Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ede

Geheimhoudingsprotocol Ede

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEde
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGeheimhoudingsprotocol Ede
CiteertitelGeheimhoudingprotocol Ede 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Geheimhoudingsprotocol Ede van 6 april 2017.

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders en de raadscommissie.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. hoofdstuk Va van de Gemeentewet
  2. artikel 5.1 van de Wet open overheid
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-04-2023nieuwe regeling

16-03-2023

gmb-2023-176407

353634

Tekst van de regeling

Intitulé

Geheimhoudingsprotocol Ede

De raad, de raadscommissie Ede, het college en de burgemeester van de gemeente Ede;

 

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 6 december 2022, zaaknummer 353634 en

10 januari 2023, zaaknummer 362742,

 

gelet op hoofdstuk Va van de Gemeentewet en artikel 5.1 van de Wet open overheid;

 

besluiten vast te stellen het Geheimhoudingsprotocol Ede

 

En overwegen daartoe als volgt;

 

  • 1.

    Het is wenselijk om in dit Geheimhoudingsprotocol Ede de wettelijke voorschriften en werkwijze op te nemen voor het opleggen van geheimhouding. Op deze wijze kan zorgvuldige en inzichtelijke besluitvorming worden bevorderd.

  • 2.

    Openbaarheid en transparantie zijn zwaarwegende belangen die zorgen voor controleerbaarheid van bestuurlijk handelen. Besluiten van het gemeentebestuur behoren daarom in beginsel openbaar gemaakt te worden. Tegelijkertijd kunnen andere zwaarwegende belangen noodzaken tot een afwijking van dit beginsel. Bijzondere aandacht is er daarbij voor de belangen van derden, waaronder de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Bij besluiten tot geheimhouding is sprake van maatwerk, waarbij het belang van openbaarheid wordt afgewogen tegen andere gerechtvaardigde belangen. Het doel van deze afweging is te komen tot besluiten die niet alleen voldoen aan het formeel-wettelijk kader van de Gemeentewet (legaliteit), maar tevens zorgvuldig en redelijk zijn voor alle betrokkenen.

  • 3.

    Zodra een van de weigeringsgronden van de Wet open overheid (Woo) zich voordoet is het mogelijk om geheimhouding op te leggen op het gehele document. Het kan echter meer recht doen aan het belang van openbaarheid om het document te splitsen in een openbaar en een geheim gedeelte (legitimiteit).

  • 4.

    Tegelijkertijd is het wenselijk dat ambtenaren, bestuurders, raads- en commissieleden zich bij het openbaar maken van informatie niet alleen laten leiden door dit protocol maar tevens door de gedragscodes op het gebied van integriteit. Er zijn situaties mogelijk waarin het delen van informatie wel legaal is, maar niet gelegitimeerd vanuit een oogpunt van zorgvuldigheid en integriteit. Een voorbeeld hiervan is een vertrouwelijk gesprek met een bedrijf dat de mogelijkheid onderzoekt om zich in Ede te vestigen. Openbaarmaking van informatie uit zo’n gesprek waarbij vertrouwelijk is toegezegd zal door het bedrijf als onzorgvuldig worden ervaren, ook als het juridisch is toegestaan.

  • 5.

    Ambtenaren, bestuurders, raads- en commissieleden zijn zich verder ervan bewust dat het ontbreken van een besluit tot geheimhouding niet betekent dat informatie daarom zonder meer openbaar gemaakt mag worden. Aan openbaarmaking worden eisen gesteld in de Woo. Het uitgangspunt van deze wet is openbaarmaking van overheidsinformatie. Dit uitgangspunt geldt niet in alle gevallen. De uitzonderingsgronden die zijn opgenomen in de artikelen 5.1 en 5.2 van de Woo kunnen maken dat openbaarmaking niet mogelijk is. Daarnaast mag van openbaarmaking worden afgezien als dat geen redelijk belang dient. Informatie over of afkomstig van belanghebbenden wordt in ieder geval niet openbaar gemaakt zonder de betrokken personen of organisaties eerst te raadplegen, als zij naar verwachting bedenkingen hebben tegen openbaarmaking. Dit kan van toepassing zijn bij derden van buiten de gemeentelijke organisatie als bij persoonlijke beleidsopvattingen van ambtenaren, bestuurders en raads- en commissieleden die zijn geuit in interne beraadslagingen.

Geheimhoudingsprotocol Ede

 

Tabel 1: Verklarende woordenlijst

Geheim

Informatie die niet gedeeld mag worden buiten de kring van geheimhouders, het verbreken van dit verbod is een strafbaar feit

Vertrouwelijk

Synoniem voor geheim. Omdat niet iedereen begrijpt dat vertrouwelijk dezelfde betekenis heeft, wordt alleen de term geheim gebruikt

Embargo

Informatie waarvan wordt verzocht om die niet met derden te delen tot aan een bepaalde datum (moreel appel). Een eerdere openbaarmaking kan onrechtmatig zijn ten opzichte van derden.

Besloten vergadering

Vergadering waarbij geen publiek aanwezig mag zijn. De inhoud van deze vergadering is alleen geheim, als na afloop tot geheimhouding van de informatie is besloten

Openbare vergadering

Vergadering waarbij iedereen die dat wil aanwezig mag zijn.

Niet-openbaar

Informatie die (feitelijk) niet voor iedereen toegankelijk is. Of en hoe deze informatie openbaar gemaakt mag worden, is geregeld in de Wet open overheid, Algemene verordening gegevensbescherming en Archiefwet.

Openbaar

Informatie die iedereen kan raadplegen (bijvoorbeeld door vermelding op de gemeentelijke website of doordat deze informatie is opgenomen in het openbaar archief)

Hoofdstuk 1: Algemeen

 

  • 1.

    Wanneer is sprake van geheime informatie?

     

  • -

    Informatie is allereerst geheim als de raad, het college, de burgemeester of een commissie op grond van de Gemeentewet geheimhouding heeft opgelegd. Op deze informatie heeft dit protocol betrekking.

  • -

    Daarnaast kan informatie geheim zijn omdat een andere overheidsorgaan geheimhouding heeft opgelegd. Dit doet zich met name voor bij gemeenschappelijke regelingen waarin bestuursorganen van de gemeente Ede deelnemen. Voor bestuurders of raadsleden die deel uitmaken van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling geldt dan een geheimhoudingsplicht. Bovendien mag een lid van het algemeen bestuur alleen inlichtingen verschaffen over geheime informatie aan de eigen raad, indien daarbij op basis van hoofdstuk Va van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd.

  • -

    Tot slot moeten ambtenaren, raadsleden en bestuurders er rekening mee houden dat zij een ambtsgeheim hebben op basis van artikel 272 van het Wetboek van Strafrecht. Zij zijn verplicht tot geheimhouding van informatie waarvan zij het vertrouwelijke karakter kennen of moeten vermoeden. Ook zonder dat geheimhouding blijkt uit een expliciet besluit, protocol of richtlijn kan dus een geheimhoudingsplicht bestaan.

Voorbeeld geheimhouding zonder besluit

De identiteit van de moordenaar van Pim Fortuijn was, kort nadat de moord werd gepleegd, een ambtsgeheim voor de burgemeester en locoburgemeesters van Wageningen. Alleen politie en justitie waren op de hoogte van de identiteit van de moordenaar en hadden daarom een kennisvoorsprong bij het opsporingsonderzoek. De burgemeester heeft de locoburgemeesters over deze informatie geïnformeerd vanwege mogelijke openbare orde problematiek. Toen een locoburgemeester deze informatie deelde met een partijgenoot schond hij zijn ambtsgeheim. Hij had moeten beseffen dat het delen van deze informatie het opsporingsonderzoek kon schaden.

 

  • 2.

    Is er verschil tussen geheim en vertrouwelijk?

Juridisch zijn deze begrippen gelijk. Echter niet iedereen begrijpt dat vertrouwelijk hetzelfde betekent als geheim. De term ‘geheim’ wordt daarom wel, en de term ‘vertrouwelijk’ niet gehanteerd.

