Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Arnhem

Regeling ondersteuning energiebesparing ondernemingen en maatschappelijke instellingen gemeente Arnhem 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieArnhem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling ondersteuning energiebesparing ondernemingen en maatschappelijke instellingen gemeente Arnhem 2023
CiteertitelRegeling Energiebesparing Ondernemingen en Maatschappelijke Instellingen gemeente Arnhem 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerpSubsidie energiebesparing ondernemingen en instellingen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

eerste wijziging

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemene subsidieverordening Arnhem 2016
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-07-202321-03-2023wijziging

11-07-2023

gmb-2023-319908

06-04-202321-07-2023nieuwe regeling

21-03-2023

gmb-2023-149983

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling ondersteuning energiebesparing ondernemingen en maatschappelijke instellingen gemeente Arnhem 2023

 

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

- Aanbieder of energie-expert: bij de Kamer van Koophandel geregistreerde onderneming die als onafhankelijk adviseur de activiteit levert aan de aanvrager.

- EML: Erkende Maatregelen Lijst voor energiebesparing voor midden- en grootverbruikers;

- Energiebesparingsplicht: de plicht die vanuit het Activiteitenbesluit milieubeheer (en vanuit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) zodra de Omgevingswet in werking is getreden) geldt voor midden- en grootverbruikers om alle energiebesparende maatregelen met een terugverdientijd van 5 jaar of minder te treffen. Men kan hieraan voldoen door maatregelen te nemen die op de Erkende Maatregelenlijst voor energiebesparing (EML) staan. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in maatregelen die te nemen zijn op een zelfstandig of een natuurlijk moment en die zijn gericht op het gebouw, de faciliteiten en de processen.

- Energie-intensief bedrijf of instelling: Ondernemingen of maatschappelijke instellingen bij wie de energiekosten overeenkomen met minimaal 7% van de omzet.

- Groot-, midden-, klein- en ‘huishoudelijk’ verbruiker: indeling op indeling op basis van het energieverbruik (elektriciteit in kWh en warmte in m3 aardgas(equivalenten)) zoals aangegeven in de matrix hieronder, conform Kamerbrief Verduurzaming MKB 6-4-2023:

Elektriciteit

Aardgasverbruik

<5.000 m3

5.000-25.000 m3

25.000 - 170.000 m3

> 170.000 m3

<10.000 kWh

‘Huishoudelijk’

Klein

Midden

Groot

10.000-50.000kWh

Klein

Klein

Midden

Groot

50.000 kWh-10.000 MWh

Midden

Midden

Midden

Groot

>10.000 MWh

Groot

Groot

Groot

Groot

 

- Informatieplicht: Informatieplicht energiebesparing uit het Activiteitenbesluit milieubeheer voor midden- en grootverbruikers.

- Maatschappelijke instelling: rechtspersoon zonder winstoogmerk maar met een maatschappelijke doelstelling. Hieronder vallen ook scholen, gebedshuizen en sportverenigingen.

- Monument: Monumenten zijn historische gebouwen die worden beschermd door de rijksoverheid, provincie of gemeente vanwege hun cultuurhistorische waarde.

- Onderneming: rechtspersoon met een winstoogmerk;

- Zelfstandig of natuurlijk moment: Een maatregel die toepasbaar is op een zelfstandig moment verdient zich op elk moment terug binnen 5 jaar. Maatregelen die niet rendabel zijn op een zelfstandig moment zijn dat wel tijdens een natuurlijk moment: als er toch al onderhoud wordt gepleegd aan het gebouw, de installatie (faciliteiten) of het proces in kwestie.

- Zorgplicht: de plicht die vanuit het Activiteitenbesluit milieubeheer geldt voor klein-, midden en grootverbruikers voor een doelmatig energieverbruik. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in maatregelen die zijn te nemen op een zelfstandig en een natuurlijk moment en maatregelen die zijn gericht op het gebouw, de faciliteiten en de processen.

 

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

 

Artikel 3. Activiteiten

  • 1.

    Subsidie kan per locatie aan ondernemingen en maatschappelijke instellingen, zowel klein, midden- als grootverbruiker, uitsluitend worden verstrekt voor:

    • a.

      het laten uitvoeren van een energiescan/advies om de data van het energieverbruik te analyseren en energiebesparende maatregelen te inventariseren met betrekking tot een of meerdere locaties in de gemeente Arnhem;

    • b.

      Het ondersteunen om te komen tot uitvoering van energiebesparende maatregelen.

  • 2.

    Subsidie kan afzonderlijk worden verstrekt voor de onder lid 1a en lid 1b genoemde activiteiten, maar ook voor de activiteiten tezamen.

  • 3.

    Een energiescan/advies dient in ieder geval inzicht te geven in:

  • het historische energieverbruik op jaarbasis (gas en elektriciteit);

  • indeling in groot-, midden-, klein- of ‘huishoudelijk’ verbruik;

  • eigendomssituatie van de locatie(s);

  • data-analyse energieverbruik;

  • analyse van de gebouwschil, de installaties (faciliteiten), de processen en het gedrag met betrekking tot het energieverbruik;

  • advies over energiebesparingsmogelijkheden en verplichtingen;

  • een overzicht van de te treffen en eventueel reeds genomen (erkende) energiebesparende maatregelen, waarbij een onderscheid wordt gemaakt in uitvoering op natuurlijke en zelfstandig momenten;

  • voor midden - en grootverbruikers een ingevulde EML per locatie (indien van toepassing);

  • inzicht in de kosten en/of de terugverdientijd van de energiebesparende maatregelen alsmede een termijn voor de realisatie van die maatregelen;

  • voor midden- en grootverbruikers de gegevens ten behoeve van de Informatieplicht;

  • 4.

