Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maassluis

Nota Toezicht en Handhaving Domein I 2023-2026

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaassluis
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNota Toezicht en Handhaving Domein I 2023-2026
CiteertitelNota Toezicht en Handhaving Domein I 2023-2026
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-04-2023nieuwe regeling

28-03-2023

gmb-2023-168459

Tekst van de regeling

Intitulé

Nota Toezicht en Handhaving Domein I 2023-2026

Inleiding

 

Voor u ligt de Nota Toezicht en Handhavingsbeleid Domein I 2023-2026. Deze nota is een nadere uitwerking van het Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026.

 

Doelstelling

 

Het doel is: Het behoud en het verder verbeteren van een veilige, duurzame en gezonde woon-, werk- en leefomgeving in Maassluis.

 

Kaders en prioriteiten

Na elke raadsverkiezing wordt een Integraal veiligheidsbeleid (IVB) voor de komende 4 jaar door de raad vastgesteld. In het IVB legt de raad de kaders en prioriteiten voor de komende 4 jaar vast. Elk jaar wordt door het college een uitvoeringsprogramma Integraal Veiligheidsbeleid vastgesteld. Daarin staat ook de verbinding met toezicht en handhaving. In het uitvoeringsprogramma geeft het college aan op welke manier zij in dat jaar uitvoering geeft aan de door de raad vastgestelde prioriteiten. Eventuele tussentijdse wetswijzigingen worden ingevoerd per datum van ingang van de wetswijzigingen. Mogelijke keuzes hierbij voor het lokaal bestuur worden tussentijds voorgelegd. Toezicht en handhaving vindt plaats op verschillende terreinen, ook wel domeinen genoemd. Er zijn zes handhavings-domeinen:

  • domein I: openbare ruimte

  • domein II: milieu, welzijn en infra

  • domein III: onderwijs/ leerplicht

  • domein IV: openbaar vervoer

  • domein V: werk, inkomen en zorg

  • domein VI: generieke opsporing

Ieder domein heeft specifieke taken, met daarbij behorende opleiding en bevoegdheden voor toezicht en handhaving. Voor de uitvoering van toezicht en handhaving zijn Buitengewoon opsporingsambtenaren (Boa’s) aangesteld. Een Boa is in dienst bij de overheid (zoals gemeente, domein I), de semioverheid (zoals Staatsbosbeheer, domein II) of de publieke sector (bv. NS, domein IV). Deze nota is specifiek gericht op de Boa’s van de gemeente in domein I: openbare ruimte. Een Boa domein I bestrijdt kleine ergernissen, overlast en andere feiten die de leefbaarheid in de openbare ruimte aantasten.

 

Boa domein I

 

De politie is primair aan zet wanneer het gaat om het handhaven van de openbare orde en veiligheid. Voor toezicht en handhaving in de openbare ruimte zijn Boa’s aangesteld. Gemeentelijke Boa’s zijn de ogen en oren op straat en kunnen ingrijpen daar waar de leefbaarheid wordt aangetast, maar hebben geen strafrechtelijke bevoegdheden. De afgelopen jaren wordt meer en meer een beroep gedaan op de inzet van Boa’s domein I, zoals tijdens COVID-19 en de vele demonstraties. Dit heeft geleid tot een discussie over de positie van Boa’s domein I. Discussiepunten zijn uitbreiding van taken van deze Boa’s, het toekennen van geweldsmiddelen en de samenwerking met de politie. Discussie en lobby hebben geresulteerd in een wijziging van de wet- en regelgeving. Deze nota geeft duidelijkheid over de gewijzigde regelgeving, de taken en bevoegdheden van de Boa’s domein I en hoe de handhavingscapaciteit in Maassluis wordt ingezet.

 

Leeswijzer

 

Het Toezicht en Handhavingsbeleid Domein I 2023-2026 bestaat uit drie delen. Deel I is het algemene deel, met daarin de wettelijke kaders, bevoegdheden, taken, de landelijke werkwijze en organisatie van de Boa’s. Deel II is toegespitst op de lokale situatie. Hier leest u de organisatie in de gemeente Maassluis, de taken en prioritering bij inzet van de Boa’s en de ambities voor 2023 en verder. In Deel III vindt u de bijlagen met verwijzingen naar achtergrondinformatie.

 

DEEL I ALGEMEEN

 

1. Toezicht en Handhaving

Voor de gemeente geldt een beginselplicht tot handhaving: bij overtreding van een wettelijk voorschrift moet een bestuursorgaan handhavend optreden, tenzij een bijzondere omstandigheid zich voordoet (zicht op legalisatie of onevenredigheid). Het stellen van regels, het houden van toezicht op de naleving van regels en het optreden tegen overtredingen is een kerntaak van de gemeente, om te voorkomen dat de belangen van de overheid, inwoners en leefomgeving worden geschaad. De eerste verantwoordelijkheid voor het beheersen van die risico’s ligt bij de veroorzaker zelf, met een actieve overheid om op de regels toezicht te houden en te handhaven waar nodig.

 

Toezicht

 

Toezicht is vooral bedoeld om na te gaan of conform de regels wordt gehandeld. Is dat niet het geval, dan wordt actie ondernomen om de situatie weer in overeenstemming met de regels te brengen. Een toezichthouder controleert op de naleving van de gestelde regels en heeft geen opsporingsbevoegdheden.

 

Handhaving

 

Handhaving gaat over de naleving van de door de overheid gestelde wet- en regelgeving, gesteld om bepaalde doelen op het gebied van leefbaarheid, veiligheid en gezondheid te bereiken. De uitvoering en de handhaving van bijzondere wetgeving en verordeningen van de gemeente zijn verdeeld over publiekrechtelijke- en een beperkt aantal privaatrechtelijke organisaties1. Het gaat om een keten van activiteiten gericht op het doen naleven van de regels en voorschriften. Handhaving is een proces van opstellen van duidelijke regelgeving, voorlichting, advisering, toezicht, bemiddeling, (beperkte) opsporing en sanctionering.

 

Instrumenten

 

De gemeente heeft een aantal formele en informele instrumenten om de regels te handhaven, door:

  • het geven van voorlichting en advies;

  • het voeren van gesprekken/ bemiddeling;

  • inzet van waarschuwingsbrieven;

  • inzet van voornemen tot een dwangsom of bestuursdwang;

  • het daadwerkelijk opleggen van een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang;

  • het intrekken van een vergunning dan wel ontheffing;

  • het opleggen van een bestuurlijke boete;

  • het opleggen van een strafrechtelijke boete (bijplaatsen van afval). De hoogte van de boetes is landelijk bepaald.

Een verdere uitwerking van deze preventieve en repressieve instrumenten staat in Bijlage 1.

2. Wettelijke kaders

Buitengewoon opsporingsambtenaren (Boa’s) zijn omgeven door een ingewikkeld juridisch kader. Vanwege de bijzondere bevoegdheden en bijbehorende uitrusting worden Boa’s streng gereguleerd. Voordat Boa’s aan de slag kunnen en hun bevoegdheid krijgen (of verlengd krijgen) moeten hun werkgevers wettelijk voldoen aan het zogenoemde ‘noodzakelijkheidscriterium’. Aan dit criterium wordt voldaan als het Ministerie van Justitie en Veiligheid positief oordeelt over de vragen of:

  • de opsporingsbevoegdheid van de betreffende functionaris noodzakelijk is voor het uitoefenen van zijn functie;

  • een beroep op de politie voor het uitoefenen van deze functie niet mogelijk of wenselijk is.

Verder moeten Boa’s voldoen aan het wettelijke vereiste van ‘betrouwbaarheid’ (onbesproken gedrag). Op basis van een justitiële en politiële screening wordt beoordeeld of een persoon inderdaad betrouwbaar is (geen strafblad heeft). De wettelijke kaders zijn o.a. vastgelegd in het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar, de Beleidsregels buitengewoon opsporingsambtenaar en de Regeling domeinlijsten buitengewoon opsporingsambtenaar.

