Organisatie | Enschede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Regeling Duurzame Mobiliteit gemeente Enschede |
Citeertitel | Verordening Regeling Duurzame Mobiliteit gemeente Enschede |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-04-2023 | Nieuwe regeling | 05-04-2023 |
Artikel 2. Regeling Duurzame Mobiliteit
De Regeling Duurzame Mobiliteit is primair bedoeld als oplossing voor ruimtelijke initiatieven in het toepassingsgebied (zie Figuur 1) waarbij de parkeereis op grond van het vigerende parkeernormenbeleid van de gemeente Enschede niet door initiatiefnemer kan worden ingevuld en waarop de afkoopregeling van toepassing is.
De regeling is secundair bedoeld als oplossing voor ruimtelijke initiatieven in voetgangersgebieden waar autoverkeer ongewenst is. Hierbij kan de aanvrager de parkeerplaats wel op locatie realiseren maar is dit ongewenst voor de leefbaarheid. De eis wordt bepaald op grond van het vigerende parkeernormenbeleid 1 van de gemeente Enschede.
Artikel 4. Inkomsten van de Regeling Duurzame Mobiliteit
De regeling wordt gevoed door gelden die zijn betaald in het kader van de afkoopregeling voor het niet geheel of gedeeltelijk realiseren van de parkeereis.
Artikel 5. Hoogte bijdrage van de Regeling Duurzame Mobiliteit
De hoogte van de bijdrage wordt jaarlijks geactualiseerd in de kredietaanvraag mobiliteit.
Indien een ruimtelijke ontwikkeling niet voldoet aan de door de gemeente Enschede opgelegde parkeereis, toetst het college vooraf of redelijkerwijs door het nemen van flankerende mobiliteitsmaatregelen de negatieve gevolgen van het niet-realiseren van de parkeereis binnen maximaal 15 jaar gecompenseerd kunnen worden. In geval compensatie redelijkerwijs mogelijk is neemt het college een besluit dat afkoop voor de initiatiefnemer mogelijk is.
Indien de initiatiefnemer van een ruimtelijke ontwikkeling kiest voor of verplicht wordt tot afkoop van de parkeereis dan is deze verplicht voorafgaand aan het indienen van een omgevingsvergunning voor bouwen een privaatrechtelijke overeenkomst te sluiten met de gemeente, waarin de aan de gemeente te betalen bijdrage aan de Regeling Duurzame Mobiliteit wordt vastgelegd. De initiatiefnemer stort de bijdrage in de Regeling.
De gemeente Enschede voegt de ontvangen gelden toe aan de regeling Duurzame Mobiliteit en verplicht zich om binnen een periode van 15 jaar na dagtekening van de in lid 2 bedoelde overeenkomst de gelden te besteden conform het gestelde in artikel 7. Mocht compensatie 15 jaar na storting niet hebben plaatsgevonden, dan heeft de initiatiefnemer recht op restitutie van het gestorte bedrag zonder vergoeding van wettelijke rente.
Artikel 7. Besteding van de gelden
Gelden uit de Regeling Duurzame Mobiliteit kunnen worden besteed aan maatregelen of activiteiten die tot doel hebben het autobezit en -gebruik te beperken binnen de in Figuur 1 aangegeven zone en/of de bereikbaarheid van het gebied te verbeteren, door onder andere het bevorderen van duurzame mobiliteit in de vorm van fiets, openbaar vervoer of deelvervoer.
Gelden kunnen bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend besteed worden voor:
Gelden kunnen niet ingezet worden: