Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden gemeenteraad Utrecht (Reglement van Orde gemeenteraad Utrecht) |
Citeertitel | Reglement van Orde gemeenteraad Utrecht |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-04-2023 | 01-04-2023 | Reglement van Orde gemeenteraad | 06-04-2023 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 3 Het dagelijks bestuur van de raad
De raad heeft een dagelijks bestuur dat bestaat uit drie fractievoorzitters. De eerste plaatsvervangend voorzitter van de raad is technisch voorzitter van het dagelijks bestuur van de raad. Daarnaast is de voorzitter van de raad als adviseur aanwezig bij de vergaderingen van het dagelijks bestuur van de raad. Bij afwezigheid van de voorzitter van het dagelijks bestuur van de raad treedt de voorzitter van de raad op als voorzitter van het dagelijks bestuur.
De raad stelt op voorstel van het dagelijks bestuur van de raad het lidmaatschap van het dagelijks bestuur van de raad alsmede de duur ervan vast. Gedurende een raadsperiode zijn alle fractievoorzitters van de fracties die na afloop van de verkiezingen in de raad zijn vertegenwoordigd, in beginsel (tenminste) één keer lid van het dagelijks bestuur van de raad.
Artikel 4 Het fractievoorzittersoverleg
De raad heeft een fractievoorzittersoverleg dat bestaat uit de fractievoorzitters. De plaatsvervangend voorzitter van de raad is technisch voorzitter van het fractievoorzittersoverleg. Daarnaast is de voorzitter van de raad als adviseur aanwezig bij de vergaderingen van het fractievoorzittersoverleg.
Artikel 6 Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden
Deze onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw benoemde raadsleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuw benoemde raadsleden tot de raad. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
Hoofdstuk 2 Raadsvergaderingen
Artikel 10 Bekendmaken voorlopige agenda en oproep
De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de informatie waarop op grond van hoofdstuk VA Gemeentewet een verplichting tot geheimhouding is opgelegd, wordt gelijktijdig met de oproep aan de raadsleden gepubliceerd op het raadsinformatiesysteem dat voor eenieder toegankelijk is.
Artikel 11 Aanvullende voorlopige agenda
Indien een aanvullende voorlopige agenda wordt vastgesteld, wordt deze met de daarop vermelde voorstellen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de raadsleden gezonden en gelijktijdig gepubliceerd op het raadsinformatiesysteem dat voor eenieder toegankelijk is.
Artikel 16 Opening vergadering en quorum
Wanneer een half uur na het op bij de oproep vastgestelde tijdstip blijkens de presentielijst niet meer dan de helft van het aantal zitting hebbende raadsleden tegenwoordig is, bepaalt de voorzitter, na voorlezing van de namen der aanwezige leden door de griffier, dag en tijdstip van de volgende vergadering, met inachtneming van artikel 20 van de Gemeentewet.
Artikel 20 Maatregelen tot handhaving van de orde ten opzichte van sprekers
Indien een spreker beledigende of ongepaste uitdrukkingen uitspreekt, zich uit op een wijze, die niet in overeenstemming is met de goede toon of op welke wijze ook de orde verstoort, vermaant de voorzitter hem. De voorzitter stelt deze spreker in de gelegenheid de woorden, die tot de vermaning aanleiding hebben gegeven, terug te nemen of verontschuldiging aan te bieden voor zijn houding.
Ingeval een spreker van de gelegenheid om bepaalde woorden terug te nemen gebruik maakt, zullen deze niet in het verslag worden opgenomen. De voorzitter is bevoegd, de gedeelten van de weergave van het gesprokene, die hem ertoe hebben geleid een spreker te vermanen of het woord te ontnemen, niet in het verslag te doen opnemen.
Artikel 21 Deelname aan de beraadslagingen door anderen
Onverminderd artikel 21 van de Gemeentewet kan de raad op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Op voorstel van de voorzitter of op verzoek van een lid van de raad of een lid van het college kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen, teneinde het college of de raadsleden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. Degene die de schorsing aanvraagt licht zijn verzoek kort toe.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, kunnen raadsleden hun voorgenomen stemgedrag toelichten.
Artikel 27 Stemming en procedure hoofdelijke stemming
Wanneer elektronisch stemmen op grond van lid 4 naar het oordeel van de voorzitter niet mogelijk is omdat het stemsysteem niet goed functioneert of voor onredelijk oponthoud zorgt, geschiedt de stemming bij handopsteken, waarbij eerst de raadsleden die voor het voorstel zijn gevraagd wordt de hand op te steken en vervolgens gevraagd wordt de raadsleden die tegen het voorstel zijn hun hand op te steken.
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen totdat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn hoofdelijke stem vergist, kan deze vergissing herstellen totdat het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Artikel 30 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd (herstemming). Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Paragraaf 2.4 Verslaglegging en ingekomen stukken
Een schriftelijk verslag bevat in ieder geval:
een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de raadsleden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de raadsleden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
Paragraaf 2.5 Besloten raadsvergaderingen
Artikel 34 Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op besloten raadsvergaderingen is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 36 Overleg over opheffen geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89 lid 4 van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 3 Bevoegdheden en instrumenten raadsleden
Het voorstel wordt vervolgens op (het procedurele deel van) de agenda van de eerstvolgende commissievergadering geplaatst, tenzij de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is. In dit laatste geval wordt het voorstel op (het procedurele deel van) de agenda van de daaropvolgende commissievergadering geplaatst.
Als de raad van oordeel is dat een voorstel als bedoeld in het eerste lid voor advies terug aan het college dient te worden gezonden omdat het naar zijn oordeel onvoldoende is voorbereid of anderszins onvoldoende geschikt is voor behandeling en besluitvorming, bepaalt de raad binnen welke termijn het voorstel opnieuw geagendeerd wordt. Het dagelijks bestuur van de raad kan dit namens de raad doen.
Artikel 47 Spoeddebat/interpellatie
Het verzoek van een of meerdere raadsleden tot het houden van een spoeddebat/interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, tenminste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een motivering ten aanzien van de spoedeisendheid, een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
Artikel 48 Verslag en verantwoording bij lidmaatschap van andere organisaties
Een lid van de raad of een lid van het college, dat door de raad is aangewezen tot lid van het (algemeen) bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht verslag te doen over zaken die in het (algemeen) bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de betreffende raadscommissie.
Wanneer een lid van de raad het raadslid als bedoeld in het eerste lid of een lid van het college ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 46, zijn van overeenkomstige toepassing.
Over een voorstel tot ontslag van een door de raad aangewezen lid van het (algemeen) bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, als bedoeld in het eerste lid, wordt niet beraadslaagd dan nadat in een vergadering, tenminste veertien dagen tevoren gehouden, is besloten te verklaren dat het betrokken raadslid niet meer het vertrouwen van de raad bezit als lid van het bedoelde bestuur.
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist tijdens raadsvergaderingen de raad op voorstel van de voorzitter. Buiten de raadsvergadering beslist het dagelijks bestuur op voorstel van de voorzitter.
Het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden gemeenteraad Utrecht, vastgesteld bij raadsbesluit van 22 december 2022 (Gemeenteblad 2022, nr. 577204) wordt ingetrokken.