 

Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar

 

In het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar is vastgelegd dat een Boa een buitengewoon opsporingsambtenaar is, met beperkte opsporingsbevoegdheden die samenhangen met de functie en taakomschrijving van het domein van beëdiging. De Boa wordt ingezet daar waar opsporing door de politie niet gewenst is, vanwege prioritering, onvoldoende deskundigheid of capaciteit bij de politie. Er zijn zes domeinen en alle domeinen kennen een eigen uitwerking in taken en verantwoordelijkheden. Er is dus niet één set aan taken, bevoegdheden en middelen voor alle Boa’s. Een Boa wordt bevoegd tot opsporingshandelingen in het domein waarvoor hij beëdigd is en onthoudt zich van elk optreden waartoe hij niet bevoegd is. Een Boa met veel contact met publiek draagt een Boa-insigne, draagt herkenbare werkkleding en kan zich legitimeren op verzoek. Tevens is vastgelegd dat een Boa door middel van opleiding en training vakbekwaam moet blijven. De Minister van Justitie en Veiligheid kan een Boa geweld- of vrijheidsbeperkende middelen en/of de bevoegdheid tot fouillering toekennen. Voor de toekenning van een geweldsmiddel voor Boa’s in domein I zijn extra eisen toegevoegd aan de betrouwbaarheid en bekwaamheid, niet geldend voor de toekenning van handboeien. Een Boa is dus geen integrale handhaver met algemene opsporingsbevoegdheid, gelijk aan de politie. De Boa heeft een specifieke, afgebakende taak waarvoor hij gericht is opgeleid.

 

Beleidsregels buitengewoon opsporingsambtenaar

 

In de Beleidsregels buitengewoon opsporingsambtenaar 2022 is landelijk vastgelegd wat de taken en bevoegdheden van de Boa per domein zijn. De Boa domein I is beëdigd voor toezicht en handhaving in de openbare ruimte:

 

Taken Boa domein I:

 

Aanpak in de openbare ruimte van overlast, verloedering of veiligheid, voor zover dit laatste niet ziet op de openbare orde. Het gaat daarbij om overtredingen die de leefbaarheid aantasten en niet zien op de openbare orde.

 

De beperkte opsporingsbevoegdheden van de Boa domein I zijn landelijk bepaald. Voor de bevoegdheden van Boa’s geldt het volgende inzetcriterium:

  • Het te handhaven feit is aan te merken als overlast, verloedering of veiligheid voor zover dit laatste niet ziet op de openbare orde.

  • Het te handhaven feit is geen duplicering van handhaving op grond van formele wetgeving.

  • Bij het te handhaven feit mag geen sprake zijn van een te verwachten gevaarlijke, escalerende of gewelddadige setting.

  • Het te handhaven feit is zichtbaar tijdens de surveillance van de Boa in de openbare ruimte. Vanuit eerste waarneming, niet zijnde foto- en/of beeldmateriaal.

Een Boa domein I is dus niet belast met het opsporen van criminaliteit, maar met het bewaken van de leefbaarheid in openbare ruimte, waarbij geen sprake mag zijn van gevaarzetting. Gevaarzetting is een combinatie van gevaar, risico en blootstelling, bijvoorbeeld door geweld of schadelijke stoffen. Daar waar handhaving van leefbaarheidsfeiten niet plaats kan vinden als gevolg van een te grote gevaarzetting voor de Boa, verandert het werk in een politietaak (handhaven openbare orde). Boa’s hebben slechts beperkte mogelijkheden en bevoegdheden om in escalerende situaties gewenst gedrag af te dwingen. De Boa’s hebben in deze gevallen slechts een signalerende rol en dienen de politie in te schakelen. Ook mag de Boa alleen handhaven wanneer de feiten zichtbaar zijn door eigen waarneming vanaf de openbare weg.

 

 

Regeling domeinlijsten buitengewoon opsporingsambtenaar

 

Per 1 januari 2023 is ook de gewijzigde Regeling domeinlijsten buitengewoon opsporingsambtenaar2 van kracht. De drie belangrijkste bepalingen in de regeling zijn:

  • Boa’s krijgen toegang tot het rijbewijzenregister om de identiteit van personen vast te kunnen stellen.

  • De werkgever moet zorgen voor training, een goede uitrusting, zoals een portofoon of een beschermend vest en wanneer aangetoond noodzakelijk een korte wapenstok.

  • Voor zichtbaarheid en duidelijkheid komt er landelijke uniformiteit in de kleding.

De toegang tot het rijbewijzenregister is een vooruitgang in efficiëntie en effectiviteit. De uitbreiding van de (politie)bevoegdheid met het controleren van een getoond ID-bewijs in het rijbewijzenregister, voorkomt onnodig wachten bij aanhouding van een persoon. Daarnaast zijn veilige arbeidsomstandigheden voor Boa’s belegd bij de werkgever en worden Boa’s herkenbaar aan een uniform. Voor het uniform wordt de landelijke richtlijn lifestyle-neutraliteit gevolgd, waarbij een Boa in contact met publiek afstand neemt van zichtbare uitingen van (levens)overtuiging, religie, politieke overtuiging of andere vorm van lifestyle.

 

Algemene wet bestuursrecht

 

Op basis van de Algemene wet bestuursrecht genieten inwoners rechtsbescherming tegen opsporingshandelingen, strafbesluiten en geweldsuitoefening door een handhaver. Het Ministerie van Justitie en Veiligheid verleend de toestemming voor de inzet van Boa’s. Als toezichthouder op Boa’s is de hoofdofficier van Justitie aangewezen en als direct toezichthouder de korpschef van de Nationale Politie of de commandant van de Koninklijke Marechaussee3.

De politie en justitie toetsen Boa’s elke vijf jaar op hun betrouwbaarheid, ook is het mogelijk tussentijds controles uit te voeren in het geval van gerede twijfels. Tot slot moeten Boa’s ‘bekwaam’ zijn voor hun werk - dat wil zeggen: over de vereiste kennis en vaardigheden beschikken. Hierbij gaat het onder meer om kennis over het (straf)recht en het beschikken over basisvaardigheden zoals het opmaken van een proces-verbaal. Het examen tot Boa wordt afgelegd onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.

 

Uitbreiding van taken en bevoegdheden in 2023

 

In het huidige stelsel heeft de Minister van Justitie en Veiligheid verantwoordelijkheid voor het toekennen van de buitengewoon opsporingsbevoegdheid. Gezien de ontwikkelingen en de inzet van Boa’s in de afgelopen jaren hebben gemeenten bij het Ministerie aangegeven dat er noodzaak bestaat voor een uitbreiding van taken van de Boa domein I. De lobby van gemeenten voor uitbreiding van taken en bevoegdheden voor Boa’s heeft geleid tot een wijziging van de wettelijke kaders. In 2022 zijn het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar, de Beleidsregels buitengewoon opsporingsambtenaar en de Regeling domeinlijsten buitengewoon opsporingsambtenaar gewijzigd, met daarin meer ruimte voor gemeenten om te opteren in domein overstijgende en regionale inzet van Boa’s. Waarbij de restrictie geldt dat Boa’s van de verschillende domeinen aanvullend werken en elkaar niet vervangen, gezien de benodigde expertise per domein. Dit heeft in enkele gemeenten geleid tot aanvullende samenwerking tussen domein I, II en IV en tot een regionale uitwisseling bij inzet van Boa’s op piekmomenten. Aanvullend werken betekent dat een Boa domein I melding maakt bij het signaleren van een milieudelict (domein II), maar de handhaving van het delict niet overneemt. Tevens mogen Boa’s domein I worden ingezet in buurgemeenten bij pieksituaties, onder voorwaarde van een convenant en beëdiging van de Boa’s voor de betreffende gemeente. Bij deze uitbreiding van taken blijven de eerder genoemde inzetcriteria van kracht, waaronder het criterium dat er geen sprake mag zijn van gevaarzetting. Bij verkeershandhaving van rijdend verkeer is de Boa enkel bevoegd voor enkele feiten zonder risico op gevaarzetting, zoals rijden over het trottoir en het niet dragen van een helm bij rijdend gemotoriseerd verkeer. Verder blijft de opsporingscapaciteit beperkt tot de controle op lichte overtredingen door ongemotoriseerd verkeer (bv. controle op verlichting).

 

Boa en toezichthouder

 

Binnen handhaving wordt onderscheid gemaakt tussen de rol van toezichthouder en de rol van Boa. Een toezichthouder onderzoekt of wetten en regels worden nageleefd. De taken van een toezichthouder zijn wettelijk bepaald4. Toezichthouders zijn aangewezen door de burgemeester en wethouders en zijn bevoegd tot:

  • informatie vragen;

  • onderzoek doen en verpakkingen openen;

  • zonder toestemming een bedrijf binnengaan;

  • alle zakelijke gegevens inzien en kopiëren.

Aanvullend zijn in bepaalde wetten extra bevoegdheden toegekend aan de toezichthouder, zoals het onder voorwaarden betreden van een woning zonder toestemming van de bewoner. Eenieder is verplicht medewerking te verlenen aan een toezichthouder. Een toezichthouder kan een herstelsanctie opleggen om de overtreding te stoppen en de oude situatie te herstellen. Een sanctie is een last onder bestuursdwang (zelf herstellen voor een bepaalde datum of de kosten van herstel betalen) of een last onder dwangsom (een bedrag voor de tijd dat de overtreding duurt).

