Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eindhoven

Het tweede deel van de nota welstandsbeleid “De toetsing gestuurd”

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEindhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingHet tweede deel van de nota welstandsbeleid “De toetsing gestuurd”
CiteertitelHet tweede deel van de nota welstandsbeleid "De toetsing gestuurd"
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Woningwet 2003

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-04-2023ruimte en infrastructuur

19-04-2004

gemeentelijke website

Tekst van de regeling

Intitulé

Het tweede deel van de nota welstandsbeleid “De toetsing gestuurd”

 

 

Het college van burgmeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat de raad op 19 april 2004 heeft vastgesteld

 

Het tweede deel van de nota welstandsbeleid “De toetsing gestuurd”

 

5Algemene criteria en systematiek

 

De welstandscommissie toetst alle aan haar voorgelegde bouwinitiatieven aan algemene criteria zoals hieronder beschreven. Deze zijn globaal van aard en geven vooral een beeld van de manier waarop door de welstandscommissie naar de plannen wordt gekeken. Zij zijn dus geen norm, maar een instrument om inzicht te krijgen in de kwaliteit van de bouwplannen. Het gaat hierbij om de volgende criteria:

• Het plan draagt bij aan de ruimtelijke kwaliteit van Eindhoven op grond van een helder architectonisch concept. Het woord concept betekent denkbeeld. En denkbeeld wil zeggen idee en beeld tegelijk. Het concept is zowel in hoofdlijnen als in detail doeltreffend uitgewerkt.

• Het plan levert een betekenisvolle bijdrage aan de omgeving en kan variëren van aangepast tot eigenzinnig.

• Het plan heeft op grond van het concept een duidelijke samenhang in compositie, structuur, materiaal en detaillering.

• De indeling, de constructie en de buitenkant zijn trefzeker op elkaar afgestemd.

• De detaillering en de materiaalkeuze van het plan zijn in overeenstemming met het concept.

 

Om te bepalen welke specifieke welstandscriteria van toepassing zijn op een te ontwikkelen plan of een bepaald pand, moet eerst worden nagegaan of het betreffende perceel is gelegen in een van de in hoofdstuk 7 beschreven gebieden. Is dat het geval dan gelden naast de algemene de aldaar beschreven gebiedsgerichte criteria. Indien aangegeven dan zijn daarnaast ook de in hoofdstuk 6 beschreven objectgerichte criteria van toepassing.

Zolang echter voor bepaalde gebieden de gebiedsgerichte criteria nog niet in hoofdstuk 7 zijn uitgewerkt, dan gelden slechts de algemene criteria en niet de objectgerichte criteria uit hoofdstuk 6. Immers, de objectgerichte criteria zullen niet altijd een kader kunnen stellen voor de specifieke eisen die aan een te beschrijven gebied zullen worden gesteld. Daarom zijn de objectgerichte criteria voor deze gebieden slechts in expliciet omschreven gevallen een aanvulling op de gebiedsgerichte criteria en niet andersom en zullen dus ook pas kunnen gelden nadat de gebiedsgerichte criteria zijn beschreven.

Dit houdt in dat, zolang er voor een bepaald gebied geen gebiedsgerichte criteria zijn vastgesteld, plannen in dat gebied altijd aan de welstandscommissie ter beoordeling zullen moeten worden voorgelegd.

 

Ligt de planlocatie niet in een van de beschreven gebieden, dan gelden, aanvullend op de algemene, alleen de objectgerichte criteria uit hoofdstuk 6.

 

Grafisch kan dit als volgt worden weergegeven:

 

 

De in deze nota beschreven welstandscriteria zijn uitdrukkelijk niet bedoeld om de beeldende vrijheid van de ontwerper aan banden te leggen. Zij zijn geen dwingend keurslijf waaraan niet valt te ontkomen. Plannen die er niet aan voldoen zijn ook zeker niet bij voorbaat kansloos. Architectonische kwaliteit wordt maar al te vaak aangetroffen buiten de gebaande paden en vastgestelde criteria. Soms worden uitmuntende oplossingen gevonden die niet konden worden voorzien en gevangen in criteria.

Burgemeester en wethouders kunnen dan ook, na een gemotiveerd advies van de welstandscommissie, afwijken van de criteria.

 

Excessenregeling

Ook bouwwerken waarvoor geen bouwvergunning noodzakelijk is moeten voldoen aan minimale eisen van welstand. Wanneer een dergelijk bouwwerk in ernstige mate in strijd blijkt te zijn met redelijke eisen van welstand dan kunnen burgemeester en wethouders op basis van artikel 19 Woningwet de eigenaar aanschrijven om die strijdigheid op te heffen. Dat wil niet altijd zeggen dat het bouwwerk zal moeten worden afgebroken, maar wel dat het zodanig zal moeten worden veranderd dat het weer voldoet aan redelijke eisen van welstand.

 

Algemene criteria voor deze excessen:

• Het visueel of fysiek afsluiten van een bouwwerk voor zijn omgeving.

• Het ontkennen of vernietigen van architectonische bijzonderheden bij aanpassing of uitbreiding van een bouwwerk.

• Armoedig of inferieur materiaalgebruik, waaronder ook materialen worden begrepen waarvan bekend is dat die onevenredig sterk verouderen of die een groot contrast vormen met de kwalitatief betere materialen van de bestaande bebouwing.

• Toepassing van felle of sterk contrasterende kleuren, waar daar geen redelijke aanleiding voor is.

•Te opdringerige of te veelvuldig herhaalde reclames.

• Een te grove inbreuk op wat in de omgeving gebruikelijk is.

 

In de hoofdstukken inzake de objectgerichte en de gebiedsgerichte criteria zullen nog enkele daarmee samenhangende, meer specifieke criteria ten aanzien van deze excessenregeling worden vermeld.

 

6 Objectgerichte criteria

 

In stedelijke woongebieden vinden aan de bebouwing veel relatief kleine ingrepen plaats zoals dakkapellen, aanbouwen, bergingen, erfafscheidingen en dergelijke. Soms zelfs al tijdens de bouw, vaak vele jaren later. Alle voor een bouwvergunning ingediende plannen werden door de welstandscommissie beoordeeld op een verantwoorde vormgeving, samenhang, aansluiting bij bestaande architectuur en het vermijden van een rommelig beeld.

Veel van dit soort bouwplannen hebben een grote invloed op het beeld van de woonomgeving en het straatbeeld en daarmee op het uitzicht van omwonenden. Omdat de voorzijde nu eenmaal een grotere rol speelt in het beeld van de openbare ruimte dan de wat informelere achterzijde, zullen in het algemeen de criteria voor de achterzijde soepeler kunnen zijn, tenzij de achterzijde zich duidelijk manifesteert naar de openbare ruimte.

 

Bij nieuwe woningbouwcomplexen geeft de commissie steeds vaker aan de architect het advies om standaard uitbreidingen, dakkapellen, carports en bergingen mee te ontwerpen.

Zijn dit soort standaardontwerpen er niet dan worden hieronder richtlijnen gegeven die houvast kunnen bieden bij de beoordeling of iets wel of niet zal voldoen aan redelijke eisen van welstand. In artikel 12a, eerste lid van de Woningwet is immers geregeld dat in deze nota beleidsregels worden opgenomen die burgemeester en wethouders toepassen bij hun welstandsbeoordelingen. Deze criteria moeten volgens datzelfde artikel, derde lid zoveel mogelijk zijn toegesneden op de onderscheidene categorieën bouwwerken en standplaatsen en kunnen verschillen naargelang hun plaats.

 

De in dit hoofdstuk opgenomen objectgerichte criteria gelden dus alleen voor de gebieden die niet in hoofdstuk 7 zijn genoemd, tenzij dat bij het desbetreffende gebied anders is vermeld.

Let wel: dit zijn geen eisen waaraan niet is te ontkomen en waarmee de creatieve ontwerper de wind uit de zeilen wordt genomen. Het zijn richtlijnen waarmee vooraf eenvoudig ingeschat kan worden of een plan kans van slagen heeft: past het binnen deze criteria dan is een positief welstandsoordeel gegarandeerd en kan het plan binnen een korte tijd ambtelijk worden afgehandeld. Voldoet het plan echter niet aan de criteria dan is een oordeel van de welstandscommissie noodzakelijk.

 

De hier bedoelde objectgerichte criteria gelden niet in, op of aan een gemeentelijk of rijksmonument of in een beschermd stads- of dorpsgezicht. In die gevallen zullen de plannen te allen tijde aan de monumentencommissie en de welstandscommissie worden voorgelegd. Voor deze categorie gebouwen kunnen geen eenduidige en algemeen geldende criteria worden geformuleerd, omdat zij onderling geweldig verschillend zijn qua stijl, situering en uiterlijk.

