Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Delft

Besluit aanpassing DAEB-besluit en verlening uitsluitend recht Delft Marketing

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDelft
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit aanpassing DAEB-besluit en verlening uitsluitend recht Delft Marketing
CiteertitelBesluit aanpassing DAEB-besluit en verlening uitsluitend recht Delft Marketing
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Besluit aanwijzing dienst algemeen economisch belang.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 108, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet
  3. artikel 14 van de Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie
  4. artikel 106, tweede lid, van de Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie
  5. artikel 2.24 van de Aanbestedingswet 2012
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-04-2023nieuwe regeling

27-09-2022

gmb-2023-151838

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit aanpassing DAEB-besluit en verlening uitsluitend recht Delft Marketing

Burgemeester en wethouders van de gemeente Delft,

 

Gelet op:

 

  • artikelen 108 lid 1 en 160 lid 1 sub a en d Gemeentewet;

     

  • artikel 14 en artikel 106 lid 2 VWEU;

     

  • de Vrijstellingsbeschikking van de Commissie voor diensten van algemeen economisch belang 2012/21/EU, Pb EU 2012 L 7;

     

  • de Verordening (EU) nr. 2360/2012 van de Europese Commissie betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van de VWEU op de-minimissteun verleend aan diensten van algemeen economisch belang verrichtende ondernemingen;

     

  • artikel 11 Richtlijn 2014/24/EU en art. 2.24 sub a Aanbestedingswet 2012;

Overwegende dat:

 

  • 1.

    In 2021 heeft het Platform Toerisme Delft, samen met de gemeente Delft, de Visie Toerisme Delft 2030 opgesteld. Het college van burgemeester en wethouders van Delft heeft met die Visie Toerisme Delft 2030 ingestemd en de gemeenteraad gevraagd er kennis van te nemen.

     

  • 2.

    In de Visie Toerisme Delft 2030 worden duidelijke ambities uitgesproken om te zorgen dat in 2030 elke Delftenaar direct of indirect de vruchten plukt van de bezoekerseconomie. Stichting Delft Marketing is de voornaamste partij die uitvoering gaat geven aan deze visie. Daarbij bouwt zij voort op haar jarenlange ervaring en samenwerking met partners in de stad en daarbuiten.

     

  • 3.

    De Visie Toerisme 2030 is momenteel het vigerende beleid op het gebied van de bezoekerseconomie. Om te zorgen dat de uitvoering daarmee in de pas blijft lopen en de stadsambities worden behaald, is het zaak om de komende jaren grip te houden op de uitvoering van dat beleid.

     

  • 4.

    De gemeente Delft heeft daarbij behoefte aan heldere afspraken, gebaseerd op duidelijke prestatieafspraken waarmee de inzet van Stichting Delft Marketing goed in kaart kan worden gebracht en gemonitord en nakoming van gemaakte afspraken zo nodig juridisch kan worden afgedwongen.

     

  • 5.

    Stichting Delft Marketing heeft jarenlange ervaring als het gaat om de destinatiemarketing van Delft en zij kan worden gezien als expert op dat vlak. Daarnaast bekleedt Stichting Delft Marketing o.a. de gastvrijheidsfunctie via de VVV en is het Convention Bureau actief op het gebied van congresacquisitie. Stichting Delft Marketing is daardoor bij uitstek in staat om de bezoeker van Delft gedurende zijn gehele klantreis te bedienen, van oriëntatie tot bezoek en het moment van terugkijken (review). Met name de combinatie van inzet op marketing & communicatie in combinatie met het gastheerschap en gastvrijheid maakt Delft Marketing anders dan een regulier reclame- of marketingbureau.

     

  • 6.

    Gelet op het voorgaande heeft het de voorkeur van de gemeente Delft dat Stichting Delft Marketing de partij blijft die de destinatiemarketing van Delft uitvoert. De relatie tussen de gemeente en Stichting Delft Marketing moet dan wel op specifieke en meetbaar geformuleerde doelstellingen worden gebaseerd.

