Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Valkenswaard

Beleidsregels evenementen 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieValkenswaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels evenementen 2023
CiteertitelBeleidsregels evenementen 2023
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-04-2023nieuwe regeling

30-03-2023

gmb-2023-156632

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels evenementen 2023

Hoofdstuk 1: Inleiding

In december 2017 heeft de gemeenteraad van Valkenswaard de Evenementenvisie Valkenswaard vastgesteld. Deze visie fungeert als een ontwikkelingskader voor evenementen in Valkenswaard. Het dient niet als blauwdruk, maar als richtinggevend en tevens uitnodigend kader. De visie bevat een koers gericht op de toekomst. Deze beleidsregels omvatten een nadere toelichting en uitwerking van enkele zaken uit deze visie.

 

Evenementen maken een gemeente bruisend en hebben een groot maatschappelijk belang. Organisatoren dienen daarom op proactieve wijze gesteund te worden.

 

Zowel de Evenementenvisie als deze beleidsregels hebben betrekking op evenementen, zoals deze gedefinieerd zijn in de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV). De evenementen waarvoor geen vergunningsplicht geldt, zoals buurt – en wijkfeesten, zijn hierin niet meegenomen.

 

De toetsing van evenementenaanvragen gebeurt op basis van de volgende criteria, die in deze beleidsregels evenementen verder worden uitgewerkt:

  • 1)

    Tijdig en volledig indienen van de aanvraag (hoofdstuk 2);

  • 2)

    Beschikbare ruimte op de evenementenkalender (hoofdstuk 3);

  • 3)

    Inhoudelijke kwaliteitstoetsing (hoofdstuk 4);

  • 4)

    Weigeringsgronden zoals vermeld in de APV (artikel 2.25, lid 2);

  • 5)

    Veiligheid, conform een door de regio opgestelde risicoscan (hoofdstuk 5).

Aanvragen dienen te voldoen aan bovenstaande punten.

 

Via de snelbalie ‘vergunningen’ op de gemeentelijke website worden organisatoren gewezen op de aan te vragen vergunningen en/of ontheffingen

Hoofdstuk 2: Tijdig en volledig indienen van de aanvraag

2.1 Termijn van aanvragen (vergunningplichtige evenementen)

De burgemeester streeft ernaar om evenementenvergunningen zes weken vóór het evenement te verlenen. Gelet daarop en vanwege een zorgvuldige behandeling van de vergunningaanvraag, dienen aanvragen van vergunningen minimaal 12 weken voorafgaand aan de datum van het evenement te zijn ingediend. De burgemeester kan vergunningaanvragen voor grote, complexe, risicovolle evenementen aanwijzen als aanvragen waarvoor een termijn van 6 maanden, voorafgaand aan de datum van het evenement, geldt. Vanwege de complexiteit en afstemming tussen organisator, hulpdiensten en gemeente is hiervoor meer tijd nodig dan voor vergunningaanvragen voor reguliere evenementen.

 

2.2 Meerjarenvergunningen

In het kader van deregulering werkt de gemeente Valkenswaard met meerjarige vergunningen voor evenementen die:

  • elke editie een soortgelijk programma hebben;

  • plaatsvinden rond dezelfde data;

  • plaatsvinden op dezelfde / gelijkwaardige locatie;

  • voldoen aan de gestelde kwaliteitscriteria;

  • ten minste 1x hebben plaatsgevonden.

Grote en/of risicovolle evenementen komen niet in aanmerking voor een meerjarenvergunning.

 

Na vijf jaar zal altijd een nieuwe meerjarenvergunning aangevraagd moeten worden. Zo worden organisatoren ’gedwongen’ nog eens een keer nadrukkelijk na te denken over alle aan evenementen klevende (veiligheids)aspecten, als ze het uitgebreide aanvraagformulier invullen.

 

2.3 Indieningsvereisten

Voor het bepalen van de behandelaanpak wordt op basis van de Behandelscan Evenementen Brabant het evenement geclassificeerd in een A-, B- of C-evenement.

 

Categorie A: reguliere evenementen

Reguliere evenementen met een laag risico en beperkte impact op de omgeving, waarbij het (zeer) onwaarschijnlijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu en waarbij het (zeer) onwaarschijnlijk is dat het maatregelen of voorzieningen vergt van het daartoe bevoegd gezag om die dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken. Denk aan een optreden, voorstelling op een winkelplein met muziekgeluid, een kleine braderie of een wandeltocht.

 

Categorie B: evenementen met verhoogde aandacht

Evenementen met verhoogde aandacht, waarbij het mogelijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu en maatregelen of voorzieningen vergt van het daartoe bevoegd gezag om die dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken.

 

Categorie C: risicovolle evenementen

Risicovolle evenementen, waarbij het (zeer) waarschijnlijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu en maatregelen of voorzieningen vergt van het daartoe bevoegd gezag om die dreiging weg te nemen of schadelijk gevolgen te beperken.

 

Afhankelijk van het risico is er een calamiteitenplan nodig en/of advies van de veiligheidsregio.

 

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) en de eenheid Oost-Brabant van de landelijke politie zijn belangrijke adviespartners van gemeenten bij het tot stand brengen van veilige evenementen. Met onderstaande gegevens kan de Veiligheidsregio een advies verstrekken op de evenementenaanvraag. Als deze gegevens aangeleverd worden heeft de Veiligheidsregio voldoende gegevens en zal het opvragen van nadere gegevens minimaal zijn. Daarmee verstrekken we duidelijkheid voor de organisator en zal de doorlooptijd van advisering niet vertraagd worden.

 

Voor organisatoren is het daarmee helder welke informatie vereist is om een ontvankelijke aanvraag in te kunnen dienen.

 

Bij de indieningsvereisten wordt voor A-, B- en C-evenementen uitgesplitst wat gewenst is. Voor alle genoemde documentatie geldt: voor zover van toepassing. Indien die niet van toepassing zijn zal dit door de aanvrager moeten worden toegelicht.

 

Voor A-evenementen gelden in principe standaard voorwaarden en voorschriften. De gemeente of hulpdiensten kunnen hierop een uitzondering maken als zij vanuit specifieke risico’s aanleiding zien om toch maatwerkadvies aan te vragen of te geven.