 

Deze hieronder weergegeven criteria zijn opgesteld per objecttype en niet per gebied. Dit houdt niet in dat deze oplossingen ook altijd binnen de voorschriften van het bestemmingsplan zullen passen! Dit zal door de opdrachtgever of de architect dus steeds moeten worden nagegaan.

 

6.1Aan- en uitbouwen

 

Een veel toegepaste mogelijkheid om het woonoppervlak te vergroten is een aan- of uitbouw. Die kan in hoge mate het woongenot vergroten, maar ook de invloed op de woonomgeving kan zeer groot zijn, vooral als wordt gebouwd aan de voorgevel of in een zijtuin grenzend aan het openbaar gebied.

Uiteraard is het bestemmingsplan in eerste instantie bepalend of een dergelijke verbouwing gerealiseerd kan worden.

 

Indien het bestemmingsplan een aan- of uitbouw aan de voorgevel mogelijk maakt, dan moet het ontwerp steeds worden voorgelegd aan de welstandscommissie. Immers, de invloed van dergelijke gebouwdelen op de plasticiteit van het bouwblok zelf en op het openbaar gebied is zeer groot, maar steeds dermate verschillend, dat eenduidige criteria hieromtrent onmogelijk te formuleren zijn.

In zijn algemeenheid kan wel worden gesteld dat een aan- of uitbouw aan de voorzijde steeds ondergeschikt moet zijn aan de gevel als totaal. Ook zal hetzelfde type moeten worden toegepast per bouwblok met identieke woningen. Indien de aanbouw met het project is mee-ontworpen vormt dit geen probleem, maar overigens zal de eerste in een bouwblok die met vergunning wordt gerealiseerd bepalend zijn voor de daarop volgenden.

 

Een aan- en uitbouw aan de zijgevel is onder beperkende voorwaarden vergunningvrij te realiseren en is dan niet onderhevig aan een welstandstoets.

Zodra een aan- of uitbouw aan de zijgevel daar niet aan voldoet en derhalve licht-vergunningplichtig is voldoet het in elk geval aan redelijke eisen van welstand indien:

• de voorgevel ervan tenminste 2 meter terug ligt ten opzichte van de voorgevel van de woning en

• de achtergevel ervan niet correspondeert met de bestaande achtergevel maar minimaal 50 cm terugligt ten opzichte daarvan of maximaal 3 meter (bij een gelijkblijvende breedte) doorsteekt ten opzichte van de achtergevel van de woning en

• de hoogte aan alle zijden maximaal 3,5 m bedraagt en

• het dak plat is dan wel voorzien van een kap met dezelfde richting, vorm en helling als het hoofdgebouw en

• de gevels van de aanbouw verwantschap vertonen met de architectuur van het hoofdgebouw en

• de toe te passen materialen, kleuren en detaillering dezelfde zijn als die van het hoofdgebouw.

Indien de voor- en/of de zijgevel van een dergelijke aanbouw direct zichtbaar is vanaf het openbaar gebied, is de architectonische expressie ervan van wezenlijk belang voor de kwaliteit van de openbare ruimte. In dat geval zal een ontwerp altijd worden voorgelegd aan de welstandscommissie.

 

Een aanbouw aan de achtergevel is zeer gewild en komt in zeer veel uitvoeringen voor. Een dergelijk bouwwerk heeft over het algemeen weinig invloed op de openbare ruimte, maar wel op de bezonning van de eigen tuin of die van de buren. Ook voor die gevallen heeft de wetgever voorwaarden opgesteld waaronder deze vergunningvrij kunnen worden gerealiseerd.

In het geval dat voor een uitbouw aan de achtergevel een lichte bouwvergunning moet worden aangevraagd, voldoet deze in ieder geval aan redelijke eisen van welstand indien:

• niet gelegen naast openbaar gebied en

• de hoogte maximaal 3,5 m en de diepte maximaal 4 m bedraagt en

• geen boeiboorden worden toegepast die breder (hoger) zijn dan 30 cm en

• het bouwwerk wordt voorzien van een plat dak of een flauw hellend doorzichtig dak en

• materiaalgebruik en kleuren gelijk zijn of harmoniëren met die van het hoofdgebouw;

• bij toepassing van een flauw hellend doorzichtig dak de zijmuren, voor zover deze op de perceelsgrens worden gebouwd, horizontaal worden beëindigd zodat de buren niet worden belemmerd in hun keuze voor een bepaald type dak;

• bij toepassing van een lichtstraat op een plat dak deze tenminste 50 cm van de perceelsgrenzen wordt beëindigd.

 

Indien er sprake is van een bijzondere situatie, een architectonische meerwaarde of als kan worden getwijfeld aan de toepasbaarheid van bovenstaande criteria, kan hieraan worden voorbij gegaan, na een positief advies van de welstandscommissie

 

6.2Tuinhuisjes, bergingen en overkappingen

 

Er blijkt de laatste jaren een vrij grote behoefte te bestaan aan vrijstaande bergingen, tuinhuisjes en overkappingen en vele fabrikanten voorzien daarin. Zij bieden een grote verscheidenheid aan uitvoeringen die vaak geschikt zijn voor zelfbouw.

Meestal worden deze bouwwerken vrijstaand in de tuin geplaatst en hebben weinig invloed op hun omgeving, vooral niet zolang ze niet zichtbaar zijn vanaf het openbare gebied.

Dit soort bijgebouwen is dan ook als vergunningsvrij aangemerkt tot een grootte van maximaal 30 m2 en een hoogte van 3 meter en onder beperkende voorwaarden met betrekking tot de situering.

Voldoet een dergelijk bijgebouw daar niet aan en is het dus licht-vergunningplichtig dan voldoet het aan redelijke eisen van welstand, indien:

• niet hoger dan 3 m en

• niet groter dan 40 m2 en

• voorzien van een plat dak en

• meer dan 3 m uit de erfgrens met het openbaar gebied en

• eventuele zijwanden zijn uitgevoerd in hetzelfde materiaal als het hoofdgebouw dan wel in echt hout, uitgevoerd in rabatdelen of gepotdekselde, gekantrechte delen.

 

Indien er sprake is van een bijzondere situatie, een architectonische meerwaarde of als kan worden getwijfeld aan de toepasbaarheid van bovenstaande criteria, kan hieraan worden voorbij gegaan, na een positief advies van de welstandscommissie.

 

6.3Veranderingen aan gevels zonder uitbreiding

 

De onderstaande werkzaamheden zijn in veel gevallen op zich vergunningvrije activiteiten en kunnen slechts repressief door de welstandscommissie worden getoetst. Dit houdt in dat beoordeeld zal moeten worden of de gerealiseerde wijzigingen in ernstige mate in strijd zijn met redelijke eisen van welstand. Is dat het geval, dan kan een aanschrijvingsprocedure worden gestart.

Het is soms dan ook zeer aan te bevelen om op vrijwillige basis voor dit soort werkzaamheden vooraf schriftelijk dan wel mondeling advies te vragen bij de welstandscommissie. Dit voorkomt eventuele moeilijkheden achteraf.

 

6.3.1Schilderen en opnieuw voegen van gevels

 

Uit de toelichting op de Woningwet 2003 blijkt ondubbelzinnig dat het schilderen van een gevel niet kan worden gezien als bouwen. Het kan daarom ook niet worden aangemerkt als een vergunningsplichtige activiteit.

Het wijzigen van de kleur van een individuele woning kan echter van grote invloed zijn op de architectuur van die woning en daarmee op het beeld van de openbare ruimte. Dit geldt des te meer als de woning deel uitmaakt van een blok of een complex, omdat dan de eenheid in architectuur en het stedenbouwkundige beeld in veel gevallen ernstig kan worden verstoord.

Zoals hierboven al is aangegeven is het daarom zeer aanbevelenswaardig om vooraf bij de welstandscommissie te informeren of het schilderen van een specifieke woning zal leiden tot een situatie die in ernstige mate in strijd met redelijke eisen van welstand is.

 

Indien er sprake is van een bijzondere situatie, een architectonische meerwaarde of als kan worden getwijfeld aan de toepasbaarheid van bovenstaande criteria, kan hieraan worden voorbij gegaan, na een positief van de welstandscommissie.

