Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Voorne aan Zee

Reglement Burgerlijke stand Voorne aan Zee 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVoorne aan Zee
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Burgerlijke stand Voorne aan Zee 2023
CiteertitelReglement burgerlijke stand Voorne aan Zee 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-04-202301-01-2023nieuwe regeling

04-04-2023

gmb-2023-168928

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Burgerlijke stand Voorne aan Zee 2023

 

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555);

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160, als gewijzigd bij besluit van 19 december 2004, Stb. 900);

  • c.

    het reglement: het reglement burgerlijke stand van de gemeente Voorne aan Zee(2023);

  • d.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16 leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is als zodanig benoemd (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • f.

    gemeentehuis: elk huis dat als zodanig is aangewezen met de daarbij behorende beperkingen qua dienstverlening;

  • g.

    trouwen: het voltrekken van een huwelijk dan wel het registreren van een partnerschap, het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • h.

    het bureau van de burgerlijke stand: het kantoor of de kantoren van de afdeling burgerzaken waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt;

  • i.

    Woonplaats: als ingezetene van Voorne aan Zee ingeschreven staan in de basisregistratie personen (BRP).

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders kan ambtenaren in dienst van Burgerzaken aanwijzen tot ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Het college van Burgemeester en wethouders kan tot buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Voorne aan Zee, voor het gebruikelijk voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties;

    • b.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Voorne aan Zee, voor het voltrekken van een bepaald huwelijk of partnerschapsregistratie;

    • c.

      leden van het college van Burgemeester en wethouders.

  • 4.

    De bevoegdheid bedoeld in artikel 2 lid 1 en lid 3 sub b, is gemandateerd aan de afdelingsmanager publieks- en bedrijfscontacten.

Artikel 3 Aanwijzing

  • 1.

    De aanwijzing tot ambtenaar van de burgerlijke stand geschiedt voor de periode die gelijk is aan de periode dat betrokken ambtenaar in dienst is van de gemeente Voorne aan Zee en zijn werkzaamheden uitoefent bij het team burgerzaken.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aangewezen:

    • a.

      voor de duur van het uitoefenen van de functie van lid van het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Voorne aan Zee;

    • b.

      voor de duur van het arbeidscontract voor de functie van bezoldigde Buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode, dag of huwelijk voor de functie van eenmalige onbezoldigde Buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand. De bevoegdheid bedoeld tot aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag is gemandateerd aan de afdelingsmanager publieks- en bedrijfscontacten. Het mandaat biedt de praktische mogelijkheid om binnen redelijke termijn een buitengewoon ambtenaar voor het voltrekken van een huwelijk voor één dag aan te wijzen.

Artikel 4 Plichten (Buitengewoon)ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand verricht werkzaamheden met betrekking tot het voltrekken van huwelijken binnen de voor hem bij het team burgerzaken geldende werktijden en in opdracht van de teammanager burgerzaken.

  • 2.

    Bij de huwelijksvoltrekking of partnerregistratie draagt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand gebruikelijk een door de gemeente ter beschikking gestelde toga, tenzij het bruidspaar anders wenst. Door de teammanager burgerzaken gegeven aanwijzingen met betrekking tot de kleding worden door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand opgevolgd.

  • 3.

    Te allen tijde houdt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zich aan de aanwijzingen of instructies gegeven door de teammanager burgerzaken.

  • 4.

    (Buitengewoon) Ambtenaren van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, lid 3. onder a. dienen elk wettelijk huwelijk of partnerschapsregistratie te voltrekken.

Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Alleen de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2 lid 3, onder a, ontvangt voor ieder door hem afzonderlijk voltrokken huwelijk een vergoeding conform de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Locatie

  • 1.

    Onverminderd wat daarover in de wet is bepaald, verrichten de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2.

    Aanwijzing van een vaste locatie tot “huis der gemeente” geschiedt door Burgemeester en wethouders.

  • 3.

    Op de gemeentehuizen waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt kunnen alle werkzaamheden betreffende de burgerlijke stand worden verricht.

  • 4.

    Aanwijzing van een externe trouwlocatie voor incidenteel gebruik geschiedt op grond van het Algemeen Mandaatbesluit Voorne aan Zee 2023 door Burgemeester en wethouders. Deze bevoegdheid is gemandateerd aan de afdelingsmanager publieks- en bedrijfscontacten. Op de aangewezen externe trouwlocaties voor incidenteel gebruik kunnen slechts huwelijken worden gesloten, partnerschappen worden geregistreerd of omzettingen geschieden.

