Organisatie | Landgraaf |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling rechtspositie buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Landgraaf (2022) |
Citeertitel | Regeling rechtspositie buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Landgraaf (2022) |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-04-2022 | 01-01-2022 | nieuwe regeling | 12-04-2022 |
Burgemeester en wethouders van L a n d g r a a f ;
gelet op het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand, kortweg ‘Reglement burgerlijke stand 2020’,
gelet op de Regeling rechtspositie buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Landgraaf (2016)
gelet op de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren
Regeling rechtspositie buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Landgraaf (2022)
Artikel 5 Aanspraken bij ziekte
Voor toepassing van dit artikel wordt onder salaris verstaan: het gemiddelde van het totaal aan vergoedingen bedoeld in artikel 3, over de 12 maanden onmiddellijk voorafgaande aan de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar. Voor zover de ambtenaar op deze datum zijn betrekking nog geen 12 maanden heeft vervuld, wordt gerekend met het bedrag dat hem gemiddeld per maand is toegekend over de periode waarin hij in dienst is.
Landgraaf,12 april 2022
Burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris, de burgemeester,
ir. J.M.C. Rijvers mr. R. de Boer
Toelichting op de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Landgraaf (2022)
Toelichting artikel 2 Aanstelling
In het Reglement burgerlijke stand is geen benoemingstermijn geregeld. Deze wordt in de arbeidsovereenkomst bepaald. Op de arbeidsovereenkomst met de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs) is de zgn. ketenbepaling uit het Burgerlijk Wetboek van toepassing (artikel 7:668a BW). Dit betekent dat elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten (inclusief oproepovereenkomsten) voor bepaalde tijd, straks na de derde overeenkomst of na het verstrijken van een periode van drie jaar van rechtswege worden omgezet in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
Voor de babs die de AOW-leeftijd heeft bereikt, geldt een andere ketenbepaling, te weten zes tijdelijke arbeidsovereenkomsten in maximaal vier jaar (inclusief de tijdelijke aanstelling van vóór 1 januari 2020).
De arbeidsovereenkomst van een babs is anders dan die van reguliere ambtenaren. Anders dan bij reguliere ambtenaren moeten er daarom nadere regels voor de bezoldiging moeten worden getroffen. Artikel 3 van deze regeling voorziet hierin. Per huwelijk of geregistreerd
partnerschap wordt een vergoeding uitbetaald waarin de vakantietoelage en eindejaarsuitkering zijn verdisconteerd. Voor de berekeningssystematiek is aansluiting gezocht bij de bepalingen in de CAO.
Toelichting artikel 4 Werktijden
Het spreekt voor zich dat de werktijden bepaald worden door de tijdstippen waarop een huwelijk wordt voltrokken. In de regel vallen deze binnen ons dagvenster. Om de continuïteit te waarborgen hebben we voor de babs een inspanningsverplichting opgenomen om zoveel mogelijk beschikbaar te zijn op de gewenste dagen/tijdstippen.
Toelichting artikel 5 Aanspraken bij ziekte
Bij ziekte van de babs zijn de artikelen 7.1 en 7.4 van de Cao Gemeenten van overeenkomstige toepassing. Voor de babs die ouder is dan de AOW-leeftijd geldt dat er gedurende maximaal 13 weken recht op doorbetaling van salaris bestaat. Gedurende deze periode kan de babs niet worden ontslagen. Naast het recht op doorbetaling van het salaris staat de verplichting van de werkgever en werknemer zich in te spannen tot re-integratie in het arbeidsproces. In de praktijk wordt deze verplichting niet altijd als wenselijk beschouwd. De babs is op grond van het BW immers uitsluitend benoemd tot het verrichten van de formaliteiten rondom de sluiting van een huwelijk/geregistreerd partnerschap. Bovendien heeft de babs in de regel een hoofdfunctie waaruit re-integratieverplichtingen bestaan. In de praktijk zal bezien worden hoe arbodienstverleners en het UWV omgaan met de verplichting tot re-integratie van de babs.
Toelichting artikel 6 Einde arbeidsovereenkomst
Zowel de gemeente als de babs kan de arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigen. De arbeidsovereenkomst loopt in principe tot de AOW-gerechtigde leeftijd. Ook na het bereiken van de AOW-leeftijd is het beperkt mogelijk om nog, tot maximaal 3 jaar, in dienst te blijven.
Toelichting artikel 8Bijzondere regeling
Dit artikel geeft het bureauhoofd KCC de mogelijkheid om een bijzonder regeling te treffen in geval van situaties waarin deze rechtspositieregeling onverhoopt niet voorziet.