Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Buren

Verordening op de Vertrouwenscommissie 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBuren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de Vertrouwenscommissie 2022
CiteertitelVerordening op de Vertrouwenscommissie 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 61 van de Gemeentewet
  2. artikel 62 van de Gemeentewet
  3. artikel 63 van de Gemeentewet
  4. artikel 64 van de Gemeentewet
  5. artikel 65 van de Gemeentewet
  6. artikel 66 van de Gemeentewet
  7. artikel 67 van de Gemeentewet
  8. artikel 68 van de Gemeentewet
  9. artikel 69 van de Gemeentewet
  10. artikel 70 van de Gemeentewet
  11. artikel 71 van de Gemeentewet
  12. artikel 72 van de Gemeentewet
  13. artikel 73 van de Gemeentewet
  14. artikel 74 van de Gemeentewet
  15. artikel 76 van de Gemeentewet
  16. artikel 77 van de Gemeentewet
  17. artikel 78 van de Gemeentewet
  18. artikel 79 van de Gemeentewet
  19. artikel 80 van de Gemeentewet
  20. artikel 81 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-05-202210-03-2023nieuwe regeling

24-05-2022

gmb-2023-164400

Z.041877

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de Vertrouwenscommissie 2022

De Gemeenteraad van Buren;

gelezen het voorstel van de griffier d.d. 17 mei 2022;

gelet op de circulaire van BZK over o.a. (her)benoemingen burgemeester van december 2020;

gelet op de bepalingen in artikelen 61 - 81 van de gemeentewet;

besluit:

Vast te stellen de Verordening op de Vertrouwenscommissie 2022, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt.

Artikel 1 Taak

De vertrouwenscommissie heeft tot taak:

a. de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.

b. de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 2 Samenstelling vertrouwenscommissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de raadsleden: S. van Alfen (GB), H.N. van Vierssen (VVD), H. Zaaijer PCG), mevr. M. Bettink-Pierik (CDA), J.G. Marringa (PvdA/GL). J. de Jonge (PvdD) en mevr. E. Schlösser (D66).

  • 2.

    De voorzitter van de vertrouwenscommissie en diens plaatsvervanger worden uit haar midden benoemd.

  • 3.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De plaatsvervangend raadsgriffier wordt bij vervulling van de in artikel 1 onder a genoemde taken als plaatsvervangend secretaris aan de commissie toegevoegd.

Artikel 4 Adviseur

  • 1.

    De gemeenteraad kan één wethouder, de gemeentesecretaris en een externe deskundige als adviseur toevoegen aan de commissie in verband met de vervulling van de in artikel 1 genoemde taken.

  • 2.

    Een adviseur is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen zijn besloten. Alle stukken zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2.

    De voorzitter van de commissie wijst bij de benoemingsprocedure in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 3.

    De commissie legt bij de herbenoemingsprocedure elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 4.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in de artikelen 10, 2e lid, en 11 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde in de vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 5.

    De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 8, 9, 2e lid en 14 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6.

    De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe het derde lid van deze verordening verplicht, niet opheffen.

  • 7.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 8.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en, indien van toepassing, de adviseur.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste 2 leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De commissie vergadert als tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 3.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste 24 uur tevoren aankondiging aan de leden en adviseur(s) van de commissie.

  • 4.

    Mocht er sprake zijn van een situatie die een spoedige bijeenkomst van de commissie vereist, kan worden afgeweken van de termijn als bedoeld in het 3e lid.

Artikel 7 Stemming

  • 1.

    De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen.

  • 2.

    Elk lid heeft één stem.

  • 3.

    Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 8 Contactpersoon bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privéadres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privéadres van de secretaris verzonden.

Artikel 9 Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure

  • 1.

    Artikel 61, lid 4 van de Gemeentewet bepaalt dat de commissie zich slechts door tussenkomst van de commissaris van de Koning de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten verschaft. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

  • 2.

    De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door plaats en tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.

Artikel 10 Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure

  • 1.

    De commissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken. Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning.

  • 2.

    Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en commissaris van de Koning te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag opgemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt.

Artikel 11 Verslag

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

  • a.

    een weergave van de wijze, waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht.

  • b.

    Een concept-aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.

  • c.

    Bij benoemingen wordt ook de volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling gemotiveerd.

  • d.

    aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie.

  • e.

    het verslag heeft in ieder geval de volgende bijlagen:

- bij benoemingen: een conceptaanbeveling van twee personen.

- bij herbenoemingen: het verslag van het gesprek met de burgemeester over het conceptverslag van bevindingen en de conceptaanbeveling.

Artikel 12 Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop:

  • 1.

    bij benoeming: door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

  • 2.

    bij herbenoeming: door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat burgemeester bij Koninklijk Besluit is herbenoemd.

Artikel 13 Archivering

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 13 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar de op grond van artikel 12 van de Archiefwet 1995 door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In die verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    De voorzitter en de secretaris dragen er bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

Artikel 14 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire van BZK niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 24 mei 2022,

De griffier, J.J. Rochat

De voorzitter, J.P.M. Meijers