 

  • 3.

    Wie zijn bevoegd tot het opleggen van geheimhouding?

     

  • a.

    de burgemeester

  • b.

    het college van burgemeester en wethouders (college)

  • c.

    commissies (in de praktijk gaat het om meestal de raadscommissie Ede, maar ook andere commissies zijn bevoegd om geheimhouding op te leggen);

  • d.

    de gemeenteraad (raad)

     

  • 4.

    Wanneer kan geheimhouding worden opgelegd en hoe lang geldt de geheimhoudingsplicht?

Uitgangspunt is dat informatie die onder de overheid berust openbaar is: geheimhouding wordt slechts bij uitzondering opgelegd en duurt daarom niet langer dan noodzakelijk. Daarnaast wordt zo min mogelijk informatie geheimgehouden. Uitgangspunt is dat dit binnen elk afzonderlijk document wordt beoordeeld per alinea. Soms is het ook mogelijk om slechts enkele woorden of zinnen weg te lakken. Bij uitzondering kan voor een volledig stuk geheimhouding gelden. Bij het opleggen van geheimhouding wordt de voorkeursvolgorde aangehouden die is opgenomen in tabel 2.

 

Tabel 2: Voorkeursvolgorde openbaarheid

1. Het volledig stuk is openbaar

2. Er is openbare en een geheime versie van het stuk. In de openbare versie worden bepaalde onderdelen onleesbaar gemaakt.

3. Er is een openbaar stuk, met een geheime bijlage

4. Het volledige stuk is geheim

 

Geheimhouding kan worden opgelegd op grond van een belang, genoemd in artikel 5.1, eerste en tweede lid van de Woo. In tabel 3 is een overzicht opgenomen van de veelvoorkomende gronden en toepassingen in de gemeentelijke praktijk, met richttijden voor de duur van geheimhouding. De maximale duur voor geheimhouding op basis van de Gemeentewet is op dit moment 20 jaar. Daarna bepaalt de Archiefwet of een stuk openbaar is of niet (zie verder hfst. 1 onder 8). Mogelijk wordt de maximale termijn voor geheimhouding in de toekomst 10 jaar als gevolg van het wetsvoorstel Archiefwet 2021.

 

Tabel 3: Veelvoorkomende gronden voor geheimhouding

Woo-grond

Toepassing

Richttijd voor geheimhouding

Vertrouwelijk meegedeelde bedrijfs- en fabricagegegevens* (art. 5.1, lid 1, onder c Woo)

Vertrouwelijke bedrijfsplannen met informatie over tarieven, omzet, potentiële klanten e.d.

Maximale termijn

Bijzondere persoonsgegevens

(art. 5.1, lid 1, onder d Woo)

Gegevens over godsdienst of levensovertuiging, ras, politieke gezindheid, gezondheid, seksualiteit, lidmaatschap van een vakvereniging, strafrechtelijke persoonsgegevens en persoonsgegevens over onrechtmatig of hinderlijk gedrag in verband met een opgelegd verbod naar aanleiding van dat gedrag (artikel 16 van de Wet bescherming persoonsgegevens)

Maximale termijn

Economische of financiële belangen publiekrechtelijke lichamen

(art. 5.1, lid 2, onder b en g Woo)

Overeenkomsten gemeente Ede met een financieel karakter (koop, huur, grondexploitatie e.d.)