 

A-evenementen

  • Aanvraagformulier

  • Behandelscan ingevuld door gemeente

  • Overzichtstekening gehele evenement: op schaal: max. 1:2000

    • Inrichting evenemententerrein

    • Hekwerk

    • Nooduitgangen: aantal meter naar uitgang

    • Bars

    • Toiletten

    • Ventwagens / bakwagens / eetkramen

    • Objecten / attracties

  • Overzichtstekening inrichting tenten waarop aangegeven: zie intake tenten

  • Bereikbaarheid (afzetting straten en wegen)

B-evenementen

  • Aanvraagformulier

  • Behandelscan ingevuld door gemeente

  • Overzichtstekening gehele evenement: op schaal max. 1:2000

    • Inrichting evenemententerrein

    • Bereikbaarheid

    • Calamiteitenroute

    • Bluswatervoorziening

    • Hekwerk

    • Nooduitgangen: aantal meter uitgang

    • Route naar, en zichtbaarheid van, uitgangen

    • Verlichting terrein en noodverlichting

    • Podiumsituatie

    • Bars

    • Toiletten

    • Parkeergelegenheid auto’s en fietsen

    • Ventwagens / bakwagens / eetkramen

    • Objecten / attracties

    • EHBO voorzieningen

  • Overzichtstekening inrichting tenten waarop aangegeven: zie intake tenten

  • Calamiteitenplan

  • Bereikbaarheid en bluswatervoorziening

  • Veiligheidsplan

  • Ontruimingsplan

  • Medisch plan

  • Verkeersplan

C-evenementen:

  • Aanvraagformulier

  • Behandelscan ingevuld door gemeente

  • Overzichtstekening gehele evenement: schaal max. 1:2000

    • Inrichting evenemententerrein

    • Bereikbaarheid

    • Calamiteitenroute

    • Bluswatervoorziening

    • Hekwerk

    • Nooduitgangen: aantal meter uitgang

    • Route naar, en zichtbaarheid van, uitgangen

    • Verlichting terrein en noodverlichting

    • Podiumsituatie

    • Bars

    • Toiletten

    • Parkeergelegenheid auto’s en fietsen

    • Ventwagens / bakwagens / eetkramen

    • Objecten / attracties

    • EHBO voorzieningen

  • Overzichtstekening inrichting tenten waarop aangegeven: zie intake tenten

  • Calamiteitenplan

  • Bereikbaarheid en bluswatervoorziening

  • Veiligheidsplan

  • Ontruimingsplan

  • Medisch plan

  • Verkeersplan

Welke onderdelen deze plannen tenminste moeten bevatten is vastgelegd in het Nederlands Handboek Evenementen Veiligheid. De beschrijvingen zoals daar opgenomen gelden als indieningsvereisten in Valkenswaard. Deze worden in het aanvraagformulier opgenomen.

 

Daarnaast dient bovenstaande in overeenstemming te zijn met de richtlijnen planvorming in Regionale procesbeschrijving evenementenveiligheid Oost-Brabant en de indieningsvereisten (artikel 2.3) gebruiksmelding volgens het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen.

 

Intake tenten:

  • Tentboek

  • Plattegrondtekening schaal niet kleiner dan 1:100

  • Gebruiksoppervlakte

  • Maximaal aantal personen

  • Plaats en breedte van (nood)uitgangen

  • Vluchtwegaanduiding

  • Noodverlichting

  • Blustoestellen

  • Opstelling inventaris en inrichtingselementen:

    • Bar

    • Podium

    • Garderobe

    • EHBO

    • Statafels

    • Zitplaatsen en tafels

    • Tribune

Voor het organiseren van een evenement zijn vaak meerdere beschikkingen nodig. De meest voorkomende zijn:

  • Melding brandveilig gebruik;

  • Geluidsontheffing;

  • Ontheffing verstrekken alcohol;

  • Ontheffingen Zondagswet;

  • Aanstellen verkeersregelaars;

  • Ontheffing houden van een wedstrijd met voertuigen op de weg.

Via de snelbalie ‘vergunningen’ op de gemeentelijke website worden organisatoren gewezen op de overige aan te vragen vergunningen en/of ontheffingen.

 

Toets levensgedrag

In de APV (artikel 2.25, lid 3) is opgenomen dat een aanvraag voor een vergunning voor het organiseren van een evenement kan worden geweigerd als de organisator c.q. vergunningaanvrager in enig opzicht van slecht levensgedrag is. De eis van het niet in enig opzicht van slecht levensgedrag zijn wordt verder beschreven in de beleidsregel slecht levensgedrag. Ook de activiteiten die de organisator c.q. vergunningaanvrager buiten het evenement (bijvoorbeeld thuis) uitvoert mag in de beoordeling worden meegewogen. De burgemeester heeft een grote mate van beleidsvrijheid ten aanzien van wat slecht levensgedrag is.

Hoofdstuk 3: Evenementenkalender

De evenementenkalender brengt in beeld hoeveel evenementen er per locatie toegestaan zijn. Daarbij is aangegeven wat het maximale geluidsniveau en de maximale eindtijd van een evenement is.

 

3.1 Uitgangspunten evenementenkalender

Voor alle locaties gelden de volgende uitgangspunten:

  • Maandelijks dient 1 rustweekend per locatie plaats te vinden. Bij een rustweekend geldt dat enkel evenementen met geluidsniveau van maximaal 50 dB(A) mogen plaatsvinden. De gegarandeerde rustmomenten beslaan een weekend (vrijdag tot en met zondag);

  • Voor enkele evenementen gelden afzonderlijke beleidsregels (zie 3.3);

  • Indien meer evenementen worden aangevraagd voor eenzelfde datum, voor dezelfde locatie, geldt in de regel dat evenementen die positief bijdragen aan de positionering en branding van Valkenswaard voorrang hebben (zie hoofdstuk 4);

  • Indien een evenement in meerdere deelgebieden tegelijkertijd plaatsvindt dan geldt dit evenement voor elk betrokken deelgebied als een evenementendag die meetelt bij toekenning van het aantal evenementenvergunningen voor het desbetreffende gebied;

  • Er worden geen vergunningen verleend voor evenementen op terrassen (buitenruimte) of met een open pui bij horeca-inrichtingen die gelijktijdig met evenementen in de openbare ruimte plaatsvinden, tenzij passend binnen het evenement in de openbare ruimte en daarover overleg heeft plaatsgevonden met de organisator van dit evenement. De uiteindelijke beoordeling is en blijft een bevoegdheid van de burgemeester;

  • Evenementen vinden met name in de weekenden plaats;

  • (Zon)dagen hebben dezelfde toegestane eindtijden als op vrijdag en zaterdag, als de dag erop een officiële landelijke feestdag volgt;

  • Evenementen die omschreven zijn met frequentie ‘onbeperkt’ kunnen (met uitzondering van de rustweekenden) alle dagen (week– en weekenddagen) plaatsvinden;

  • Het maximaal aantal aaneengesloten dagen van een evenement is altijd exclusief op- en afbouw;

  • Het is nodig dat er een goede integrale afweging gemaakt wordt tussen de verschillende belangen inzake de plaatsing van de weekmarkt en het toestaan van evenementen op dezelfde locatie. Hiervoor wordt verwezen naar de samenwerkingsovereenkomst Weekmarkt Valkenswaard;

  • Voor alle evenementen geldt in beginsel dezelfde geluidsnorm van maximaal 70 dB(A) op de gevel van de dichtstbijzijnde woning of ander geluidsgevoelig object. Deze norm sluit aan bij het landelijk gehanteerde beleidskader “Evenementen met een luidruchtig karakter”. Op een aantal locaties wordt een beperkt aantal keer een afwijkende norm gehanteerd omdat met de norm van 70 dB(A) evenementen nauwelijks doorgang kunnen vinden, vanwege de nabijheid van woningen, terwijl evenementen op die locaties wel wenselijk worden geacht. Hieronder is per locatie uitgewerkt hoe vaak ruimere normen zijn toegestaan;

  • Het aantal dB(A) is, tenzij anders vermeld, altijd gemeten op de gevel van de dichtstbijzijnde woning;

  • Naast de dB(A) norm kan ook een dB(C) norm aan het evenement worden gesteld. Deze is afhankelijk van het soort evenement en de locatie. De dB(A) norm kan gehanteerd worden voor het algemene geluidsniveau. De dB(C) norm richt zich specifiek op de bastonen. In de vergunning kan een dB(C) norm worden opgenomen die 10 tot 15 dB hoger ligt dan de dB(A) norm. De exacte norm zal worden bepaald aan de hand van de aanvraag en muzieksoort.