 

6.3.2Vervangen van kozijnen

 

Het aanbrengen, dichtmaken of vervangen van kozijnen of het wijzigen van de indeling en afmetingen ervan levert over het algemeen niet veel problemen op zolang de veranderingen passen bij het karakter van het gebouw. Een punt van aandacht daarbij is het vervangen van houten of stalen kozijnen door die van kunststof. In de voorgevel en de naar de weg of openbaar groen gekeerde zijgevel is dit overigens wel degelijk een vergunningsplichtige handeling. Maar ook in de vergunningsvrije situatie kan naderhand blijken dat een dergelijke wijziging meer dan aanvaardbare afbreuk doet aan het beeld van de architectuur van het gebouw en de omgeving. Dat heeft dan vooral te maken met de onderverdeling van het raam, verhouding tussen open en gesloten delen, reliëf en geleding van gevel en licht- en schaduwwerking, kleuren en toegepaste materialen, vooral ten aanzien van puivullingen. Wijzigingen daarin kunnen een aanzienlijke invloed hebben op het straatbeeld.

Het is dan ook altijd aan te raden om tevoren advies te vragen bij de welstandscommissie om procedures en ingrepen achteraf te voorkomen.

Er moet daarbij met de volgende richtlijnen rekening worden gehouden:

• Stalen kozijnen kunnen alleen goed worden vervangen door aluminium profielen. Alleen met dit materiaal kan het slanke stalen kozijn worden benaderd. Tenminste als een smal aluminium profiel met een smalle of met een iets toelopende neus wordt gekozen. Een probleem hierbij vormen de donkere neopreen kaders van deze zgn. droge beglazing, die goed zichtbaar afsteken bij lichtgekleurde kozijnen en op die manier duidelijk maken dat het om een nieuw kozijn gaat. Vervanging door kozijnen met een droge beglazing zal altijd opvallen. Natte beglazing, dus met kit, is niet logisch vanwege de onderhoudsgevoeligheid van de kit in relatie tot de onderhoudsvrije aluminium kozijnen. Bij vervanging van kozijnen door lichtgekleurde aluminium kozijnen dient gestreefd te worden naar witte of grijze neopreen kaders.

• Houten kozijnen moeten bij voorkeur worden vervangen door nieuwe houten exemplaren, met gelijke indeling en detaillering. Een kleine aanpassing in de profilering ten behoeve van dubbel glas is denkbaar.

• Vervanging van houten kozijnen door kunststof is acceptabel als de architectonische waarde van het gebouw en de omgeving dat toelaten. In die gevallen is het zaak het oorspronkelijke houten profiel en de indeling zoveel mogelijk te benaderen. Dat houdt onder meer in dat een renovatieprofiel moet worden toegepast, waarvan de profielbreedte aan de voorzijde maximaal 5 cm bedraagt, de negge van de muur wordt gehandhaafd en de negge van het kozijn minimaal 5 cm is.

• Met name in appartementengebouwen is de eenheid en samenhang in de vormgeving van het gebouw van groot belang. Niet alleen voor het gebouw op zich maar ook voor de omgeving. Individuele vervanging van kozijnen door afwijkende types en/of materialen kan aan dat beeld grote afbreuk doen. In dit soort gevallen is altijd een totaalaanpak, die recht doet aan het oorspronkelijke beeld, een eerste vereiste.

Het aanbrengen van ventilatieschuiven bij kozijnvervanging levert vaak een lelijk en afwijkend beeld op. Er zijn echter smalle ventilatieschuiven in bijpassende kleuren leverbaar. Ook is het mogelijk de noodzakelijke nachtventilatie min of meer onzichtbaar op een bouwkundige wijze aan te brengen, nl. boven de bovendorpel achter het metselwerk of door muurroosters achter open voegen.

 

Indien er sprake is van een bijzondere situatie, een architectonische meerwaarde of als kan worden getwijfeld aan de toepasbaarheid van bovenstaande criteria, kan hieraan worden voorbij gegaan, na een positief advies van de welstandscommissie.

 

6.3.3 Vervangen van een borstwering

 

De afgelopen decennia zijn veel woningen ontworpen waarin puien zijn opgenomen met dichte, veelal ongeïsoleerde borstweringen onder de ramen. Vervanging van de kozijnen kan aanleiding zijn om ook iets te doen aan deze borstwering. Dit voldoet in elk geval aan redelijke eisen van welstand, indien:

• de borstwering bestaat uit een soortgelijk materiaal met een soortgelijke kleur en bevestigingsmethode als in de bestaande situatie of

• de borstwering wordt uitgevoerd in een met het bestaande metselwerk contrasterende steen en voeg en

• de nieuwe metselwerk borstwering ongeveer 2 cm terug wordt gelegd ten opzichte van het omringende metselwerk;

Uitgangspunt is dus dat de verticaliteit van de oorspronkelijke gevelopening duidelijk zichtbaar aanwezig blijft.

 

Indien er sprake is van een bijzondere situatie, een architectonische meerwaarde of als kan worden getwijfeld aan de toepasbaarheid van bovenstaande criteria, kan hieraan worden voorbij gegaan, na een positief advies van de welstandscommissie.

 

6.3.4 Vervangen van een garagedeur door een pui

 

Er hebben zich de afgelopen jaren vele gevallen voorgedaan waarbij de garage werd verbouwd tot woon- of praktijkruimte. Daarbij werd de garagedeur vervangen door een pui.

Hiertegen bestaan uit een oogpunt van welstand meestal geen bezwaren zolang een pui wordt geplaatst die qua indeling, materiaalgebruik en detaillering verwantschap vertoont met die in het hoofdgebouw.

 

Indien er sprake is van een bijzondere situatie, een architectonische meerwaarde of als kan worden getwijfeld aan de toepasbaarheid van bovenstaande criteria, kan hieraan worden voorbij gegaan, na een positief advies van de welstandscommissie.

 

6.4 Dakkapellen

 

Er zijn twee motieven voor het aanbrengen van een dakkapel: het verbeteren van de daglichttoetreding tot een zolder ten einde een verblijfsfunctie mogelijk te maken en het is een snelle en goedkope manier om het woonoppervlak te vergroten. Dit laatste motief kan aanleiding zijn tot buitenproportionele dakkapellen. De populariteit van de dakkapel is groot en het aantal aanvragen navenant.

Anderzijds is de kwaliteit van de openbare ruimte van wezenlijk belang en die openbare ruimte wordt mede vormgegeven door de kwaliteit van de aanwezige bebouwing. In woongebieden speelt de vorm van het woningblok daarin een belangrijke rol. Met name het dak is daarin het samenbindend element bij uitstek. Rust en evenwicht in deze "vijfde gevel" heeft een positieve invloed op de openbare ruimte. Onder de goot is dan weer ruimte voor eventueel gewenste individualisering van de gevel, door middel van luifels, erkers, kleur van het schilderwerk, de voordeur en dergelijke.

Doordat in de Woningwet de mogelijkheden voor dakkapellen op de achterzijde aanzienlijk zijn verruimd voor wat betreft de afmetingen die vergunningvrij gerealiseerd mogen worden, is de aanleiding tot een dakkapel op de voorzijde in veel gevallen ook verkleind.

 

De hieronder genoemde criteria zijn gebaseerd op woongebieden met woningen, gebouwd in blokken van 2 of meer en voorzien van een zadeldak. Bij dakkapellen op woningen met een andere kapvorm of op vrijstaande woningen zal dit steeds apart moeten worden beoordeeld.

In alle gevallen dient er rekening mee te worden gehouden dat in een blok van woningen met dezelfde architectuur het ontwerp van de eerste met vergunning geplaatste dakkapel maatgevend is voor de overige.

 

Een dakkapel aan de voorzijde is daarom over het algemeen in strijd met redelijke eisen van welstand, tenzij in de desbetreffende woningrij al een goedgekeurde dakkapel aanwezig is. In dat geval is slechts een herhaling van dat plan zowel qua vormgeving als positionering, detaillering, kleur en materiaalgebruik denkbaar, tenzij overtuigend kan worden aangetoond dat de voorgestelde dakkapel een verbetering betekent ten opzichte van de reeds aanwezige.

Ook is in beginsel een dakkapel aan de voorzijde denkbaar wanneer er slechts aan de voorzijde van de woning een dakvlak aanwezig is, zoals bijvoorbeeld in het geval van lessenaarsdaken. Dit is wel afhankelijk van de nokhoogte, de dakhelling en het ontwerp en positionering van de dakkapel. Een eventueel ontwerp zal zich in materiaalkeuze, detaillering en kleurkeuze moeten richten naar de kwaliteiten van het bestaande of moet als eigenzinnige autonome toevoeging worden gezien. Een dergelijke dakkapel zal als een volwaardige ontwerpopgave moeten worden gezien.

Bloksgewijze plaatsing van identieke dakkapellen kan soms mogelijk zijn, als dit voor het blok op zichzelf en voor de omgeving als een verbetering kan worden gezien.

Deze plannen zullen steeds aan de commissie ter beoordeling worden voorgelegd.

