelwatervoorziening
Artikel 10. Het is niet toegestaan om hemelwater van panden grenzend aan het openbaar gebied te lozen op afvalwaterriolering na aanleg van een hemelwatervoorziening
Het vaststellen van een gebiedsaanwijzing gebeurt als de beheerder vervangings- en/of renovatiewerkzaamheden uitvoert aan de openbare riolering. De beheerder zal zelf de hemelwaterafvoeren van de bouwwerken wijzigen zodat het aangewezen gebied voldoet aan deze verordening, tenzij de perceeleigenaar communiceert dat hij dit niet wil. Dan is de perceeleigenaar zelf verantwoordelijk om binnen zes (6) maanden te voldoen aan het bepaalde in deze verordening.
De beheerder kan ontheffing verlenen van het verbod die voortvloeit uit de gebiedsaanwijzing, bedoeld in het eerste lid, als van de eigenaar van het bouwwerk, open erf of terrein redelijkerwijs geen andere wijze van afvoer van het hemelwater kan worden gevergd. Aan de ontheffing kunnen voorschriften en/of beperkingen worden verbonden.
HOOFDSTUK 4. Hemelwater op eigen perceel verwerken bij nieuwbouw
Artikel 12. Vrijstelling voor kleine en grote oppervlakken
Artikel 11 is niet van toepassing als het totaaloppervlak van nieuwe bouwwerken en nieuw verhard oppervlak meer bedraagt dan 500 m2 als wordt voldaan aan beide onderstaande voorwaarden:
de afstroming naar het bergend oppervlaktewater bij regenval zo wordt ingericht dat er geen wateroverlast ontstaat bij een regenbui van 90 mm per uur.
Als niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, moet naast de compensatie in het oppervlaktewatersysteem vanuit de Keur ook de vereiste hemelwaterberging, zoals is beschreven artikel 11 tweede lid, worden aangelegd.
Degene die een nieuw bouwwerk opricht door middel van nieuwbouw of een nieuw verhard oppervlak aanbrengt, als bedoeld in artikel 11, meldt dit bij de beheerder. Een aanvraag om een omgevingsvergunning bouwen of omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, wordt gelijkgesteld met een melding.
De eigenaar moet bij de melding een ontwerptekening, revisietekening en monitor- en beheerplan van de berging die wordt aangelegd ter goedkeuring voorleggen aan de beheerder.
HOOFDSTUK 5. Alleen afvalwater lozen op drukriolering en decentrale zuivering
Artikel 15. Het is niet toegestaan om hemelwater en grondwater te lozen op drukriolering en decentrale zuivering
De gebiedsaanwijzing treedt in werking met ingang van de dag na de dag waarop zij bekend gemaakt is. Binnen zes maanden na de inwerkingtreding van het besluit dient de afkoppeling van het hemelwater van de drukriolering of decentrale zuivering te zijn gerealiseerd. De beheerder kan deze termijn met ten hoogste zes maanden verlengen;
De beheerder kan ontheffing verlenen van de verplichting tot afkoppelen die voortvloeit uit de gebiedsaanwijzing, als van de eigenaar van het bouwwerk, open erf of terrein redelijkerwijs geen andere wijze van afvoer van het hemelwater of grondwater kan worden gevergd. Aan de ontheffing kunnen voorschriften en/of beperkingen worden verbonden.
HOOFDSTUK 8 Overige bepalingen
Overtreding van het bij of krachtens deze verordening bepaalde en de daarbij gegeven voorschriften en beperkingen wordt gestraft met een hechtenis van ten hoogste drie maanden of een geldboete van de tweede categorie.
Artikel 19 Toezicht en handhaving
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de bij besluit van het college aan te wijzen of aangewezen personen of groep van personen.
Voor zover strikte toepassing van deze verordening naar het oordeel van het college leidt tot een niet voorziene en onbillijke situatie, kan het college afwijken van de bepalingen in deze verordening.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Woerden in zijn openbare vergadering, gehouden op 26 januari 2023.
De griffier, De voorzitter,
drs. M.J.W. Tobeas V.J.H. Molkenboer
Bij het in werking treden van de Omgevingswet is de Omgevingswet de wettelijke grondslag van deze verordening. Deze verordening blijft dan van kracht en zal onderdeel worden van het Woerdense Omgevingsplan.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Deze verordening is ook van toepassing op de gemeente als eigenaar van gemeentelijke vastgoed.
Hoofdstuk 2 Aansluiting op de openbare riolering
In een uitzonderlijk geval kan de situatie ontstaan dat de eigenaar wel een omgevingsvergunning krijgt voor een bouwwerk of een werk, maar geen aansluitvergunning op de openbare riolering. In dat geval kan de eigenaar het bouwwerk of de verharding wel bouwen, maar niet gebruiken voor zijn beoogde doel. Dit voorkomen we doordat de omgevingsvergunning en aansluitvergunning op de openbare riolering gelijktijdig wordt ingediend. Dan is er voldoende tijd voor overleg tussen de partijen.