3.2 Evenementenkalender per deelgebied

3.2.1 Centrum: Markt, Statie, Hofnarplein en kernwinkelgebied

Het centrum is het visitekaartje, het levendige hart van Valkenswaard. Het is hier waar onder andere de winkels, de horeca en het cultuurcentrum te vinden zijn. Deze levendigheid moet bewaard blijven en dit is mede mogelijk dankzij de verschillende evenementen die georganiseerd worden. Ook is het voornamelijk hier dat evenementen een toegevoegde economische meerwaarde hebben voor de overige sectoren (horeca, detailhandel, cultuur) in het vrijetijdsdomein. Het centrum is daarnaast één van de dichtstbevolkte gebieden van Valkenswaard dat overlast kan ondervinden van de evenementen. De afweging leefbaarheid en levendigheid geldt met name in het centrumgebied. Evenementen die passend zijn in het centrum dragen bij aan een betere profilering van Valkenswaard en leveren een positieve bijdrage aan de versterking van het centrum. Deze evenementen zijn divers, van kermis, carnaval en live muziek, tot culinaire en ‘doe activiteiten’, tot de finishplaats van sportwedstrijden en sportevenementen.

 

Wenselijk zijn evenementen die een brede doelgroep bedienen, een ‘familiair’ en open karakter hebben, gericht zijn op de doelgroep ondernemend en avontuurlijk paars en uitbundig geel (zie evenementenvisie). Niet passend zijn evenementen op het gebied van dance (hardcore).

Op de Markt mogen geen muziekevenementen plaatsvinden waar entree voor wordt geheven. Zie hiervoor ook de evenementenvisie.

 

Indien evenementen gelijktijdig plaatsvinden op de verschillende locaties binnen het centrumgebied, heeft het de voorkeur dat de evenementen een gezamenlijk geheel vormen (qua thematiek) waarbij de programma’s op elkaar worden afgestemd (bijvoorbeeld Valkenswaard in Hemelse Sferen of Bloemencorso).

Het is uiteindelijk aan de burgemeester om te beoordelen of evenementen gelijktijdig kunnen plaatsvinden.

 

Evenementen in het centrum dienen te worden afgestemd met Valkenswaard Marketing. Ook in dat geval ligt de uiteindelijke beslissing bij de burgemeester.

 

Naast de in paragraaf 3.1 genoemde uitgangspunten en de in paragraaf 3.3 genoemde evenementen met afzonderlijke beleidsregels voorwaarden, gelden de volgende uitgangspunten:

 

Markt

Onbeperkt:

  • Geluidsniveau: maximaal 70 dB(A)

  • Eindtijd: 20.00 uur

8 dagen per jaar:

  • Geluidsniveau: maximaal 70 dB(A)

  • Eindtijd: 22.00 uur

5 dagen per jaar:

  • Geluidsniveau: maximaal 80 dB(A)

  • Eindtijd: 22.00 uur

8 keer / weekenden (vrijdag – zondag) per jaar:

  • Geluidsniveau: maximaal 80 dB(A)

  • Eindtijden: zondag: 23:00 uur. Vrijdag en zaterdag: 00.30 uur

    Maandag - donderdag: niet toegestaan

3 keer / weekenden (vrijdag – zondag) per jaar:

  • Geluidsniveau: maximaal 87 dB(A)

  • Eindtijden: zondag: 23:00 uur. Vrijdag en zaterdag: 00.30 uur.

    Maandag – donderdag: niet toegestaan

Statie

Onbeperkt:

  • Geluidsniveau: maximaal 70 dB(A)

  • Eindtijd: 20.00 uur

8 dagen per jaar:

  • Geluidsniveau: maximaal 70 dB(A)

  • Eindtijd: 22.00 uur

5 dagen per jaar:

  • Geluidsniveau: maximaal 80 dB(A)

  • Eindtijd: 22.00 uur

8 keer / weekenden (vrijdag – zondag) per jaar:

  • Geluidsniveau: maximaal 80 dB(A)

  • Eindtijden: zondag: 23:00 uur. Vrijdag en zaterdag: 00.30 uur

    Maandag - donderdag: niet toegestaan

3 keer / weekenden (vrijdag – zondag) per jaar:

  • Geluidsniveau: maximaal 87 dB(A)

  • Eindtijden: zondag: 23:00 uur. Vrijdag en zaterdag: 00.30 uur.

    Maandag – donderdag: niet toegestaan

Van Bestpark

1 keer / weekenden (vrijdag – zondag) per jaar:

  • Geluidsniveau: maximaal 87 dB(A)

  • Eindtijden: zondag: 23:00 uur. Vrijdag en zaterdag: 00.30 uur.

    Maandag – donderdag: niet toegestaan

1 keer / weekenden (vrijdag – zondag) per jaar:

  • Geluidsniveau: maximaal 80 dB(A)

  • Eindtijden: zondag: 23:00 uur. Vrijdag en zaterdag: 00.30 uur

    Maandag - donderdag: niet toegestaan

2 dagen per jaar:

  • Geluidsniveau: maximaal 70 dB(A)

  • Eindtijd: 20:00 uur

Hofnarplein

Culturele manifestaties, zoals Val-Val-D’rie, zijn geschikt voor deze locatie.

Onbeperkt:

  • Geluidsniveau: maximaal 70 dB(A)

  • Eindtijd: 20.00 uur

Vier keer per jaar:

  • Geluidsniveau: maximaal 80 dB(A)

  • Eindtijden: zondag – donderdag: 23.00 uur. Vrijdag en zaterdag: 00.30 uur

  • Tijdsduur: maximaal 3 aaneengesloten dagen

Kernwinkelgebied

15 dagen per jaar:

  • Geluidsniveau: maximaal 70 dB(A)

  • Eindtijd: alle dagen 1 uur na sluitingstijd winkels

3.2.2 Valkenswaard overig

Onbeperkt:

  • Geluidsniveau: maximaal 70 dB(A)

  • Eindtijd: 20.00 uur

1 keer per jaar per wijk1:

  • Geluidsniveau: maximaal 75 dB(A)

  • Eindtijden: zondag – donderdag: 23.00 uur. Vrijdag en zaterdag: 00.30 uur

  • Tijdsduur: maximaal 3 aaneengesloten dagen

3.2.3 Dorpskernen Dommelen en Borkel en Schaft / winkelcentrum De Belleman

De dorpskernen van Dommelen en Borkel en Schaft kenmerken zich door hun landelijke karakter en dorpse gemoedelijkheid. De evenementen die plaatsvinden in deze kernen moeten deze kernwaarden ondersteunen. Kermissen, carnaval en andere volksfeesten passen prima in deze kernen. Ook evenementen die de kernwaarde ‘natuur’ benadrukken passen hier goed. Denk aan evenementen op het gebied van streekproducten.