 

De meeste dakkapellen aan de achterzijde zijn vergunningvrij. Voor zover zij dat niet zijn, en dus licht-bouwvergunningplichtig, voldoen zij in ieder geval aan redelijke eisen van welstand, indien:

• er sprake is van een herhaling van een ontwerp op hetzelfde woningblok en dat minder dan 3 jaar daarvoor is goedgekeurd of

• als er sprake is van een vooraf door de architect van het woningblok ontworpen en goedgekeurde dakkapel

• of:

• niet breder dan 60% van de breedte van het dakvlak en

• de zijkant ten minste 50 cm uit het midden van de woningscheidende mu(u)r(en) en 100 cm van de zijdelingse dakrand(en) en

• de afstand tot de horizontale en/of schuine nok en de goot en/of eventuele kilgoot minimaal 2 pannen of 50 cm en

• voor de positie op het dak, het overstek en voor de materialen, kleuren, detaillering (waaronder de bevestiging van plaatmaterialen) en de kozijnindeling aansluiting is gezocht bij de architectuur van het pand en de omgeving en

• de hoogte van het kozijn maximaal 125 cm en

• het boeiboord maximaal 25 cm hoog en

• voorzien van een plat dakje en

• kleur en materialen zijn afgestemd op die van de woning en

• er geen dakkapellen boven elkaar zijn geplaatst en

• er geen sprake is van een dakopbouw die een verhoging van de nok met zich meebrengt, tenzij in het woningblok al een dergelijke opbouw met vergunning is gerealiseerd en

• er geen sprake is van een dakkapel in het bovenste dakvlak van een mansardekap.

 

Indien er sprake is van een bijzondere situatie, een architectonische meerwaarde of als kan worden getwijfeld aan de toepasbaarheid van bovenstaande criteria, kan hieraan worden voorbij gegaan, na een positief advies van de welstandscommissie.

 

6.5Dakopbouwen

 

Een dakopbouw op een woning met een platdak is altijd regulier-vergunningplichtig. Indien de woning bestaat uit twee bouwlagen dan is een dergelijke opbouw in veel gevallen een welkome uitbreiding van het woonoppervlak, te meer omdat bij dit soort woningen de extra bergruimte die een zolderverdieping vaak biedt, node wordt gemist.

Indien het bestemmingsplan een dergelijke oplossing mogelijk maakt, voldoet een ontwerp aan redelijke eisen van welstand indien:

• er sprake is van een herhaling van een ontwerp op hetzelfde woningtype en dat minder dan 3 jaar daarvoor is goedgekeurd of

• als er sprake is van een vooraf door de architect van het woningblok ontworpen en goedgekeurde dakopbouw.

 

Indien er sprake is van een bijzondere situatie, een architectonische meerwaarde of als kan worden getwijfeld aan de toepasbaarheid van bovenstaande criteria, kan hieraan worden voorbij gegaan, na een positief advies van de welstandscommissie.

 

6.6Erfafscheidingen

 

Voor de meeste erfafscheidingen is geen bouwvergunning meer nodig. Bij hoekwoningen worden zij echter vaak toegepast om de tuin af te scheiden van het openbare gebied en liggen dan ook meestal in of voor de rooilijn. Zijn zij daarbij ook nog hoger dan 1 meter dan is een vergunning nodig en moeten zij voldoen aan redelijke eisen van welstand.

Vooral dit soort erfafscheiding is vaak zeer bepalend voor de woonomgeving en het straatbeeld en leidt dan ook niet zelden tot klachten. Grove, niet-duurzame en snelverwerende materialen, zoals betonplaten, vlechtschermen, ongekantrechte schaaldelen en dergelijke zijn in dit soort situaties ontsierend en voldoen dan ook niet aan redelijke eisen van welstand.

In geval van nieuwbouw is het zeer gewenst om deze erfafscheidingen integraal in het ontwerp op te nemen.

Een erfafscheiding voldoet in elk geval aan redelijke eisen van welstand indien zij bestaat uit:

• hagen of andersoortige begroeiing;

• volledig begroeide gazen hekwerken;

• een overwegend transparante afscheiding, bijvoorbeeld stalen spijlen of houten lamellen, al dan niet geplaatst op een maximaal 1 m hoog muurtje, met eventueel penanten, van dezelfde (bak)steen als de woning.

 

Indien er sprake is van een bijzondere situatie, een architectonische meerwaarde of als kan worden getwijfeld aan de toepasbaarheid van bovenstaande criteria, kan hieraan worden voorbij gegaan, na een positief advies van de welstandscommissie.

 

6.7Rolluiken en andere voorzieningen tegen inbraak anders dan bij woningen

 

Rolluiken kunnen een ernstige verstoring van het gevelbeeld opleveren, zowel in open maar ook en vooral in gesloten toestand. Dit geldt in zijn algemeenheid, maar met name in winkelgebieden waarin veiligheid, levendigheid en een aantrekkelijke omgeving van essentieel belang zijn, ook na sluitingstijd.

Toch zijn voorzieningen tegen inbraak in veel gevallen helaas onvermijdelijk.

Gelukkig zijn er voldoende alternatieven voorhanden voor het geheel gesloten rolluik. Indien rolluiken aan de binnenzijde worden aangebracht en voor tenminste 90% open zijn, vallen zij zelfs onder de categorie vergunningsvrije bouwwerken.

Andere voorzieningen tegen inbraak die voldoen aan redelijke eisen van welstand zijn:

• rolluiken aan de buitenzijde die voor tenminste 90% open zijn en over de volledige breedte van de gevelopening zijn aangebracht. Daarbij moet de rolkast zo mogelijk onzichtbaar in de gevel zijn weggewerkt. Indien dit niet mogelijk is dient hij in ieder geval binnen de negge te zijn aangebracht. In dat geval kan de welstandscommissie nadere eisen stellen aan de uitvoering ervan. (Overleg vooraf is dan dus noodzakelijk!) De rail moet binnen de negge zijn aangebracht. De kleuren zijn bij voorkeur zwart of antraciet ofwel aangepast aan de kleur van de gevel;

• spijlen- of schaarhekken die voor tenminste 90% open zijn en in de vloer verzinken of wegklappen in de negge. De kleuren zijn bij voorkeur zwart of antraciet ofwel aangepast aan de kleur van de gevel;

• gehard of gelaagd glas.

 

Er zijn situaties denkbaar waarin, na het stellen van nadere eisen aan de rolkast, kan worden meegewerkt aan een rolluik waarvan de rolkast niet onzichtbaar wordt weggewerkt, maar die voor het overige aan bovenstaande eisen voldoet.

 

Bij monumenten zal het aanbrengen van een rolluik per geval moeten worden onderzocht en beoordeeld.

Bij nieuwbouw verdient het aanbeveling om dergelijke voorzieningen zoveel mogelijk in de architectuur te integreren door daarmee in de ontwerpfase al rekening te houden.

 

Indien er sprake is van een bijzondere situatie, een architectonische meerwaarde of als kan worden getwijfeld aan de toepasbaarheid van bovenstaande criteria, kan hieraan worden voorbij gegaan, na een positief advies van de welstandscommissie.

 

6.8Zonwering anders dan bij woongebouwen

 

Bij het aanbrengen van beweegbare zonweringen zoals optrekbare horizontale lamellen, verschuifbare of wegdraaibare louvres en luiken, uitvalschermen, screens, markiezen en dergelijke, mogen de bestaande gevelplastiek, de bestaande gevelkarakteristiek en de kleurencompositie niet nadelig verstoord worden. Noch in de open noch in gesloten stand, behalve als er een andere minimaal even kwalitatieve uitstraling voor in de plaats komt. Met name de opbouw van opbergbakken van screens en uitvalschermen zal aanleiding moeten geven tot een herformulering van de gevelkwaliteit.

De toepassing van screens voldoet in elk geval aan redelijke eisen van welstand als:

• de opbergbak binnen de gevellijn blijft

• en niet onder de bovendorpel van het kozijn door steekt

• en als de zijgeleiders dezelfde breedtemaat als de stijlen hebben

• en als alles in precies dezelfde kleur is als het kozijn.

 

6.9Zonnecollectoren

 

Steeds vaker worden zonnecollectoren en fotovoltaïsche cellen toegepast. Bij nieuwbouw kan en moet eigenlijk hiermee al in de ontwerpfase rekening worden gehouden zodat de collector een geïntegreerd onderdeel wordt van het gebouw. Bij bestaande gebouwen kan de zonnecollector als losse toevoeging echter een storend element vormen, vooral omdat de keuzevrijheid voor de plaats wordt beperkt in verband met de vastliggende stedebouwkundige oriëntatie en de doorgaans reeds in gebruik zijnde plaats voor de installatie. Het is dan soms ook niet te voorkomen dat een zonnecollector aan de straatzijde moet worden geplaatst.

