Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Enschede

Verordening Regeling Duurzame Mobiliteit gemeente Enschede

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEnschede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Regeling Duurzame Mobiliteit gemeente Enschede
CiteertitelVerordening Regeling Duurzame Mobiliteit gemeente Enschede
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 44, tweede lid, van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten
  2. artikel 147 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-04-2023Nieuwe regeling

05-04-2023

gmb-2023-157016

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Regeling Duurzame Mobiliteit gemeente Enschede

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    College: het college van Burgemeester en Wethouders.

  • 2.

    Regeling Duurzame Mobiliteit (de regeling): een voorziening conform artikel 44, lid 2 besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten en gelet op artikel 147 van de Gemeentewet.

  • 3.

    Mobiliteitsprojecten en meerjarige doorkijk: investeringen op basis van een meerjarig programma ter verbetering van de bereikbaarheid van Enschede en/of de beperking van de automobiliteit.

  • 4.

    Initiatiefnemer: De een natuurlijk persoon of rechtspersoon die ten behoeve van he verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een bouwproject aan een parkeereis moet voldoen.

  • 5.

    Parkeereis: het aantal parkeerplaatsen dat op grond van een ruimtelijke ontwikkeling gerealiseerd moet worden conform het vigerende parkeernormenbeleid .

  • 6.

    Toepassingsbereik: het gebied waar de regeling van toepassing is.

Artikel 2. Regeling Duurzame Mobiliteit

  • 1.

    Door de gemeente Enschede wordt een voorziening ingericht onder de naam ‘Regeling Duurzame Mobiliteit’.

  • 2.

    De Regeling Duurzame Mobiliteit heeft tot doel om door middel van de externe financiering van mobiliteits- en bereikbaarheidsmaatregelen de behoefte aan parkeerplaatsen te beïnvloeden en/of aanbod van parkeerplaatsen te realiseren.

  • 3.

    De Regeling Duurzame Mobiliteit is primair bedoeld als oplossing voor ruimtelijke initiatieven in het toepassingsgebied (zie Figuur 1) waarbij de parkeereis op grond van het vigerende parkeernormenbeleid van de gemeente Enschede niet door initiatiefnemer kan worden ingevuld en waarop de afkoopregeling van toepassing is.

  • 4.

    De regeling is secundair bedoeld als oplossing voor ruimtelijke initiatieven in voetgangersgebieden waar autoverkeer ongewenst is. Hierbij kan de aanvrager de parkeerplaats wel op locatie realiseren maar is dit ongewenst voor de leefbaarheid. De eis wordt bepaald op grond van het vigerende parkeernormenbeleid 1 van de gemeente Enschede.

Figuur 1: Toepassingsbereik Regeling Duurzame Mobiliteit

Artikel 3. Beheer van het Regeling Duurzame Mobiliteit

  • 1.

    Het college informeert de gemeenteraad jaarlijks, als onderdeel van de jaarlijkse kredietaanvraag mobiliteitsprojecten en meerjarige doorkijk, over de stand van zaken Regeling Duurzame Mobiliteit.

  • 2.

    De gemeenteraad besluit over investeringen die gefinancierd worden uit deze regeling. Dit kan via de jaarlijkse kredietaanvraag maar ook als onderdeel van een investeringsproject.

Artikel 4. Inkomsten van de Regeling Duurzame Mobiliteit

De regeling wordt gevoed door gelden die zijn betaald in het kader van de afkoopregeling voor het niet geheel of gedeeltelijk realiseren van de parkeereis.

Artikel 5. Hoogte bijdrage van de Regeling Duurzame Mobiliteit

De hoogte van de bijdrage wordt jaarlijks geactualiseerd in de kredietaanvraag mobiliteit.

Artikel 6. Verplichtingen

  • 1.

    Indien een ruimtelijke ontwikkeling niet voldoet aan de door de gemeente Enschede opgelegde parkeereis, toetst het college vooraf of redelijkerwijs door het nemen van flankerende mobiliteitsmaatregelen de negatieve gevolgen van het niet-realiseren van de parkeereis binnen maximaal 15 jaar gecompenseerd kunnen worden. In geval compensatie redelijkerwijs mogelijk is neemt het college een besluit dat afkoop voor de initiatiefnemer mogelijk is.

