Organisatie | Almere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling gebiedsontwikkeling Oosterwold, d.d. 26 mei 2014 |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling gebiedsinrichting Oosterwold |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Anterieure overeenkomst grondexploitatie Bijlagen anterieure overeenkomst |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-05-2017 | nieuwe regeling | 01-01-2017 |
Regeling op grond van artikel 8, lid 3 Wet gemeenschappelijke regelingen (centrumgemeente)
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Almere en Zeewolde van de gemeenten Almere en Zeewolde, ieder voor zover hun bevoegdheid betreft;
hierna te noemen: de Gemeenten,
het Rijk, de gemeenten Almere en Zeewolde een bestuursconvenant ter uitwerking van Oosterwold hebben gesloten over onder meer het opstellen van een Intergemeentelijke Structuurvisie voor Oosterwold en het opstellen van een gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie, die de uitvoering van de ontwikkelstrategie zal coördineren en faciliteren;
het wenselijk wordt geacht dat deze gemeenschappelijke regeling organisch kan meegroeien met de beoogde organische ontwikkeling van Oosterwold, waarbij de deze gemeenschappelijk regeling bij aanvang toeziet op de totstandkoming en uitvoering van anterieure overeenkomsten met initiatiefnemers en behandeling van eventuele informatieverzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur en Wet bescherming persoonsgegevens doch op termijn op meerdere taken en handelingsbevoegdheden kan toezien;
de navolgende gemeenschappelijke regeling te treffen, genaamd
“Gemeenschappelijke regeling gebiedsontwikkeling Oosterwold”
Oosterwold: het gebied van 4.300 hectare aan de oostkant van de gemeente Almere en de westkant van de gemeente Zeewolde, zoals aangegeven op de bij deze Regeling behorende kaart (bijlage 1), waarvan het rijk, de gemeenten, de provincie Flevoland en het waterschap Zuiderzeeland hebben afgesproken dat het zich (in het kader van Almere 2.0.) volgens de principes van organische groei ontwikkelt, passend binnen de Intergemeentelijke Structuurvisie Oosterwold.
mandatering: bevoegdheid om (ex afdeling 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht) in naam en verantwoordelijkheid van de mandaatgever te handelen, zoals benoemd in bijlage 2. De met de uitoefening van de taken gemoeide publiekrechtelijke of privaatrechtelijke bevoegdheden gaan niet over, tenzij uitdrukkelijk bij besluit (schriftelijk) anders bepaald (specifieke mandaatbesluit). Onder mandaat wordt –indien van toepassing- tevens verstaan machtiging en volmacht.
De gemeente Almere fungeert als Centrumgemeente, zoals bedoeld in artikel 8, derde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Artikel 3 – Doel en reikwijdte van de Regeling
Ter verwezenlijking van het doel worden de taken en handelings- bevoegdheden vastgelegd die aan de Centrumgemeente worden gemandateerd. Dit geschiedt voor de onderscheidenlijke taken en handelingsbevoegdheden per afzonderlijk mandaat-, machtiging- en/of volmachtbesluit van de gemeente Zeewolde, welk besluit(en) wordt toegevoegd aan de Regeling. Het aantal documenten in bijlage 2 bij de Regeling kan daarmee gedurende de looptijd van de Regeling wijzigen.
De gemeente Almere mandateert de door de gemeente Zeewolde gemandateerde taken en handelingsbevoegdheden via de reguliere lijn directeur Dienst Stedelijke Ontwikkeling aan de Gebiedsregisseur. Na overeenstemming tussen de Gemeenten over het verlenen en ontvangen van ieder afzonderlijk(e) mandaat/machtiging/volmacht, zal de Centrumgemeente inzake haar eigen grondgebied een gelijkluidend mandaat-, machtiging- en/of volmachtbesluit nemen ten behoeve van de Gebiedsregisseur via de reguliere lijn directeur Dienst Stedelijke Ontwikkeling.