    De ondersteuning kan ingezet worden voor het inhuren van een onafhankelijk adviseur voor:

  • offertes voor energiebesparende maatregelen helpen aanvragen en/of beoordelen;

  • opstellen meerjaren-onderhoudsplan of vastgoedplan;

  • ondersteuning /advisering omtrent aanvraag vergunningen voor het toepassen van verduurzamingsmaatregelen; advies over subsidies voor het uitvoeren van de maatregelen;

  • advies over financiering van de uit te voeren maatregelen;

  • faciliteren gesprek(en) tussen eigenaar en huurder, met als doel tot een win-win plan te komen voor verduurzaming (split-incentive uitwerken);

  • bouwkundig advies over de uitvoering van maatregelen;

  • aansturen uitvoering door niet aan de aanbieder of energie-expert gelieerde partij(en).

  •  

Artikel 4. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten van een energiescan/ advies en ondersteuning als bedoeld in artikel 3 van deze regeling in aanmerking.

  • 2.

    Indien er sprake is van 1 eigenaar met meerdere locaties, dan kan voor elke locatie een energiescan/advies worden aangevraagd. Voor de ondersteuning om te komen tot uitvoering, wordt ervan uitgegaan dat deze voor alle locaties in 1 plan wordt opgenomen. Hiervoor is een bijdrage tot voor maximaal 3 locaties beschikbaar.

  • 3.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen:

  • de kosten van een energiescan die is uitgevoerd voor 1 maart 2022 of waarvoor al eerder een subsidie is verkregen;

  • de kosten voor ondersteuning voor 1 oktober 2022;

  • de kosten voor uitvoering na 1 jaar na subsidieverlening;

  • de kosten voor het uitvoeren van de maatregelen.

 

Artikel 5. Subsidieplafond

Het subsidieplafond bedraagt € 200.000.

 

Artikel 6. Hoogte van de subsidie

Type aanvrager

Subsidie percentage

Maatschappelijke instelling

95% van de kosten

Onderneming

75% van de kosten

Subtype aanvrager

Maximale subsidie per locatie*

deel a: Advies/scan

deel b: Ondersteuning

’Huishoudelijk’

75% of 95% van € 500

75% of 95% van € 250

Monument (klein, middel of grootverbruiker)

75% of 95% van € 3.000

75% of 95% van € 1.000

Klein-, middel- of grootverbruiker

75% of 95% van € 2.000

75% of 95% van € 1.000

Energie-intensief klein-, middel- of grootverbruiker

75% of 95% van € 5.000

75% of 95% van € 1.000

Zie artikel 4.2 voor de maximum bedragen voor 1 eigenaar met meerdere locaties.

Artikel 7. Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van indiening bij burgemeester en wethouders, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

 

Artikel 8. Aanvraag

  • 1.

    De aanvraag dient te worden ingediend onder gebruikmaking van het aanvraagformulier dat het college hiertoe beschikbaar stelt.

  • 2.

    De aanvraag dient te worden ingediend door een ondernemer of maatschappelijke instelling ondersteund door een aanbieder of energie-expert.

  • 3.

    In afwijking van artikel 7, tweede lid van de ASV dienen de volgende gegevens te worden overgelegd bij de aanvraag om subsidie:

  • offerte of opdracht met vermelding van Kamer van Koophandel nummer van de aanbieder voor uitvoering van een energiescan en/of de ondersteuning met opgave van de betreffende locatie(s);

  • jaaropgaven betreffende de voorgaande 12 maanden van het energieverbruik, in welke vorm dan ook.

 

Artikel 9. Beslistermijn

Burgemeester en wethouders beslissen, in afwijking van artikel 9, tweede lid, van de ASV, binnen 6 weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ingediend.

 

Artikel 10. Aanvullende weigeringsgronden

Naast hetgeen in artikel 10 van de ASV en artikel 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht is bepaald, kan subsidieverlening worden geweigerd als:

  • a.

    de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd zijn begonnen voor 1 maart 2022 of als hiervoor al eerder een subsidie is ontvangen.

  • b.

    de geoffreerde prijzen voor werkzaamheden niet realistisch en/of marktconform zijn;

 

Artikel 11: Vaststelling subsidie

Overeenkomstig de ASV wordt de subsidie bij verlening ook direct vastgesteld. Daarom hoeft geen verzoek om vaststelling te worden ingediend.

 

Artikel 12. Verplichtingen

De subsidieontvanger is verplicht om mee te werken aan de steekproefsgewijze controle of de subsidie is/wordt besteed aan het doel waarvoor deze is verstrekt.

 

Artikel 13. Betaling subsidie

De op grond van deze regeling toegekende subsidie wordt volledig betaalbaar gesteld binnen 4 weken nadat de subsidie is vastgesteld.

 

Artikel 14: Afwijkingsmogelijkheid

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van een aanvrager afwijken van een of meerdere bepalingen van deze regeling.

 

Artikel 15: Overgangsrecht

Aanvragen die zijn ingediend onder de Regeling energiebesparing ondernemingen en maatschappelijke instellingen gemeente Arnhem 2023, zoals inwerking getreden 6 april 2023, worden met terugwerkende kracht beschikt volgens onderhavige regeling indien dit voor de aanvrager leidt tot een gunstiger resultaat.

 

Artikel 16. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking van deze regeling.

  • 2.

    Deze subsidieregeling vervalt op 1 januari 2025.

  • 3.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Regeling Energiebesparing Ondernemingen en Maatschappelijke Instellingen gemeente Arnhem 2023.