Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Breda

Specifieke nadere regels subsidie ambulantisering GGZ Regio Breda

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBreda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSpecifieke nadere regels subsidie ambulantisering GGZ Regio Breda
CiteertitelSpecifieke nadere regels subsidie ambulantisering GGZ Regio Breda
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels voor subsidieverlening Algemene subsidieverordening Breda 2017

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-07-202321-04-2023artikel 1

11-07-2023

gmb-2023-334912

21-04-202329-07-2023nieuwe regeling

11-04-2023

gmb-2023-169732

3115293

Tekst van de regeling

Intitulé

Specifieke nadere regels subsidie ambulantisering GGZ Regio Breda

Bekendmaking

 

Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 11 april 2023 de “Specifieke nadere regels subsidie ambulantisering GGZ Regio Breda” hebben vastgesteld.

 

Inwerkingtreding

 

Deze nadere regels worden van kracht met ingang van de dag na die van deze bekendmaking.

 

Rechtsmiddelen

 

Tegen het besluit tot vaststelling van deze nadere regels is geen bezwaar of beroep mogelijk.

 

Tekst nadere regels

 

Burgemeester en wethouders van Breda,

 

Gelet op artikel 1:3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Breda 2017;

 

Besluiten vast te stellen:

 

 

Specifieke nadere regels subsidie ambulantisering GGZ Regio Breda

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    In deze regeling wordt verstaan onder:

    • a.

      Activiteitenplan: bundeling van met elkaar samenhangende activiteiten en begroting voor de duur van één kalenderjaar, om het in de subsidieregeling geschetste doel te bereiken;

    • b.

      ASV: Algemene subsidieverordening Breda 2017;

    • c.

      Awb: Algemene wet bestuursrecht;

    • d.

      College: college van burgemeester en wethouders van de centrumgemeente Breda;

    • e.

      Ambulantisering: mensen met (ernstige) psychische aandoeningen kunnen zo veel mogelijk deelnemen aan en wonen in de maatschappij;

    • f.

      Ervaringsdeskundigheid: door het reflecteren op eigen ervaringen en die van anderen collectieve ervaringskennis ontwikkelen en die aan anderen overdragen waardoor deze worden ondersteund in hun herstel, ontwikkeling en ontplooiing

    • g.

      Gemeenschappelijke regeling (GR): de gemeenschappelijke regeling Beschermd Wonen regio Breda vastgesteld door de colleges van B&W van gemeenten Altena, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Moerdijk, Oosterhout en Zundert waarin Breda is aangewezen als centrumgemeente. In deze regeling ook wel regio Breda genoemd.

    • h.

      Regionale commissie: commissie bestaande uit drie beleidsadviseurs afkomstig van aan de GR deelnemende gemeenten, 1 deelnemer per geografische regio (Dongemond, De6, Breda)

    • i.

      Retraitevoorziening: een fysieke plek waar mensen met een ontwrichtende ervaring kortdurend kunnen logeren om op kracht, tot rust en tot zichzelf te komen en waar, samen met ervaringsdeskundigen en andere deelnemers, wordt gewerkt aan herstel.

Artikel 1.2 Toepassingsbereik

  • 1.

    Onder beleidskader wordt verstaan

    • a.

      Opvang en bescherming in regio Breda vanaf 2020: gezamenlijke visie en uitgangspunten Wmo begeleiding, beschermd wonen en maatschappelijke opvang;

    • b.

      Beleidskader Regionale maatwerkvoorziening Beschermd wonen 2021-2025.

  • 2.

    Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college van de centrumgemeente voor de in deze regeling genoemde activiteiten conform hetgeen is bepaald in de gemeenschappelijke regeling Beschermd wonen regio Breda.

Artikel 1.3 Wijze van verdeling en beoordeling

  • 1.

    Alvorens het college op de aanvragen om subsidie een besluit neemt, vraagt zij de regionale commissie om advies.

  • 2.

    Het advies als bedoeld in het eerste lid wordt door het college onverkort overgenomen tenzij daar zwaarwegende bezwaren tegen bestaan.

  • 3.

