Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gorinchem

Verordening accountantscontrole gemeente Gorinchem 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGorinchem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening accountantscontrole gemeente Gorinchem 2023
CiteertitelVerordening accountantscontrole gemeente Gorinchem 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 213 van de Gemeentewet
  2. Wet versterking decentrale rekenkamers
  3. Besluit accountantscontrole decentrale overheden
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-04-2023nieuwe regeling

30-03-2023

gmb-2023-167945

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening accountantscontrole gemeente Gorinchem 2023

De raad van de gemeente Gorinchem;

 

gelezen het voorstel van het college:

gelet op artikel 213 Gemeentewet, de wet Versterking decentrale rekenkamers en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden;

 

besluit:

vast te stellen de verordening accountantscontrole gemeente Gorinchem 2023,

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    accountant: een door de raad aangewezen accountant als bedoeld in artikel 213, tweede lid, van de Gemeentewet;

  • -

    accountantscontrole: controle van de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening door de accountant;

  • -

    tussentijdse controle (bestuurlijke samenvatting tussentijdse controle): verslag van de accountant gericht aan het college met belangrijke bevindingen en adviezen voor verbetering van de interne beheersing, de IT-omgeving en actuele ontwikkelingen;

  • -

    bestuurlijke samenvatting tussentijdse controle: een samenvatting van de tussentijdse controle met de bestuurlijk relevante punten;

  • -

    jaarrekening: jaarrekening van de gemeente als bedoeld in artikel 197 van de Gemeentewet;

  • -

    deelverantwoording: een in opdracht van de raad ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een deel van de gemeentelijke organisatie, welke verantwoording onderdeel uitmaakt van de jaarrekening;

  • -

    rechtmatigheidsverantwoording: de rapportage van het college waarbij aangegeven wordt in welke mate de totstandkoming van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan overeenstemmen met de relevante wet- en regelgeving.

Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole

  • 1.

    De accountantscontrole wordt opgedragen aan een door de raad te benoemen accountant.

  • 2.

    Een vertegenwoordiging uit de raad, de griffie, het college en concerncontrol bereidt de aanbesteding van de accountantscontrole voor.

  • 3.

    De in lid 2 van dit artikel genoemde vertegenwoordiging stelt het programma van eisen vast. In het programma van eisen worden voor de jaarlijkse accountantscontrole (voorzover van toepassing) opgenomen:

    • a.

      de toe te passen goedkeuringstoleranties (en afwijkende rapporteringstoleranties) bij

    • a.

      de controle van de jaarrekening;

    • b.

      de apart te controleren deelverantwoordingen en de daarbij toe te passen omvangs-bases en goedkeuringstoleranties (en afwijkende rapporteringstoleranties);

    • c.

      de inrichtingseisen voor het verslag van bevindingen;

    • d.

      de aanvullende uit te voeren tussentijdse controles;

    • e.

      de frequentie en inrichtingseisen van de aanvullende tussentijdse rapportering en voor ieder afzonderlijk te controleren begrotingsjaar:

    • f.

      de posten van de jaarrekening en deelverantwoordingen met bijbehorende afwijkende rapporteringstoleranties, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden;

    • g.

      de gemeentelijke taakvelden en of organisatieonderdelen met bijbehorende afwijkende rapporteringstoleranties, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden.

  • 4.

    In afwijking van het gestelde in lid 3, letters f en g kan in het programma van eisen worden opgenomen, dat de raad jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole in overleg met de accountant vaststelt de posten van de jaarrekening, de posten van de deelverantwoordingen, de gemeentelijke taakvelden en de gemeentelijke organisatieonderdelen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden en welke rapporteringstoleranties hij daarbij dient te hanteren.

Artikel 3. Overige controles en opdrachten

  • 1.

    Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.

  • 2.

    Het college draagt zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries.

  • 3.

    Het college draagt zorg voor de verantwoording aan derden en nemen hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Als een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad aangewezen accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.

Artikel 4. Inrichting accountantscontrole

  • 1.