 

Boa’s zijn aangesteld door het Ministerie van Justitie en Veiligheid en beëdigd door de hoofdcommissaris van de politie. Boa's mogen:

  • een proces-verbaal opmaken/boete uitschrijven;

  • een identiteitsbewijs controleren;

  • een overtreder/dader staande houden;

  • een verdachte aanhouden;

  • gepast geweld toepassen bij verzet;

  • strafrechtelijk optreden.

Een Boa is toezichthouder en handhaver. Als toezichthouder is de Boa gehouden aan het inzetcriterium: Hij mag alleen handhaven voor een overtreding wanneer het waarneembaar is vanaf de openbare weg, dus zonder zijn bevoegdheden van toezichthouder (zoals het betreden van een pand). De handhaving op beleidsterreinen vanuit de APV worden door de gemeente vastgelegd in beleidsregels. Wanneer nodig worden beleidsregels geactualiseerd.

 

Boa en geweldsmiddelen

 

Afgelopen jaren is vaker discussie geweest over het toekennen van geweldsmiddelen aan Boa’s. De lobby van gemeenten bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid heeft geleid tot een aanpassing in de Beleidsregels Buitengewoon Opsporingsambtenaar 2022. Hierin is bepaald dat in voorkomende gevallen het Ministerie van Justitie en Veiligheid kan besluiten politiebevoegdheden (zoals fouilleren) toe te kennen aan een Boa. Ook kan een gemeente een aanvraag doen voor de toekenning van vrijheidsbeperkende- en geweldsmiddelen aan Boa’s, zoals:

  • Handboeien

  • Korte wapenstok

  • Pepperspray

De geweldsmiddelen worden in de regel alleen toegekend als de noodzaak daarvoor kan worden aangetoond en na overeenstemming van de burgemeester, de toezichthouder (OM) en de direct toezichthouder (politie) in de Driehoek. Een van de criteria is het aantal situaties met gevaarzetting in het werkgebied en het handelingsperspectief in deze situaties5. Daarnaast geldt de verplichting voor de Boa een tweejarige opleiding in omgaan met geweldsmiddelen met goed gevolg af te sluiten.

 

 

DEEL II GEMEENTE MAASSLUIS

3. Organisatie

Naast de uitvoerende rol in het toezicht en de handhaving is de regierol van de gemeente ten aanzien van integrale handhaving en integrale veiligheid steeds prominenter geworden. De gemeenteraad heeft een belangrijke rol door relevante beleidsplannen en deze nota vast te stellen. Verder vindt er door het bestuur en medewerkers structureel afstemming en overleg plaats met interne en externe partners. De partners zijn vaak betrokken op basis van gemeenschappelijke regelingen, bestuursovereenkomsten, convenanten of werkafspraken.

 

Gemeenteraad

 

Op grond van de Gemeentewet6 is de gemeente belast met de handhaving van de openbare orde. De gemeenteraad kan in verordeningen regels stellen die zien op de openbare orde en veiligheid en met betrekking tot de leefbaarheid, zoals:

  • de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV);

  • de Afvalstoffen Verordening;

  • het Evenementenbeleid;

  • etc.

Iedere vier jaar stelt de gemeenteraad een Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) vast. Hierin staan prioriteiten op het gebied van openbare orde en veiligheid en de ambities van de gemeente.

 

 

College

 

Jaarlijks wordt aan het IVB een Integraal Veiligheidsplan (IVP) gekoppeld. Dit uitvoeringsplan wordt vastgesteld door het college. Het college bepaalt daarmee de prioritering voor het komend jaar en kan inzetten op accenten, zoals het aanwijzen van vuurwerkvrije zones. De bevoegdheid tot oplegging van een dwangsom of bestuursdwang is belegd bij het college.

 

Burgemeester

 

De burgemeester heeft bij wet rechtstreekse bevoegdheden wanneer de handhaving van de leefbaarheid of de openbare orde een acuut optreden vraagt, zoals:

  • het voorkomen van overlast en ordeverstoringen bestrijden.

  • het verbieden van openbare bijeenkomsten als er geen garantie voor de veiligheid is.

Het betreft situaties waarin het noodzakelijk is dat een eenhoofdig bestuursorgaan daadkrachtig optreedt. De burgemeester heeft daartoe het gezag over de politie en de brandweer. Daarnaast is de burgemeester belast met de handhaving van de leefbaarheid en heeft daartoe het gezag over de Boa’s domein I. Ten aanzien van bevoegdheden die in de wet rechtstreeks aan de burgemeester zijn toebedeeld kan de raad geen beperkingen opleggen. In alle gevallen geldt dat de burgemeester zelf moet kunnen beslissen als de situatie om snel handelen vraagt. Hierbij wordt de burgemeester bijgestaan door zijn adviseurs. Op grond van de Gemeentewet (art. 180) is de burgemeester verantwoording verschuldigd aan de raad over het door hem gevoerde (openbare-orde- en veiligheids-) beleid.

4. Team Toezicht en Handhaving

De Boa’s voeren het toezicht en de handhaving uit conform de vastgestelde regels. De Boa’s zijn onderdeel van Team Toezicht en Handhaving van de afdeling Veiligheid. Het team bestaat uit 8 fte: Een Senior medewerker Handhaving en zeven Boa’s.

 

 

De Senior Boa heeft coördinerende taken en geeft tactisch en operationele aansturing aan het team Toezicht en Handhaving. Hij is verantwoordelijk voor de borging van de processen binnen de uitvoering en vervult een voorbeeldfunctie, met een brede bevoegdheid binnen het team. De Boa’s worden op een coachende wijze gestimuleerd in hun functie als professioneel handhaver, om onder alle omstandigheden rustig, consequent en besluitvaardig te blijven.

 

Kwaliteit en borging

 

Team Toezicht en Handhaving fungeert al meerdere jaren als leerbedrijf voor Boa’s. Per stageperiode is ruimte voor een stagiaire van de tweejarige MBO3 opleiding Handhaving, toezicht en veiligheid. Een specifieke vakopleiding voor Boa’s gegeven door het ROC Zadkine. De stagiaires zijn een aanvulling op het team Toezicht en Handhaving. Ze worden ingedeeld als derde Boa bij een bestaand koppel Boa’s en draaien mee in het surveillancerooster. Een stagiaire is niet beëdigd en heeft geen bevoegdheden. Als leerbedrijf draagt gemeente Maassluis op eigen wijze bij aan nieuwe aanwas en heeft de controle op de kwaliteit hiervan. Daarnaast biedt deze opzet aan stagiaires een kans op doorstroming vanuit de stage in een vaste baan. Met het begeleiden van stagiaires wil gemeente Maassluis goed opgeleide, ervaren Boa’s behouden voor de gemeente. De gemeente Maassluis is in 2022 door de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) benoemd als erkend leerbedrijf voor specifieke opleidingen voor Boa’s. Een bijzondere prestatie, die we graag willen continueren.

 

Door de krapte op de arbeidsmarkt is het nu moeizaam om geschikt en gekwalificeerd personeel te vinden. Naast het werven van geschikt en gekwalificeerd personeel is het behouden ervan belangrijk voor de continuïteit om de sterkte van het team en de kennis te borgen. Veel werknemers willen zich ontwikkelen in hun professionele loopbaan. Met het bieden van een duidelijk groei- en ontwikkelingsperspectief, wordt een langer verblijf binnen de organisatie aantrekkelijker. Om medewerkers de kans te geven hun kennis te vergroten en hun vaardigheden verder te ontwikkelen wordt de functie Medior Handhaver gecreëerd. De Medior Boa zal bedreven moeten zijn in probleemanalyse en oplossingsgericht denken als schakel tussen de Senior Boa en de overige Boa’s. De Medior Boa gaat de operationele aansturing van de (junior) Boa’s en stagiaire(s) overnemen van de Senior medewerker.

 

Zichtbaarheid

 

Handhaving kent een problematische paradox. Als er lange tijd geen problemen zijn geweest, wordt handhaving vaak gezien als een extra kostenpost of onnodige lastendruk voor inwoners en ondernemers. Wanneer er sprake is van een groot incident of calamiteit, wordt al snel de vraag gesteld of het toezicht en de handhaving voldoende was. In de praktijk komt het erop neer dat bijna alle gemeenten een handhavingstekort ervaren. Gemeente Maassluis heeft de beschikking over een eigen team Boa’s. Met de huidige bezetting en indeling van werkzaamheden is de Boa 70% van de diensturen zichtbaar op straat. De overige 30% van de diensturen gaan op aan administratieve afhandeling, rapportages, werkoverleg en het volgen van verplichte opleidingen/trainingen. De Boa’s zijn letterlijk goed zichtbaar door het dragen van een eenduidig uniform, waardoor direct duidelijk is wat hun rol is in het straatbeeld. Aangezien niet 24/7 overal en tegelijkertijd op ingezet kan worden, wordt prioriteit gegeven aan de onderwerpen met het hoogste risico en het grootste effect op de leefbaarheid, veiligheid en gezondheid7. De inzet van Boa’s is daarom flexibel en onderhavig aan actuele situaties en voorkomende calamiteiten.