5 jaar (afronden naar 1 maart van het volgende jaar)

Inspectie, controle en toezicht

(artikel 5.1, lid 2 onder d Woo)

Strategieën om overtredingen te constateren, waarbij het van belang is dat de overtreder niet weet op welke wijze controle plaatsvindt

2 jaar (afronden naar 1 maart van het volgende jaar)

Bescherming van de persoonlijke levenssfeer

(art. 5.1, lid 2 onder e Woo)

Alle gegevens die herleidbaar zijn tot natuurlijk personen

Maximale termijn

Het belang van de geadresseerde om als eerste kennis te nemen van de informatie

(artikel 5.1, lid 2 onder i Woo)

  • -

    Adviezen en onderzoeken die worden uitgevoerd in opdracht van het gemeentebestuur

  • -

    Verantwoording van college of burgemeester aan de raad

  • -

    Beschikkingen op aanvraag

  • -

    Koninklijke of gemeentelijke onderscheidingen

Tot aan kennisname door geadresseerde

Overige concurrentiegevoelige bedrijfs- en fabricage gegevens

(artikel 5.1, lid 2 onder f Woo)

  • -

    Overeenkomsten derden met een financieel karakter (komt vaak voor in combinatie met grond ‘economische of financiële belangen publiekrechtelijke lichamen)

  • -

    Offertes

5 jaar (afronden naar 1 maart van het volgende jaar)

 

NB: Om praktische redenen is ervoor gekozen om geheimhouding steeds te laten eindigen op 1 maart. Dat vergemakkelijkt de toetsing of, als de geheimhouding wordt opgeheven, het stuk openbaar gemaakt kan worden (zie hfst. 1, onder 8).

 

*Verdieping: Bedrijfs- en fabricagegegevens

Volgens vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State moet het begrip ‘bedrijfs- en fabricagegegevens’ beperkt wordt uitgelegd. Het gaat slechts om die gegevens, waaruit wetenswaardigheden kunnen worden afgelezen of afgeleid met betrekking tot de technische bedrijfsvoering of het productieproces, dan wel met betrekking tot de afzet van de producten of de kring van afnemers en leveranciers. Ook gegevens die uitsluitend de financiële bedrijfsvoering betreffen, kunnen onder omstandigheden zodanige bedrijfsgegevens zijn.

 

*Verdieping: Persoonsgegevens

Persoonsgegevens zijn alle gegevens over een identificeerbare persoon: bijvoorbeeld naam, adres, telefoonnummer en e-mail. Het kunnen ook andere gegevens zijn die een persoon beschrijven waarvan voor iedereen duidelijk is wie het betreft (bijvoorbeeld een stuk met informatie over de burgemeester van Ede, dan weet iedereen welke naam daar bij hoort). In dat geval zijn persoonsgegevens herleidbaar tot een persoon.

Gegevens over organisaties zijn geen persoonsgegevens. Maar soms zijn gegevens over organisaties toch indirect te herleiden tot een persoon (via de KvK bijvoorbeeld). In dat geval kan wél sprake zijn van persoonsgegevens. Een voorbeeld is het bedrijfsadres van een eenmanszaak die tevens het woonadres is van de eigenaar van deze onderneming. Gegevens over organisaties mogen niet altijd openbaar worden gemaakt. Bijvoorbeeld als het concurrentiegevoelige informatie betreft. Hiervoor zijn uitzonderingsgronden opgenomen in de Woo.

 

  • 5.

    Met wie mag geheime informatie worden gedeeld?

     

  • -

    Het bestuursorgaan dat geheimhouding heeft opgelegd bepaalt wie kennis mag nemen van geheime informatie. Echter als geheime informatie is gezonden aan de raad, dan bepaalt de raad wie kennis mag nemen van de informatie. De geheimhoudingsplicht geldt voor iedereen die kennis heeft van de geheime stukken c.q. inhoud van de vergadering. Binnen deze kring van geheimhouders mag worden gesproken over de geheime informatie. Een raadslid of fractievolger mag dus technische vragen stellen aan de opsteller van een geheim stuk (die zelf ook geheimhouder is). Voor overige vragen kunnen zij zich wenden tot het college of de burgemeester.

  • -

    Het college en de burgemeester zenden geheime informatie die naar de raad wordt gezonden óók naar de Raadscommissie Ede. Zo worden zowel raadsleden als fractievolgers geheimhouder en kan er binnen de fractievergadering gesproken worden over geheime informatie. Individuele geheimhouders (ambtenaren, raadsleden, fractievolgers etc.) mogen niet zelfstandig besluiten om geheime informatie te delen met derden buiten de kring van geheimhouders.