Artikel 4 - Intergemeentelijk Overleg
De taken en bevoegdheden van het Intergemeentelijk Overleg verschillen binnen en buiten het verleende mandaat. (1) Binnen de kaders van het verleende mandaat (zoals bepaald in bijlage 2) heeft dit overleg een coördinerende, afstemmende en besluitvoorbereidende functie ten aanzien van de uitvoering van de Regeling. (2) Buiten de kaders van het verleende mandaat heeft het Intergemeentelijk Overleg een initiërende functie waarbij besluitvorming plaatsvindt door de Gemeenten op de reguliere wijze en binnen de wettelijke kaders (bevoegdheden).
De organisatiestructuur is schematisch weergegeven in bijlage 3 (zoals vastgelegd in het verslag van het Intergemeentelijk Overleg d.d. 26 augustus 2013). Naast de Gemeenten kunnen ook het RVB, het Waterschap Zuiderzeeland en de provincie Flevoland worden uitgenodigd deel te nemen aan het Intergemeentelijk Overleg. Alsdan hebben het RVB (projectdirecteur), het Waterschap Zuiderzeeland (Heemraad) en de provincie Flevoland (gedeputeerde) een adviserende functie zonder stemrecht.
De Gebiedsregisseur overlegt tenminste vier maal per jaar in gezamenlijk verband met de contactpersoon van de gemeente Zeewolde en de contactpersoon van de gemeente Almere.
Artikel 6 - Financiële bepalingen
Op basis van een door de Gemeenten vastgestelde (jaar)begroting inzake gebiedsontwikkeling Oosterwold, stellen de Gemeenten en het RVB jaarlijks budget beschikbaar aan de gebiedsontwikkeling Oosterwold voor zolang met het Kostenverhaal gedurende de pilotperiode tot en met 2016 onvoldoende financiële middelen worden gegenereerd voor een budgetneutrale exploitatie van de proces- en organisatiekosten van de Gemeenten. De begroting voor jaar X wordt door de Gemeenten vastgesteld uiterlijk 1 november in het jaar X-1. De jaarrekening van jaar X wordt door de Gemeenten vastgesteld uiterlijk 1 mei in het jaar X+1. De Centrumgemeente draagt tijdig zorg voor een ontwerp-begroting.
Uitgangspunt bij de voorlopige financiering is dat de Gemeenten en het RVB gelijkelijk (1/3 gemeente Almere, 1/3 gemeente Zeewolde en 1/3 RVB) budget beschikbaar stellen voor de jaarlijks vastgestelde begroting voor zolang het Kostenverhaal gedurende de pilotperiode tot en met 2016 onvoldoende financiële middelen genereert voor een budgetneutrale exploitatie van de proces- en organisatiekosten van de Gemeenten. Bij de jaarrekening wordt het verschil tussen dit beschikbaar gestelde (jaar)budget enerzijds en de daadwerkelijk gemaakte kosten alsmede de ontvangen bijdragen van initiatiefnemers (Kostenverhaal inzake de organisatie- en proceskosten) anderzijds wederom gelijkelijk verrekend tussen de Gemeenten en het RVB (1/3 gemeente Almere, 1/3 gemeente Zeewolde en 1/3 RVB) met inachtneming van het bepaalde in het door de Raden van de Gemeenten vastgesteld Kostenverhaal (waaronder verhoudingen tussen kostensoorten).
De Centrumgemeente voert een zodanige administratie, dat daaruit de kosten kunnen worden herleid en dat de kosten in relatie tot de prognoses en het kostenverhaal met betrekking tot de organisatie- en proceskosten kunnen worden gemonitord. Die administratie maakt deel uit van de jaarrekening van de Centrumgemeente.
Over de gevoerde administratie vindt één keer per jaar overleg en verantwoording plaats in het Intergemeentelijk Overleg, als bedoeld in artikel 4. De vastgestelde begroting is daarbij leidend. Ingeval buiten de financiële kaders van deze begroting dreigt te worden getreden, belegt de Gebiedsregisseur zo spoedig mogelijk een extra Intergemeentelijk Overleg.