    Alle aanvragen worden beoordeeld door de regionale commissie.

  • 4.

    Aanvragen worden beoordeeld op basis van:

    • a.

      Effectiviteit: kwaliteit van de bijdrage aan de in artikel 1.4 en 2.1 geformuleerde doelstellingen.

    • b.

      Haalbaarheid en kans op succes: vertrouwen dat de organisatie de activiteiten succesvol uitvoert.

    • c.

      Efficiëntie: redelijkheid van de kosten die voor de activiteiten gemaakt worden in verhouding tot de beoogde resultaten.

  • 5.

    Alle aanvragen die tijdig en volledig zijn, en voldoen aan de criteria van lid 4 van dit artikel, concurreren om het beschikbare budget.

     

Paragraaf 1 Regionale ervaringsdeskundigheid en Retraitevoorziening

Artikel 1.4 Doel

De subsidie voor regionale ervaringsdeskundigheid en het retraitehuis is bedoeld voor het in stand houden en door ontwikkelen van de regionale inzet van ervaringsdeskundigheid en een retraitevoorziening voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid uit de bij de GR aangesloten gemeenten.

Artikel 1.5 Voor wie

De subsidie is bedoeld voor organisaties die opereren als regionaal centrum voor ervaringsdeskundigheid en/of die met inzet van ervaringsdeskundigheid een retraitevoorziening aanbieden voor bij de GR aangesloten gemeenten.

Artikel 1.6 Aanvraagprocedure

  • 1.

    De subsidie wordt verstrekt als een jaarlijkse subsidie.

  • 2.

    Een aanvraag voor een jaarlijkse subsidie wordt ingediend uiterlijk 1 oktober in het jaar voorafgaand aan het jaar, of de jaren waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.

  • 3.

    De aanvraag dient informatie te bevatten over de manier waarop de aanvrager met inzet van ervaringsdeskundigheid bijdraagt aan de ambulantiseringsdoelstellingen van de regio Breda en hoe de aanvrager deze inzet van ervaringsdeskundigheid t.b.v. de regio door ontwikkelt en indien de aanvraag een retraitevoorziening betreft ook hoe de activiteiten bijdragen aan het op kracht, tot rust en tot zichzelf komen en werken aan herstel van de deelnemers.

  • 4.

    De aanvraag dient een activiteitenoverzicht op hoofdlijnen te bevatten inclusief een begroting.

Artikel 1.7 Subsidieplafond

  • 1.

    Het college maakt het subsidieplafond voor regionale ervaringsdeskundigheid en retraitevoorziening voor de jaren 2024 en verder op de wettelijk voorgeschreven wijze bekend.

  • 2.

    Subsidie wordt verleend op de aanvragen die de hoogste score hebben op basis van het beoordelingsformat in bijlage 1 van deze specifieke nadere regels tot het subsidieplafond is bereikt.

 

Paragraaf 2 Projectsubsidies ambulantisering

Artikel 2.1. Doel van de subsidie

  • 1.

    Het doel van de subsidie is:

    • a.

      Bijdragen aan duurzaam zelfstandig wonen van mensen met een psychische kwetsbaarheid in de hele regio, met aandacht voor alle relevante levensdomeinen. Dat is tegelijkertijd preventie voor terugval en voor huisuitzetting en dak- en thuisloosheid.

    • b.

      Verbinding met de omgeving (buurt, buur, verenigingen, buurhuizen e.d.) voor zingeving, sociaal contact, ter bestrijding van eenzaamheid en voor signalering van (dreigende) escalatie.

Artikel 2.2 Voor wie

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een instelling die activiteiten uitvoert voor de doelgroep van de bij de GR aangesloten gemeenten.

Artikel 2.3 Voor wat

  • 1.

    Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor initiatieven die betrekking hebben op één van de volgende deelterreinen:

    • a.

      Zorgzame/inclusieve samenleving (acceptatie en adoptie);

    • b.

      Preventie van escalatie naar opname en/of beschermd wonen en van dakloosheid

    • c.

      Netwerkontwikkeling, zingeving;

    • d.

      Inzet van ervaringsdeskundigheid

    • e.

      Ontwikkeling van woonconcepten als uitvoering van de doelen in het beleid Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang

  • 2.

    De te verlenen subsidie heeft een maximale looptijd van drie jaar

  • 3.

    De aanvraag voor subsidie betreft de totale looptijd van het project

  • 4.

    Na afloop van de maximale looptijd van de subsidie komt het betreffende initiatief niet opnieuw voor een projectsubsidie ambulantisering in aanmerking.

Artikel 2.4 Subsidiecriteria

  • 1.

    De activiteiten sluiten aan bij het doel zoals opgenomen in artikel 2.1 van deze regeling;

  • 2.

    De aanvraag dient de volgende informatie te bevatten:

    • a.

      Het belang voor de doelgroep is duidelijk omschreven;

    • b.

      De aanvraag beschrijft de bijdrage aan één of meer van de in artikel 2.3 lid 1 beschreven deelterreinen;

    • c.

      De aanvraag maakt duidelijk in hoeverre het initiatief vernieuwend is voor regio Breda;

    • d.

      Het betreft een tijdelijke impuls dus het moet duidelijk zijn hoe het initiatief wordt ingebed bij bewezen succes;

    • e.

      Financiering kan niet worden geregeld binnen de reguliere afspraken tussen de aanvrager en gemeenten of aanvrager en financiering vanuit ander wettelijk kader;

    • f.

      Het initiatief verbindt meerdere expertises dan wel verschillende financiële stromen (bijvoorbeeld maatwerkaanbod, voorliggend veld, expertise in het domein van de zorgverzekeringswet, corporatie);

    • g.

      Subsidieaanvragen die samenwerking in een ketenaanpak beogen, worden in gezamenlijkheid door de ketenpartners ingediend. Eén partner is penvoerder van het project en is eindverantwoordelijk voor de ontvangen subsidie;

    • h.

      Informatie over hoe de ontvangende samenleving wordt betrokken;

    • i.

      Evenwichtige spreiding over de regio Breda;

    • j.

      Uit de financiële begroting van de subsidieaanvraag moet duidelijk worden wat de kosten per kalenderjaar zijn.

    • k.

      Het initiatief is zo mogelijk onderbouwd of is te onderbouwen met een maatschappelijke kosten-batenanalyse.

Artikel 2.5 Aanvraagprocedure

  • 1.

    Een aanvraag kan tweemaal per jaar ingediend worden. In de periode van 1 januari tot en met 1 maart in het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft en in de periode van 1 juli tot en met 1 oktober voor het volgende jaar;

  • 2.

    Voor zover een aanvraag betrekking heeft op 2023 kan deze aangevraagd worden in de periode vanaf de dag na de bekendmaking van deze regeling tot en met 31 juli 2023;

  • 3.

    Per initiatief kan slechts één aanvraag op grond van paragraaf 2 projectsubsidies ambulantisering worden ingediend.

  • 4.

    De subsidie wordt verstrekt als een meerjarensubsidie voor de totale looptijd van het project met een maximale looptijd van drie jaar.

  • 5.

    De aanvraag dient informatie te bevatten over de manier waarop de aanvrager met zijn project bijdraagt aan de ambulantiseringsdoelstellingen van de regio Breda en daarnaast dient de aanvraag duidelijk te maken hoe wordt voldaan aan alle in artikel 2.4 lid 2 genoemde subsidiecriteria.

  • 6.

    De aanvraag dient een activiteitenoverzicht op hoofdlijnen inclusief een begroting per kalenderjaar te bevatten indien de gevraagde subsidie betrekking heeft op meerdere jaren.

Artikel 2.6 Subsidieplafond

  • 1.

    College stelt het subsidieplafond vast en maakt dit bekend op de wettelijk voorgeschreven wijze.

  • 2.

    Subsidie wordt verleend op de aanvragen die de hoogste score hebben op basis van het beoordelingsformat in bijlage 1 van deze specifieke nadere regels tot het subsidieplafond is bereikt.