Zonnecollectoren en fotovoltaïsche cellen zijn in vrijwel alle gevallen vergunningvrij. Zo niet dan zijn zij licht-vergunningplichtig en voldoen zij in elk geval aan redelijke eisen van welstand, indien:

• geplaatst in dezelfde hellingshoek als het dakvlak;

• geplaatst op platte daken, geheel gelegen binnen een hoek van 20 graden vanaf de naar het openbare gebied gekeerde dakranden;

• de kleur van de collector of paneel neutraal grijs is;

• de kleur van de omrandingen zoveel mogelijk in overeenstemming is met de dakbedekking.

• bij aanbrengen aan de straatzijde plaats en afmetingen worden gekozen overeenkomstig de als eerste onder redelijke eisen van welstand aangebrachte collector op het desbetreffende woningblok.

Indien het bouwwerk waarop de collector of het paneel wordt aangebracht een monument is, of een gebouw dat deel uitmaakt van een beschermd stads- of dorpsgezicht, dan wordt dit te allen tijde voorgelegd aan de welstandscommissie.

Indien er sprake is van een bijzondere situatie, een architectonische meerwaarde of als kan worden getwijfeld aan de toepasbaarheid van bovenstaande criteria, kan hieraan worden voorbij gegaan, na een positief advies van de welstandscommissie.

 

6.10(Schotel)antennes

 

Ook antennes en schotels voor satellietontvangst zijn technische toevoegingen aan gebouwen en dragen nooit bij aan het uiterlijk van het gebouw en de openbare ruimte. Zij dienen dan ook zo onopvallend mogelijk te worden aangebracht en liever nog onzichtbaar.

Het beleid van de gemeente Eindhoven met betrekking tot antennes ten behoeve van mobiele telecommunicatie is vastgelegd in een aparte beleidsnota, door B&W vastgesteld in januari 2002, waarnaar hier wordt verwezen.

 

Antennes tot een hoogte van 5m gemeten vanaf de voet, zijn vergunningsvrij en dus ook welstandsvrij. Hogere antennemasten zullen steeds op zichzelf en in relatie tot hun omgeving moeten worden beoordeeld. Belangrijke factoren zijn dus het uiterlijk van de mast, bijvoorbeeld telescoop- of vakwerkmast, en de zichtbaarheid vanaf de openbare weg.

 

Een schotelantenne aan de voorgevel is doorgaans lichtvergunningplichtig, maar is over het algemeen in ernstige mate in strijd met redelijke eisen van welstand, vanwege het verstorende effect ervan op de architectuur van de woning op zichzelf en op de architectuur en de ritmiek van het totale bouwblok en betekent daarmee ook een ernstige verstoring van het beeld van de openbare ruimte. Dit houdt in dat zonder vergunning gerealiseerde schotelantennes na plaatsing aan de voorgevel in strijd zijn met de Woningwet en dat een aanschrijvingsprocedure zal worden gestart.

In de gevallen dat er aantoonbaar geen andere mogelijkheid is dan montage aan de voorgevel, dient de schotel te voldoen aan:

• de diameter maximaal 60 cm en

• de schotel geheel transparant dan wel tenminste 50% geperforeerd, of anderszins effectief onopvallend gemaakt.

 

Indien er sprake is van een bijzondere situatie, een architectonische meerwaarde of als kan worden getwijfeld aan de toepasbaarheid van bovenstaande criteria, kan hieraan worden voorbij gegaan, na een positief advies van de welstandscommissie.

 

6.11Masten voor mobiele telefonie en andere antennes

 

Voor deze categorie bouwwerken zijn criteria opgenomen in de nota “Aanvullend antennebeleid”, door B&W vastgesteld in januari 2002.

 

Indien er sprake is van een bijzondere situatie, een architectonische meerwaarde of als kan worden getwijfeld aan de toepasbaarheid van bovenstaande criteria, kan hieraan worden voorbij gegaan, na een positief advies van de welstandscommissie.

 

6.12 Reclame en voorzieningen voor winkels en horeca, straatmeubilair en nutsvoorzieningen

 

Deze nota geeft geen criteria voor de beoordeling van bovengenoemde voorzieningen, omdat hierop zal worden ingegaan in de nota’s “ Reclamebeleid” en "Openbare ruimte".

 

 

7Gebiedsgerichte aanpak

 

Dit hoofdstuk wordt uitgewerkt in deel 3. Hieronder is aangegeven voor welke gebieden op dit moment wordt gedacht aan een gebiedsgerichte uitwerking van welstandscriteria. Tot het tijdstip dat de gebiedsgerichte aanpak voor een bepaald gebied is uitgewerkt, gelden slechts de algemene criteria en niet de objectgerichte criteria uit hoofdstuk 6.

Beeldkwaliteitplannen die nu reeds voor bepaalde gebieden zijn opgesteld, moeten worden opgevat als zijnde de uitwerking van de gebiedsgerichte criteria. Voor zover het bouwwerkzaamheden betreft die niet in de beeldkwaliteitplannen worden benoemd, gelden als aanvulling de objectgerichte criteria.

 

Beschermde Stadsgezichten

Philipsdorp (tevens herstructureringsgebied)

Het Witte Dorp

Villapark Den Elzent

Villapark Tongelre

Riel

 

Waardevolle gebieden

’t Hool

Philipswijk Blixembosch

Oude Gracht Oost

Geestenberg

Jan van Eyckgracht

Sintenbuurt (‘Witte Dorp’ buiten de Ring)

Tuindorp Stratum (omg. St. Adrianusstraat)

Gerardusplein

Poelhekkelaan e.o.

Floraplein

Hanevoet

Schrijversbuurt

Bergen

Demer / Hermanus Boexstraat

Vonderkwartier

Pastoor van Arsplein

Het Ven

Stadionkwartier (omg. Willemstraat / Mathildelaan)

Evoluonterrein

Kennedylaan

Karel de Grotelaan

 

Gebieden waarvoor toetsingskaders (beeldkwaliteitplan, masterplan e.d.) zijn of worden ontwikkeld

Strijp S

Esp

TUE

Philips High Tech Campus

Flight Forum

Bosrijk

Meerrijk

Zandrijk

Grasrijk:

Kapelbeemd

Genderdal (herstructureringsgebied)

Putten

Driehoeksbos

Bennekel (herstructureringsgebied)

Bloemenbuurt Zuid (herstructureringsgebied)

De Barrier (herstructureringsgebied)

Doornakkers (herstructureringsgebied)

Drents Dorp (herstructureringsgebied)

Hemelrijken (herstructureringsgebied)

Kruidenbuurt (herstructureringsgebied)

Lakerlopen (herstructureringsgebied)

Woensel West (herstructureringsgebied)

Polynorm Lievendaal

Anthony van Leeuwenhoeklaan e.o

 

In de bijlage 1 zijn de bij de gebieden horende postcodes opgenomen voor zover deze relevant zijn.

 

 

Eindhoven, 19 april 2004

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

,burgemeester

, secretaris

Bijlage 1  

Postcodes van de te beschrijven gebieden

 

Beschermde Stadsgezichten

 

Philipsdorp (tevens herstructureringsgebied)

 

5616LB

30

32

5616LH

1

55

5616LJ

57

11

5616LK

1

31

5616LL

2

62

5616LM

1

9

5616LN

1

51

5616LN

2

8

5616LP

2

46

5616LR

48

82

5616LS

1

15

5616LS

2

14

5616LT

1

11

5616LT

2

22

5616LV

1

15

5616LV

2

28

5616NB

1

33

5616NC

35

73

5616ND

75

115

5616NE

117

171

5616NH

14

58

5616NJ

60

94

5616NK

96

102

5616NL

1

23

5616NM

2

46

5616NN

1

31

5616NN

2

16

5616NP

1

45

5616NR

47

77

5616NS

2

36

5616NT

1

9

5616NT

2

10

5616PB

1

9

5616PB

2

26

5616PC

1

37

5616PD

2

26

5616PE

1

65

5616PG

2

64

5616PH

1

37

5616PH

8

18

5616PJ

1

27

5616PK

29

57

5616PL

2

22

5616PM

24

56

5616PN

2

18

5616PP

1

35

5616PR

2

36

5616PS

1

7

5616RA

7

41

5616RB

43

45

 

Het Witte Dorp

 

 

5611PM

2

14

5611SM

134

144

5613LN

158

166

5613LP

1

39

5613LR

41

55

5614AA

1

15

5614AE

146

156

5614AG

2

38

5614AH

40

46

5614AL

1

23

5614AM

2

26

5614AN

1

41

5614AP

2

40

5614BA

1

19

5614BA

2

20

5614BB

1

23

5614BC

25

49

5614BD

2

20

5614BE

1

31

5614BH

2

46

5614BK

1

11

5614BL

2

14

5614CD

1

 