 

Verhogen zichtbaarheid

 

Gemeente Maassluis heeft als ambitie om de zichtbaarheid van de Boa’s op straat te verhogen. Om dit te bereiken wordt meer focus aangebracht in de administratieve processen. De administratief ondersteuner is een ervaren Boa, die zich toelegt op het verbeteren van de interne processen en het ondersteunen van de Boa’s met ruime kennis en expertise. Door efficiëntere processen, kunnen de overige Boa’s meer ingezet worden op aanwezigheid op straat. Daarmee willen we in 2023 de zichtbaarheid op straat verhogen met 10%. Daarnaast gaan we inzetten op verwachtingsmanagement. Met duidelijke communicatie over de taken, inzet en mogelijkheden van de Boa’s willen we een helder beeld geven van de werkzaamheden van de Boa’s domein I. Met als doel dat inwoners en ondernemers weten waarvoor de Boa’s te benaderen zijn, hoe de Boa’s te bereiken (melding via www.fixi.nl) en wat met de meldingen wordt gedaan.

 

Voor 2023 zijn structurele middelen toegekend voor 1 fte extra. Deze middelen worden ingezet voor het werven van een Boa met als taak de structurele handhaving op de hotspots, zoals stations en winkelcentra. Met deze nieuwe extra fte, het creëren van de functie Medior Boa en het centreren van de administratie bestaat het voltallige team uit 9 fte:

 

 

Werkwijze en instrumenten

 

Door de aandacht voor veiligheid, een doelmatig veiligheidsbeleid, een alom gevoelde urgentie leefbare wijken en buurten te behouden, een verschuiving van taken bij de politie en een grotere verantwoordelijkheid van gemeenten voor lokale veiligheid is de behoefte aan doortastende Boa’s ontstaan. De gemeente heeft de bijzondere positie om de naleving van regelgeving af te dwingen. Daar moet zorgvuldig mee omgegaan worden. De werkwijze in Maassluis is gebaseerd op het principe dat toezicht in eerste instantie een preventieve werking moet hebben, die eruit bestaat dat wettelijke voorschriften worden nageleefd zonder sancties. De gemeente Maassluis heeft verschillende instrumenten beschikbaar om de naleving van regels te bevorderen (zie Bijlage 1 en 2). In hoeverre de gestelde regels ook daadwerkelijk worden nageleefd, wordt bepaald door een groot aantal factoren. Dit varieert van de kennis van de regels, het nut en de noodzaak ervan inzien, tot het bewust overtreden ervan. Bij niet-naleving is de keuze van het reactiemiddel situatie- en onderwerpafhankelijk. Daar waar sprake is van lichte overtredingen die voortkomen uit onbekendheid wordt ingezet op preventie, met aanspreken en informeren. In geval van zware overtredingen die voortkomen uit calculerend gedrag wordt ingezet op formele handhaving en waar nodig strafrechtelijke vervolging met het opleggen van een sanctie. Daarmee zijn de twee uitersten van het handhavingsspectrum genoemd. In de praktijk blijkt dat handhavers vaak met aanwijzingen en waarschuwingen ervoor zorgen dat overtredingen kunnen worden voorkomen en boetes of dwang niet hoeven worden ingezet. Waar het kan wordt de menselijke maat gehanteerd (zie Bijlage 3:). De handhavers hebben discretionaire bevoegdheden om deze menselijke maat te hanteren en maatwerk te leveren.

 

Opleiding en training

 

Het volgen van opleiding en trainingen is een wettelijke verplichting en vindt plaats tijdens de diensturen.

Wettelijk is de werkgever verantwoordelijk voor de juiste opleiding van de Boa. Om als Boa te worden aangesteld moet eerst het examen Basisbekwaamheid Boa behaald worden. Daarna is het wettelijk verplicht de kennis bij te houden door het volgen van jaarlijks verplichte en/of relevante Permanente Her- en Bijscholing (PHB), zoals:

  • Alcoholwet (DHW examen);

  • EHBO;

  • training Verkeersregelaar;

  • trainingen aanpak overlast en andere feiten die leefbaarheid aantasten binnen openbare ruimte, het opstellen van processen-verbaal betreffende terrassen, uitstallingen, bedrijfsafval en horeca;

  • gespreks- en benaderingstechnieken, conflictbeheersing, weerbaarheid, de-escalatie, oefencasussen en reflectie op praktijkgevallen.

Zonder een DHW-examen mag een Boa niet optreden bij overtredingen van de Alcoholwet. Boa’s met de geweldsbevoegdheid en geweldsmiddelen worden jaarlijks verplicht getoetst door de Nederlandse Politieacademie op grond van de Regeling Toetsing Geweldsbeheersing (RTGB).

 

Geweldsmiddelen

 

Het geweldsmonopolie is en blijft bij de politie. De geweldsmiddelen die aan te vragen zijn voor de Boa’s zijn alleen ter verdediging en/of bescherming van de Boa. In gemeente Maassluis hebben de Boa’s alleen de beschikking over handboeien ter bewegingsbeperking bij de aanhouding van een persoon. Er zijn geen gerede gronden voor de aanvraag en toekenning van geweldsmiddelen als korte wapenstok en pepperspray.

 

Om als gemeente geweldsmiddelen als een korte wapenstok of pepperspray aan te kunnen vragen, is een van de vereisten dat er sprake is van structurele situaties waarbij de Boa’s in een gevaarzetting zouden kunnen komen. Gemeente Maassluis is een gemeente zonder specifiek uitgaansgebied en zonder structurele calamiteiten van ernstige aard. Daarmee voldoet de gemeente niet aan de criteria voor het voeren van geweldsmiddelen door Boa’s en zal een aanvraag tot voor toekenning van geweldsmiddelen aan Boa’s niet worden gehonoreerd door het Ministerie. Het dragen en gebruiken van geweldsmiddelen vereist daarnaast een opleidingsniveau MBO3 Veiligheid Toezicht en Handhaving en minimaal een jaar relevantie praktijkervaring als beëdigd Boa.

5. Taken en prioriteiten 2023-2026

Thema’s veiligheid

 

Handhaving is samen met vergunningverlening en toezicht een belangrijk instrument om de gezondheid, veiligheid en leefbaarheid en duurzaamheid in Maassluis te borgen. De Boa’s van gemeente Maassluis werken informatie- en data-gestuurd. Dit betekent dat data vanuit het meldingssysteem Fixi.nl direct worden opgepakt op basis van impact en volgorde van binnenkomst. Daarnaast kan na informatie van politie bij structurele overlast een gebied als hotspot worden aangemerkt met prioriteit.

 

Landelijke thema’s waarop Boa’s domein I kunnen worden ingezet zijn:

  • aanpak woonoverlast;

  • jaarwisseling en vuurwerkverbod;

  • aanpak prostitutie;

  • alcoholwet;

  • evenementenbeleid;

  • aanpak verwarde personen;

  • Wabo.

Thema’s in de APV waarop Boa’s kunnen worden ingezet zijn:

  • afval, zwerfafval, afvaldumpingen;

  • hondenpoep, gevaarlijke honden;

  • geluidshinder en overlast;

  • heling;

  • standplaatsen;

  • voorwerpen aan de weg;

  • terrassen/ uitstallingen;

  • reclame-uitingen;

  • parkeeroverlast;

  • caravans, aanhangers, autowrakken, weesboten in de openbare ruimte;

  • andere onderwerpen zoals wildkamperen, collecteren, etc.

 

Taakomschrijving en prioriteiten 2023-3026

 

Gemeenten hebben te maken met een groot aantal handhavingstaken uit verschillende wet- en regelgeving. Boa’s werken in dag- en avonddiensten en voor eigen veiligheid altijd in koppels. De dagdienst start om 7.30 uur, de avonddienste eindigt om 23.00 uur. Het is helaas niet mogelijk om alle dagen zowel dag- als avonddienst in te vullen en om elke handhavingstaak met gelijke urgentie uit te voeren. De beschikbare capaciteit en middelen brengen met zich mee dat er keuzes gemaakt moeten worden in belangrijkheid.

 

In de gemeente Maassluis worden de taken uitgevoerd op basis van een jaarplanning, welke samenhangt met de doelstellingen en speerpunten benoemd in de Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) 2023-2026 en het Integraal Veiligheidsplan (IVP) van het lopende jaar. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen reguliere taken (structureel), taakaccenten (incidenteel), thematische inzet (projectmatig) en meewerken aan grote geplande controles of acties.