Hoofdstuk 3 Lozen hemelwater bij bestaande bouw op hemelwatervoorziening na aanleg
Bij integrale rioolvervangings- of renovatieprojecten in bestaand gebied is het doel om zoveel mogelijk aangesloten verhardoppervlakte af te koppelen van de afvalwater- of gemengde riolering. De reden hiervoor is om riooloverstortingen en wateroverlast te verminderen.
De regenpijpen die aan de zijde van het openbaar gebied zitten van panden die grenzen aan het openbare gebied zijn gemakkelijk af te koppelen bij een rioolvervanging waarbij de verharding eruit moet. De gemeente kan die tegen nihile meerkosten laten uitvoeren door de aannemer. Door in de straten waar dit van toepassing is een verbod op lozen van hemelwater op de afvalwaterriolering in te stellen en tegelijkertijd de uitvoering hiervan aan te bieden kan de gemeente dit realiseren zonder van elke eigenaar toestemming te moeten krijgen.
In het begintraject van het project wordt dit duidelijk gecommuniceerd naar de inwoners en de mogelijkheid geboden om bezwaar tegen uitvoering door de gemeente in te dienen. Door de gebiedsaanwijzing is de desbetreffende eigenaar wel verplicht om het dan voor eigen rekening zelf af te koppelen.
Hoofdstuk 4 Lozen van hemelwater bij Nieuwbouw
Er zijn verschillende mogelijkheden om 50 liter per vierkante meter verhard oppervlak vast te houden of te bergen. Op bijvoorbeeld www.klimaatklaar.nl staan allerlei mogelijkheden om dit te doen.
Bij lozen op oppervlaktewater is mogelijk een melding of vergunning van Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden (waterschap) nodig. Ons advies is om dit op tijd bij hen na te vragen.
Hoofdstuk 5 Alleen afvalwater lozen op drukriolering en decentrale zuivering
Drukriolering ligt vooral in het buitengebied en is ontworpen voor het inzamelen en transporteren van afvalwater naar de rioolwaterzuivering. Afvalwater is een constante stroom. De verzamelput, pompen en afvoerleidingen zijn hierop ontworpen. In de loop van de tijd hebben een deel van de perceeleigenaren ook regenpijpen, drainage of bronnering op de verzamelput aangesloten. Bij een hevige regenbui loopt deze overvol en kan de pomp het niet wegpompen en treedt er een storing op en snellere slijtage van de pompen op Daarnaast zorgt dit ervoor dat er enorme hoeveelheden afvalwater in de riolering in het bebouwd gebied worden geloosd, zodat er riooloverstortingen plaatsvinden. Terwijl in het Woerdense buitengebied (bijna) overal sloten en grote percelen liggen waar het regenwater op afgevoerd kan worden.
De gemeente wil daarom af van al het regenwater en grondwater in de drukriolering. Als het college een gebiedsaanwijzing doet dan informeert de gemeente alle perceeleigenaren hierover op tijd. De eigenaren krijgen dan half jaar en eventueel één jaar de tijd om de situatie op hun eigen perceel te onderzoeken en als het nodig is aan te passen. Daarna gaat de gemeente de draaitijd van de pomp begrenzen. De pomp draait lang genoeg om ruimschoots al het afvalwater uit de verzamelput te verpompen, maar niet lang genoeg om regenwater en grondwater te verpompen. Als de eigenaar geen aanpassingen heeft gedaan dan kan dit, afhankelijk van hoe de particuliere riolering is aangelegd, overlopende dakgoten tot overlopende toiletten betekenen.
Hoofdstuk 6 Lozen van grondwater
De gemeente en het waterschap willen het liefst geen grondwater in afvalwater- en gemengde riolering. Grondwater dat wordt afgevoerd via drainage is een constante stroom (behalve als het heel droog is). Grondwater is schoon water dat wordt vervuild door vermenging met afvalwater. Dit moet vervolgens in de rioolwaterzuivering weer worden gezuiverd. Dit zorgt voor onnodige transport- en zuiveringskosten waar elke inwoners uiteindelijk aan meebetaald.
Daarom een verbod om zonder ontheffing grondwater te lozen op afvalwater- en gemengde riolering. Doordat de perceeleigenaar een ontheffing aanvraagt ontstaat ook de mogelijkheid om als gemeente mee te denken naar andere mogelijkheden om het grondwaterprobleem op te lossen.
Hoofdstuk 7 Lozing van (spoel)water
Bij lozen op oppervlaktewater is mogelijk een melding of vergunning van Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden nodig.