5614CG

2

 

5614CH

1

 

5614ED

1

 

5614EH

2

 

5614EL

1

 

5614EP

2

 

 

 

Villapark Den Elzent

 

5611EB

1

 

5611EB

4

26

5611EC

28

 

5611ED

1

17

5611EE

2

16

5611EG

1

15

5611EH

4

26

5611EJ

1

15

5611EK

2

22

5611EL

1

18

5611LA

1

29

5611LB

2

56

5611LD

7

11

5611LE

18

22

5611LG

1

27

5611LH

29

47

5611LM

2

18

5611LN

20

48

5611LP

1

23

5611LR

2

14

5611LS

1

15

5611LT

1

29

5611LV

2

28

5611MJ

2

18

5611MK

20

24

5611NG

17

25

5611NV

4

6

5611NX

7

23

5615EA

1

15

5615EM

1

17

 

 

 

 

 

Villapark Tongelre

 

5611CW

66

66

5611CW

99

99

5613AA

21

51

5613AC

1

25

5613AC

2

14

5613AD

1

25

5613AE

8

40

5613AG

1

9

5613AG

2

22

5613AH

1

21

5613AJ

2

22

5613AK

1

23

5613AL

2

24

5613BA

11

17

5613BA

29

33

5613BB

73

85

5613BC

87

97

5613BE

12

36

5613BG

38

48

5613BH

50

64

5613BJ

1

25

5613BK

2

12

5613BL

1

9

5613BM

2

10

5613BP

2

30

5613CA

1

11

5613CB

13

27

5613CG

1

17

5613CH

2

28

5613CJ

4

8

5613CN

2

4

5613EA

1

23

5613EB

12

24

5613EC

1

5

5613EC

2

12

5613ED

1

15

5613EE

2

16

5613EG

2

16

5613EH

1

11

5613EH

2

4

5613EL

1

1

5613EM

2

2

5613ER

2

2

5613ET

1

3

5613ET

2

22

5613EV

1

17

5613EV

2

18

5613EW

19

37

5613EW

20

38

 

 

Riel

 

5647LA

21

23

5647KB

25

51

5647LA

20

22

5647KB

24

24

5647LB

1

13

5647LB

2

14

 

 

Waardevolle gebieden

’t Hool

 

5625JA

2

40

5625JB

42

120

5625JC

122

200

5625JD

202

272

5625JE

274

316

5625JG

318

366

5625JH

368

416

5625KA

1

5

5625KA

7

57

5625KB

59

117

5625KC

119

161

5625KC

163

167

5625KD

418

440

5625KE

442

488

5625KG

490

536

5625KH

538

574

5625KJ

576

650

5625KK

652

688

5625KL

690

726

5625KM

728

784

5625LA

1

31

5625LB

33

63

5625LC

2

30

5625LC

22

32

5625LD

1

11

5625LD

2

6

5625LE

1

5

5625LE

2

6

5625LG

1

5

5625LG

2

6

5625LH

1

5

5625LH

2

6

5625LJ

1

5

5625LJ

2

8

5625LK

1

53

5625LL

2

32

5625LM

34

58

5625LN

1

35

5625LP

2

32

5625LR

34

58

5625LS

1

25

5625LT

2

30

5625LV

32

58

5625LW

1

25

5625LX

2

30

5625LZ

32

58

5625NA

1

35

5625NB

37

79

5625NC

81

119

5625ND

2

12

5625ND

14

32

5625NE

1

33

5625NG

35

59

5625NH

2

54

5625NJ

1

33

5625NK

35

59

5625NL

2

36

5625NM

1

29

5625NN

31

57

5625NP

2

26

5625NR

1

29

5625NS

31

57

5625NT

2

26

5625NV

1

9

5625NV

2

10

 

 

Philipswijk Blixembosch

 

5629BA

1

4

5629BA

19

32

 

Oude Gracht Oost

 

5631KD

1

17

5631KE

1

17

5631KE

2

24

5631KG

2

24

5631KH

1

17

5631KH

2

24

5631KJ

2

24

5631KK

1

17

5631KK

2

24

5631KN

21

33

5631KP

1

31

5631KR

2

36

5631KS

2

18

5631KT

1

17

5631KV

1

17

5631KW

25

29

5631KX

3

65

 

 

Geestenberg

 

5641PA

2

28

5641PB

30

64

5641PX

2

48

5641PC

2

20

5641RB

1

23

5641RC

2

20

5641RA

1

15

5641RA

2

18

5641PD

2

36

5641PG

1

9

5641PE

38

64

5641PV

1

31

5641PW

2

36

5641PK

1

31

5641PL

2

20

5641PH

1

23

5641PJ

2

52

5641PN

2

40

5641PM

1

39

5641PP

1

25

5641PR

27

57

5641PS

2

16

5641PT

2

48

5641NA

1

31

5641NB

33

79

5641NC

2

16

5641ND

1

7

5641ND

2

28

5641NE

2

16

5641NG

1

27

5641NH

1

39

5641NK

1

31

5641NL

33

73

5641NM

2

14

5641LJ

1

39

5641LK

2

32

5641LR

1

17

5641LR

2

18

5641LL

1

33

5641LM

35

67

5641LC

1

21

5641LD

2

22

5641LG

2

38

5641LE

1

23

5641LH

40

90

 

 

Jan van Eyckgracht

 

5643RK

1

27

5643TC

1

37

5643TD

39

89

5643TE

91

127

5643TG

129

165

5643TH

167

201

5643VB

2

28

5643VG

1

27

5643WE

2

40

5645GB

1

11

 

 

Sintenbuurt (‘Witte Dorp’ buiten de Ring)

 

5643NC

2

46

5643NT

3

38

5643NV

40

88

5643PA

109

145

5643PB

147

181

5643PC

1

31

5643PD

2

38

5643PE

1

5

5643PE

2

26

5643PG

28

64

5643PH

1

25

5643PJ

2

22

5643PK

1

31

5643PL

2

28

5643PM

1

21

5643PN

2

36

5643PP

1

43

5643PW

1

23

5643PX

2

32

 

 

Tuindorp Stratum (omg. St. Adrianusstraat)

 

5613LR

57

77

5613LS

79

115

5613LT

117

157

5613LV

159

199

5614AH

48

64

5614AJ

66

94

5614AK

96

142

5614CA

1

7

5614CB

2

36

5614CC

38

78

5614CD

1

25

5614CE

27

49

5614CG

4

50

5614CH

3

93

5614CJ

4

50

5614CK

52

112

5614CL

1

 

5614CL

2

 

5614CM

28

72

5614ED

3

27

5614EE

29

53

5614EG

55

103

5614EH

2

28

5614EJ

30

54

5614EK

56

104

5614EL

1

43

5614EM

45

79

5614EN

60

64

5614EN

81

103

5614EP

4

50

5614ER

1

35

5614ES

2

36

 

 

Gerardusplein

 

5644KA

2

46

5644KB

48

92

5644KK

2

50

5644KL

1

49

5644KM

2

46

5644KN

1

57

5644KP

2

26

5644KR

28

66

5644LA

15

41

5644LB

43

79

5644LC

2

24

5644LD

26

72

5644LE

2

14

5644LE

3

11

5644LG

1

9

5644LG

2

10

5644LH

3

33

5644LJ

35

65

5644LK

6

40

5644LL

42

58

5644LM

1

9

5644LM

2

20

5644LN

1

27

5644LP

29

55

5644LR

2

34

5644NE

1

11

5644NE

2

12

5644NG

13

25

5644NG

14

26

5644NH

1

23

5644NJ

25

61

5644NK

2

18

5644NL

20

62

5644NM

1

27

5644NN

29

53

5644NP

2

22

5644NR

24

44

5644PH

1

35

5644PK

12

20

5644RA

181

193

5644RB

195

223

 

 

Poelhekkelaan e.o.

