Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haarlem

Nadere regels voor de verdeling van ligplaatsvergunning voor de verhuur van vaartuigen Haarlem 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaarlem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels voor de verdeling van ligplaatsvergunning voor de verhuur van vaartuigen Haarlem 2023
CiteertitelNadere regels voor de verdeling van ligplaatsvergunning voor de Verhuur van onbemande Vaartuigen Haarlem 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Verordening Haarlemse Wateren 2020

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-04-2023nieuwe regeling

28-03-2023

gmb-2023-149068

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels voor de verdeling van ligplaatsvergunning voor de verhuur van vaartuigen Haarlem 2023

Het college van burgemeester en wethouders (hierna: het college) van de gemeente Haarlem, gelet op artikel 13 van de Verordening Haarlemse wateren 2020 (hierna: de verordening)

 

overwegende dat het gelet op de verordening niet is toegestaan om zonder of in afwijking van een vergunning een bedrijfsligplaats in te nemen met een bedrijfsvaartuig;

 

overwegende dat deze vergunning een zogeheten ‘schaarse vergunning’ betreft;

 

BESLUIT

Vast te stellen:

“Nadere regels voor de verdeling van ligplaatsvergunning voor de verhuur van vaartuigen Haarlem 2023”

Artikel 1: Begrippen

  • 1.

    Aanbieder: een exploitant, van een onderneming zoals omschreven in artikel 5 van de Handelsregisterwet 2007 en die gespecialiseerd is in het tegen betaling aanbieden van onbemande bootverhuur;

  • 2.

    De vergunning: een ligplaatsvergunning voor één van de te verdelen plaatsen aangewezen voor onbemande bootverhuur, bestaande uit meerdere afzonderlijke ligplaatsen voor vaartuigen.

Artikel 2: Doel

Deze nadere regels dienen om de verdeling van ligplaatsvergunningen voor de verhuur van onbemande vaartuigen op bedrijfsmatige wijze te reguleren, waarbij een passende mate van openbaarheid gegarandeerd wordt met betrekking tot de beschikbaarheid van de vergunning, de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria.

Artikel 3: Bekendmaking te vergeven schaarse vergunning

  • 1.

    Het college maakt bekend dat een ligplaatsvergunning voor de verhuur van onbemande vaartuigen is vrijgekomen, dan wel vrijkomt.

  • 2.

    De bekendmaking vindt in elk geval plaats:

    • o

      a. in het elektronisch Gemeenteblad van Haarlem;

    • o

      b. op de website van de Gemeente Haarlem.

  • 3.

    In de bekendmaking vermeldt het college:

    • o

      a. de termijn waarbinnen een aanvraag voor een vergunning wordt ingediend;

    • o

      b. de eisen waaraan een aanvraag moet voldoen;

    • o

      c. de verdelingsprocedure voor de vergunning(en);

    • o

      d. het aantal ligplaatsvergunningen voor het aantal ligplaatsen dat in de openbare ruimte wordt aangeboden;

    • o

      e. de geldigheidsduur van een vergunning;

    • o

      f. de plaats waar de ligplaats zich bevindt en welke faciliteiten op deze plek aanwezig zijn.

Artikel 4: Indieningstermijn aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag om een vergunning dient binnen zes weken na de dag van de bekendmaking, als bedoeld in artikel 3, te zijn ingediend.

  • 2.

    Een aanvraag die buiten het tijdvak, als bedoeld in het eerste lid, is ontvangen, is niet-ontvankelijk.

  • 3.

    Indien een aanvraag niet volledig is, wordt de aanbieder eenmalig gedurende twee weken in de gelegenheid gesteld de aanvraag aan te vullen.

Artikel 5: Indieningsvereisten aanvraag

  • 1.

    De aanvraag kan uitsluitend worden ingediend door een aanbieder.

  • 2.

    Bij een aanvraag om een vergunning worden in ieder geval de volgende documenten overlegd:

    • o

      a. de gegevens van de aanbieder, die in elk geval bevatten:

      • i. een uittreksel van het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, niet ouder dan 3 maanden;

      • ii. de contactgegevens van de aanbieder;

      • iii. een verklaring dat de aanvraag is ondertekend door degene die de organisatie rechtsgeldig kan vertegenwoordigen;

    • o

      b. de gegevens over de vaartuigen, die in elk geval bevatten de lengte, breedte, diepgang vaartuigen;

    • o

      c. een ondernemingsplan, dat in elk geval bevat:

      • i. een beschrijving van de onderneming en het bedrijfsconcept (visie, product/dienst, doelgroep, wijze van marketing);

      • ii. hoe de aanbieder is verzekerd voor aansprakelijkheid (polisblad Aansprakelijkheidsverzekering);

    • o

      d. een ligplaatsindelingsplan, dat in elk geval bevat:

      • i. benodigde stroomvoorzieningen dienen te worden aangelegd en onderhouden conform vigerende wet- en regelgeving;

      • ii. of en hoe gebruik zal worden gemaakt van de bestaande faciliteiten voor het afmeren van de vaartuigen.