 

Binnen de gemeente Maassluis zijn de taken en prioritering van de Boa’s domein I als volgt:

 

Taak

Omschrijving

Prioritering

Behandelen melding openbare ruimte via Fixi.

Op www.fixi.nl. komen Fixi-meldingen 24/7 binnen. Deze worden afgehandeld op basis van impact en volgorde van binnenkomst.

1

Controle op de naleving van de APV.

Controle op de openbare weg van o.a. hondenoverlast, kampeermiddelen, jeugdoverlast en vuurwerkoverlast.

1

Controle op de naleving van de Wet-Mulder.

Controle op lichte verkeersovertredingen (zoals parkeren op het trottoir, rijden met een fiets door een voetgangersgebied).

1

Controle op vergunde evenementen.

Controle van evenementen op de naleving van eisen zoals gesteld in de vergunning.

1

Verkeer regelen.

Bij spoed en crisis alarmeert en ondersteunen van de politie, brandweer of hulpdiensten door het publiek op afstand te houden, het verkeer te regelen, de aanloop te reguleren, enz.

1

Controle op drugshandel

Integrale acties die kunnen leiden tot een bestuurlijke maatregel zoals een last onder dwangsom.

2

Controle op de Visserijwet.

Controle op de naleving van enkele lichte overtredingen uit de visserijwetgeving (bijzondere wetgeving)

2

Controle op de Alcoholwet.

Controle op de naleving van de gestelde wet- en regelgeving van de alcoholwet (bijzondere wetgeving).

2

Controle op de wet regulering sekswerk

Controle op naleving van de gestelde wet- en regelgeving.

2

Digitaal opkopersregister (Dor) en Digitaal opkopersloket (Dol).

Bedrijven zijn verplicht tweedehands goederen te registreren ter voorkoming van heling. H&T voert hierop i.s.m. de politie controles bij bedrijven uit.

2/4

Bedrijfscontroles.

Controles bij bedrijven als toezichthouder, i.s.m. verschillende disciplines (bv. Belasting, politie).

3

Zicht op Ondermijning vergroten

Versterking informatiepositie van gemeente. Door het verkrijgen van meldingen van bewoners en samenwerking binnen het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC).

3

Controle op Wabo

Assisteren bij controles op bouwplaatsen en stilleggen bouwwerkzaamheden als vergunning niet op orde is of voorwerpen op de weg staan met een onveilige verkeerssituatie, ism een bouwinspecteur of de politie.

3

Preventie High Impact Crimes als overvallen en inbraak.

Inzet van extra toezicht tijdens het Donkere dagen offensief van politie en handhaving in de wijken en de winkelstraten gedurende de donkere maanden en via sociale media.

4

1= reguliere taak; 2= taakaccent;3= thematische inzet;4= geplande controles/acties

 

Op alle veiligheidsthema’s wordt gehandhaafd. De intensiteit van de handhaving kan verschillend zijn. Geprioriteerde taken krijgen de meeste aandacht door actief en frequent toezicht. Wanneer een Fixi-melding betrekking heeft op een geprioriteerde handhavingszaak, dan wordt het handhavingstraject direct opgestart en waar nodig direct opgetreden met o.a. het toepassen van (spoedeisende) bestuursdwang of het opleggen van een last onder dwangsom met een korte begunstigingstermijn (zie Bijlage 2).

 

Pilots

 

Om extra handhavingscapaciteit in de openbare ruimte in te kunnen zetten, draaien er regelmatig landelijke pilots ter uitbreiding van de bevoegdheden. Regelmatig worden gemeenten aangewezen door het Rijk voor het uitvoeren van een pilot, zoals de pilot verkeer in de gemeente Utrecht. Hierbij wordt gekeken naar mogelijkheden ter uitbreiding van bevoegdheden voor Boa’s voor handhaving op rijdend verkeer. Het Team Toezicht en Handhaving van de gemeente Maassluis opteert actief bij het Rijk om deel te kunnen nemen aan een van deze pilots. Tot nu toe heeft het Rijk aan Maassluis nog geen pilot toegekend.

6. Strategie handhaving

Preventie

 

Gemeente Maassluis zet in op preventie. De preventie richt zich op het vergroten van de bewustwording bij inwoners en bedrijven, waardoor mensen het logisch vinden om regels na te leven. Communicatie en voorlichting worden vooral ingezet bij nieuw beleid en bij geprioriteerde thema’s waarop de meeste overtredingen zijn gesignaleerd zoals bijplaatsen van afval en/of waarover veel onduidelijkheid blijkt te bestaan. Ook het achteraf communiceren over de resultaten van de handhaving valt hieronder.

 

Vergunningen

 

Veel veiligheidsthema’s zijn gereguleerd in vastgestelde wetten of lokaal beleid. Bij toezicht worden activiteiten getoetst aan deze vastgestelde regelgeving. Een evenementenvergunning wordt getoetst aan de kaders van het Evenementenbeleid. Alcoholwetvergunningen worden getoetst aan het Bibob-beleid en de Alcoholwet. Het Bibob-beleid is tevens van belang in de aanpak van ondermijning en wordt ook ingezet bij de omgevingsvergunning.

 

Handhaven

 

Bij het constateren van een overtreding van de vastgestelde regels gaat een Boa over tot handhaven. Naast informeren en waarschuwen, bestaat de handhavingsstrategie uit sancties en/of een boete, afhankelijk van de situatie. Een sanctie gaat over herstel van de situatie door de overtreding en het terugbrengen hiervan naar de oude/legale situatie. Dit gaat vaak met een waarschuwing (mondeling of schriftelijk) en een opgelegd tijdsbestek waarin het herstel plaats moet hebben gevonden, bijvoorbeeld een aanbouw zonder vergunning. Een boete is bedoeld als straf en geeft geen ruimte meer voor aanpassing of herstel om de boete te ontlopen, bijvoorbeeld fout parkeren. De hoogte van de boete is landelijk vastgelegd door Justitie (OM). De basis voor het bestuursrechtelijk en strafrechtelijk optreden bij overtredingen is wettelijk vastgelegd, zoals het sluiten van drugspanden in het Damoclesbeleid. Een verdere uitwerking van deze preventieve en repressieve instrumenten staat in Bijlage 1.

 

Gedogen

 

Een onderdeel van de handhavingsstrategie kan zijn gedogen, waarbij in sommige situaties de inzet van sancties tegenover overtreders tijdelijk achterwege kan blijven (bv. bij anti-kraak). Het uitgangspunt van de gemeente Maassluis is om niet te gedogen, tenzij bij zeer bijzondere omstandigheden (overmacht, onevenredigheid, zicht op legalisatie). Het afzien van handhaven is dusdanig aan strikte voorwaarden verbonden dat het door de rechtsregel beschermde belang voldoende is gewaarborgd en er geen verslechtering optreedt ten opzichte van een legale situatie. Aan een gedoogsituatie wordt een duidelijke termijn verbonden

 

Integrale handhaving

 

Gemeente Maassluis zet in op integrale handhaving en nauwe samenwerking met de veiligheidspartners. De Boa’s fungeren hierbij steeds meer als de oren en ogen van de stad. De essentie van integrale handhaving is dat de betrokken partijen elkaar kennen en waar nodig samenwerken. De activiteiten worden afgestemd binnen de verschillende schakels van de keten. Dit betekent dat er afstemming is over de informatie, analyse en duiding. Daarnaast is er afstemming over de rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de betrokken actoren en is er zicht op de waarschijnlijke gevolgen van de activiteiten.

 

Bij een efficiënte samenwerking hoort efficiënte onderlinge communicatie, zoals gezamenlijke briefings, toegang tot elkaars gebouwen en het (gedeeltelijk) kunnen raadplegen van elkaars informatie. Een goed voorbeeld van integrale handhaving is de samenwerking tussen gemeente Maassluis en de politie, voor wat betreft het betreden van elkaars gebouwen, het delen van informatie, afspreken van interventies en het na afloop evalueren. Voorbeelden zijn het constateren van problemen die onlosmakelijk verbonden zijn met zowel de leefbaarheid als de veiligheid van wijken. De brandveiligheid van panden, vervuilde woningen of woonoverlast hebben impact op tal van portefeuilles en beleidsterreinen, net als drugspanden, afvaldumpingen en foutparkeren. Bij al deze problemen is informatiedeling belangrijk en valt met gezamenlijke inzet meer te bereiken met minder middelen, met meer draagvlak en resultaat.