Archivering van de archiefbescheiden inzake de Regeling vindt plaats bij de gemeente wiens grondgebied het (merendeels) betreft. De Centrumgemeente draagt zorg voor complete aanlevering en/of archivering van archiefbescheiden. Indien de archiefbescheiden aan de gemeente Zeewolde toebehoren (geheel of merendeel grondgebied), zal de Centrumgemeente deze aan de gemeente Zeewolde aanleveren en zal de Centrumgemeente afschriften dienaangaande opnemen in haar eigen archief. Per saldo zullen alle relevante archiefbescheiden inzake de Regeling opgenomen worden in het archief van de Centrumgemeente (originelen en afschriften).
Artikel 8 – Informatieverzoeken
De Centrumgemeente geeft de gemeente Zeewolde zo snel als mogelijk alle door haar gevraagde inlichtingen omtrent de uitoefening van de haar opgedragen taken en handelingsbevoegdheden voor zover deze de gemeente Zeewolde betreffen waarvan het belang niet in strijd is met het openbaar belang (mede o.b.v. de Wet openbaarheid van bestuur), onverminderd de verantwoordelijkheden van de Centrumgemeente krachtens de wet en/of de Regeling.
Informatieverzoeken van derden die worden gedaan op basis van of raken aan de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en/of de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), worden behandeld door de Centrumgemeente. Over de behandeling van informatieverzoeken vindt afstemming plaats in het Intergemeentelijk Overleg, tenzij Ambtelijk overleg passender is gezien de impact en aard of inhoud van het verzoek. Behandeling van deze informatieverzoeken dient eenduidig en gelijkluidend te zijn. Daartoe zullen nadere werkafspraken worden vastgesteld.
Artikel 11 - Uittreding en opheffing
Het opheffingsplan, bedoeld in het vierde lid, regelt in ieder geval de financiële en in de personele gevolgen van de opheffing. De Gemeenten dragen ieder voor vijftig procent bij in de financiële en personele gevolgen van de opheffing. Indien geen sprake is van opheffing maar uittreding, dan zijn de financiële en personele gevolgen voor rekening van de uittredende gemeente.
Artikel 12 - Geschillenregeling
Indien het in het tweede lid bedoelde overleg niet tot een oplossing leidt, benoemen de Colleges van de Gemeenten elk een onafhankelijke deskundige. Beide deskundigen benoemen een derde deskundige, die tevens als voorzitter van de adviescommissie optreedt. In de opdracht, die door de Colleges gezamenlijk wordt gegeven, wordt ten minste het probleem geschetst, worden de te beantwoorden vragen geformuleerd en wordt de termijn genoemd waarbinnen de commissie haar advies dient uit te brengen.
Na ontvangst van het advies treden de in het tweede lid bedoelde personen nogmaals in overleg om te trachten tot een oplossing van het geschil te komen. Indien het overleg niet tot een oplossing leidt, is elk der partijen vrij om het geschil overeenkomstig het gestelde in artikel 28 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, voor te leggen aan Gedeputeerde Staten van de provincie Flevoland.
Artikel 14 - Inzending regeling
Het College van de Centrumgemeente is belast met de inzending van deze regeling aan Gedeputeerde Staten van de provincie Flevoland.
Deze regeling en de uitvoering daarvan worden voor 1 januari 2017 geëvalueerd. De wijze van evaluatie wordt in het Intergemeentelijk Overleg bepaald. Het daarna volgende evaluatiemoment wordt bij die eerste evaluatie bepaald.
Aldus besloten door ,
College van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere,
Secretaris
Burgemeester
College van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde,
Secretaris
Burgemeester
Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf, (***)
A. TAKEN EN BEVOEGDHEDEN GEBIEDSREGISSEUR
De taken en handelingsbevoegdheden van de Gebiedsregisseur worden verricht met als doel enerzijds de totstandkoming en ondertekening van de Anterieure overeenkomst en anderzijds de begeleiding van de uitvoering van de Anterieure overeenkomst. In beide rollen is hij aanspreekpunt, voorziet hij initiatiefnemers van informatie en verwijst hij initiatiefnemers zo nodig door naar de deelnemende gemeente(n) inclusief contactpersonen. Tevens begeleidt de Gebiedsregisseur initiatiefnemers bij publiekrechtelijke processen (zoals vergunningverlening e.d.).