    • o

      e. een verklaring waaruit volgt dat de aanbieder bekend is met de regels die aan aanbieders worden gesteld op basis van de Beleidsregels rondvaart en verhuur van vaartuigen 2019;

    • o

      f. een verklaring waaruit volgt dat de aanbieder bekend is met de inhoud van de verkeers- en veiligheidsregels volgens de Scheepvaartverkeerswet, het Binnenvaartpolitiereglement en de Verordening Haarlemse Wateren 2020 en een uitleg over hoe ze dit duidelijk meegeven aan de huurders van de boten.

    • o

      g. een verklaring dat de gegevens naar waarheid zijn ingevuld.

Artikel 6. Procedure vergunningverlening

De vergunningverlening door het college vindt plaats in twee fasen:

  • 1.

    fase 1: toetsing van de aanvragen aan de weigeringsgronden, genoemd in artikel 7 van de verordening en de indieningsvereisten ingevolge deze nadere regels; en

  • 2.

    fase 2: vergunningverlening:

    • o

      a. indien de aanvraag voldoet aan de gestelde criteria; óf

    • o

      b. na loting, indien het aantal aanvragen - dat aan de gestelde criteria voldoet - groter is dan het aantal beschikbare vergunningen zoals genoemd in de bekendmaking.

Artikel 7: Wijze van loting

  • 1. Indien uit fase 1, genoemd in artikel 6, blijkt dat een aanvraag niet voldoet, dan doet die aanvraag niet mee aan de loting.

  • 2. De loting wordt uitgevoerd door een notaris, aan te wijzen door de burgemeester.

  • 3. De loting vindt plaats door blind te trekken.

  • 4.Aan de eerst getrokken aanvraag, wordt vergund.

  • 5.De volgorde van de uitslag van de trekking wordt genoteerd door de notaris.

  • 6.De notaris maakt een proces-verbaal op van de loting en vermeldt daarin de wijze waarop de loting is uitgevoerd, de uitslag van de volgorde van trekking en de datum van de loting en is ondertekend door de notaris.

  • 7.De aanbieders wordt een besluit op de aanvraag verzonden.

Artikel 8 Geldigheidsduur van de ligplaatsvergunning voor de verhuur van vaartuigen

  • De termijn waarvoor de ligplaatsvergunning voor de verhuur van vaartuigen wordt verleend (geldigheidsduur) bedraagt 15 jaar.

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 10 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als “Nadere regels voor de verdeling van ligplaatsvergunning voor de Verhuur van onbemande Vaartuigen Haarlem 2023”.

Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Haarlem op .……. 2023

de secretaris

de burgemeester

Toelichting op de nadere regels

Algemene toelichting

Artikel 1

Voor de begripsbepaling wordt aansluiting gezocht bij de begripsbepaling van de verordening.

Artikel 2

Schaarse vergunningen dienen toegankelijk te zijn voor alle partijen die voldoen aan de voorwaarden om een dergelijke vergunning te kunnen bemachtigen. In de VHW wordt in artikel 13, eerste lid bepaald dat het verboden is om zonder of in afwijking van een vergunning een bedrijfsligplaats in te nemen met een bedrijfsvaartuig. Voorts is in het tweede lid bepaald dat een bedrijfsligplaats alleen mag worden ingenomen op daartoe aangewezen plaatsen in het ligplaatsenplan. In het ligplaatsenplan wordt aangegeven op welke locaties afgemeerd mag worden. Het gaat hier om een mengvorm van fysieke in combinatie met beleidsmatige schaarste. In de verordening en het uitvoeringsbesluit zijn geen expliciete plafonds opgenomen. Uit de kaarten behorende bij het uitvoeringsbesluit blijkt echter dat impliciet wel een plafond is opgenomen omdat er slechts gelimiteerd plekken zijn aangewezen waar ligplaatsen mogelijk zijn voor bedrijfsvaartuigen met een maximum lengte. Overige ligplaatsen voor bedrijfsvaartuigen met een grotere lengte zijn ook in het ligplaatsenplan aangegeven maar vallen niet onder deze nadere regels. Met de constatering dat het hier schaarse vergunningen betreffen moet er voldaan worden aan de spelregels van het leerstuk van schaarse vergunningen. In Haarlem is ervoor gekozen om de volgorde van de toewijzing van een beschikbare vergunning te laten plaatsvinden door loting van de tijdig ontvangen aanvragen.