     

  • 7.

    De huidige subsidierelatie tussen de gemeente Delft en Stichting Delft Marketing past daar minder goed bij; een opdrachtgever/opdrachtnemer-relatie beter.

     

  • 8.

    Op basis van een analyse van de mogelijkheden daartoe, is er om diverse redenen voor gekozen om de genoemde relatie te continueren in de vorm van de verlening van een alleenrecht door de gemeente Delft aan Stichting Delft Marketing en op basis daarvan één of meer (dienst-) verleningsovereenkomsten te sluiten. Daarin kunnen dan nadere, concrete (prestatie-) afspraken worden vastgelegd.

     

  • 9.

    Het onderhavige besluit strekt tot vestiging van dat alleenrecht. Maar ook tot aanpassing van het besluit dat burgemeester en wethouders op 2 februari 2021 hebben genomen om de destinatiemarketing en alle overige werkzaamheden die daarvoor noodzakelijk zijn als Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB) aan te wijzen en deze te laten uitvoeren door Stichting Delft Marketing. Dat besluit is gepubliceerd op: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR654208. Aanpassing van dat besluit is nodig, omdat dit nog uitgaat van de huidige subsidierelatie tussen partijen.

     

  • 10.

    Met het oog op de te bereiken beleidseffecten, de onderlinge samenhang en synergie is het gewenst en noodzakelijk om het totaalpakket van Delft Marketing, te weten het op stedelijk niveau in de gemeente Delft in onderlinge samenhang behartigen en bevorderen van de hierna genoemde activiteiten, gecombineerd in één opdracht uit te zetten:

     

    • 1.

      Gastheerschap (VVV Delft)

    • 2.

      Stadspromotie

    • 3.

      Bezoekersmanagement

    • 4.

      Promotie Evenementen & Cultuur (middels de Uitagenda)

    • 5.

      Acquisitie & Marketing Zakelijk Toerisme (Delft Convention Bureau)

    • 6.

      Data-analyse

    • 7.

      Netwerk

    • 8.

      Advies

  • 11.

    Daarbij is het van belang dat er een organisatie is die verbindt, partijen bij elkaar brengt en initieert, initiatieven stimuleert en ondersteunt.

     

    Daarmee wil de gemeente het merk Delft positioneren bij bewoners, bezoekers en bedrijven en concreet bijdragen aan het bereiken van de (beleids-) doelstelling van het aantrekken van de juiste bezoekers die langer verblijven en meer besteden.

     

    Daarnaast levert het positioneren van het merk Delft een bijdrage aan:

    • -

      aantrekken van nieuwe bewoners en de trots van bewoners op hun stad stimuleren (ambassadeurs);

    • -

      het aantal bedrijfsvestingen bevorderen (en daarmee ook de werkgelegenheid), en

    • -

      nieuwe studenten werven en afgestudeerden behouden.

  • 12.

    Gedurende de laatste jaren is gebleken dat destinatie-/citymarketing geen taak is die de markt zelfstandig en gestructureerd oppakt, terwijl wel behoefte is aan coördinatie en verbinden van bestaande activiteiten en de ontwikkeling van nieuwe activiteiten.

     

  • 13.

    Het is voldoende aannemelijk dat de markt de Delft Marketing taken niet zonder financiële vergoeding oppakt; gebleken is dat deze diensten op dit moment niet of niet genoegzaam in onderlinge samenhang worden (of kunnen worden) uitgeoefend in en door de markt, zodat sprake is van marktfalen.

     

  • 14.

    Diensten van algemeen economisch belang (DAEB) ontlenen hun bestaansrecht aan de artikelen 14 en 106 lid 2 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).

     

  • 15.

    Om redenen van algemeen belang is het gewenst om de onderdelen van het hiervóór genoemde opdrachtpakket Delft Marketing te kwalificeren als DAEB.