    De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de wijze waarop de accountantscontrole wordt ingericht, alsmede de aard en de omvang van de daarbij behorende werkzaamheden. De accountant vraagt voorafgaande aan de accountantscontrole de benodigde dossierstukken op bij een vertegenwoordiger van de ambtelijke organisatie.

  • 2.

    De accountant voert de controlewerkzaamheden met voorafgaande kennisgeving aan een vertegenwoordiger van de ambtelijke organisatie van de gemeente uit.

  • 3.

    Als gebruik wordt gemaakt van artikel 2, lid 4, vindt ter voorbereiding op de uitvoering van de accountantscontrole jaarlijks afstemming plaats met de raad waarbij de raad in de gelegenheid wordt gesteld aandachtspunten voor controle in te brengen. Ook vindt afstemmingsoverleg plaats met de concerncontroller namens het college.

  • 4.

    De norm voor de goedkeuringstolerantie ten aanzien van fouten bij de controle bedraagt 1% van de totale lasten inclusief dotaties reserves.

  • 5.

    De norm voor de goedkeuringstolerantie ten aanzien van onzekerheden bij de controle bedraagt 3% van de totale lasten inclusief dotaties reserves.

Artikel 5. Informatieverstrekking door college

  • 1.

    Het college is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening met de rechtmatigheidsverantwoording conform de geldende interne - en externe wet- en regelgeving en overlegt deze aan de accountant voor controle.

  • 2.

    Het college draagt er zorg voor dat alle aan de jaarrekening ten grondslag liggende verordeningen, nota’s, collegebesluiten, deelverantwoordingen, administraties, plannen, overeenkomsten, berekeningen e.d. voor de accountant ter inzage liggen en goed toegankelijk zijn.

  • 3.

    Bij de jaarrekening bevestigt het college schriftelijk aan de accountant, dat alle hem bekende informatie van belang voor de oordeelsvorming van de accountant is verstrekt.

  • 4.

    Het college legt de gecontroleerde jaarrekening samen met de controleverklaring en het verslag van bevindingen voor aan de raad.

  • 5.

    Alle informatie die na afgifte van de controleverklaring en voor behandeling van de jaarrekening in de raad beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt door het college aan de raad en de accountant gemeld.

  • 6.

    De accountant maakt in de accountantscontrole zo veel mogelijk gebruik van de namens het college uitgevoerde interne controles.

Artikel 6. Toegang tot informatie door accountant

  • 1.

    Het college draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle relevante werkplaatsen van de gemeente.

  • 2.

    De accountant is bevoegd om van alle in de gemeentelijke organisatie werkende personen mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het college draagt er zorg voor, dat de desbetreffende in de organisatie werkende personen hieraan hun medewerking verlenen.

  • 3.

    Het college draagt er zorg voor, dat alle in de gemeentelijke organisatie werkende personen zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over het gevoerde financiële beheer, de getrouwheid van zowel het financiële beeld als de verklaring omtrent de rechtmatige totstandkoming van de baten en lasten.

Artikel 7. Rapportering door accountant

  • 1.

    Indien de accountant bij een accountantscontrole, na overleg met het college en eventuele aanpassingen door het college, tot het oordeel komt dat de rechtmatigheidsverantwoording door het college niet getrouw is, dan wel afwijkingen constateert die op zichzelf leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende controleverklaring, meldt hij deze schriftelijk aan de raad en zendt een afschrift hiervan aan het college.

  • 2.

    De controleverklaring en het verslag van bevindingen worden voor verzending aan de raad door de accountant aan het college voorgelegd met de mogelijkheid voor het college om op deze stukken te reageren.

  • 3.

    De accountant bespreekt voorafgaand aan de raadsbehandeling van de Jaarstukken het verslag van bevindingen met de raad.

  • 4.

    Het college informeert de raad na ontvangst van de definitieve uitkomsten tussentijdse controle over de bestuurlijke aspecten hiervan.

Artikel 8. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op1 april 2023. De verordening is van toepassing op de accountantscontrole van de jaarrekening (en deelverantwoordingen) van het verslagjaar 2023 en later.

Artikel 9. Citeertitel

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening accountantscontrole gemeente Gorinchem 2023’'.

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad d.d. 30 maart 2023

de griffier,

de voorzitter,