Het winkelcentrum de Belleman kent een andere dynamiek, hier vindt men winkels en bedrijvigheid. De gemeente Valkenswaard wil daarnaast een bijdrage leveren aan bestaande en nieuwe initiatieven rond het winkelcentrum De Belleman en Sport- en Ontmoetingscentrum De Belleman om deze bruisend en veilig te laten verlopen.

 

Voor beide dorpskernen en het Winkelcentrum De Belleman geldt dat hier buiten de kermis en Carnaval mogen plaatsvinden:

Onbeperkt:

  • Geluidsniveau: maximaal 70 dB(A)

  • Eindtijd: 20.00 uur

5 evenementen:

  • Geluidsniveau: maximaal 80 dB(A)

  • Eindtijden: zondag – donderdag: 23:00 uur. Vrijdag en zaterdag: 00.30 uur

  • Tijdsduur: maximaal 3 aaneengesloten dagen

3.2.4 Buitengebied: Sportpark Den Dries

In het buitengebied zijn diverse locaties waar sinds jaar en dag evenementen worden georganiseerd. Eén van deze locaties is Sportpark Den Dries. Het Sportpark is uitermate geschikt voor sportevenementen. Door de clustering van goede sportvoorzieningen is het sportpark ook uitermate geschikt voor commerciële bedrijfssportdagen.

 

Onbeperkt:

  • Geluidsniveau: maximaal 70 dB(A)

  • Eindtijd: 20.00 uur

5 evenementen:

  • Geluidsniveau: maximaal 70 dB(A)

  • Eindtijden: zondag – donderdag: 23.00 uur. Vrijdag en zaterdag: 00.00 uur

  • Tijdsduur: maximaal 3 aaneengesloten dagen

3.2.5 Buitengebied: Eurocircuit

Voor het Eurocircuit beogen we het conserveren van het huidige gebruik, gebaseerd op de afgelopen 10 jaar en in de toekomst een duurzame transformatie.

 

Het aantal evenementen dat hier mag plaatsvinden wordt vastgelegd in het bestemmingsplan.

3.2.6 Buitengebied: Paardenboulevard

De Paardenboulevard met internationale bekende sportaccommodaties waaronder Tops International Arena en Exell Equestrian (particuliere terreinen) aan de Maastrichterweg, huisvesten internationaal bekende evenementen op het gebied van de paardensport. Deze locaties zijn uitermate geschikt voor hippische evenementen die bijdragen aan de naamsbekendheid van Valkenswaard in de paardensport.

Indien huidige organisatoren evenementen willen uitbreiden of meerdere evenementen willen organiseren, dan staat de gemeente daar in beginsel positief tegenover.

Hiervoor wordt verwezen naar het bestemmingsplan.

3.2.7 Buitengebied: Sportpark De Brug

Sportpark De Brug is gelegen aan de Bruggerdijk 23 in Borkel en Schaft. In het kader van de leefbaarheid past het om met name lokale, traditionele en in de dorpscultuur ontstane en gevormde initiatieven, ruimte te bieden.

Het Sportpark is uitermate geschikt voor (sport)evenementen. Op Sportpark de Brug mogen de volgende evenementen plaatsvinden:

 

3 evenementen:

  • Geluidsniveau: maximaal 87 dB(A)

  • Eindtijd: zondag – donderdag: 23.00 uur, vrijdag en zaterdag: 02:00 uur

  • Tijdsduur: maximaal 3 aaneengesloten dagen

Van deze 3 evenementen is reeds 1 ‘ruimte’ toebedeeld aan KPJ Borkel en Schaft.

3.2.8 Buitengebied: landelijk

Het buitengebied vormt de groene, landschappelijke zone om de gemeente Valkenswaard. Een gebied dat zich kenmerkt door een rijke natuur en veel mogelijkheden voor extensieve recreatie (fietsen, wandelen, waterrecreatie). De natuurlijke kwaliteiten van het buitengebied dienen beschermd te worden. Dit betekent echter niet dat het buitengebied niet geschikt is voor evenementen. Integendeel, verschillende evenementen hebben al vaker plaatsgevonden in het buitengebied. Denk aan diverse evenementen van de Wandelweek, het evenement ‘kwalleballen’, en evenementen van de Scoutingorganisaties in de gemeente Valkenswaard. Evenementen die passen bij het profiel ‘groen, landschappelijk’ en ‘actief buiten zijn’, passen hier dan ook goed.

 

Onbeperkt:

  • Geluidsniveau: maximaal 70 dB(A)

  • Eindtijd: 00.00 uur

5 evenementen:

  • Geluidsniveau: maximaal 80 dB(A)

  • Eindtijden: zondag – donderdag: 23:00 uur. Vrijdag en zaterdag: 00.00 uur

  • Tijdsduur: maximaal 3 aaneengesloten dagen

2 evenementen:

  • Geluidsniveau: maximaal 87 dB(A)

  • Eindtijden: zondag – donderdag: 23:00 uur. Vrijdag en zaterdag: 00.00 uur

  • Tijdsduur: maximaal 2 aaneengesloten dagen (tussen de evenementen dient minstens 3 maanden te zitten)

3.2.9 Gebiedsoverschrijdende evenementen

Bij gebiedsoverschrijdende evenementen (evenementen die op meerdere locaties plaatsvinden, bijvoorbeeld een wielerronde) wordt gekeken wat de impact per gebied is.

3.2.10 Buitengebied: natuur

De groene gebieden op bijgevoegde kaart zijn terreinen met kwetsbare natuur, zoals Natura 2000 (Europese topnatuur). In deze groene gebieden kunnen geen evenementen gehouden worden.

De gele en blauwe gebieden op de kaart zijn wel opgenomen in de vastgestelde MTB-route.

Vergunningen voor toertochten, die bij de gemeente Valkenswaard worden aangevraagd, kunnen enkel plaatsvinden buiten het broedseizoen. Het broedseizoen loopt van 1 maart tot en met 31 juli. Bij een aanvraag van een evenementenvergunning voor een toertocht zal de gemeente de verschillende belangen in het gebied afwegen.

