Organisatie | Nijmegen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Machtigingsbesluit klachtbehandeling gemeente Nijmegen 2023 |
Citeertitel | Machtigingsbesluit klachtbehandeling gemeente Nijmegen 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-04-2023 | Vervangende regeling | 05-04-2023 | Raadsbesluit 5 april 2023, Rvs.nr. 27/2023 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen,
De burgemeester van de gemeente Nijmegen,
De raad van de gemeente Nijmegen, bijeen in zijn vergadering van <DATUM>
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 7 maart 2023
Gelet op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht,
Besluit vast te stellen het volgende besluit: Machtigingsbesluit klachtbehandeling gemeente Nijmegen 2023
Behandeling van een klacht (conform hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht, verder Awb):
Het verrichten van de voorbereidingshandelingen (o.a. het horen van de klager) en advisering met het oog op de behandeling;
het nemen van een klachtbeslissing;
de beslissing tot het buiten behandeling laten van de klacht (artikel 9:10 Awb) of niet-ontvankelijk verklaren van een klacht (artikel 9:4 Awb);
het treffen van een minnelijke regeling met de klager.
Het verschaffen van inlichtingen aan de Nationale ombudsman als deze om een onderzoek is verzocht.
Klachtencoördinator: adviseur rechtsbescherming van juridische zaken met als aandachtsgebied klachtbehandeling.
Klachtbeslisser: de functionaris die over de klacht beslist. De bevoegd om te beslissen op klachten zijn de in de tweede kolom van de tabel in artikel 2 genoemde functionarissen.
Hieronder staat wie in welk geval de beslissing op de klacht neemt.
Medewerker ambtelijke organisatie (incl. klachtencoördinator) | |
De voorzitter van de gemeenteraad op advies van de werkgeverscommissie | |
* Nadere bepalingen en voorschriften: In beginsel beslist de gemeenteraad zelf over klachten die over hem worden ingediend, na advisering door de Commissie voor bezwaarschriften op grond van artikel 2, derde lid van de Verordening op de Commissie voor bezwaarschriften. De gemeenteraad kan klachten doorverwijzen naar de burgemeester (als raadsvoorzitter) om deze namens de gemeenteraad af te handelen. In dat geval is hij de klachtbeslisser. Dit gebeurt steeds per geval.
Artikel 3 Inwerkingtreding en citeertitel
Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van het machtingsbesluit klachtbehandeling dat op 4 december 2015 (Gemeenteblad 2015, 115903) in werking is getreden.
Dit besluit wordt aangehaald als: Machtigingsbesluit klachtbehandeling gemeente Nijmegen 2023.
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van: 7 maart 2023.
de gemeentesecretaris
A.P.W. van de Klift
de burgemeester
H.M.F. Bruls
Aldus vastgesteld door de burgemeester op 7 maart 2023: .
de burgemeester
drs. H.M.F. Bruls
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van:
De raadsgriffier,
Drs. S.J. Ruta
De voorzitter,
Drs. H.M.F. Bruls