  • 5.

    Aanwijzing van een externe trouwlocatie voor incidenteel gebruik is pas effectief als n het besluit namens burgemeester en wethouders is afgegeven en aan de voorwaarden voor aanwijzing tot een externe trouwlocatie is voldaan.

  • 6.

    Op de trouwlocatie dient de ambtenaar van de burgerlijke stand en de huwelijk assistent (gemeente bode) te kunnen beschikken over een aparte ruimte met de noodzakelijke faciliteiten.

  • 7.

    de trouwlocaties worden bekend gesteld op de gemeentelijke website en opgenomen in de gemeentegids en de huwelijksfolder.

Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een externe trouwlocatie

De aan te wijzen locatie en ceremonie moeten aan burgemeester en wethouders te stellen voorwaarden voldoen. In ieder geval geldt:

  • 1.

    De aanwijzing van een locatie geschiedt pas nadat het bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijkssluiting op een locatie binnen de gemeentegrenzen.

  • 2.

    De locatie moet voldoen aan alle wettelijke voorwaarden en vergunningen.

  • 3.

    Dient nauwkeurig omschreven te zijn (adres of locatiebeschrijving) en goed toegankelijk vanuit de openbare weg.Zo mogelijk ook voor minder validen. Aanwijzing van de locatie mag niet leiden totstrijd met de openbare orde of goede zeden hoe ook genaamd.

Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

  • 1.

    Onverminderd wat daarover in de Wet is bepaald, wordt minstens tweemaal per week gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. Van het bruidspaar of partners dient tenminste één persoon ingeschreven te staan in de BRP van Voorne aan Zee.

  • 2.

    Het voltrekken van kosteloze huwelijken en het registreren van kosteloze partnerschappen vinden plaats in het gemeentehuis van Voorne aan Zee, Oostzanddijk 26 te Hellevoetsluis. Buiten het bruidspaar zijn maximaal 4 personen toegestaan.

  • 3.

    Indien een van de partijen uit hoofde van een behoorlijk bewezen wettig beletsel verhinderd wordt zich naar het gemeentehuis te begeven, kan het huwelijk of partnerregistratie worden voltrokken in een bijzonder huis binnen gemeente Voorne aan Zee, mits dit in tegenwoordigheid van zes meerderjarige getuigen geschiedt. Deze ceremonie wordt gelijkgesteld met een kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

  • 4.

    De randvoorwaarden bij de kosteloze ceremonie zijn:

    • a.

      De kosteloze huwelijken of registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk kunnen worden voltrokken op maandag- en dinsdagmorgen om 9:00 uur en 9:30 uur;

    • b.

      De kosteloze ceremonies duren maximaal 15 minuten;

    • c.

      Er vindt geen voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die de voltrekking sluit;

    • d.

      Er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

    • e.

      De kosteloze ceremonies worden altijd door een ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Voorne aan Zee gedaan.

Artikel 9 Betaalde huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

  • 1.

    Van maandag tot en met zaterdag van 10:00 tot 20:00 uur wordt gelegenheid gegeven voor huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk met een ceremonie. Reservering vindt plaats op het hele uur.

  • 2.

    De randvoorwaarden bij een huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk met een ceremonie zijn:

    • a.

      De bruidsparen kunnen via de website van de gemeente hun voorkeur uitspreken voor de buitengewoon ambtenaar die het huwelijk of partnerregistratie sluit;

    • b.

      De huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk duren 45 minuten;

    • c.

      Er vindt een voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die de voltrekking doet;

    • d.

      Er wordt een persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

    • e.

      Op maandag tot en met vrijdag worden gastvrouwen/assistenten aangesteld tijdens de ceremonie. Op de zaterdagen is een bode noodzakelijk in verband met de beveiliging van het gemeentehuis.

Artikel 10 Leiding van de dienst

  • 1.

    De teammanager burgerzaken is belast met de leiding van de burgerlijke stand.

  • 2.

    De teammanager burgerzaken draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 11 Reservering huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

Een huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar van tevoren worden gereserveerd en dan alleen wanneer de benodigde documenten zijn overlegd.

Artikel 12 Openstelling

  • 1.

    Met uitzondering van de tijdstippen voor huwelijksvoltrekking zijn de openingstijden van het bureau burgerlijke stand dezelfde als de openingstijden die voor de loketten van burgerzaken zijn vastgesteld.

  • 2.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan de teammanager burgerzaken, worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van burgerzaken.

  • 3.