 

 

3.3 Evenementen met afzonderlijke beleidsregels

Sommige evenementen zijn niet te vangen in de algemene beleidsregels omdat ze deels on-brand zijn of voortkomen uit traditie. Voor de evenementen gelden afzonderlijke en aanvullende beleidsregels. Deze evenementen tellen niet mee in het genoemde maximum aantal evenementen (paragraaf 3.2). Het betreft de volgende evenementen:

  • Bloemencorso

  • Vogelverschrikkerfestival

  • Valkenswaard On Ice

  • Doe-Week Dommelen

  • Carnaval

  • Kermissen

  • Circussen

Daarnaast gelden voor Koningsdag en Hemelvaart afzonderlijke beleidsregels.

 

De afzonderlijke beleidsregels gelden specifiek voor deze evenementen. Indien één van deze evenementen niet door zou kunnen gaan, dan kan deze ruimte niet ingevuld worden met een ander evenement.

3.3.1 Bloemencorso

Het Bloemencorso vindt plaats in september. Het evenement (de parade) vindt plaats op zondag. De stichting heeft de ambitie uitgesproken om het evenement tot een meerdaags evenement uit te laten groeien. Hiervoor wordt de ruimte geboden:

  • Geldt voor locatie Valkenswaard centrum

  • Tijdsduur: Maximaal 3 aaneengesloten dagen

  • Eindtijd: vrijdag en zaterdag: 00.30 uur, zondag: 23.00 uur

  • Geluidsniveaus: 80 dB(A)

In de weekdagen na en voorafgaand aan het Bloemencorso kunnen ook evenementen georganiseerd worden:

  • Geldt voor locatie Valkenswaard centrum

  • Eindtijd: 23.00 uur

  • Geluidsniveaus: 80 dB(A)

Alle evenementen tijdens het Bloemencorso in het centrum en tijdens de week / het weekend na en voorafgaand aan het Bloemencorso dienen overlegd te worden met de organisatie van het Bloemencorso. De uiteindelijke beoordeling is en blijft de bevoegdheid van de burgemeester.

3.3.2 Vogelverschrikkerfestival

  • Vindt een keer per twee jaar plaats in het najaar

  • Maximaal 10 aaneengesloten dagen

  • Eindtijden: zondag – donderdag: 23.00 uur, vrijdag en zaterdag 00.30 uur

  • Geluidsniveaus: 75 dB(A), waarvan vier dagen 80 dB(A)

3.3.3 Valkenswaard On Ice

  • Geldt voor de locatie Valkenswaard centrum

  • Vindt plaats in december – januari

  • Maximaal 30 aaneengesloten dagen

  • Eindtijden: zondag – donderdag: 23.00 uur, maximaal 4 dagen tot 00.00, vrijdag en zaterdag 00.30 uur

  • Geluidsniveaus: alle dagen maximaal 70 dB(A), waarvan 4 dagen 80 dB(A)

3.3.4. Doe-Week Dommelen

  • Eindtijden: zondag - donderdag 23:00 uur. Vrijdag en zaterdag: 00.30 uur

  • Geluidsniveaus: alle dagen maximaal 70 dB(A), waarvan maximaal 3 dagen 80 dB(A)

  • Tijdsduur: maximaal 7 aaneengesloten dagen

3.3.5 Carnaval

Naast de carnavalskermis (zie 3.3.6) mogen evenementen gerelateerd aan Carnaval plaatsvinden:

  • Carnavalsperiode: vrijdag t/m dinsdag

  • Eindtijd: vrijdag – maandag: 00.30, dinsdag 23.00 uur

  • Geluidsniveau: 80 dB(A)

3.3.6 Kermissen

  • De kermissen duren maximaal het volgende aantal dagen:

    • Centrum Valkenswaard: 6 dagen;

    • Carnavalskermis Valkenswaard: 4 dagen;

    • Dommelen: 5 dagen;

    • Borkel en Schaft: 4 dagen.

  • Kermis Valkenswaard (zomerkermis en carnavalskermis):

    • op vrijdag van 19.00 uur tot 00.30 uur;

    • op overige dagen van 13.00 tot 00.30 uur.

  • Kermis Dommelen en Borkel en Schaft

    • op alle dagen van 13.00 uur tot 00.30 uur;

  • Inrichtingen voor eetwaren mogen elke dag geopend zijn tot de reguliere sluitingstijd uit de APV die geldt voor de horecagelegenheden.

  • Het aanvullende randprogramma dat door een derde partij georganiseerd kan worden, moet afgestemd worden met de organisatie van de kermis. Hiervoor dient een afzonderlijke vergunning te worden aangevraagd.

  • De eindtijden van het randprogramma zijn gelijk aan de eindtijden die gelden voor Kermis.

Geluid

Voor de kermissen geldt een afwijkende norm/meetmethodiek voor geluid. In plaats van de gebruikelijke geluidsmeting op de gevel van de dichtstbijzijnde woning, wordt de methode van bronmeting toegepast. Dit houdt in dat de geluidsmeting plaatsvindt op 1 meter van de luidspreker bij elke attractie.

 

Voor kermissen en randprogramma’s gelden de volgende geluidsvoorschriften:

  • 1.

    De geluidsinstallatie van kermisattracties voor muziek moet zodanig afgesteld zijn dat het geluidsniveau van 90 dB(A), gemeten op 1 meter voor de luidsprekers niet wordt overschreden;

  • 2.

    Het is verboden gebruik te maken van sirenes, hoorns en dergelijke geluidsapparaten, anders dan voor begin en einde van een rit dan wel om een andere kermisactiviteit aan te kondigen;

  • 3.

    De geluidsinstallatie inclusief de luidsprekers mogen zich uitsluitend binnen de kermisattractie bevinden, waarbij de voorzijde van de luidsprekers uitsluitend naar beneden gericht dient te zijn en naar het midden van de kermisattractie. De luidsprekers mogen in geen geval op of richting de omringende bebouwing zijn gericht.

  • 4.

    De geluidniveaus van de randprogramma’s mogen samen met het geluidsniveau van de kermis, niet meer bedragen dan 80 dB(A) bij woningen van derden. Door middel van een geluidsrapport moet de organisator van een randprogramma (of meerdere organisatoren samen) aantonen dat bij een bepaald bronvermogen of bepaalde bronvermogens (geluidsniveau gemeten op 1 meter van de geluidsbron) de norm van 80 dB(A) op de gevel niet wordt overschreden. (Het maximaal toegestane geluidsniveau op de gevel, moet worden teruggerekend naar een daarmee corresponderend geluidsniveau op 1 meter afstand van de bron).

3.3.7 Koningsdag

Voor locatie centrum geldt:

  • Geluidsniveau: 80 dB(A)

  • Eindtijd: 00.30 uur

3.3.8 Hemelvaart

Voor locatie centrum geldt:

  • Geluidsniveau: 80 dB(A)

  • Eindtijd: 00.30 uur

3.3.9 Circussen

Voor circussen geldt:

  • Geluidsniveau: 70 dB(A)

  • Eindtijd: 23.00 uur

  • Aaneengesloten dagen: 8 dagen

  • Locatie: Afhankelijk van aard en omvang circus.