 

AVG en WPG

 

Het delen van informatie is geregeld binnen de Algemene verordening gegevensbescherming8 (AVG). Zo is er binnen de gemeente veel informatie beschikbaar, maar deze mogen alleen gedeeld worden als voldaan wordt aan doelbindingsvereisten uit de privacywetgeving of specifieke sectorale geheimhoudingsplichten. Ook bij bovenregionale samenwerking zijn de AVG en de Wet Politiegegevens9 (WPG), waar de politie aan gehouden is, de kaders waarbinnen de samenwerking gestalte krijgt. Een belangrijke vraag daarbij is: wie welke informatie op welk moment mag uitwisselen. Informatie-uitwisseling is toegestaan bij uitvoering van een wettelijke plicht en leidt vaak tot belangrijke inzichten, waardoor gerichter aandacht kan worden gegeven aan de grootste risico’s.

 

Boa en politie

 

 

Toezicht en handhaving is een gedeelde verantwoordelijkheid van de gemeente Maassluis en de politie. Waar het primaat in de handhaving rond leefbaarheids- en veiligheidsthema’s eerder bij de politie rustte, verschuift dit richting gemeente, zoals de aanpak van overlast, maar ook de controle op seksinrichtingen, controle op heling en de inzet bij evenementen. Een Boa heeft echter geen algemene opsporingsbevoegdheid, zoals de politie. De Boa domein I heeft een specifieke, afgebakende taak waarvoor hij gericht is opgeleid, met beperkte opsporingsbevoegdheid gerelateerd aan de functie en taakomschrijving. Een Boa is aanwezig in de openbare ruimte en houdt toezicht, treedt handhavend op waar nodig in geval van kleine ergernissen, overtredingen en overlastsituaties die de leefbaarheid aantasten. Dit betekent dat een Boa domein I niet bevoegd is te handhaven op een ander domein dan waarvoor hij is aangesteld of in situaties waarbij sprake is van een te verwachten gevaarzetting. Bij constatering van situaties met geweld of dreiging of waar sprake is van criminaliteit zal hij een beroep moeten doen op de politie. Politie en Boa’s werken niet naast elkaar of in plaats van elkaar, maar samen met elkaar.

 

Een Boa domein I heeft specifieke bevoegdheden en is dus geen vervanging voor de politie. Er kan wel een overlap van taken zijn. De taken van de politie zijn gericht op het handhaven van de openbare orde en de opsporing van strafbare feiten. De taken van de Boa zijn gericht op de leefbaarheid. De Politiewet 2012 bepaalt dat Boa’s verplicht zijn tot samenwerking met de politie. Het standpunt van de politie over de samenwerking met Boa’s is vastgelegd in de Notitie Boa en politie, niet naast elkaar maar met elkaar10. Over de samenwerking zijn geen landelijke werkafspraken gemaakt. Lokale afspraken voor de inzet van Boa’s domein I worden binnen de Driehoek (burgemeester, OM en politie) afgestemd en kunnen worden vastgelegd in een Handhavingsarrangement.

 

De afstemming over de taken in de gemeente Maassluis is als volgt:

 

Taken Boa’s

Samenwerking

Taken politie

Tegengaan van vuurwerkoverlast. 

Er worden gezamenlijke handhavingsacties gehouden om vuurwerkoverlast tegen te gaan. De Boa’s handhaven op cat.2. De politie heeft de bevoegdheid te handhaven op cat. 3 en cat. 4.

Tegengaan van vuurwerkoverlast. 

Verzorgen van briefings voor informatie-uitwisseling en zorgdragen voor de overdracht van de verschillende diensten

Delen van informatie zodat er informatie- en data-gestuurd gehandhaafd kan worden.

Verzorgen van briefings voor informatie-uitwisseling en zorgdragen voor de overdracht van de verschillende diensten.

Controle op fietsoverlast in voetgangersgebieden.

Staande houden en bekeuren.

Gezamenlijke acties.

Controle op fietsoverlast in voetgangersgebieden, fietsverlichting, gebruik van mobieltje.

Staande houden en bekeuren.

Controle op evenementenvergunningen – handhaven op lichte overtredingen (leefbaarheid) (alcohol, afval, bijstand bij hulpverlenen) in de openbare ruimte buiten het evenemententerrein.

Schouw voorafgaand aan evenementen.

Gezamenlijke acties.

Toezien op ordelijk verloop evenement, buiten het evenemententerrein. Handhaven op misdrijven/zware overtredingen

Handhaving op de openbare orde.

Wijkgerichte aanpak.

Gezamenlijk op afspraak of als een team onverwachts niet compleet is.

Werken aan een veilige wijk door handhaving en opsporing.

Dol en Dor controle van het opkoopregister. Bestuurlijke en strafrechtelijke handhaving.

Gezamenlijk controles uitvoeren.

Dol en Dor controle van het opkoopregister. Strafrechtelijk handhaven op overtredingen.

Controle overlast jeugd. Jeugdgroepen in kaart brengen en informatie vastleggen. Handhaven op overtredingen.

Informatie uitwisselen omtrent de jeugdgroepen.

Controle overlast jeugd. Jeugdgroepen in kaart brengen en informatie vastleggen. Handhaven op overtredingen en eventuele misdrijven.

Taken Boa’s

Samenwerking

Taken politie

Handhaving op ondermijnende criminaliteit bij bedrijven. Bestuurlijke handhaving.

Gezamenlijk optrekken met de benodigde disciplines voor bedrijvencontroles.

Handhaving op ondermijnende criminaliteit bij bedrijven. Strafrechtelijke handhaving.

Controle op wees (snor/brom)fietsen en (snor/brom)fietswrakken. Tevens de fietsen controleren op diefstal met de app Stop Heling.

Doorgeven aan de Politie wanneer het betreffende voertuig als gestolen staat geregistreerd.

Afhandeling.

Controle op autowrakken.

Doorgeven aan de Politie wanneer het betreffende voertuig als gestolen staat geregistreerd.

Afhandeling

Donkere dagen offensief. Bewustwording creëren voor de inwoners op o.a. het goed afsluiten van woningen en het op slot zetten van fietsen

Samen met de politie en andere disciplines preventieve maatregelen nemen middels geplande acties (Flyers uitdelen en proactief de wijk in gaan).

Donkere dagen offensief. Bewustwording creëren voor de inwoners op o.a. het goed afsluiten van woningen en het op slot zetten van fietsen

Politie assisteren bij de grootschalige verkeerscontroles.

Boa’s regelen het verkeer en geven aanwijzingen aan bestuurders. Politie voert de controle uit.

Houden van grootschalige verkeerscontroles. Controleren op ondermijnende criminaliteit, rijden onder invloed etc.

Optreden bij verkeersongevallen.

Verlenen van eerste hulp. Het regelen van het verkeer en het op afstand houden van personen. Politie zal hier de eerste lijn en de Boa’s de tweede lijn in acht nemen

Optreden bij verkeersongevallen.

Controle op de naleving van de APV, Wet mulder en bijzondere wetten.

Wanneer nodig kan de Boa via de portofoon een achtergrondje of assistentie vragen aan de Politie voor de veiligheid van henzelf. De Boa heeft namelijk geen verdedigingsmiddelen.

Controle op de openbare orde

 

Data-gestuurd

De integrale aanpak van problemen vraagt naast informatiedeling ook om het koppelen van verschillende informatiesoorten en om de analyse daarvan door de gemeente, politie en andere ketenpartners. Het doel is om steeds op het juiste moment te zijn daar waar het nodig is. Het maken van de juiste analyses op basis van beschikbare informatie wordt steeds essentiëler. Daar waar informatie eenvoudig in steeds grotere mate beschikbaar komt (big data), gaat het er juist om daar zinvolle duiding aan te kunnen geven. De mogelijkheden van intelligence zijn vrijwel oneindig en dat brengt allerlei privacy-gerelateerde vraagstukken met zich mee. De informatie-uitwisseling binnen de gemeentelijke organisatie en met externe (overheid-)partners is cruciaal. Het opbouwen van een goede informatiepositie wordt de komende jaren steeds belangrijker.

7. Ambitie

In het coalitieakkoord is de ambitie ten behoeve van toezicht en handhaving geformuleerd als de zichtbaarheid vergroten en de slagkracht verbeteren. De wijziging van de wettelijke kaders geeft hieraan per januari 2023 een behoorlijke voorzet. De bevoegdheden zijn uitgebreid, maar blijven beperkt tot lichte overtredingen op gebied van Leefbaarheid.

 

Het creëren van een nieuwe laag van Medior handhaver heeft als doel meer operationele sturing en begeleiding voor de Boa’s. Hierdoor blijft de kwaliteit geborgd en biedt de Boa’s een mogelijkheid tot verdere ontwikkeling in de loopbaan binnen het team. Dit maakt gemeente Maassluis tot een aantrekkelijke werkgever voor Boa’s, wat in de huidige tijd van arbeidskrapte van toegevoegde waarde is.