     

  • 16.

    Specifiek moet één onderneming worden belast met het beheer van een DAEB om gebruik te kunnen maken van de bijzondere positie die een DAEB inneemt binnen de Europese mededingingsregelgeving.

     

  • 17.

    Met het oog op een continue en gecoördineerde aanpak kunnen burgemeester en wethouders bij besluit op grond van artikel 160 lid 1 sub a en d van de Gemeentewet een uitsluitend recht vestigen om de hiervóór genoemde diensten als één onderling samenhangend pakket door één daarin aan te wijzen organisatie te laten behartigen.

     

  • 18.

    Stichting Delft Marketing is met instemming van de gemeente Delft opgericht als uitvoeringsorganisatie voor Delft marketing en is statutair helemaal toegeschreven op het op te dragen takenpakket.

     

  • 19.

    Stichting Delft Marketing biedt continuïteit en zekerheid in de dienstverlening, legt op transparante wijze financiële verantwoording af en scheidt de publieke en private inkomsten/uitgaven.

     

  • 20.

    Vanwege het genoemde algemene belang en met het oog op een adequate behartiging daarvan is het gewenst om de DAEB aan een niet-winst beogende instelling op te dragen.

     

  • 21.

    Gezien de breedte van het pakket en de eindafrekeningsbepaling op grond waarvan vermogensvorming aan de gemeente moet worden afgedragen, en de overige in artikel 4 van dit besluit te stellen beperkende voorwaarden, is niet te verwachten dat andere serieuze gegadigden zich zullen aandienen bij een eventuele openbare aanbesteding.

     

  • 22.

    Stichting Delft Marketing is een publiekrechtelijke instelling en daarmee een aanbestedende dienst in de zin van de aanbestedingswet- en regelgeving.

     

  • 23.

    Op grond van voorgaande overwegingen is het gezien het bepaalde in artikel 2.24 sub a Aanbestedingswet 2012 toelaatbaar en gewenst om het uitsluitend recht voor Stichting Delft Marketing bij dit besluit te vestigen en de Stichting Delft Marketing met de uitvoering van deze DAEB te belasten, en een en ander nader te regelen in een of meer op dit uitsluitend recht te baseren overeenkomsten van opdracht c.q. dienstverleningsovereenkomsten.

     

  • 24.

    Om de hiervóór genoemde redenen is een voorafgaande consultatie van eventuele andere marktdeelnemers niet zinvol te achten en is geen (nieuwe) specifieke voorbereidingsprocedure gevolgd, maar wordt gebruik gemaakt van artikel 2 lid 1 sub a van het DAEB-vrijstellingsbesluit.

Besluiten:

 

Om het DAEB-besluit van 2 februari 2021 op de hierna te noemen punten aan te passen, het hierna te noemen uitsluitend recht te vestigen ten behoeve van Stichting Delft Marketing en op basis daarvan een of meer overeenkomsten van opdracht aan Stichting Delft Marketing te gunnen.

Artikel 1 Kwalificatie DAEB

Het op stedelijk niveau in de gemeente Delft in onderlinge samenhang behartigen en bevorderen van het totaalpakket van destinatiemarketing, bestaande uit de hierna te noemen diensten/activiteiten, wordt gekwalificeerd als Dienst van Algemeen Economisch Belang (DEAB):

  • 1.

    Gastheerschap (VVV Delft)

  • 2.

    Stadspromotie

  • 3.

    Bezoekersmanagement

  • 4.

    Promotie Evenementen & Cultuur (middels de Uitagenda)

  • 5.

    Acquisitie & Marketing Zakelijk Toerisme (Delft Convention Bureau)

  • 6.

    Data-analyse

  • 7.

    Netwerk

  • 8.

