Organisatie | Alphen aan den Rijn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Pilot pré-mantelzorgwoningen Alphen aan den Rijn |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-03-2024 | 08-03-2025 | Verlenging van de eerdere regeling | 27-02-2024 | ||
08-04-2023 | 08-03-2023 | 07-03-2024 | Nieuwe Regeling (pilot) | 07-03-2023 |
Met de pilot pré-mantelzorgwoningen maakt Gemeente Alphen aan den Rijn het voor haar inwoners mogelijk om een omgevingsvergunning voor een ‘pré-mantelzorgwoning’ aan te vragen. Met een pré-mantelzorgwoning kunnen inwoners zich voorbereiden op een potentieel toekomstige mantelzorgrelatie. De voorwaarden voor een pré-mantelzorgwoning zijn in dit document uitgewerkt.
Een reguliere mantelzorgwoning realiseren is alleen mogelijk wanneer iemand een mantelzorgverklaring heeft. Er is een groeiende groep inwoners die (nog) geen zware of intensieve zorg- of ondersteuningsvraag heeft, maar wel al behoefte heeft om in de buurt van het eigen sociale netwerk te wonen. Voor deze groep en hun (toekomstige) mantelzorgers is nu geen oplossing. Deze groep groeit door het langer zelfstandig wonen en de vergrijzing (en de combinatie daarvan).
Het gaat bijvoorbeeld om kinderen met een licht verstandelijke beperking die bij hun ouders willen (blijven) wonen, of ouders die bij één van hun kinderen willen wonen in verband met toekomstige mantelzorg.
Gemeente Alphen aan den Rijn vindt het belangrijk dat haar inwoners zo lang mogelijk op een prettige en veilige manier zelfstandig kunnen blijven wonen. Daarom werken we onder bepaalde voorwaarden mee aan het toestaan van pré-mantelzorgwoningen. Hiermee speelt de gemeente in op een veranderende zorgvraag van de groeiende groep inwoners en stimuleren we doorstroming op de woningmarkt.
Inwoners kunnen zich met een pré-mantelzorgwoning op tijd voorbereiden op een (toekomstige) mantelzorgrelatie. De gemeente ondersteunt hiermee haar inwoners bij de zorg voor elkaar.
Het doel van de pilot is om het effect te monitoren en te onderzoeken hoe de doelgroep van pré-mantelzorgwoningen zich definieert.
Het realiseren van een pré-mantelzorgwoning werkt als volgt:
Initiatiefnemer vraagt via het Omgevingsloket een tijdelijke vergunning aan voor een bijbehorend bouwwerk. Bij deze aanvraag voegt initiatiefnemer een schriftelijke verklaring toe dat hij/zij de noodzakelijke (toekomstige) mantelzorg zal verlenen en waaruit blijkt dat er sprake is van een duurzame sociale relatie tussen de potentieel mantelzorgontvanger en de potentieel mantelzorgverlener;
Voor het beoordelen van de aanvraag omgevingsvergunning voor een pré-mantelzorgwoning zijn de reguliere regels voor mantelzorgwoning van toepassing met aanvullende criteria voor een pre-mantelzorgwoning.
Met het vaststellen van onderstaande criteria door het college heeft de gemeente een leidraad voor de beoordeling van vergunningaanvragen.
Bij beëindiging van de pré-mantelzorgrelatie is de verzorgde dan wel de mantelzorger verplicht hiervan schriftelijk mededeling aan het college. De pré-mantelzorgrelatie kan op een aantal manieren beëindigd worden:
Door verandering van de (toekomstige) zorg- of ondersteuningsbehoefte van de pré-mantelzorgontvanger, waardoor er geen toekomstige mantelzorg meer wordt verwacht. Dit is een situatie die zich naar verwachting zelden voor zal doen. Het gebruik als afhankelijke woonruimte wordt gestaakt en de woonruimte wordt weer betrokken bij de hoofdwoning of – indien het een bijbehorend bouwwerk betreft – verwijderd, tenzij het bijbehorend bouwwerk in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving is.
Door overlijden van de verzorgde(n) of door vertrek van de verzorgden naar een zorginstelling. Het gebruik als afhankelijke woonruimte wordt gestaakt en de woonruimte wordt weer betrokken bij de hoofdwoning of – indien het een bijbehorend bouwwerk betreft – verwijderd, tenzij het bijbehorend bouwwerk in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving is.
Er is geen sprake van een onevenredige aantasting en/of afbreuk van de bouw- en gebruiksmogelijkheden van het perceel, de aangrenzende percelen en/of gronden en andere in het geding zijnde belangen, waaronder begrepen de verkeersveiligheid, de stedenbouwkundige structuur en/of milieuhygiënische aspecten.
De voorzieningen in een bestaand bijbehorend bouwwerk voor pré-mantelzorg dienen van zodanige aard te zijn dat, nadat de pré-mantelzorg is beëindigd, deze voorzieningen op een eenvoudige wijze kunnen worden verwijderd en het bestaand bouwwerk weer in de oorspronkelijke (bestemde) gebruiksfunctie kan worden teruggebracht.
De Pilot pré-mantelzorgwoningen liep in eerste instantie van 8 maart 2023 tot 8 maart 2024. In dit jaar is één omgevingsvergunning aangevraagd. Hierdoor is het nog niet mogelijk om het effect te monitoren en te onderzoeken hoe de doelgroep van pré-mantelzorgwoningen zich definieert. Daarom verlengen we de looptijd van de pilot met een jaar tot 8 maart 2025 waarin we extra aandacht aan de communicatie over deze pilot besteden.
Het monitoren van de aanvragen en de evaluatie van de resultaten is om verschillende redenen belangrijk. Allereerst om inzichtelijk te maken wat de invloed is op de capaciteit bij het team vergunningen. Ook willen we inzichtelijk maken hoe de doelgroep van pré-mantelzorgwoningen zich definieert. Bovendien is het monitoren en evalueren van de pilot noodzakelijk voor het inrichten van een structurele werkwijze voor het mogelijk maken van pré-mantelzorgwoningen. Hierbij zijn we voornamelijk geïnteresseerd in het bereik van de pilot, de hoeveelheid aanvragen en de aard van deze aanvragen. Het monitoren doen we gezamenlijk met Tom in de Buurt, als uitvoerder van mantelzorgondersteuning.
Na een periode van twee jaar evalueren we de resultaten van de pilot en besluiten we of we deze aanpak structureel willen inzetten en of er nog wijzingen in de werkwijze nodig zijn.
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn op 7 maart 2023 en 27 februari 2024