 

5644RH

152

182

5644RJ

184

226

5644RK

228

262

5644RN

1

15

5644RP

1

 

5644RR

1

11

5644RR

2

24

5644TA

1

3

5644TA

2

4

5644TB

25

51

5644TC

34

56

5644TD

1

25

5644TE

2

26

5644TG

1

33

5644TH

2

30

5644TJ

1

49

5644TK

2

32

5644TL

3

17

5644TL

6

16

5644TM

3

25

5644TN

2

24

5644TP

1

29

5644TR

1

47

5644TS

49

95

5644TT

97

143

5644TV

145

159

 

 

Floraplein

 

5643JB

54

80

5643JC

82

98

5643JD

100

130

5643JE

132

164

5643JG

1

5

5643JG

2

6

5643JH

7

13

5643JH

8

12

 

 

Hanevoet

 

5655BD

1

47

5655BE

49

83

5655BJ

1

49

5655BK

2

34

5655CA

1

33

5655CB

35

77

5655CC

79

117

5655CD

119

147

5655CE

2

36

5655CG

38

76

5655CH

78

102

5655CJ

1

17

5655CJ

2

18

5655CK

2

16

5655CL

1

29

5655CM

2

24

5655CN

26

48

5655HA

2

18

5655HB

1

51

5655HC

2

36

5655HD

2

30

5655HE

32

60

5655HG

1

45

5655HH

47

89

5655HJ

2

48

5655HK

1

41

5655HL

2

52

5655HM

2

22

5655JB

57

73

 

 

Schrijversbuurt

 

5615GA

2

58

5615GB

60

112

5615GC

1

51

5615GD

2

48

5615GE

2

34

5615GG

1

25

5615GH

2

30

5615GJ

1

73

5615GK

2

84

5615HA

1

7

5615HB

2

24

5615HC

1

31

5615HD

2

22

5615HE

1

19

5615HG

21

39

5615HH

2

38

5615HJ

1

43

5615HK

2

24

5615HL

26

48

5615HM

1

15

5615HN

2

30

5615HP

1

43

5615HR

2

30

5615JA

1

33

5615JB

35

61

5615JC

63

89

5615JE

28

62

5615JG

64

94

5615JH

1

41

5615JJ

2

42

5615JK

1

25

5615JL

27

49

5615JM

2

46

5615JN

1

35

5615JP

2

26

5615JP

37

55

5615JR

2

20

5615JS

1

11

5615JT

2

24

5615LA

1

65

5615LB

67

79

5615LC

81

115

5615LD

117

163

5615LL

1

15

5615LM

2

22

5615NA

1

21

5615NB

2

16

5615NC

1

37

5615ND

2

34

5615NE

36

66

5615NG

1

29

5615NH

31

59

5615NJ

2

8

5615NK

1

41

5615NL

43

71

5615NM

73

101

5615NN

2

30

5615NP

32

58

5615PA

39

53

 

 

Bergen

 

5611GD

2

28

5611GV

9

75

5611HA

1

13

5611HB

15

35

5611HC

37

67

5611HE

1

15

5611HE

2

14

5611HG

16

24

5611HG

17

25

5611HH

1

33

5611HJ

35

105

5611HK

2

36

5611HL

38

60

5611HM

1

17

5611HM

2

10

5611HN

1

53

5611HP

2

38

5611HR

40

76

5611HS

1

17

5611HT

2

12

5611HV

1

23

5611HV

2

24

5611JA

1

13

5611JB

15

5

5611JC

2

32

5611JD

34

64

5611JE

1

14

5611JG

1

19

5611JH

2

22

5611JJ

57

121

5611JL

2

24

5611JS

1

49

5611JT

51

151

5611JV

2

52

5611JW

54

80

5611JX

1

43

5611JZ

2

48

5611KK

2

36

5611KL

38

74

5616AH

19

49

5616AK

14

52

 

 

Demer / Hermanus Boexstraat

 

5611AH

3

29

5611AJ

12

30

5611AK

32

56

5611AN

1

25

5611AP

27

49

5611AR

2

18

5611AS

20

48

5611DB

38

40

5611EC

37

 

 

 

Vonderkwartier

 

5611HS

1

17

5611HT

2

12

5611JK

1

13

5611JL

2

24

5616AA

8

30

5616AB

32

62

5616AC

17

49

5616AD

51

79

5616AE

26

66

5616AG

1

25

5616AG

2

18

5616AH

19

49

5616AK

14

52

5616AL

1

29

5616AM

2

34

5616AN

2

42

5616AP

44

84

5616AT

1

35

5616AV

2

32

5616AW

34

66

5616AX

1

17

5616AX

2

34

5616AZ

1

45

5616BA

1

47

5616BA

2

46

5616BB

1

31

5616BB

2

42

5616BC

1

31

5616BD

2

20

5616BE

1

41

5616BE

2

20

5616BG

1

31

5616BH

2

44

5616BJ

1

29

5616BK

2

30

5616BL

1

29

5616BL

2

30

5616BM

1

29

5616BN

31

61

5616BP

2

30

5616BR

32

64

5616BS

1

31

5616BS

2

24

5616BT

1

47

5616BV

49

95

5616BW

2

60

5616BX

62

120

5616BZ

122

180

5616EA

2

4

5616GG

91

91a

5616GG

97

 

5616JK

2

14

5616JL

1

43

5616RW

66

120

5616TA

2

68

5616TB

70

106

5616TC

1

17

5616TD

19

95

5616TE

1

19

5616TE

2

20

5616TG

1

83

 

 

Pastoor van Arsplein

 

5622CC

51

59

5622CG

2

16

5622CG

11

13

5622CH

1

17

5622CH

2

18

5622CJ

19

35

5622CJ

20

36

5622CR

202

210

 

 

Het Ven

 

5652GE

1

43

5652GG

45

85

5652GH

2

38

5652GJ

40

74

5652GK

9

43

5652GL

45

85

5652GM

2

10

5652GN

1

33

5652GP

35

65

5652GR

2

48

5652GT

9

51

5652GV

2

12

5652GW

1

29

5652GX

2

20

5652HA

2

32

5652HB

34

54

5652HC

56

72

5652HD

74

90

5652HH

1

15

5652HH

2

16

5652JE

14

48

5652JG

50

76

5652JH

78

118

5652JJ

120

170

5652JK

172

226

5652LA

1

43

5652LB

45

71

5652LJ

1

21

5652LJ

2

20

5652LK

22

42

5652LK

23

41

5652LL

43

63

5652LL

44

64

5652LM

1

59

5652LN

2

26

5652LP

1

37

5652LR

39

91

5652LS

2

8

5652LT

1

55

5652LV

2

32

5652LW

1

19

5652LW

2

24

 

 

Stadionkwartier (omg. Willemstraat/ Mathildelaan)

Evoluonterrein

Kennedylaan

Karel de Grotelaan

 

Gebieden waarvoor toetsingskaders (beeldkwaliteitplan, masterplan e.d.) zijn of worden ontwikkeld

 

Strijp S

Esp

 

TUE

 

Philips High Tech Campus

 

Flight Forum

Vliegbasis Eindhoven

Bosrijk

Meerrijk

Zandrijk

Grasrijk:

 

Kapelbeemd

Genderdal (herstructureringsgebied)

Putten

Driehoeksbos

 

5624CE

62

74

5624NA

1

31

5624NA

2

40

5624NB

1

61

5624NB

2

20

5624NC

1

19

5624NC

2

24

5624ND

1

15

5624ND

2

16

5624NE

2

64

5624NG

1

9

5624NH

1

27

5624NH

2

38

5624NJ

2

20

5624NK

4

16

5624NL

1

17

5624NL

2

22

5624NM

1

25

5624NM

4

22

5624NN

2

6

5624NN

3

7

5624NP

2

48

5624NR

3

59

 

 

Bennekel (herstructureringsgebied)

 

5654AZ

1

7

5654AZ

2

6

5654DG

2

64

5654DH

66

100

5654DJ

102

112

5654LB

5

41

5654LC

43

69

5654LD

1

47

5654LE

49

89

5654LG

2

50

5654LH

52

76

5654LJ

1

43

5654LK

45

77

5654LL

20

40

5654LM

42

88

5654LN

1

13

5654LN

2

12

5654LP

1

29

5654LR

2

28

5654NB

323

335

5654NC

337

369

5654ND

371

397

5654NE

399

 

 

 

Bloemenbuurt Zuid (herstructureringsgebied)

 

5644GE

2

42

5644GG

44

74

5644NB

2

46

5644PA

1

43

5644PB

45

79

5644PD

1

31

5644PJ

2

38

5644PK

2

10

5644PK

3

7

5644PL

1

33

5644PM

35

77

5644PN

2

36

5644PP

38

76

5644PR

1

53

5644PS

55

87

5644PT

2

40

5644PV

42

78

5644PW

1

55

5644PX

2

34

5644PZ

1

21

5644PZ

2

24

 

 

De Barrier (herstructureringsgebied)

 

5622CD

40

48

5622CE

50

76

5622EA

1

39

5622EC

2

36

5622EE

1

31

5622EG

1

31

5622EH

2

32

5622EJ

2

32

5622EK

1

23

5622EK

2

28

5622EL

1

41

5622EP

2

32

5622ER

34

64

5622GA

1

19

5622GB

1

21

5622GB

2

20

5622GC

22

42

5622GC

23

41

5622GD

2

14

5622HL

1

9

5622PG

1

43

5622PH

45

73

5622PJ

2

58

5622PK

60

104

5622PL

1

 

5622PL

2

 