    In bijzondere gevallen kan de teammanager burgerzaken besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 13 Schakelbepaling

  • 1.

    De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekking zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

  • 2.

    In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college van Burgemeester en wethouders.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement burgerlijke stand Voorne aan Zee 2023.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2023.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 4 april 2023.

College van Burgemeester en wethouders van Voorne aan Zee,

De gemeentesecretaris,

de burgemeester,

TOELICHTING OP HET REGLEMENT BURGERLIJKE STAND VOORNE AAN ZEE 2023

Algemeen:

 

De wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, noch tot collega’s, noch tot het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen. Het aan de ambtenaar van de burgerlijke stand opleggen van bepalingen of van verplichtingen niet overeenkomstig wettelijke bepalingen, kan worden bestraft met een maximum gevangenisstraf van twee jaar of een geldboete van de vierde categorie (365 Sr). Via een werkverdeling en de aanwijzing van de leiding van de dienst wordt voorkomen dat de ene ambtenaar van de burgerlijke stand tot een andere beslissing komt dan een andere ambtenaar van de burgerlijke stand en wordt de uniformiteit bewaakt. De teammanager burgerzaken wordt belast met de leiding van de dienst en draagt voor de uitvoering van de werkzaamheden de verantwoordelijkheid. Hij bewaakt voorts een goede dienstverlening aan klanten van de dienst.

 

Aanwijzing, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is ingevolge de Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, 555) met ingang van 1 januari 1995 in handen gelegd van Burgemeester en wethouders. Tevens is het College van Burgemeester en wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van het team burgerzaken en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De Wet bepaalt verder dat door gemeenten een reglement burgerlijke stand dient te worden vastgesteld.

 

De reden voor dit Reglement burgerlijke stand is gelegen in het feit dat per 1 januari 2023 de nieuwe gemeente Voorne aan Zee is ontstaan. Deze gemeente is ontstaan door een fusie van de drie gemeenten Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne. Dit reglement heeft terugwerkende kracht tot 1 januari 2023.

 

Artikelsgewijs:

 

Artikel 1 Begripsbepaling

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand moet in dienst zijn van de afdeling burgerzaken.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand is belast met het opnemen in de onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 1:16 d, 1e lid, Burgerlijk Wetboek).

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan al dan niet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking en de uitvoering van de daarmee samenhangende handelingen (artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 Burgerlijk Wetboek).

Voor het gemeentehuis geldt dat wordt bedoeld alle aangewezen trouwlocaties inclusief alle voormalige gemeentehuizen van Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne alsmede het Prinsenhuis te Hellevoetsluis.

 

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Lid 1 stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij het team burgerzaken tot ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd.

In dit artikel staan de verschillende categorieën buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand vermeld. Voor het aanwijzen van Buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand voor het voltrekken van een bepaald huwelijk, partnerregistratie of omzetting wordt als voorwaarde gesteld dat hij/zij beëdigd is en praktiserend is in een andere gemeente.

 

Artikel 3 Aanwijzing

Lid 1 bepaalt dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode wordt benoemd. De periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam is bij de afdeling burgerzaken.

Het tweede lid stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die gebruikelijk huwelijken voltrekken, is de periode gelijk aan de periode van het arbeidscontract. Bruidsparen die bij hun huwelijk of partnerregistratie iemand naar eigen keuze als ambtenaar willen hebben, kunnen een verzoek indienen tot aanwijzing van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.

Leden van het college van burgemeester en wethouders worden in de hoedanigheid van onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd, uiterlijk voor de periode dat zij lid van het college van Burgemeester en wethouders zijn. De bevoegdheid bedoeld tot aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag is gemandateerd aan de afdelingsmanager publieks- en bedrijfscontacten. Het mandaat biedt de praktische mogelijkheid om binnen redelijke termijn een buitengewoon ambtenaar voor het voltrekken van een huwelijk voor één dag aan te wijzen.

 

Artikel 4 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn verantwoording schuldig aan het hoofd van de teammanager burgerzaken die de leiding heeft over de burgerlijke stand.

Landelijk is een discussie geweest over het toelaten van gewetensbezwaren bij ambtenaren van de burgerlijke stand. De discussie ging vooral over gewetensbezwaren uit geloofsovertuiging bij het sluiten van een huwelijk of partnerregistratie van personen van hetzelfde geslacht. In Voorne aan Zee zijn er geen ambtenaren van de burgerlijke stand die dergelijke gewetensbezwaren hebben.

