Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Landgraaf

Regeling rechtspositie buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Landgraaf (2022)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLandgraaf
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling rechtspositie buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Landgraaf (2022)
CiteertitelRegeling rechtspositie buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Landgraaf (2022)
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-04-202201-01-2022nieuwe regeling

12-04-2022

gmb-2023-168948

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling rechtspositie buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Landgraaf (2022)

Burgemeester en wethouders van L a n d g r a a f ;

 

gelet op het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand, kortweg ‘Reglement burgerlijke stand 2020’,

 

gelet op de Regeling rechtspositie buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Landgraaf (2016)

 

gelet op de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren

 

b e s l u i t e n :

 

Regeling rechtspositie buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Landgraaf (2022)

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Buitengewoon ambtenaar: bezoldigd buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand, zoals bedoeld in artikel 16 Boek 1 Burgerlijk Wetboek en in het Reglement op de Burgerlijke Stand 2020, met uitzondering van die persoon die voor één huwelijksvoltrekking wordt benoemd;

  • b.

    CAO: CAO Gemeenten;

  • c.

    Personeelshandboek: personeelshandboek gemeente Landgraaf;

  • d.

    Huwelijk: Huwelijk dan wel geregistreerd partnerschap, zoals bedoeld in artikel 30 en artikel 80a Boek 1 Burgerlijk Wetboek.

     

Artikel 2 Arbeidsovereenkomst

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar wordt aangewezen door of vanwege het college;

  • 2.

    De arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor bepaalde of onbepaalde tijd, nadat aanwijzing en beëdiging overeenkomstig artikel 1:16 BW heeft plaatsgevonden;

  • 3.

    De arbeidsovereenkomst is een oproepovereenkomst (arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieplicht) zoals bedoeld in artikel 7:628a van het Burgerlijk Wetboek.

 

Artikel 3 Salaris

  • 1.

    Het salaris van een buitengewoon ambtenaar bestaat uit een vergoeding per voltrokken huwelijk (met inbegrip van de voorbereidingstijd);

  • 2.

    De vergoeding zoals bedoeld in lid 1 bestaat uit:

    • a.

      Tweemaal het uurloon bij het hoogste bedrag van schaal 8, artikel 3.3, lid 3 CAO, voor de voltrekking van een kosteloos huwelijk en een budgethuwelijk binnen het vastgestelde dagvenster conform artikel 5.4, lid 2 CAO;

    • b.

      Vijfmaal het uurloon bij het hoogste bedrag van schaal 8, artikel 3.3, lid 3 CAO, voor een betaalde huwelijksvoltrekking (niet zijnde een budgethuwelijk) binnen het vastgestelde dagvenster conform artikel 5.4, lid 2 CAO;

    • c.

      Vijfmaal het uurloon behorend bij het hoogste bedrag van schaal 8, artikel 3.3, lid 3 CAO opgehoogd met de van toepassing zijnde buitendagvenstervergoeding conform artikel 3:12, lid 2 CAO, voor een betaalde huwelijksvoltrekking buiten het vastgestelde dagvenster conform artikel 5.4, lid 2 CAO.

  • 3.

    De vergoeding bedoeld in het eerste lid, wordt opgehoogd met het percentage van 8% vakantietoelage, het percentage van 6,75% eindejaarsuitkering en een percentage van 8,6% ter compensatie van het niet genieten van het vakantieverlof.

 

Artikel 4 Werktijden

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar verricht de werkzaamheden op in onderling overleg te bepalen dagen en tijden;

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar heeft een inspanningsverplichting gehoor te geven aan een oproep om werkzaamheden te verrichten, tenzij in redelijkheid niet verwacht kan worden om op de aangewezen dagen en tijden te werken.

 

Artikel 5 Aanspraken bij ziekte

  • 1.

    Bij ziekte van de buitengewoon ambtenaar is artikel 7.1 van de CAO van overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    Voor toepassing van dit artikel wordt onder salaris verstaan: het gemiddelde van het totaal aan vergoedingen bedoeld in artikel 3, over de 12 maanden onmiddellijk voorafgaande aan de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar. Voor zover de ambtenaar op deze datum zijn betrekking nog geen 12 maanden heeft vervuld, wordt gerekend met het bedrag dat hem gemiddeld per maand is toegekend over de periode waarin hij in dienst is.

  • 3.

    Voor de toepassing van dit artikel wordt onder de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar verstaan: de dag waarop de ambtenaar is aangewezen om een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken, waarvoor hij wegens ziekte is verhinderd.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen.

 

Artikel 6 Einde arbeidsovereenkomst

  • 1.

    Zowel de gemeente Landgraaf als de buitengewoon ambtenaar kan de arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigen door schriftelijke opzegging tegen het einde van de maand met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn;

  • 2.

    De arbeidsovereenkomst eindigt in elk geval van rechtswege, zonder dat voorafgaande opzegging vereist is, op de dag dat de buitengewoon ambtenaar de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt.

  • 3.