     

    Hierop bestaan twee uitzonderingen:

     

  • -

    Het college en de burgemeester mogen geheime informatie die met de raad is gedeeld delen met een ambtenaar die werkzaam is voor de gemeente Ede, een notaris, advocaat, toezichthouder of auditor.

  • -

    Raadsleden (niet fractievolgers) mogen geheime informatie delen met personen die werkzaam zijn als advocaat, notaris of accountant (RA of AA) vanwege hun controlerende taak. Na kennisneming van de stukken gaat voor deze personen ook een geheimhoudingsplicht gelden. Voor zover de verplichting tot geheimhouding niet al blijkt uit de stukken, wijst het raadslid hen daarop.

     

  • 6.

    Hoe wordt een besluit om geheimhouding op te leggen bekendgemaakt?

Een besluit om geheimhouding op te leggen wordt bekendgemaakt door toezending of uitreiking van het betreffende besluit aan iedereen die op de hoogte is van de inhoud van het stuk c.q. de vergadering. Naast raadsleden en bestuurders kan het daarbij ook gaan om bijvoorbeeld ambtenaren, externe deskundigen en bedrijven die geheime informatie hebben aangeleverd.

 

  • 7.

    Wie kunnen een verzoek doen om opheffing van geheimhouding?

Iedereen kan in het kader van een Woo-verzoek vragen om opheffing van geheimhouding. De bestuursrechter toetst of sprake is van een van de situaties genoemd in artikel 5.1, eerste en tweede lid, van de Woo. Is dit het geval, dan heeft het betrokken bestuursorgaan wel beoordelingsruimte om te bepalen of de belangen genoemd in artikel 5.1, eerste en tweede lid, van de Woo zwaarder moeten wegen dan het belang openbaarheid. De rechter toetst of het besluit binnen de grenzen van de wet blijft. Zo zal een gemaakte belangenafweging redelijk moeten zijn en voldoende gemotiveerd moeten worden in het besluit.

 

  • 8.

    Wordt een document openbaar gemaakt als de geheimhouding is opgeheven?

Met openbaarmaking van stukken die geheim zijn geweest wordt op dezelfde wijze omgegaan als met openbaarmaking van andere bestuurlijke stukken. Dat betekent dat:

  • -

    Besluiten van college, raadscommissie Ede of raad openbaar worden gemaakt;

  • -

    Documenten die zijn gericht aan de raadscommissie Ede of de raad in beginsel openbaar worden gemaakt na het eindigen van de geheimhouding. Zie artikel 3.3, tweede lid, onder c van de Woo. Openbaarmaking blijft achterwege als dat in strijd zou zijn met artikel 5.1 of 5.2 van de Woo of de Archiefwet 1995.

  • -

    Documenten die zijn gericht aan het college openbaar worden gemaakt als dat is voorgeschreven in artikel 3.3 van de Woo of gezien het onderwerp wenselijk is. Openbaarmaking blijft achterwege als dat in strijd zou zijn met artikel 5.1 of 5.2 van de Woo of de Archiefwet 1995.

Verdieping: openbaarheid onder de Archiefwet 1995

In de Archiefwet 1995 staat hoe lang het gemeentebestuur een document moet bewaren (bewaartermijn). Na het verstrijken van de bewaartermijn moet een document worden vernietigd. Documenten die na 20 jaar nog niet vernietigd zijn worden overgebracht naar het gemeentearchief. Mogelijk wordt de overbrengingstermijn in de toekomst 10 jaar. Dit staat in het wetsvoorstel Achiefwet 2021.

Als een document wordt overgebracht naar het gemeentearchief dan wordt het meestal openbaar. Soms kan de openbaarheid worden beperkt. Bijvoorbeeld als het document vertrouwelijk meegedeelde bedrijfs- en fabricagegegevens of privacygevoelige informatie bevat. Dit staat in artikel 15 van de Archiefwet 1995. Zeker bij documenten waar eerder om deze redenen geheimhouding is opgelegd kan een beperking van de openbaarheid aan de orde zijn.

