Organisatie | Arnhem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling ondersteuning energiebesparing Ondernemingen en Maatschappelijke instellingen gemeente Arnhem 2023 |
Citeertitel | Regeling Energiebesparing Ondernemingen en Maatschappelijke Instellingen gemeente Arnhem 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | Subsidie energiebesparing organisaties |
nieuw
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-04-2023 | 01-01-2025 | nieuwe regeling | 21-03-2023 |
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ARNHEM;
overwegende dat de gemeente Arnhem belang hecht aan het ondersteunen van ondernemingen en maatschappelijke instellingen bij het besparen van Energie;
overwegende dat de gemeente Arnhem hiervoor samen met de ondernemersverenigingen in Arnhem de actie “Arnhem zet de Knop om” is gestart;
overwegende dat het college het uitvoeren van een energiescan alleen onvoldoende vindt en daarom ook advies en ondersteuning wil bieden bij het begeleiden van de uitvoering van de energiebesparende maatregelen;
gelet op artikel gelet op artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Arnhem 2016;
vast te stellen de subsidieregeling “Regeling ondersteuning energiebesparing Ondernemingen en Maatschappelijke instellingen gemeente Arnhem 2023”:
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- Aanbieder: bij de Kamer van Koophandel geregistreerde onderneming die als onafhankelijk adviseur de activiteit levert aan de aanvrager.
- EML: Erkende Maatregelen Lijst voor energiebesparing voor midden- en grootverbruikers;.
- Energiebesparingsplicht: de plicht die vanuit het Activiteitenbesluit milieubeheer (en vanuit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) zodra de Omgevingswet in werking is getreden) geldt voor midden- en grootverbruikers om alle energiebesparende maatregelen met een terugverdientijd van 5 jaar of minder te treffen. Men kan hieraan voldoen door maatregelen te nemen die op de Erkende Maatregelenlijst voor energiebesparing (EML) staan. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in maatregelen die te nemen zijn op een zelfstandig of een natuurlijk moment en die zijn gericht op het gebouw, de faciliteiten en de processen.
- Energie-intensief bedrijf of instelling: Ondernemingen of maatschappelijke instellingen bij wie de energiekosten overeenkomen met minimaal 7% van de omzet.
- Groot-, midden- en kleinverbruiker: indeling op indeling op basis van het energieverbruik (elektriciteit in kWh en warmte in m3 aardgas(equivalenten)) zoals aangegeven in de matrix hieronder:
- Informatieplicht: Informatieplicht energiebesparing uit het Activiteitenbesluit milieubeheer voor midden- en grootverbruikers.
- Maatschappelijke instelling: rechtspersoon zonder winstoogmerk maar met een maatschappelijke doelstelling. Hieronder vallen ook scholen, gebedshuizen en sportverenigingen.
- Monument: Monumenten zijn historische gebouwen die worden beschermd door de rijksoverheid, provincie of gemeente vanwege hun cultuurhistorische waarde.
- Onderneming: rechtspersoon met een winstoogmerk;
- Zelfstandig of natuurlijk moment: Een maatregel die toepasbaar is op een zelfstandig moment verdient zich op elk moment terug binnen 5 jaar. Maatregelen die niet rendabel zijn op een zelfstandig moment zijn dat wel tijdens een natuurlijk moment: als er toch al onderhoud wordt gepleegd aan het gebouw, de installatie (faciliteiten) of het proces in kwestie.
- Zorgplicht: de plicht die vanuit het Activiteitenbesluit milieubeheer geldt voor klein-, midden en grootverbruikers voor een doelmatig energieverbruik. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in maatregelen die zijn te nemen op een zelfstandig en een natuurlijk moment en maatregelen die zijn gericht op het gebouw, de faciliteiten en de processen.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Artikel 4. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Indien er sprake is van 1 eigenaar met meerdere locaties, dan kan voor elke locatie een energiescan/advies worden aangevraagd. Voor de ondersteuning om te komen tot uitvoering, wordt ervan uitgegaan dat deze voor alle locaties in 1 plan wordt opgenomen. Hiervoor is een bijdrage tot voor maximaal 3 locaties beschikbaar..
Artikel 6. Hoogte van de subsidie
Zie artikel 4.2 voor de maximum bedragen voor 1 eigenaar met meerdere locaties.
Burgemeester en wethouders beslissen, in afwijking van artikel 9, tweede lid, van de ASV, binnen 4 weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ingediend.
Artikel 10. Aanvullende weigeringsgronden
Naast hetgeen in artikel 10 van de ASV en artikel 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht is bepaald, kan subsidieverlening worden geweigerd als:
Artikel 11: Vaststelling subsidie
Overeenkomstig de ASV wordt de subsidie bij verlening ook direct vastgesteld. Daarom hoeft geen verzoek om vaststelling te worden ingediend.
De subsidieontvanger is verplicht om mee te werken aan de steekproefsgewijze controle of de subsidie is/wordt besteed aan het doel waarvoor deze is verstrekt.
De op grond van deze regeling toegekende subsidie wordt volledig betaalbaar gesteld binnen 4 weken nadat de subsidie is vastgesteld.
Artikel 14: Afwijkingsmogelijkheid
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van een aanvrager afwijken van een of meerdere bepalingen van deze regeling.