Om te voorkomen dat in de toekomst problemen ontstaan, wordt van iedere buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die gebruikelijk huwelijken en partnerregistraties sluit, verlangd dat er geen gewetensbezwaren zijn. Bij de aanwijzingsprocedure van een nieuw buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand maakt deze eis onderdeel uit van de selectie.

 

Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Alleen de buitengewoon ambtenaren die gebruikelijk huwelijken en partnerregistraties in Voorne aan Zee voltrekken, krijgen een vergoeding. Dit gebeurt overeenkomstig de rechtspositieregeling die is vastgesteld in Voorne aan Zee. De overige buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden onbezoldigd.

 

Artikel 6 Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis. Het gemeentehuis is een daartoe door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen locatie. Indien er zwaarwichtige redenen zijn, kunnen de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente worden verricht (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 1:64 Burgerlijk Wetboek). Hierbij kan worden gedacht aan de sluiting van een huwelijk in een bijzonder huis.

 

De Gemeenteraad heeft besloten dat trouwen in Voorne aan Zee mogelijk is op een aantal vastgestelde locaties. Tevens kunnen in principe ook andere locaties worden aangewezen.

Daarnaast heeft de Gemeenteraad de bevoegdheid tot aanwijzen van een trouwlocatie gedelegeerd aan het college van Burgemeester en wethouders. Deze bevoegdheid is vervolgens gemandateerd aan de afdelingsmanager publieks- en bedrijfscontacten.

Het Algemeen Mandaatbesluit Voorne aan Zee 2023 biedt de praktische mogelijkheid om, anders dan bedoeld in de eerste alinea van de toelichting op artikel 6, binnen redelijke termijn een gebouw aan te wijzen als gemeentehuis voor het voltrekken van huwelijken. Met de ondernemers van de vaste locaties worden afspraken gemaakt in de vorm van vergunningen die telkens voor de duur van 5 jaar gelden.

 

Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

Aanwijzing van een externe trouwlocatie ten behoeve van de huwelijksvoltrekking is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet tijdig duidelijk zijn wanneer het huwelijk wordt voltrokken zodat administratieve voorbereidingen kunnen worden getroffen. Voorts dient de beheerder van de trouwlocatie zijn medewerking te verlenen zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren en in zelfstandigheid kan uitvoeren.

Ook moet de openbaarheid zijn gegarandeerd en mag er geen gevaar bestaan voor de openbare orde. In verband met het vereiste van openbaarheid dient de locatie ook vrij en niet al te moeilijk toegankelijk te zijn. Algemeen gesproken mag niet het risico worden genomen dat de huwelijksvoltrekking; de partnerregistratie of de omzetting in strijd met de wettelijke bepaling plaatsvindt.

 

Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting vaneen geregistreerd partnerschap in een huwelijk

In artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 “tot regeling der heffing van regten wegens de verrigtingen van den ambtenaar van den burgerlijken stand” is geregeld dat tenminste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking. Voorne aan Zee biedt een korte plechtigheid aan op de maandagochtend en de dinsdagochtend om 9:00 uur en 9.30 uur van maximaal 15 minuten. Hierbij wordt geen persoonlijke toespraak gehouden, er is geen voorgesprek met de ambtenaar van de burgerlijke stand.

In het gemeentehuis van Hellevoetsluis is een kamer gereserveerd voor deze kosteloze ceremonies. Hierbij mogen buiten het bruidspaar maximaal 4 andere personen aanwezig zijn.

 

Artikel 9 Betaalde huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

Bij deze huwelijken en partnerschapsregistraties kan een keuze worden gemaakt uit de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, die ieder op hun eigen wijze een passende invulling geven aan de ceremonie. De (buitengewoon)ambtenaar die het huwelijk of partnerregistratie voltrekt heeft een voorgesprek met de betrokkenen. Hierbij worden de onderdelen besproken die bij de plechtigheid naar voren komen. Ook worden hier de elementen van de persoonlijke toespraak besproken. De standaard ceremonie neemt ongeveer 30 tot 40 minuten in beslag.

 

Artikel 10 Leiding van de dienst

Ingevolge artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994 wijst het college van burgemeester en wethouders de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van de dienst. Uit praktische overwegingen en om adequaat te reageren op veranderingen is de teammanager burgerzaken verantwoordelijk voor de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand. De teammanager burgerzaken dient daarvoor wél zelf als ambtenaar van de burgerlijke stand te zijn benoemd en beëdigd.

 

Artikel 11 Reservering huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 12 Openstelling

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 13 schakelbepalingen

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 14 slotbepalingen

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.