Hardheidsclausule

Voor evenementen met een grote promotionele waarde voor Valkenswaard of een potentieel groei evenement met een bijdrage aan de positionering en branding van Valkenswaard kan de burgemeester afwijken van deze beleidsregels.

Hoofdstuk 4: Kwaliteitstoetsing

Bewaking van de kwaliteit vindt plaats voorafgaand aan het evenement (al dan niet toekennen van de vergunning), tijdens het evenement (toezicht & handhaving) en na het evenement (door middel van een evaluatie en daaruit eventueel voortvloeiende vervolgacties).

 

Voorafgaand aan het evenement

Als niet alle evenementen een vergunning kunnen krijgen, stimuleren we eerst een gezamenlijke oplossing tussen organisaties onderling. Bijvoorbeeld als het gaat om meerdere evenementen op dezelfde locatie of dezelfde datum. Ook als er meer evenementen zijn aangevraagd dan toegestaan stimuleren we samenwerking tussen organisaties als oplossing. Als dit geen oplossing biedt en er keuze tussen evenementen noodzakelijk is, wordt er door de burgemeester een keuze gemaakt op basis van de visie op evenementen en de bijdrage aan de doelstellingen die in de evenementenvisie staan omschreven.

 

Gemeente Valkenswaard streeft naar evenementen:

  • met een positieve bijdrage aan de positionering en branding van de gemeente Valkenswaard

    • In aansluiting op ‘Het verhaal van Valkenswaard’ van Valkenswaard Marketing. Hieruit kwamen de waarden ‘selfmade’ en ‘natuur’ en daarnaast worden ‘paarden’ genoemd als nieuwe potentiële groeimarkt.

    • In aansluiting op De Groote Heide Valkenswaard, Natuurlijk Avonturen Landschap, gebiedsontwikkelingsvisie buitengebied Valkenswaard, waarin ‘Actief buiten zijn’ (met een Brabants tintje) centraal staat. Binnen dit profiel is ruimte voor sportieve evenementen. Ook de paardensport maakt hier onderdeel van uit.

  • die met elkaar worden verbonden tot één krachtige en herkenbare beleving waardoor deze meer impact krijgen;

  • met een positieve bijdrage aan de versterking van het centrum;

  • gericht op de doelgroep ondernemend / avontuurlijk paars en uitbundig geel;

  • in aansluiting op de thematiek van Visit Brabant;

  • waarbij de leefbaarheid, veiligheid en openbare orde gewaarborgd zijn.

Bij de vergunningaanvraag dient helder te zijn hoe de aanvrager de kwaliteit gaat borgen. Indien uit de evaluatie blijkt dat de inhoudelijke kwaliteit van een evenement onder de maat is gebleken, heeft dit consequenties voor een volgende vergunningaanvraag. Bij geen zicht op verbetering kan de vergunning geweigerd worden.

 

Specifieke aanvullingen op het onderdeel inhoudelijke kwaliteit:

  • Braderieën, vlooienmarkten: maximaal 3 per jaar

  • Themamarkten: zoals een bloemenmarkt, antiekmarkt en een streekproductenmarkt. Hiervoor geldt vooral het criterium de mate van onderscheidenheid binnen het totale aanbod aan themamarkten in Valkenswaard.

  • Inrichtingseisen: bij de inrichting van evenementen dient altijd rekening gehouden te worden met het zicht vanuit de openbare ruimte op de inrichting van het evenement. De inrichtingseisen betreffen maatwerk.

Tijdens het evenement

Toezicht en handhaving op de vergunningsvoorwaarden tijdens het evenement zijn tevens onderdeel van de kwaliteitsbewaking. De burgemeester controleert op de kwaliteit van veiligheid, milieu en gezondheid. Zie Hoofdstuk 6.

 

Na het evenement

Door een evaluatie met politie, VRBZO, gemeente en overige partijen wordt gekeken of evenementenorganisatoren zich aan de afspraken uit de vergunning hebben gehouden. Indien dit niet het geval blijkt te zijn, dan worden passende maatregelen genomen.

Hoofdstuk 5: Veiligheid & gezondheid

De Inspectie voor de Gezondheidszorg en de Inspectie Veiligheid en Justitie zijn gezamenlijk nagegaan hoe gemeenten aanvragen om evenementvergunningen behandelen en hoe zij daarbij met risico’s op veiligheids- en gezondheidsgebied omgaan. Op basis van de resultaten van het rapport ‘Meer aandacht nodig voor veiligheid en gezondheid bij publieksevenementen’ uit 2016 stellen de Inspecties vast dat de gemeenten nog steeds veel stappen hebben te zetten. De Inspecties begrijpen dat publieksevenementen voor een gemeente meerdere belangen kunnen dienen. De Inspecties zijn van oordeel dat ongeacht deze belangen de aandacht van gemeenten meer moet komen te liggen op de veiligheids- en gezondheidsrisico’s bij alle publieksevenementen. Alleen dan kunnen de gemeenten voorkomen dat burgers onnodig risico lopen.

 

De gemeente Valkenswaard vindt veiligheid en gezondheid belangrijk en heeft dan ook als doelstelling de risico's voor bezoekers en burgers zoveel mogelijk te reduceren, dan wel te voorkomen. De gemeente Valkenswaard geeft dan ook uitvoering aan de aanbevelingen van de inspectie. In dit kader zullen wij stappen zetten om de organisatoren aan te zetten tot scenariodenken: welke activiteiten brengen welke gevolgen/risico’s met zich mee. Om de risico’s te beheersen wordt de aanvraag beoordeeld aan de hand van onderstaande beleidsregels.

 

5.1 Betrekken hulpverleningsinstanties en/of de veiligheidsregio

Bij de vergunningprocedure wordt nadrukkelijk het advies van de hulpverleningsinstanties en/of de veiligheidsregio betrokken. Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, de ODZOB en de eenheid Oost-Brabant van de landelijke politie zijn belangrijke adviespartners van de gemeente Valkenswaard bij het tot stand brengen van veilige evenementen.

 

5.2 Behandelaanpak

Voor het bepalen van de behandelaanpak wordt op basis van een behandelscan het evenement geclassificeerd in een A, B of C evenement. Het risico bepaalt de behandelaanpak: is er een calamiteitenplan nodig, advies van de veiligheidsregio en eventueel bepaalde veiligheidsvoorschriften (zie 2.3 Indieningsvereisten).

  • Categorie A: Reguliere evenementen: Gemeente verleent een vergunning voor deze evenementen met standaardvoorschriften. De gemeente informeert de hulpdiensten over het evenement. Alleen als deze standaard voorschriften niet voldoende zijn, vraagt de gemeente om advies aan VRBZO en politie. Een multidisciplinair vooroverleg is niet nodig.

  • Categorie B: Aandacht evenementen: Voordat de gemeente een vergunning verleent vragen we advies aan VRBZO en politie. We plannen waar nodig een multidisciplinair vooroverleg met de organisatie, betrokken gemeentelijke afdelingen en betrokken hulpdiensten. De gemeente verleent een vergunning met aanvullende voorwaarden op basis van het advies.

