Organisatie | Waterland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels briefadres gemeente Waterland 2023 |
Citeertitel | Beleidsregels briefadres gemeente Waterland 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-04-2023 | nieuwe regeling | 11-04-2023 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland,
overwegende dat het wenselijk is om beleidsregels vast te stellen met betrekking tot de aangifte en registratie van een briefadres in de Basisregistratie personen (BRP), om deze op een rechtmatige manier toe te kennen en te voorkomen dat personen niet zijn geregistreerd in de BRP;
gelet op de artikelen 1.1, 2.23, 2.38 tot en met 2.42, 2.45, 2.47, 2.49, 2.52 en 4.17 van de Wet
Basisregistratie Personen (Wet BRP),
artikel 29 van het Besluit BRP,
de artikelen 17, 18 en 19 van de Regeling BRP en de
artikelen 4:5 en 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op de circulaire BRP en Briefadres (2016-0000656211) van de Ministerie van BZK van 18 oktober 2016 en het Protocol voor ondersteuning door burgerzaken aan achterblijvers in geval van vermissing (NVVB-2016);
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
briefadresgever: de ingezetene in de Basisregistratie personen of rechtspersoon, aangewezen door het college van burgemeester en wethouders (artikel 2.42 onder b van de Wet BRP) bij wie het briefadres wordt gehouden (artikel 1.1 onder r Wet BRP) en die zich verplicht om te zorgen dat post de briefadreshouder bereikt;
het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;
Het is in ieder geval niet mogelijk om ingeschreven te worden op een briefadres, wanneer:
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland, gehouden op 11 april 2023.
drs. E.G.H. Dijk MPM
gemeentesecretaris/algemeen directeur
drs. M.C. van der Weele
burgemeester
Bijlage 1 behorende bij artikel 7, eerste lid van de Beleidsregels briefadres gemeente Waterland 2023
Met ingang van de inwerkingtreding van deze regeling briefadres gelden de controletermijnen, zoals hieronder in de tabel aangegeven als termijn, wanneer er een controle op de rechtmatigheid van het briefadres wordt uitgevoerd. In het werkproces kunnen, als daar aanleiding voor is, ook kortere perioden worden gehanteerd. Voor het aflopen van de termijn, of eerder indien nodig, wordt een controle uitgevoerd.
Bijlage 2 behorende bij artikel 3, derde lid onder e van de Beleidsregels briefadres gemeente Waterland 2023
Voorbeelden van bewijsstukken die kunnen worden overlegd of om worden verzocht bij een briefadresaanvraag.