De Centrumgemeente draagt zorg voor de beslissingen op bezwaar alsmede gerechtelijke procedures inzake de Wet openbaarheid van bestuur en Wet bescherming persoonsgegevens . Eventuele beslissing(en) op bezwaar worden door de Centrumgemeente genomen door de in hierarchie hogere bevoegde functionaris(sen). Daarbij is de mandaatstructuur van de Centrumgemeente bepalend. In die gevallen heeft de Gebiedsregisseur een aanvullend informerende en afstemmende taak.
Aanvullende overeenkomst Gemeenschappelijke regeling gebiedsontwikkeling Oosterwold, d.d. 26 mei 2014
De gemeente Zeewolde en gemeente Almere (samen te noemen: de Gemeenten) zijn een Gemeenschappelijke regeling gebiedsontwikkeling Oosterwold (hierna te noemen: de Regeling) aangegaan. Het doel van de Regeling is gemeenschappelijk en gelijkelijk uitvoering te geven aan de ontwikkeling en inrichting van het gebied Oosterwold volgens de Intergemeentelijke Structuurvisie Oosterwold.
Ter verwezenlijking van het doel van de Regeling worden de taken en handelingsbevoegdheden vastgelegd die door de gemeente Zeewolde aan de Centrumgemeente (gemeente Almere) worden gemandateerd.
In de Regeling zijn onder meer bepalingen opgenomen over de organisatiestructuur, taken en bevoegdheden alsmede geldstromen waarbij het Rijkvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (hierna te noemen: RVB) eveneens partij is. In de bijlage is de organisatiestructuur schematische weergegeven.
De Gemeenten en het RVB achten het wenselijk en noodzakelijk dat het RVB zich akkoord verklaart met enkele bepalingen voor zover deze mede het RVB betreffen, zoals in ieder geval verwoord in artikel 4, 6, 12 en 15 van de Regeling. De teksten van deze artikelen luiden als volgt:
Indien en voor zover de Regeling mocht worden beëindigd, ontbonden of gewijzigd, dan blijven voornoemde artikelen tot en met 2016 tussen de Gemeenten en het RVB volledig van kracht, tenzij de Gemeenten en het RVB schriftelijk anders overeengekomen.
Bijlage: Schematische weergave organisatiestructuur
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde en de burgemeester van de gemeente Zeewolde, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft
gelezen het voorstel van afdeling Ruimte d.d. 22 mei 2014;
gelet op de gemeenschappelijke regeling gebiedsontwikkeling Oosterwold, afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 6.24 van de Wet ruimtelijke ordening;
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere te machtigen voor het uitvoeren van de navolgende taken en handelingsbevoegdheden, zonder dat daarmee -voor zover hierna niet anders bepaald- de publiekrechtelijke en privaatrechtelijke bevoegdheden overgaan tot het nemen van een besluit (met publiekrechtelijk rechtsgevolg als bedoeld in artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht), of het verrichten van privaatrechtelijke en/of publiekrechtelijke rechtshandelingen:
de bevoegdheid tot het besluiten op informatieverzoeken van derden die worden gedaan op basis van of raken aan de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en/of de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) te mandateren aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere, waarbij afstemming plaats vindt in het Intergemeentelijk Bestuurlijk Overleg, tenzij Ambtelijk Overleg passender is gezien de impact en aard en inhoud van het verzoek);
de bevoegdheid tot het nemen van besluiten op bezwaarschriften gericht tegen krachtens mandaat genomen besluiten (Wob en Wbp) alsmede het vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde in bezwaar- en beroepsprocedures dienaangaande te mandateren aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere;
dat het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere verplicht is ondermandaat van de onder 1 tot en met 4 bedoelde bevoegdheden te verlenen aan de Gebiedsregisseur met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, vierde lid, van de Gemeenschappelijke regeling gebiedsontwikkeling Oosterwold