Hoofdstuk 2: Het college

 

  • 1.

    Welke collegestukken worden openbaar gemaakt?

De volgende collegestukken worden op dit moment openbaar gemaakt:

 

  • a.

    het voorblad van een collegevoorstel;

  • b.

    het collegebesluit;

  • c.

    besluiten van algemene strekking (bestuursrechtelijke besluiten die niet aan één of meer bepaalde personen zijn gericht, bijvoorbeeld een mandaatbesluit);

  • d.

    beleidsdocumenten die zijn vastgesteld door het college (bijvoorbeeld een beleidsnota);

  • e.

    gemeentelijke regelgeving (bijvoorbeeld een subsidieregeling);

  • f.

    de openbare besluitenlijst van de collegevergadering.

NB: in openbare stukken worden geen persoonsgegevens opgenomen! Dit zijn alle gegevens die in verband gebracht kunnen worden met een persoon. Zie ook hfst 1, onder 7.

 

De komende jaren gaat het gemeentebestuur uit eigen beweging meer informatie openbaar maken. Dit in verband met de Wet open overheid (zie artikel 3.3). Dit betreft ook onderwerpen die ter besluitvorming aan het college worden aangeboden.

 

  • 2.

    Welke besluiten worden geplaatst op de geheime besluitenlijst?

Slechts de volgende besluiten worden geplaatst op de geheime besluitenlijst:

 

  • a.

    aangehouden voorstellen;

  • b.

    besluiten waar geheimhouding over is opgelegd.

     

  • 3.

    Waar moet de opsteller rekening mee houden bij het aanbieden van een voorstel voor een geheim collegebesluit?

Zie onderstaande checklist.

 

Checklist geheimhoudingsbesluit college

  • -

    Openbaarheid is uitgangspunt: leg alleen geheimhouding op indien een van de gronden uit artikel 5.1, eerste of tweede lid, van de Woo van toepassing is.

  • -

    Benoem welke uitzonderingsgrond van toepassing is (toepasselijk artikellid en onderdeel).

  • -

    Motiveer in het collegevoorstel waarom het opleggen van geheimhouding noodzakelijk is.

  • -

    Beoordeel per alinea of informatie geheim moet blijven: geheimhouding op een volledig document is de uitzondering.

  • -

    Bepaal voor welke periode de geheimhouding moet duren (zie tabel 3, hfst. 1 onder 4)

  • -

    Vermeld op het stuk het woord ‘Geheim’ via het watermerk of als dat niet mogelijk is, breng op alle pagina’s van het stuk de aanduiding ‘Geheim’ aan.

  • -

    Laat het college expliciet besluiten om geheimhouding op te leggen, door middel van de volgende formulering:

Formulering collegebesluit - niet door te zenden naar de raad

 

  • 1.

    Op grond van artikel 87 van de Gemeentewet en artikel 5.1, [lid en onderdeel invullen] van de Woo geheimhouding op te leggen op het besluit tot [omschrijving besluit] en alle hieraan ten grondslag liggende documenten OF op de volgende documenten:

     

    a. ….

     

  • 2.

    De geheimhouding op te leggen tot [datum].

Formulering collegebesluit - wel door te zenden naar de raad

 

  • 1.

    Op grond van de artikelen 87 en 88 van de Gemeentewet en artikel 5.1, [lid en onderdeel invullen] van de Wet open overheid geheimhouding op te leggen op het besluit tot [omschrijving besluit] en alle hieraan ten grondslag liggende documenten OF op de volgende documenten:

     

    a. ….

     

  • 2.

    De geheimhouding op te leggen tot [datum].

 

  • 5.

    Is de beraadslaging in de van collegevergadering geheim?