  • 2.

    Indien de initiatiefnemer van een ruimtelijke ontwikkeling kiest voor of verplicht wordt tot afkoop van de parkeereis dan is deze verplicht voorafgaand aan het indienen van een omgevingsvergunning voor bouwen een privaatrechtelijke overeenkomst te sluiten met de gemeente, waarin de aan de gemeente te betalen bijdrage aan de Regeling Duurzame Mobiliteit wordt vastgelegd. De initiatiefnemer stort de bijdrage in de Regeling.

  • 3.

    Op een aanvraag van een omgevingsvergunning van de initiatiefnemer wordt niet eerder besloten dan na ontvangst van het bedrag zoals bedoeld in lid 2.

  • 4.

    De gemeente Enschede voegt de ontvangen gelden toe aan de regeling Duurzame Mobiliteit en verplicht zich om binnen een periode van 15 jaar na dagtekening van de in lid 2 bedoelde overeenkomst de gelden te besteden conform het gestelde in artikel 7. Mocht compensatie 15 jaar na storting niet hebben plaatsgevonden, dan heeft de initiatiefnemer recht op restitutie van het gestorte bedrag zonder vergoeding van wettelijke rente.

Artikel 7. Besteding van de gelden

Gelden uit de Regeling Duurzame Mobiliteit kunnen worden besteed aan maatregelen of activiteiten die tot doel hebben het autobezit en -gebruik te beperken binnen de in Figuur 1 aangegeven zone en/of de bereikbaarheid van het gebied te verbeteren, door onder andere het bevorderen van duurzame mobiliteit in de vorm van fiets, openbaar vervoer of deelvervoer.

Gelden kunnen bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend besteed worden voor:

  • 1.

    Het creëren van aanvullende parkeergelegenheid door bijvoorbeeld:

    • a.

      de aanleg van extra openbare parkeervoorzieningen;

    • b.

      de aanleg van P&R terreinen;

    • c.

      het financieren van de extra kosten voor de openstelling van bestaande niet-openbare parkeervoorzieningen of verruiming van de openstellingstijden van openbare parkeervoorzieningen;

  • 2.

    Maatregelen voor het verbeteren van de bereikbaarheid van het werkingsgebied die als doel hebben het autogebruik te beperken door bijvoorbeeld:

    • a.

      het verbeteren van de bereikbaarheid met het openbaar vervoer of de fiets door bijvoorbeeld (mede)financiering van ov- of fietsverbindingen, deelmobiliteit, ov-haltes of fietsparkeervoorzieningen;

    • b.

      het uitvoeren van studies en beleidsevaluaties met betrekking tot de bereikbaarheid van Enschede.

  • 3.

    De gemeente kan op voorhand maatregelen uitvoeren die passen onder bovenstaande doelstellingen. Bij realisatie moet specifiek worden gemaakt dat capaciteit wordt gerealiseerd ten behoeve van toekomstige ontwikkelingen.

Gelden kunnen niet ingezet worden:

  • 1.

    ter (mede) financiering van private parkeervoorzieningen.

Artikel 8. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 9. Wijzigen of opheffen van de Regeling Duurzame Mobiliteit

  • 1.

    De gemeenteraad kan tot opheffing van de Regeling besluiten in geval de afkoopregeling niet langer van toepassing wordt verklaard en alle verplichtingen ingevolge de met de gemeente Enschede gesloten overeenkomsten zijn nagekomen.

  • 2.

    Voor zover er bij opheffing een batig saldo resteert, wordt een voorstel aan de gemeenteraad gedaan voor besteding van de resterende middelen binnen het kader van deze verordening.

Artikel 10. Citeerartikel

Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening Regeling Duurzame Mobiliteit gemeente Enschede”.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 5 april 2023.

De plv. griffier, J.J. Ligteringen

De plv. voorzitter, B.J. Sanders


1

Nota Parkeernormen Enschede 2017, update 2020 of opvolgers