 

Het team Toezicht en Handhaving heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan de organisatie als leerbedrijf. In 2022 is deze inzet bekroond met de titel Erkend leerbedrijf specifieke opleiding voor Boa’s. De ambitie is om deze prestatie in 2023 en verder voort te zetten. Door het creëren van de functie Medior Boa is er ruimte voor begeleiding van een extra stagiaire.

 

Door meer focus op de administratieve processen kunnen de Boa’s meer diensturen op straat aanwezig zijn. De hotspots hebben prioriteit. Een extra Boa voor de hotspots geeft aan inwoners en ondernemers een duidelijk aanspreekpunt bij meldingen van de ervaren overlast. In het kader van verwachtingsmanagement wil het team Toezicht en Handhaving met duidelijke communicatie via de website en persuitingen van de gemeente Maassluis een heldere kijk geven op de werkzaamheden van de Boa’s.

 

 

Voor 2023-2026 is de ambitie van team Toezicht en Handhaving als volgt:

 

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer

1.

Zichtbaarheid verhogen.

We volgen actief de landelijke ontwikkelingen en implementeren deze zodra mogelijk. We stellen ons beschikbaar voor pilots voor uitbreiding van de inzet van Boa’s, wat de zichtbaarheid van de Boa’s vergroot.

2023 e.v.

2.

Verhogen aantal diensturen op straat naar 80%.

Meer focus op de administratieve processen binnen het huidige team.

2023 e.v.

3.

Het huidige team Toezicht en Handhaving uitbreiden met 1 fte.

In 2023 worden de € 35.000 extra toegekende rijksmiddelen en € 30.000 extra middelen van het coalitieakkoord besteed aan een extra fte.

2023

4.

Continuïteit in de operationele aansturing.

Creëren van de functie Medior Boa voor de operationele aansturing van (Junior) Boa’s en stagiaire(s).

2023

5.

Extra aandacht voor de geprioriteerde plaatsen in de stad.

Invulling van de functie Boa hotspots.

2023

6.

Vasthouden aan de kwaliteit en uitbreiden van de kennis van de Boa’s.

Het bijhouden van de verplichte en relevante opleidingen en trainingen.

2023 e.v.

7.

Borgen van de kwaliteit als leerbedrijf.

Het begeleiden van de stagiaires op kwalitatief hoog niveau en jaarlijks streven naar de prolongatie van de titel: Erkend leerbedrijf specifieke opleidingen voor Boa’s.

2023 e.v.

8.

Continuïteit van toezicht en handhaving met externe partners.

Verstevigen van de samenwerking tussen politie, Boa’s en buurtpreventie.

2023 e.v.

9.

Verhogen van het verwachtingsmanagement bij inwoners.

Duidelijke en heldere communicatie over de taken, inzet en mogelijkheden van de Boa’s. Zodat inwoners weten hoe ze de Boa’s kunnen bereiken (melding via www.fixi.nl of de app Fixi), wat de prioriteiten van inzet zijn en waarvoor de Boa’s te benaderen zijn.

2023 e.v.

10.

Participatie bevorderen van Inwoners en ondernemers bij de aanpak van de leefbaarheidsproblematiek.

Door samen aan veiligheid te werken en mee te denken over wat er nodig is om het veiligheidsgevoel te verhogen, wordt ingezet op bewustwording, educatie en participatie. Bij dit alles hebben we elkaar in Maassluis hard nodig: buurtpreventie, hulpdiensten, jongeren, wijkouders en gemeente versterken elkaar. Dit vergroot ook de bereidheid om afspraken en regels na te leven.

2023 e.v.

 

DEEL III BIJLAGEN

BIJLAGE 1 INSTRUMENTEN

 

Voor Team Toezicht en Handhaving zijn verschillende instrumenten beschikbaar om naleving van de regels te bevorderen. Van het aanspreken en informeren van overtreders tot verscherpt toezicht, last onder dwangsom en last onder bestuursdwang of het opleggen van een boete. De uitvoering van toezicht en handhaving is aan de gemeente, echter de hoogte van de boetes zijn landelijk bepaald.

 

Preventie

 

In de handhavingsketen is het uitgangspunt preventie. Door het actief betrekken van de doelgroep bij de uitvoering en handhaving van beleid kan het aantal overtredingen worden voorkomen of verminderd. Door te communiceren over het handhavingsbeleid en de daarin opgenomen stappen bij geconstateerde overtredingen kunnen onduidelijkheden over de regelgeving, of de interpretatie daarvan, worden weggenomen. Normconform gedrag is aanmerkelijk groter naarmate de inwoner beter begrijpt waarom de handhaver een bepaald besluit neemt. We vinden het daarom belangrijk om met inwoners en bedrijven in gesprek te gaan om uit te leggen welke afwegingen worden gemaakt en waarom.

 

Voorlichting en communicatie

 

Onderdeel van preventie is goede voorlichting en communicatie. Adequate preventie houdt in dat de wet- en regelgeving duidelijk en ook bekend is bij inwoners en bedrijven. Met goede voorlichting en communicatie over de invulling en uitvoering van het beleid willen we bewerkstelligen dat inwoners, bedrijven en instellingen binnen de gemeente Maassluis weten wat de taken en verantwoordelijkheden van de handhavende partijen binnen gemeente Maassluis zijn. Kortom, de inwoners en bedrijven moeten weten wat zij van ons kunnen verwachten en wat er van hen verwacht wordt.

 

Toezicht

 

Onder toezicht verstaan we het controleren of en in hoeverre de wettelijke bepalingen worden nageleefd. Toezicht vormt een belangrijke fase in de handhavingsketen. Toezicht vindt plaats op basis van verleende vergunningen en ontheffingen, in het kader van projecten en naar aanleiding van meldingen, handhavingsverzoeken en klachten/calamiteiten. Een overzicht van al deze toezichtactiviteiten in Maassluis wordt jaarlijks opgenomen en geprioriteerd in het uitvoeringsplan.

 

Handhaven

 

De gemeente Maassluis heeft verschillende formele en informele instrumenten ter beschikking in de handhavingspraktijk. Preventief, zoals voorlichting, bemiddeling of een waarschuwing, maar ook repressief. Bij repressieve handhaving is sprake van een overtreding door niet-naleving van een regel. De instrumenten zijn daarom gericht op beëindiging van die overtreding. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen bestuursrechtelijke, strafrechtelijke en privaatrechtelijke handhaving.

 

Bestuursrechtelijke handhaving

 

Binnen de bestuursrechtelijke handhaving kan onderscheid worden gemaakt tussen verschillende instrumenten. De belangrijkste instrumenten betreffen de last onder bestuursdwang of dwangsom en de bestuurlijke boete.

  • Preventieve dwangsom: De gemeente kan in sommige gevallen preventief een dwangsom opleggen. Dit is een dwangsom die wordt oplegt als er nog geen overtreding plaatsvindt, maar het zeer waarschijnlijk is, dat op zeer korte termijn een overtreding zal gaan plaatsvinden.

  • Bestuursdwang en dwangsom: De last onder bestuursdwang en de last onder dwangsom zijn herstelsancties, waarbij de overtreder een last tot beëindigen en beëindigd houden van de overtreding krijgt opgelegd. Wanneer het herstel niet tijdig wordt uitgevoerd heeft het bestuursorgaan de bevoegdheid om de last door feitelijke handelen ten uitvoer te leggen of de verplichting tot betaling van een geldsom op te leggen. Uitgangspunt is een last onder dwangsom in te zetten, tenzij de aard van de overtreding dermate is dat een last onder bestuursdwang meer in de rede ligt11.

  • Bestuurlijke boete: Een bestuurlijke boete is een bestraffende sanctie die zonder tussenkomst van het OM of een rechter kan worden opgelegd. Het betreft een onvoorwaardelijke verplichting tot betaling van een geldsom en kan worden opgelegd naast bijvoorbeeld een last onder bestuursdwang.

  • Vergunning of ontheffing: Het intrekken van een verleende vergunning of ontheffing kan een passende interventie zijn. De wet- en regelgeving op basis waarvan de vergunning of ontheffing is verleend bevat regels ten aanzien van het intrekken van betreffende vergunning of ontheffing.

Strafrechtelijke handhaving

 

Strafrechtelijke handhaving is gericht op het bestraffen van de overtreder en onderscheidt zich daarin van de last onder dwangsom en de last onder bestuursdwang, die juist gericht zijn op herstel. Binnen de strafrechtelijke handhaving kan onderscheid worden gemaakt tussen een proces-verbaal of een bestuurlijke strafbeschikking. Beiden kunnen worden opgesteld door een buitengewoon opsporingsambtenaar (Boa).

  • Proces-verbaal: Een proces-verbaal (PV) is een schriftelijke verslaglegging, waarmee Justitie op de hoogte wordt gebracht van een overtreding. Het is aan de Officier van Justitie om te beslissen of tot vervolging wordt overgegaan. Bij vervolging wordt het proces-verbaal door de rechter gebruikt om een rechtvaardig besluit te nemen.

  • Bestuurlijke strafbeschikking: Op grond van de Wet OM-afdoening12 hebben Boa’s de bevoegdheid om een strafbeschikking (een boete) uit te schrijven voor een aantal kleine overtredingen, waarbij over de schuldvraag geen twijfel bestaat. Het betreft veel voorkomende en overlast veroorzakende, lichte overtredingen van de APV en de Afvalstoffenverordening. Een bestuurlijke strafbeschikking kan zowel door de Boa als door de politie worden opgelegd, zonder tussenkomst van het OM. De bestuurlijke strafbeschikking wordt ingezonden aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). De gemeente ontvangt per ingediend proces verbaal een vaste vergoeding.

Afstemming bestuursrecht met strafrecht

 

Bij ernstige overtredingen kan parallel aan bestuursrecht ook een strafrechtelijk handhavingstraject worden ingezet. Dit gebeurt in Maassluis bijvoorbeeld bij de huisverboden en het sluiten van drugspanden. Het bestuursrecht en het strafrecht kunnen elkaar op verschillende handhavingsthema’s versterken, bijvoorbeeld als het gaat om ondermijning en andere taakvelden die zijn genoemd in het Integraal Veiligheidsplan van Maassluis. De strafrechtelijke handhaving valt primair onder Justitie en politie. Afstemming vindt plaats met de burgemeester in onder meer de driehoek.

 

Convenanten

 

Via een aantal convenanten is de verantwoordelijkheid van verschillende partijen op elkaar afgestemd. Een belangrijk doel van deze convenanten om ook de eigen verantwoordelijkheid bij de naleving van wet- en regelgeving van de doelgroep te benadrukken, hetgeen bijdraagt aan de effectiviteit. Het maken van concrete afspraken met bijvoorbeeld horecaondernemers over de eigen acties en verantwoordelijkheden en over de consequenties van het niet voldoen aan deze afspraken, vergroot de legitimiteit van zowel de regelgeving als de handhaving en sanctionering. Zo zijn in het kader van het hennepconvenant afspraken gemaakt met politie, het Openbaar Ministerie, woningcorporaties, Belastingdienst, en energieleveranciers. Verder hebben we convenanten met horecaondernemers (convenant Veilig Uitgaan), met het onderwijs (convenant veilig in en om school), convenant voor de aanpak van ondermijning (convenant RIEC Rotterdam).

 

Begunstigingstermijn

 

De overtreder wordt een redelijke termijn gegund om de overtreding ongedaan te maken. De begunstigingstermijn wordt vooral bepaald door de ernst van de overtreding en de tijd die nodig is om de overtreding ongedaan te maken. Hoe zwaarder de overtreding, hoe korter de termijn. Bij sprake van acuut gevaar, kan spoedshalve bestuursdwang worden toegepast. Bezwaar en beroep zijn achteraf mogelijk.

 

Hoogte dwangsom

 

De last onder dwangsom moet in verhouding staan tot de overtreding (proportionaliteit) en is bedoeld om de overtreding ongedaan te maken of nieuwe overtredingen te voorkomen. Hoe zwaarder de overtreding, hoe hoger de dwangsom. Geeft de overtreder geen gehoor of wordt het maximumbedrag van de dwangsom bereikt, dan wordt het bedrag van de dwangsom verhoogd of bestuursdwang toegepast.

BIJLAGE 2 SAMENWERKING

 

Zoals vermeld in hoofdstuk 6 is samenwerking een belangrijk onderdeel van integrale handhaving. Team Toezicht en Handhaving werkt samen met interne partners, zoals de afvalinzameling en de afdeling verkeer, en met externe partners, zoals de politie en onderstaande ketenpartners:

 

Samenwerkingsverband

Taken

RIEC Rotterdam

Het Regionaal Informatie- en Expertisecentrum (RIEC) Rotterdam is gericht op de bestrijding van ondermijnende criminaliteit. Het RIEC heeft geen zelfstandige bevoegdheden, maar verbindt informatie, expertise en slagkracht van verschillende overheidsinstanties. Daarnaast stimuleert en ondersteunt het RIEC de publiek-private samenwerking bij aanpak van ondermijning.

Veiligheidsregio Rotterdam (VRR)

De Veiligheidsregio Rotterdam is een samenwerkingsverband van alle gemeenten in de regio Rotterdam, Politie, Brandweer en de geneeskundige zorg. Kerntaak van Veiligheidsregio is om iedereen die in de regio woont, werkt of verblijft tegen risico's en rampen te beschermen. De VRR is ook een adviesorgaan voor de gemeente bij het verstrekken van vergunningen.

Buurtpreventie

Buurtpreventie kijkt en observeert en maakt Fixi-meldingen op voor allerlei zaken met betrekking tot een schone en veilige leefomgeving, zoals fietswrakken en afval op straat.

Stichting Welzijn E25 (jongerenwerk)

Stichting Welzijn E25 zorgt voornamelijk voor het eerste contact met de jongeren en is gericht op stimuleren en ondersteunen van jongeren en jongvolwassen bij de ontwikkeling naar volwassenheid, waar nodig.

Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA)

De Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) verbetert de kwaliteit van de BRP en bestrijdt fraude met adresgegevens. LAA is een samenwerking van de rijksoverheid, uitvoeringsorganisaties en meer dan 260 gemeenten.

BIJLAGE 3 DOELGROEP BENADERING

 

Team Toezicht en Handhaving werkt met een passende aanpak. Per doelgroep wordt rekening gehouden met de inzet van middelen. Als voorbeeld: Iemand die doelbewust strenge regels overtreedt, hoeft niet nog een keer te worden gewaarschuwd.

 

De onderstaande tabel maakt de benadering per doelgroep zichtbaar:

 

Doelgroep

Toelichting type nalever/overtreder

Benadering en inzet instrumenten

Bewuste naleven van gestelde regels

Persoon kent de regels en leeft die ook bewust na, ongeacht wel of geen toezicht van toezicht en handhaving.

  • Informeren over nieuwe regels, waarbij de focus ligt op argumenten en feiten.

  • Begeleiden in regelgeving (makkelijker maken bij de uitvoering van de geldende regels).

Goedwillend en onbewust overtreden

Persoon overtreedt per ongeluk de regels en is in de basis goedwillend, proactief en geneigd om de regels te volgen.

  • Motiveren om de regels op te volgen waarbij de focus ligt op gewenst gedrag en bewustwording van eigen gedrag.

  • Bekendmaken met geldende regels en inzet van positieve handhavingsacties, zoals belonen van bij goed gedrag.

Afgedwongen naleven van regels

Persoon leeft de regels na omdat hij afgeschrikt wordt door controles en sancties. Heeft vaak een ‘moet kunnen’/ onverschillige houding en neemt het niet zo nauw met het algemeen belang.

  • Bekendmaken met het nut van geldende regels.

  • Informeren over de pakkans en sanctiedreiging.

  • Benadrukken van de nadelen van niet-naleving.

Calculerend en bewust (structureel) overtreden

Persoon overtreedt willens en wetens de regels en neemt daarbij bewust het risico om gepakt te worden.

  • Inzetten van handhavingsinstrumenten.

 

InterventieKompas

 

Wanneer er gebrek aan inzicht is waarom een bepaalde groep zich in Maassluis niet aan de regels houdt, dan is het InterventieKompas een goed instrument. Het onderzoekt welke gedragsmechanismen een rol spelen en geeft voorbeelden van (gedrags)interventies die kunnen worden gebruikt voor een passende aanpak. Het is gemaakt volgens de laatste inzichten binnen de gedragswetenschap. De komende jaren willen we dit instrument gaan inzetten voor de thema’s waar een handhavingstekort wordt ervaren.


6

Gemeentewet (artikel 172, 172b, 174a, 174b en 175, 176a, 176b en 177)

7

Situaties met hoge prioriteit zijn bedreiging van openbare orde en veiligheid (bijvoorbeeld betogingen, maatschappelijke onrust), overlast (denk aan avonddiensten in en rond het weekend met veel jeugd op straat) en de volksgezondheid (zoals giftige stoffen).

11

De dwangsom is efficiënt bij (toekomstige) herhalingen: de sanctie werkt voor onbepaalde tijd en blijft bestaan na het stoppen van de overtreding. Na een jaar zonder recidive kan de overtreder verzoeken het besluit tot dwangsom in te trekken.