  • Categorie C: Risicovolle evenementen: De gemeente initieert een multidisciplinaire risicoanalyse en een overleg met de organisatie, politie en VRBZO om het evenement voor te bereiden. VRBZO coördineert de processen van de Brandweer, GHOR en crisisbeheersing en zorgt voor een integraal advies. De gemeente verleent de vergunning met de aanvullende voorwaarden uit het advies.

5.3 Evaluatie

Er wordt gezorgd voor kwalitatief goede evaluaties van evenementen en voor het breed delen van de uitkomsten. Een negatieve evaluatie kan gevolgen hebben voor een eventuele nieuwe aanvraag of leiden tot verscherpt toezicht. Zie ook hoofdstuk 6.

 

5.4 Afstemming Toezicht & Handhaving en vergunningverlening

Er vindt regelmatig afstemming plaats tussen de gemeentelijke processen toezicht en handhaving enerzijds en vergunningverlening anderzijds. De wederzijdse uitwisseling van kennis en ervaringen wordt hierbij geborgd.

 

5.5 Meerjarenvergunningen

Na vijf jaar zal altijd een nieuwe meerjarenvergunning aangevraagd moeten worden. Zo worden organisatoren ’gedwongen’ nog eens een keer nadrukkelijk over alle aan evenementen klevende (veiligheids)aspecten na te denken, als ze het uitgebreide aanvraagformulier invullen. Zie ook paragraaf 2.2.

 

5.6 Verantwoordelijkheden

De organisator is primair verantwoordelijk voor een ordelijk en veilig verloop van een evenement en het beperken/voorkomen van overlast en effecten in de omgeving. Dit geldt zowel op openbaar terrein als in binnenlocaties. De organisator is verantwoordelijk voor het treffen van de noodzakelijke voorzieningen (zowel facilitair als beheersmatig). De rol van evenementenorganisaties richt zich op de kerntaak van het organiseren van evenementen, het zorgdragen voor de vereiste vergunningen en het uitvoeren van evenementen overeenkomstig de verleende vergunning.

De organisator is primair verantwoordelijk voor het naleven van de voorwaarden zoals genoemd in de Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen.

 

5.7 Reguleren bezoekersaantallen

De organisator moet in zijn vergunningaanvraag aangeven hoeveel bezoekers tijdens het evenement (en op verschillende momenten tijdens het evenement) worden verwacht. Ook kan de burgemeester vooraf een maximum aantal bezoekers bepalen, in afwijking van het in de aanvraag vermelde aantal bezoekers. De grootte en inrichting van het evenemententerrein en alle te nemen veiligheidsmaatregelen moeten op het bezoekersaantal zijn afgestemd.

 

Naarmate het bezoekersaantal groter wordt, dient in overeenstemming met politie en brandweer het vereiste aantal parkeerplekken, inrichting van het terrein en de grootte van het terrein opnieuw bekeken te worden.

 

Afhankelijk van het aantal bezoekers en het karakter van evenementen wordt bekeken of deze o.a. aan de hieronder gestelde randvoorwaarden voldoen (maatwerk):

  • voldoende parkeergelegenheid in de directe nabijheid, dus aanvullend op het evenemententerrein;

  • voldoende ontsluitingswegen i.v.m. bereikbaarheid hulpdiensten;

  • mogelijkheid ontvluchting evenemententerrein, dus voldoende ruimte om het evenemententerrein heen;

  • bereikbaarheid GSM-verkeer (geen witte vlek).

5.8 Vechtsportgala’s

In de gemeente Valkenswaard worden vergunningen aangevraagd voor vechtsportgala’s. Om misverstanden te voorkomen is het noodzakelijk het begrip vechtsportgala nader in te vullen. Ervaringen met vechtsportgala’s elders in het land hebben verder geleid tot de landelijk breed gedragen overtuiging dat het wenselijk is een aantal, met deze evenementen samenhangende, specifieke voorschriften te verbinden aan vergunningen voor deze risicovol gebleken vechtsportgala’s. Hiervoor is een aparte beleidsregel opgesteld.

 

5.9 Beveiliging en visitatiebeleid

Afhankelijk van aard en omvang van een evenement de gemeente dat de organisator de beschikking heeft over particuliere en gecertificeerde beveiliging. Afhankelijk van aard en omvang van het evenement kan worden bepaald dat de inzet van beveiligers voor desbetreffend evenement niet geldt. Als onderdeel van het veiligheidsplan moet de organisator een beveiligingsplan maken.

 

De organisator stelt een visitatiebeleid op, als sprake is van een afgesloten evenemententerrein. Hierin komt o.a. te staan wat de reikwijdte is van de bevoegdheden van de beveiligingsbeambten. De organisator dient de uitwerking van het visitatiebeleid door middel van huisregels aan de bezoekers kenbaar te maken.

 

5.10 Calamiteitenroute

De bereikbaarheid van het gehele evenemententerrein, en de zich op het terrein bevindende objecten en personen, dient voor hulp- en dienstverleningsvoertuigen gegarandeerd te zijn. Hulpdiensten moeten het terrein bij voorkeur van twee zijden kunnen bereiken. De organisator moet op de tekening aangeven waar de calamiteitenroute(s) zich bevindt/bevinden. Hiervoor kan de maatvoering aangehouden worden uit het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen.

Daarnaast moet ook de bereikbaarheid van de brandweerkazerne geborgd zijn.

 

5.11 Constructieve veiligheid

De veiligheid en betrouwbaarheid van de constructie van tijdelijke bouwwerken (tenten, podia, tribunes etc.) dient door de organisator gegarandeerd te zijn. Hierbij geldt dat constructies bestand moeten zijn tegen de belastingen die er tijdens het evenement op worden uitgeoefend. De constructies worden onder andere getoetst op:

  • Draagvermogen en vloerbelasting;

  • Verankering tegen omvallen en omwaaien;

  • Beveiliging tegen doorvallen;

  • Tegengaan van betreden door onbevoegden.

De constructies moeten voldoen aan wat is bepaald in de “Richtlijn voor Constructieve Toetsingscriteria bij een aanvraag voor een Evenementenvergunning” (Revisie 2017) van het Centraal overleg Bouwconstructies.

 

Kermisattracties dienen te zijn gekeurd door een ‘aangewezen keuringsinstelling’ (AKI) en dienen geregistreerd te staan in de ‘registratie attractie- en speeltoestellen’ (RAS). Daaruit moet blijken dat deze zijn goedgekeurd/voldoen aan de wettelijke eisen t.a.v. attracties en speeltoestellen.

