Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijkerk

Gemeente Nijkerk – Beleidsregels Verlengd Privaat Aansluitpunt (VPA)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijkerk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Nijkerk – Beleidsregels Verlengd Privaat Aansluitpunt (VPA)
CiteertitelBeleidsregel VPA gemeente Nijkerk
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Integrale laadvisie 2030
  2. Algemene plaatselijke verordening Nijkerk 2021 (APV Nijkerk 2021)
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-04-2023nieuwe regeling

21-03-2023

gmb-2023-172070

1377093

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Nijkerk – Beleidsregels Verlengd Privaat Aansluitpunt (VPA)

Het college van burgemeester en wethouders van Nijkerk;

 

gelet op:

 

  • Artikel 2:10 en 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening Nijkerk 2021; en

  • De Integrale laadvisie 2030.

b e s l u i t :

 

vast te stellen de Beleidsregels VPA gemeente Nijkerk

Artikel 1 Begripsbepaling

CPO: Charge Point Operator (CPO) / Laadpuntexploitant: De CPO is verantwoordelijk voor beheer, onderhoud en exploitatie van laadpalen zowel technisch als administratief. De CPO is primair verantwoordelijk voor geplaatste laadinfrastructuur en eerste aanspreekpunt voor gebruikers en de gemeente Nijkerk ten aanzien van de laadstations. De CPO kan zowel als een aanvrager of beheerder optreden.

 

EV-rijder / Gebruiker: De EV-rijder wordt ook wel elektrisch rijder genoemd. Dit is de gebruiker van de elektrische auto, die de auto op moet kunnen laden om ermee te kunnen rijden.

 

Elektrische voertuigen / EV / EV’s: alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kunnen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden, uitgezonderd fietsen en snor/bromfietsen/Lichte Elektrische Voertuigen. In dit beleid richt de gemeente zich primair op het laden van elektrische personenvoertuigen.

 

Gemeente / College : Gemeente Nijkerk en het college van B en W van de gemeente Nijkerk.

 

(Op)laadinfrastructuur: het geheel van oplaadstations, aansluitingen op het elektriciteitsnet en andere voorzieningen in de openbare ruimte op of aan de weg bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen.

 

VPA: Verlengde privé aansluitingen komen voor wanneer een particulier geen eigen parkeerterrein heeft en dus afhankelijk is van een openbare parkeerplek, maar wel een eigen laadvoorziening wenst te realiseren. Dit kan op de volgende manier 1) laadpunt aan de woning, waarbij de laadkabel over/door/onder het trottoir naar de openbare parkeerplaats wordt gelegd om op te laden.

Artikel 2 Wettelijke basis

Onderhavige beleidsregel is tot stand gekomen met als kader de vastgestelde Laadvisie Nijkerk.

Artikel 3 Reikwijdte

Deze beleidsregel is van toepassing op alle openbare wegen, rijbanen, fietspaden, parkeerplaatsen, groenvoorzieningen en voetpaden binnen de gemeente Nijkerk.

Artikel 4 Verlengd Privé Aansluitpunt (VPA)

De gemeente heeft alternatieven voor inpassing van laadpunten zoals de VPA uitvoerig bestudeert. Bij de afweging op dit punt zijn bevindingen uit een rapport van Afwegingskader-VPA_DEF en Notitie VPA een belangrijke bron geweest. De gemeente biedt op basis van deze afweging geen ruimte voor VPA’s omdat het wil voorkomen dat:

 

  • -

    er enige schijn wordt gewekt dat een openbare parkeerplaats voor privégebruik zou zijn (zelfs als het laadpunt publiek toegankelijk is voor EV-rijders);

  • -

    een CPO niet op gelijke voet kan concurreren met een particuliere “exploitant” van een VPA;

  • -

    levering van energie via deze infrastructuur door private personen in de openbare ruimte mogelijk conflicteert met de Elektriciteitswet;

  • -

    verzekerbaarheid van het object voor particulieren problematisch is. Aansprakelijkheid daardoor snel bij de gemeente komt te liggen en dat zou tot onverantwoorde financiële risico’s voor de gemeente leiden.

  • -

    door de mogelijkheid van bi directioneel laden de primaire functie van een parkeerplaats, namelijk het parkeren van een voertuig, onder druk komt te staan. Parkeerplaatsen zullen langer bezet gehouden worden door voertuigen die tevens dienst doen als thuisbatterij/accu.

  • -

    vanuit de provincie Gelderland worden VPA’s en kabelgoten niet gezien als een robuuste en toekomstbestendige oplossing, die onderdeel uit maken van het netwerk van laadinfrastructuur.

Het gebruik van een Verlengd Privé Aansluiting (VPA) is derhalve niet toegestaan.

Artikel 5 Kabels over/in/onder openbare grond in eigendom van de gemeente

Het laden van een voertuig met elektriciteit van de particuliere/bedrijf (huis)installatie via een kabel die op, in, over of onder openbare grond wordt gelegd die door de gemeente wordt beheerd en/of in eigendom is, is niet toegestaan.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Dit besluit wordt bekendgemaakt in het gemeenteblad en treedt in werking de dag na bekendmaking

Artikel 7 Citeertitel

Deze beleidsregel kan worden aangehaald als: ‘Beleidsregel VPA gemeente Nijkerk’.

Aldus besloten in de collegevergadering van 21 maart 2023,

Burgemeester en wethouders van Nijkerk,

de secretaris,

de heer D. J. van Huizen

de burgemeester,

de heer mr. drs. G.D. Renkema