    Van beëindiging van de arbeidsovereenkomst in lid 2 kan worden afgezien, als de gemeente Landgraaf en de buitengewoon ambtenaar dat met elkaar afspreken.

  • 4.

    De arbeidsovereenkomst kan na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd tot 3 keer met maximaal 1 jaar worden verlengd.

 

Artikel 7 Overige rechten en verplichtingen

  • 1.

    Voor de buitengewoon ambtenaar in functie gelden de verplichtingen van artikel 6 t/m 11 Ambtenarenwet 2017;

  • 2.

    De artikelen 11.1 (dragen van uniform of dienstkleding), 11.2 (infectieziekten), 11.3 (gebruik motorrijtuig) en artikel 11.4 (schorsing als ordemaatregel) van de CAO zijn van overeenkomstige toepassing;

  • 3.

    De artikelen 3.3 (reis- en verblijfskosten), paragraaf 11.2 (gebruik motorrijtuig) en hoofdstuk 13 (overige rechten en plichten) van het personeelshandboek zijn van overeenkomstige toepassing.

  •  

Artikel 8 Bijzondere regeling

Voor de gevallen waarin deze regeling niet voorziet en waarin deze tot onbillijke situaties zou leiden, kan het bureauhoofd KCC namens het college een bijzondere regeling treffen.

 

Artikel 9  

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2022;

  • 2.

    De rechtspositieregeling voor de buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Landgraaf (2016), wordt ingetrokken.

  •  

 

 

 

Landgraaf,12 april 2022

Burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris, de burgemeester,

ir. J.M.C. Rijvers mr. R. de Boer

Toelichting op de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Landgraaf (2022)

 

 

Toelichting artikel 2 Aanstelling

In het Reglement burgerlijke stand is geen benoemingstermijn geregeld. Deze wordt in de arbeidsovereenkomst bepaald. Op de arbeidsovereenkomst met de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs) is de zgn. ketenbepaling uit het Burgerlijk Wetboek van toepassing (artikel 7:668a BW). Dit betekent dat elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten (inclusief oproepovereenkomsten) voor bepaalde tijd, straks na de derde overeenkomst of na het verstrijken van een periode van drie jaar van rechtswege worden omgezet in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

 

Voor de babs die de AOW-leeftijd heeft bereikt, geldt een andere ketenbepaling, te weten zes tijdelijke arbeidsovereenkomsten in maximaal vier jaar (inclusief de tijdelijke aanstelling van vóór 1 januari 2020).

 

Toelichting artikel 3 Salaris

De arbeidsovereenkomst van een babs is anders dan die van reguliere ambtenaren. Anders dan bij reguliere ambtenaren moeten er daarom nadere regels voor de bezoldiging moeten worden getroffen. Artikel 3 van deze regeling voorziet hierin. Per huwelijk of geregistreerd

partnerschap wordt een vergoeding uitbetaald waarin de vakantietoelage en eindejaarsuitkering zijn verdisconteerd. Voor de berekeningssystematiek is aansluiting gezocht bij de bepalingen in de CAO.

 

Toelichting artikel 4 Werktijden

Het spreekt voor zich dat de werktijden bepaald worden door de tijdstippen waarop een huwelijk wordt voltrokken. In de regel vallen deze binnen ons dagvenster. Om de continuïteit te waarborgen hebben we voor de babs een inspanningsverplichting opgenomen om zoveel mogelijk beschikbaar te zijn op de gewenste dagen/tijdstippen.

 

Toelichting artikel 5 Aanspraken bij ziekte

Bij ziekte van de babs zijn de artikelen 7.1 en 7.4 van de Cao Gemeenten van overeenkomstige toepassing. Voor de babs die ouder is dan de AOW-leeftijd geldt dat er gedurende maximaal 13 weken recht op doorbetaling van salaris bestaat. Gedurende deze periode kan de babs niet worden ontslagen. Naast het recht op doorbetaling van het salaris staat de verplichting van de werkgever en werknemer zich in te spannen tot re-integratie in het arbeidsproces. In de praktijk wordt deze verplichting niet altijd als wenselijk beschouwd. De babs is op grond van het BW immers uitsluitend benoemd tot het verrichten van de formaliteiten rondom de sluiting van een huwelijk/geregistreerd partnerschap. Bovendien heeft de babs in de regel een hoofdfunctie waaruit re-integratieverplichtingen bestaan. In de praktijk zal bezien worden hoe arbodienstverleners en het UWV omgaan met de verplichting tot re-integratie van de babs.

 

Toelichting artikel 6 Einde arbeidsovereenkomst

Zowel de gemeente als de babs kan de arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigen. De arbeidsovereenkomst loopt in principe tot de AOW-gerechtigde leeftijd. Ook na het bereiken van de AOW-leeftijd is het beperkt mogelijk om nog, tot maximaal 3 jaar, in dienst te blijven.

 

Toelichting artikel 8Bijzondere regeling

Dit artikel geeft het bureauhoofd KCC de mogelijkheid om een bijzonder regeling te treffen in geval van situaties waarin deze rechtspositieregeling onverhoopt niet voorziet.