Artikel 2.7 Beslistermijn

Het college beslist, in afwijking van artikel 3:4 van de Algemene subsidieverordening Breda 2017 binnen 13 weken na sluiting van de aanvraagtermijn bedoeld in artikel 2:5 van deze regeling, nadat de volledige digitale subsidieaanvraag is ingediend.

Artikel 2.8 Algemene subsidieverordening Breda 2017

De Algemene subsidieverordening Breda 2017 is van toepassing voor zover daarvan in deze regeling niet uitdrukkelijk is afgeweken.

Artikel 2.9 Hardheidsclausule

  • 1.

    Het college kan, in bijzondere gevallen, een of meerdere artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing, gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger, leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.

  • 2.

    Toepassing van het vorige lid wordt gemotiveerd opgenomen in het besluit.

Artikel 2.10 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Specifieke nadere regels subsidie ambulantisering GGZ Regio Breda”;

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Breda in de vergadering van 11 april 2023.

, Burgemeester

, Gemeentesecretaris

Bijlage 1: Beoordelingsformat paragraaf 1: Regionale ervaringsdeskundigheid en Retraitevoorziening n.t.b.

 

Bijlage 2: Beoordelingsformat paragraaf 2 projectsubsidies ambulantisering

 

Criterium

Maximale score is 75 punten

Effectiviteit: Mate waarin wordt bijgedragen aan de doelen zoals genoemd in artikel 1.4 en 2.1

 

Scoremogelijkheden

 

De aanvraag maakt duidelijk hoe het project bijdraagt aan de ambulantiseringsdoelstellingen van regio Breda (zoals omschreven in artikel 2.1van deze regeling)

Ja of nee: 15 of 0 punten

Het belang voor de doelgroep is duidelijk omschreven

Ja of nee: 15 of 0 punten

De aanvraag beschrijft de bijdrage aan 1 of meer van de in artikel 2.3 lid 1 beschreven terreinen

Ja of nee: 15 of 0 punten

Het initiatief verbindt meerdere expertises dan wel financiële stromen (bijv. maatwerk en voorliggend veld, Wmo en ZVW)

Ja of nee: 15 of 0 punten

De aanvraag maakt duidelijk hoe de ontvangende samenleving wordt betrokken

Ja of nee: 15 of 0 punten

 

Criterium

Score is maximaal 30 punten

Haalbaarheid / kans op succes: Kans dat het project succesvol uitgevoerd wordt en een blijvend effect sorteert.

 

Scoremogelijkheden

 

De aanvraag maakt duidelijk in hoeverre het initiatief vernieuwend is voor de regio Breda

Vernieuwend: 10 punten

Beetje vernieuwend: 5 punten

Niet vernieuwend: 0 punten

Het moet duidelijk zijn hoe het initiatief wordt ingebed

Op voorhand concreet en realistisch duidelijk hoe het project kan worden ingebed in structurele financiering: 10 punten

Concrete suggesties hoe het project kan worden ingebed in structurele financiering: 5 punten

Geen idee of suggesties: 0 punten

De aanvraag draagt bij aan een evenwichtige spreiding over de regio Breda

Ja of nee: 10 of 0 punten

 

Criterium

Score is maximaal 20 punten

Efficiëntie: Redelijkheid van de kosten die voor de activiteiten gemaakt worden in verhouding tot het te bereiken effect

 

Scoremogelijkheden

 

Het is duidelijk dat financiering niet kan worden geregeld binnen de reguliere afspraken tussen aanvrager en gemeenten of aanvrager en financiering vanuit een ander wettelijk kader

Ja of nee: 10 of 0 punten

Het initiatief is onderbouwd of is te onderbouwen met een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA)

Prijs is beschreven en onderbouwd. Met een maatschappelijke kosten-batenanalyse (minimaal een schatting van kosten) is aannemelijk gemaakt dat sprake is van een besparing op of het voorkomen van de kosten van duurdere en/of specialistische voorzieningen: 7 punten

Prijs is beschreven en onderbouwd. Er wordt een voorstel gedaan voor het uitvoeren van een MKBA:

3 punten