Het college vergadert normaliter in beslotenheid. Indien het college een openbare vergadering houdt is de beraadslaging uiteraard openbaar. De beraadslaging binnen een besloten collegevergadering is in beginsel niet geheim, tenzij expliciet geheimhouding is opgelegd op grond van artikel 5.1, eerste of tweede lid, van de Woo. Voor formele bestuurlijke besluitvorming, zoals bij een collegevergadering, geldt dat persoonlijke beleidsopvattingen uit daarvoor opgestelde documenten op verzoek openbaar worden gemaakt. Hiervan kan worden afgeweken als door openbaarmaking het voeren van intern beraad onevenredig wordt geschaad (zie artikel 5.2, derde lid, van de Woo).

Hoofdstuk 3: de raad en de raadscommissie Ede

 

  • 1.

    Wat is de raadscommissie Ede?

De raadscommissie Ede is de naam voor de commissie die de besluiten van de raad voorbereidt (“oordeelsvormende vergadering”) en overleg voert met het college en de burgemeester over het gevoerde en te voeren bestuur (“beeldvormende vergadering of informatieve bijeenkomst”). De raadscommissie Ede bestaat uit alle raadsleden plus de fractievolgers die zijn benoemd tot commissielid (maximaal twee per fractie). De feitelijke samenstelling van de raadscommissie Ede verschilt per vergadering: de meeste fracties hebben per onderwerp woordvoerders aangewezen.

 

  • 2.

    Welke stukken van de raad en de raadscommissie worden openbaar gemaakt?

     

  • -

    Alle stukken die door het gemeentebestuur aan de raad of raadscommissie Ede worden gezonden voor besluitvorming worden openbaar gemaakt, met uitzondering van stukken waarover geheimhouding is opgelegd.

  • -

    Ter behandeling ingekomen stukken van buiten de gemeentelijke organisatie worden in principe ook openbaar gemaakt. Bij stukken die gaan over individuele gevallen kan van openbaarmaking worden afgezien.

  • -

    Het verslag van alle openbare vergaderingen wordt openbaar gemaakt. De raad of de raadscommissie besluit over de openbaarmaking van het verslag van een besloten vergadering. Er kan alleen van openbaarmaking van het verslag worden afgezien als het informatie betreft waarop geheimhouding rust.

  • -

    De besluitenlijst van alle openbare vergaderingen wordt openbaar gemaakt. De besluitenlijst van de besloten vergadering wordt in beginsel ook openbaar gemaakt, met uitzondering van besluiten waarover geheimhouding is opgelegd.

     

    NB: in openbare stukken worden geen persoonsgegevens opgenomen! Dit zijn alle gegevens die in verband gebracht kunnen worden met een persoon. Zie ook hfst 1, onder 7.

     

  • 3.

    Wat is de procedure voor het opleggen van geheimhouding op stukken door de raad en de raadscommissie Ede?

Zie de ‘checklist geheimhoudingsbesluit college’ (hfst. 2, onder 3).

 

Enkele bijzondere aandachtspunten voor de raad c.q. raadscommissie Ede:

 

  • -

    De raad of raadscommissie Ede legt geen geheimhouding op voor stukken die zij ontvangt en waarvoor al geheimhouding is opgelegd door de burgemeester of het college.

  • -

    De raad kan alleen besluiten nemen over geheimhouding indien een quorum aanwezig is (meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden). Voor vergaderingen van de raadscommissie Ede geldt geen vergaderquorum.

     

  • 4.

    Wat is de procedure voor het houden van een besloten vergadering?

     

  • -

    De agenda en de oproeping worden door de voorzitter van de raad of Raadscommissie Ede aan de leden gezonden én openbaar gemaakt (ook de agenda voor een besloten vergadering!).

  • -

    De vergadering wordt in het openbaar geopend, de deuren worden gesloten als de voorzitter van de raad of de Raadscommissie Ede of een vijfde van het aantal leden dat de presentielijst heeft getekend daarom verzoekt.

  • -

    Nadat de deuren zijn gesloten neemt de raad of Raadscommissie Ede een besluit of in beslotenheid verder wordt vergaderd. Dit besluit wordt vastgelegd in de notulen van de vergadering. De raad of Raadscommissie Ede besluit of er anderen dan commissieleden en collegeleden aanwezig mogen zijn (bijvoorbeeld ambtenaren of externe deskundigen).