5624AB

1

33

5624AW

109

127

5624AW

114

132

5624AX

16

34

5624BE

1

27

5624BG

2

52

5624BH

137

165

5624LA

2

26

5624LB

43

55

5624LB

44

54

5624LC

1

15

 

 

Doornakkers (herstructureringsgebied)

 

5642HG

1

41

5642HH

2

38

5642HJ

33

71

5642HK

34

78

5642HL

1

41

5642HM

2

42

5642HN

1

49

5642JD

2

32

5642JE

34

74

5642JG

1

39

5642KA

2

28

5642KB

28

52

5642KD

1

29

5642KE

31

71

5642KG

2

42

5642KH

44

86

5642KJ

1

35

5642KK

2

28

5642KL

30

68

5642KM

1

31

5642KN

2

36

5642KP

1

47

5642KR

1

31

5642KS

2

32

5642KT

1

31

5642KV

2

32

5642KW

1

35

5642KX

2

32

5642LC

1

43

5642LD

2

48

5642LE

50

96

5642LG

98

128

5642LH

130

160

5642LK

1

19

5642LK

2

16

5642LL

1

31

5642LM

33

63

5642LN

65

95

5642LP

2

28

5642LR

1

15

5642LR

2

32

5642LS

1

31

5642LT

1

15

5642LW

2

 

5642MB

1

31

5642MC

33

43

5642MD

50

76

5642MH

101

117

5642NK

61

75

 

 

Drents Dorp (herstructureringsgebied)

 

5651BP

2

86

5651BR

88

132

5651BS

134

176

5651EA

13

35

5651EB

14

36

5651EC

1

37

5651ED

2

32

5651EE

1

45

5651EG

2

28

5651EH

51

51

5651EH

53

53

5651EK

1

33

5651EL

35

69

5651EM

2

8

5651EN

13

55

5651ER

1

25

5651ES

2

44

5651ET

1

1

5651EW

2

48

 

 

Hemelrijken (herstructureringsgebied)

 

5612CR

25

35

5612CR

26

34

5612CS

36

52

5612CS

37

53

5612GA

1

43

5612GB

2

42

5612GC

1

31

5612GD

2

32

5612GE

1

19

5612GE

2

32

5612GG

1

49

5612GH

2

44

5612GJ

1

17

5612GJ

2

30

5612GK

1

19

5612GK

2

18

5612GL

20

30

5612GL

21

39

5612GM

1

29

5612GN

6

50

5612GP

2

6

5612GR

1

7

5612GR

2

10

5612GS

1

37

5612GT

2

36

5612GV

1

29

5612GV

2

24

5612GW

1

37

5612GX

2

28

5612GZ

1

25

5612GZ

2

26

5612HJ

246

270

5612HK

19

37

5612HL

39

83

5612LM

4

30

5612LN

32

68

 

 

Kruidenbuurt (herstructureringsgebied)

 

5643AM

1

25

5643AN

27

61

5643AP

63

91

5643AR

93

109

5643AV

1

43

5643AW

45

89

5643AX

2

48

5643AZ

50

80

5643DA

1

33

5643DB

35

59

5643DC

2

44

5643DD

2

22

5643DD

3

21

5643DE

23

37

5643DE

24

36

5643DG

38

54

5643DG

39

55

5643DH

1

3

5643DH

2

4

5643DJ

1

29

5643DK

2

32

5643DL

1

31

5643DM

2

20

5643DN

1

29

5643DP

31

61

5643DR

2

34

5643DS

36

78

5643DT

2

14

5643DT

3

37

5643DV

1

15

5643DV

2

16

5643DW

1

13

5643DW

2

30

5643EA

1

35

5643EB

2

36

5643EC

1

25

5643ED

27

59

5643EE

2

34

5643EG

1

11

5643EG

2

12

5643KP

324

362

5643KR

364

402

5643KS

404

450

5643KZ

452

452

5643LD

3

49

5643LE

51

103

5643LG

105

143

5643LH

145

167

5643LJ

4

48

5643LK

50

92

5643LL

94

130

 

 

Lakerlopen (herstructureringsgebied)

 

5613BT

126

134

5613DJ

12

34

5613DK

36

76

5613DL

78

106

5613DN

124

288

5613DW

2

6

5613GA

2

18

5613GA

36

50

5613GA

68

82

5613GA

100

114

5613GB

20

34

5613GB

52

66

5613GB

84

98

5613GB

116

130

5613GC

132

180

5613GD

182

216

5613GE

1

33

5613GG

2

30

5613GH

1

25

5613GH

2

26

5613GJ

1

9

5613GJ

2

14

5613GK

1

3

5613GK

2

26

5613GL

1

49

5613GM

2

28

5613GN

30

56

5613GP

1

19

5613GP

2

14

5613HA

1

37

5613HB

2

38

5613HC

1

19

5613HC

2

20

5613HD

21

49

5613HD

22

50

5613HE

1

39

5613HG

2

40

5613HH

1

49

5613HJ

2

42

5613HK

1

25

5613HL

2

28

5613HM

1

51

5613HN

2

52

5613JA

1

33

5613JB

35

65

5613JC

67

107

5613JC

1

23

5613JD

2

28

5613JE

30

64

5613JG

66

108

5613JH

1

17

5613JJ

1

29

5613JK

2

52

5613JM

2

28

5613JN

1

31

5613JP

2

38

5613JR

1

27

5613JS

29

53

5613JT

2

26

5613JV

28

52

5613JZ

3

31

5613JZ

2

20

5613KA

1

25

5613KB

2

30

5613KC

1

35

5613KD

37

77

5613KE

2

36

5613KG

38

84

5613KM

1

15

5613KM

2

16

5613KN

1

33

5613KP

2

32

5613KR

1

21

5613KS

2

28

5613KT

1

49

5613KV

2

38

5613KW

40

76

5613KX

1

15

5613KX

2

16

5613KZ

1

19

5613KZ

2

12

5613MA

1

31

5613MB

33

57

5613MC

2

54

5613MD

56

84

5613ME

1

23

 

 

Woensel West (herstructureringsgebied)

 

5621AA

2

26

5621AE

2

 

5621AK

38

70

5621AL

1

39

5621AM

2

40

5621AN

85

113

5621AP

90

120

5621AR

1

37

5621AS

2

56

5621BA

1

47

5621BB

49

87

5621BC

89

119

5621BE

121

159

5621BG

161

195

5621BH

197

235

5621BJ

237

259

5621BK

261

299

5621BL

301

339

5621BM

1

23

5621BM

2

12

5621BN

1

27

5621BN

2

28

5621BP

1

39

5621BR

2

18

5621BS

1

17

5621BT

2

40

5621BV

1

41

5621BW

43

63

5621BX

2

42

5621BZ

44

72

5621CC

2

48

5621CD

1

15

5621CD

2

16

5621CE

17

31

5621CE

18

32

5621CG

1

27

5621CH

29

57

5621CJ

2

42

5621CK

1

49

5621CL

2

42

5621CL

33

61

5621CM

1

13

5621CM

2

14

5621CS

63

83

5621GA

2

 

5621GA

3

 

5621GG

1

9

5621GL

1

33

5621GM

42

76

5621GN

1

27

5621GP

2

30

5621GS

35

47

5621GT

2

40

5621GV

42

66

5621HA

1

21

5621HE

1

15

5621HE

2

16

5621HG

1

23

5621HG

2

16

5621HH

1

29

5621HH

2

28

5621HJ

1

35

5621HL

67

111

5621HM

113

147

5621HN

149

171

5621HP

2

40

5621HR

42

70

5621HS

72

104

5621JA

319

357

 

 

Polynorm Lievendaal

 

5652NK

2

32

5652NL

34

68

5652NM

2

44

5652RA

1

35

5652RC

1

39

5652RD

2

48

5652RE

1

39

5652RG

2

48

5652RH

1

39

5652RJ

2

52

5652SN

9

43

 

 

Antony van Leeuwenhoeklaan e.o.

 

5612CR

25

35

5612CR

26

34

5612CS

36

52

5612CS

37

53

5612GA

1

43

5612GB

2

42

5612GC

1

31

5612GD

2

32

5612GE

1

19

5612GE

2

32

5612GG

1

49

5612GH

2

44

5612GJ

1

17

5612GJ

2

30

5612GK

1

19

5612GK

2

18

5612GL

20

30

5612GL

21

39

5612GM

1

29

5612GN

6

50

5612GP

2

6

5612GR

1

7

5612GR

2

10

5612GS

1

37

5612GT

2

36

5612GV

1

29

5612GV

2

24

5612GW

1

37

5612GX

2

28

5612GZ

1

25

5612GZ

2

26

5612HJ

246

270

5612HK

19

37

5612HL

39

83

5612LM

4

30

5612LN

32

68