    Advies

Artikel 2 Opdracht DAEB

Stichting Delft Marketing wordt voor de duur van 1 januari 2023 tot maximaal/uiterlijk 1 januari 2029 met de DAEB belast.

Artikel 3 Vestiging uitsluitend recht

Ten behoeve van Stichting Delft Marketing wordt hierbij, tot wederopzegging, het uitsluitend recht gevestigd om de in artikel 1 genoemde diensten in onderlinge samenhang ten behoeve van de gemeente Delft te verrichten.

Artikel 4 Voorbehouden en doelstellingen

Een en ander zoals vast te leggen in en onder voorbehoud van het verkrijgen van overeenstemming over de meerjarenopdracht, het activiteitenplan en de begroting van Stichting Delft Marketing, en onder de navolgende voorwaarden:

 

  • -

    De compensatie mag uitsluitend worden aangewend voor de netto kosten, met inbegrip van een redelijke winst, die rechtstreeks voortvloeien uit de uitvoering van de DAEB;

  • -

    Winstafdracht of -uitkering is niet toegestaan;

  • -

    In de overeenkomst (-en) van opdracht wordt opgenomen: “Indien en voor zover de uitvoering van deze overeenkomst heeft geleid tot vermogensvorming bij Opdrachtnemer, dan is Opdrachtnemer aan Opdrachtgever dienovereenkomstig een vergoeding verschuldigd, in verhouding tot de andere middelen die daaraan hebben bijgedragen.”;

  • -

    Op Stichting Delft Marketing rust de verplichting om kruissubsidiëring met niet DAEB-activiteiten, zoals bedoeld in artikel 5, negende lid, van het DAEB-vrijstellingsbesluit, te voorkomen.

Artikel 5 Toezicht

Het college van burgemeester en wethouders is belast met toezicht op de tenuitvoerlegging en rapportageverplichting hiervan alsmede de jaarlijkse verstrekking en vaststelling van de financiële vergoeding.

Artikel 6 De aard en duur van de openbare dienstverplichtingen

De verplichtingen voortvloeiende uit de taakomschrijving van Stichting Delft Marketing worden nader gespecificeerd in één of meer af te sluiten overeenkomsten van opdracht, waarbij opdracht wordt verleend voor een periode van 1 januari 2023 tot maximaal/uiterlijk 1 januari 2029.

Artikel 7 Naam en het betrokken grondgebied:

Stichting Delft Marketing biedt de hiervóór genoemde diensten aan op het grondgebied van de gemeente Delft.

Artikel 8 De parameters voor de berekening, de controle en de herziening van de compensatie

De parameters voor de berekening, de controle en de herziening van de compensatie worden vastgelegd in de meerjarenopdracht, het activiteitenplan en de begroting van Stichting Delft Marketing.

Artikel 9 De regelingen om overcompensatie te vermijden en terug te betalen

In de overeenkomst (-en) van opdracht, die op basis van eerder genoemd uitsluitend recht wordt (worden) gesloten, worden voorwaarden gesteld voor verantwoording en eindcontrole op de compensatie. Bij deze controle zal erop worden toegezien of de werkelijke kosten van de activiteiten in lijn zijn met de daarvoor begrote kosten. Indien blijkt dat overcompensatie heeft plaatsgevonden, zal dit worden teruggevorderd.

Artikel 10 De aard en duur van de openbare dienstverplichtingen

Het uitsluitend recht van Stichting Delft Marketing om voor de gemeente Delft de hiervóór genoemde activiteiten te verrichten overeenkomstig de activiteitenomschrijving van Stichting Delft Marketing, waarbij de aanwijzing wordt verleend voor een periode vanaf 1 januari 2023 tot maximaal uiterlijk op 1 januari 2029.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking de dag na bekendmaking.

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als Besluit aanpassing DAEB-besluit en verlening uitsluitend recht Delft Marketing.

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van de gemeente Delft, in de vergadering van 27 september 2022.

, burgemeester

, secretaris