  • -

    Na afloop van de vergadering neemt de raad of Raadscommissie Ede een besluit of geheimhouding wordt opgelegd over de inhoud van de vergadering. Van de inhoud van de besloten vergadering wordt een afzonderlijk verslag gemaakt. Bij de eerstvolgende vergadering neemt de raad of Raadscommissie Ede een besluit of het verslag van de besloten vergadering openbaar wordt gemaakt.

Informatieve vergadering college

Collegeleden beleggen soms informatieve sessies waarin raadsleden worden geïnformeerd over actuele ontwikkelingen. In deze vergadering kan geen geheimhouding worden opgelegd. Hiervoor is vereist dat de procedure voor het houden van een besloten vergadering van de Raadscommissie Ede wordt gevolgd.

  • 5.

    Is de inhoud van een besloten vergadering geheim?

Die inhoud kan geheim zijn, maar is dat niet altijd. Geheimhouding is mogelijk op basis van de gronden die zijn beschreven in de artikelen 5.1, eerste en tweede lid, van de Woo. Zie hoofdstuk 1 onder 4.

Hoofdstuk 4: Enkele bijzondere vragen

 

  • 1.

    Kan de termijn voor geheimhouding op een later tijdstip worden verlengd?

Ja, dat is mogelijk. In beginsel besluit het bestuursorgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd hierover. Echter als de informatie is doorgestuurd naar de raad, besluit de raad over een eventuele verlenging.

 

  • 2.

    Hoe wordt geheimhouding opgeheven?

Geheimhouding vervalt als de termijn waarvoor geheimhouding is opgelegd verstrijkt. Daarnaast kan het bestuursorgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd besluiten tot opheffing. Als informatie aan de raad is gezonden, dan is de raad als enige bevoegd om te beslissen over de opheffing. Dat geldt zowel voor geheimhouding op stukken als voor geheimhouding omtrent de inhoud van het behandelde in een besloten vergadering.

 

  • 3.

    Staat er bezwaar en beroep open tegen een besluit om geheimhouding op te leggen?

Een besluit om geheimhouding op te leggen is een besluit in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht. Dat betekent dat er bezwaar en beroep tegen openstaat. Wel is het recht om bezwaar en beroep in te stellen voorbehouden aan belanghebbenden. Belanghebbende bij een geheimhoudingsbesluit zijn degenen aan wie geheimhouding is opgelegd en anderen die rechtstreeks door de geheimhouding worden geraakt (bijvoorbeeld omdat zij genoemd worden in het stuk). Dat is dus een beperkte groep. Als anderen het niet eens zijn met het opleggen van geheimhouding kunnen zij verzoeken om openbaarmaking van het betreffende stuk. Als dat verzoek wordt afgewezen kunnen zij in dat kader wel bezwaar en beroep instellen.

 

  • 4.

    Wat is de consequentie van schending van een geheimhoudingsplicht?

Schending van een geheimhoudingsplicht is een strafbaar feit, op grond van artikel 272 van het Wetboek van Strafecht. Het kan daarnaast ook leiden tot een aansprakelijkstelling wegens onrechtmatige daad voor de persoon in kwestie en - onder omstandigheden - de gemeente Ede.

 

Slotbepaling

 

Het Geheimhoudingsprotocol Ede wordt ingetrokken.

 

Deze beleidsregel kan worden aangehaald als: Geheimhoudingprotocol Ede 2023.

 

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

Aldus vastgesteld op 10 januari 2023, zaaknummer 362742.

mr. L.J. Verhulst

burgemeester

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 10 januari 2023, zaaknummer 362742.

drs. R.F. Groen MPA

secretaris

mr. L.J. Verhulst

burgemeester

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raadscommissie Ede van 13 april 2023, zaaknummer 353634.

S.C. Riddersma

Secretaris

C.J.M. Stam-Hoogstrate

voorzitter

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 16 maart 2023, zaaknummer 353634.

dr. G.H. Hagelstein

griffier

mr. L.J. Verhulst

voorzitter