 

5.12 Verkeersveiligheid

Het beheersen van de verkeersstromen is van groot belang voor de veiligheid en het beperken van ervaring van hinder voor omwonenden. Met een goede beheersing van de verkeersstromen moet worden gerealiseerd dat hulpdiensten overal en altijd ter plaatse kunnen zijn. Daarnaast moeten verkeersopstoppingen worden voorkomen en de toegang van wijken in de omgeving zo goed mogelijk worden geborgd. Tevens moet er voldoende parkeergelegenheid of andere mobiliteitsoplossingen zijn om parkeerexcessen te voorkomen. Wanneer wegen worden afgesloten moet de organisator zorgdragen voor goede omleidingen en tijdige vooraankondigingen daarvan.

Het gebruik van de wegen voor evenementen is beperkt toegestaan. Bij de beoordeling of wegen kunnen worden gebruikt voor evenementen worden de volgende aspecten meegewogen:

  • Welke weg of straat het betreft;

  • De tijdsduur van de afsluiting;

  • De reguliere drukte op de betreffende wegen op de dag(en) van het evenement;

  • Samenhang met andere evenementen welke van invloed zijn op de drukte van het wegennet;

  • De wijze waarop de organisator de verkeerscirculatie tijdens het evenement organiseert voor zowel de bezoekers van het evenement als derden (uitgewerkt in verkeersplan);

  • De mate waarin alternatieven voor het afsluiten van de wegen voor handen zijn;

  • De mate waarin het evenement bijdraagt aan de visie op evenementen zoals omgeschreven in de Evenementenvisie Valkenswaard 2018 -2022s.

5.13 Brandveiligheid

De Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) brandveilig gebruik is op 1 januari 2018 in werking getreden. Vanaf dat moment gelden landelijke regels voor het brandveilig gebruik van overige plaatsen ('niet-bouwwerken' zoals tenten bij evenementen, tribunes, e.d.). Een belangrijke wijziging is dat voor het brandveilig gebruik niet langer een vergunning nodig is, maar een melding volstaat.

Voorwaarden uit het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (BGBOP) zijn van toepassing.

 

5.14 Samenvallen evenementen

Op verschillende locaties (al-dan-niet binnen onze gemeente) kunnen evenementen op eenzelfde tijdstip plaatsvinden. Dit heeft gevolgen voor de (beschikbare) inzet van hulpdiensten, cumulatie van geluidshinder en verkeersbewegingen van bezoekers en deelnemers. Het is daarom van belang om bij de beoordeling van vergunningaanvragen te kijken naar welke evenementen elders in de omgeving plaatsvinden, wat de mogelijke gevolgen zijn en welke maatregelen moeten worden getroffen om de verschillende evenementen op een verantwoorde wijze tegelijkertijd te laten plaatsvinden.

 

5.15 Gezondheid en Hygiëne

De VRBZO en GGD Brabant-Zuidoost hebben voorschriften voor een evenementenvergunning opgesteld op het gebied van gezondheid en hygiëne. De burgemeester zal deze voorschriften gebruiken als hij geen maatwerkadvies bij de VRBZO hoeft aan te vragen. De burgemeester zal een aanvraag beoordelen en voorschriften opleggen op o.a. de volgende punten:

  • EHBO en verantwoord gastheerschap;

  • Hygiënerichtlijnen;

  • Toiletten;

  • Afvalverwijdering;

  • Kamperen.

5.16 Alcoholmatigende maatregelen

Bij de toekenning van een ontheffing voor het verstrekken van alcohol zoals bij evenementen, vraagt de gemeente aandacht voor de praktische uitwerking van alcoholmatigende maatregelen, vooral om het schenken van alcohol aan jongeren (18-) te voorkomen.

 

5.17 Glasverbod

Afhankelijk van de aard en omvang van het evenement wordt bezien of er een glasverbod moet gelden. Dit verbod geldt dan voor het evenemententerrein en in voorkomende gevallen ook op de terrassen en de horeca-inrichtingen zelf (binnen).

 

5.18 Gehandicapten

Het VN-Verdrag rechten voor de mens met een handicap is door Nederland in 2016 geratificeerd en op 1 januari 2017 in werking getreden. Artikel 9 van dit verdrag draagt partijen op passende maatregelen te nemen om personen met een handicap toegang te garanderen tot o.a. de fysieke omgeving. Daarnaast moet iedereen kunnen deelnemen aan de samenleving, zelfstandig en op de manier die hij/zij verkiest. De samenleving heeft tot taak dat mogelijk te maken. Dit geldt uiteraard ook voor evenementen. Het uitgangspunt is dan ook dat een evenement bereikbaar, toegankelijk en bruikbaar is voor iedereen. Om het evenement (beter) toegankelijk te maken voor gehandicapten kunnen afhankelijk van het evenement de volgende voorwaarden aan de vergunning worden verbonden:

Zorg voor een (of meerdere) gehandicaptentoilet(ten);

Zorg voor goede aan- en afvoerwegen van en naar het evenemententerrein en een goede toegankelijkheid op het evenemententerrein zelf (bijvoorbeeld de toegang tot en de doorgang van een (feest)tent) in verband met rolstoel gebonden publiek;

Geef bij calamiteiten niet alleen een geluidssignaal, maar ook een lichtsignaal t.b.v. doven en slechthorenden.

Hoofdstuk 6: Toezicht en Handhaving

In het omgevingsbeleidsplan handhaving en het uitvoeringsprogramma vergunningen, toezicht en handhaving staat aangegeven wat het beleid is van gemeente Valkenswaard op het gebied van vergunningen, toezicht en handhaving.

 

In het jaarlijks vast te stellen uitvoeringsprogramma wordt onder andere de beschikbare capaciteit voor toezicht op evenementen bepaald.

 

Door de clusters vergunningen en toezicht en handhaving wordt aan de hand van de evenementenkalender en de risico inschatting (welke per evenement wordt gemaakt bij het verlenen van de vergunning) bekeken bij welke evenementen er toezicht plaats zal vinden. Voorafgaand aan het te controleren evenement worden afspraken gemaakt ten aanzien van welke aspecten (extra) gecontroleerd moet worden zoals de veiligheids- en de gezondheidsrisico’s.

 

Na afloop van de gecontroleerde evenementen vindt er een evaluatie plaats. Overigens worden alle aandachtevenementen en risicovolle evenementen geëvalueerd. De informatie uit deze evaluatie vormt de basis voor de vergunningverlening (o.a. voor het opleggen van aanvullende voorschriften en/of beperkingen) en toezicht en handhaving (o.a. prioriteit bepalen en eventueel preventieve last onder dwangsom opleggen) in de toekomst. In deze evaluaties komt tenminste het volgende aan bod:

 

Het voortraject:

  • Kwaliteit vergunningaanvraag en bijbehorende plannen;

  • Proces en tijdig nakomen van afspraken;

  • Informatieverstrekking aan derden (omwonenden, bedrijven etc.).

De uitvoering:

  • Impressies van het evenement;

  • Openbare orde, veiligheid, verkeer, gezondheid en technische hygiënezorg;

  • Volksgezondheid;

  • Milieu, waaronder geluid;

  • Naleven afspraken van alle betrokken partijen en de samenwerking;

  • Oplossen van incidenten;

  • Ontvangen klachten.


1

Alle wijken buiten de eerder genoemde locaties