Artikel 3

Lid 1

De start van de procedure om een ligplaatsvergunning voor de verhuur van onbemande vaartuigen, te verlenen, vangt aan met het doen van een bekendmaking door het college, dat er een vergunning te vergeven is of te vergeven komt.

Het college heeft hierin een actieve informatieplicht. Jurisprudentie (o.a. ECLI:NL:RVS:2017:2611 en ECLI:NL:RVS:2016:2927) laat zien dat elke potentiële gegadigde mogelijkheden dient te hebben om mee te dingen naar een beschikbare schaarse vergunning. Door de bekendmaking worden gegadigden op de beschikbare vergunning geattendeerd als ook geïnformeerd over de indieningsvereisten, de procedure en de wijze waarop de vergunning wordt verdeeld. Hiermee geeft het college een passende mate van openbaarheid inzake de wijze hoe de betreffende schaarse vergunning kan worden verkregen.

Lid 3

Het derde lid beschrijft welke informatie het college moet geven in zijn bekendmaking. De informatie moet zodanig worden verwoord, dat het voor een aanvrager duidelijk is waar zijn aanvraag aan moet voldoen, als ook wanneer zijn aanvraag volledig is.

Artikel 4: Indieningstermijn aanvraag

Lid 1

Het eerste lid schrijft de duur van de periode voor, waarin aanvragers hun aanvraag om een vergunning moeten indienen. Deze periode is gesteld op zes weken en vangt één (1) dag na de dag van de bekendmaking aan.

Lid 2

Het tweede lid beschrijft wat er gebeurt met een aanvraag die te laat wordt ingediend. Deze wordt niet ontvankelijk verklaard en verder inhoudelijk niet in behandeling genomen. Daarmee kan de aanvrager niet meedingen naar de vergunning en zal hij moeten wachten tot het volgende moment dat er een vergunning beschikbaar komt.

Lid 3

Het derde lid beschrijft wat er gebeurt als een aanvraag niet volledig is. De aanbieder krijgt dan de kans om zijn aanvraag aan te vullen. Hiervoor krijgt de aanbieder twee weken de tijd. Deze termijn is gekozen om het proces van het beoordelen van de aanvragen niet onnodig lang stil te leggen. Andere aanbieders zijn geboden bij een snelle afhandig van het proces. Het is onwenselijk dat deze aanbieders, die wel een volledige aanvraag hebben ingediend, langdurig moeten wachten.

Artikel 5: Indieningsvereisten aanvraag

In dit artikel wordt beschreven aan welke eisen een aanvrager voor een ligplaatsvergunning, voor het verhuren van onbemande bootverhuur, moet voldoen

Het tweede lid bevat een opsomming van informatie en documenten die een aanvrager tenminste moet overleggen bij de aanvraag. Het betreft informatie en documentatie die noodzakelijk is om te beoordelen of de aanvrager in staat is de vergunning op een ordentelijke manier in te vullen.

Artikel 6: Procedure vergunningsverlening

Ten aanzien van schaarse vergunningen dient het college verdelingscriteria vast te stellen, om de beschikbare vergunning te verdelen. Jurisprudentie laat zien dat er verschillende criteria worden erkend. Haarlem heeft gekozen de volgende verdelingscriteria te hanteren:

Fase 1: toetsing van de aanvraag aan de weigeringsgronden genoemd in artikel 7 van de verordening en de geformuleerde indieningsvereisten ingevolge deze nadere regels. Indien de aanvraag hier niet aan voldoet, zal de aanvraag niet meegenomen worden in de verdere procedure.

Fase 2: bij één aanvraag die in fase 1 positief getoetst is en in de verdere procedure meegenomen wordt, volgt een vergunningverlening. Indien meerdere aanvragen positief getoetst zijn in fase 1 en in de verdere procedure kunnen worden meegenomen, volgt een loting. Er zal uiteindelijk één aanvraag worden getrokken uit de groep van overgebleven aanbieders.

Artikel 8: Geldigheidsduur van de ligplaatsvergunning voor de verhuur van vaartuigen

Voor de geldigheidsduur van een vergunning is gekozen voor een periode van 15 jaar. Het moet voor nieuwkomers mogelijk zijn om toe te treden tot de markt. De gemeente heeft een extern bureau onderzoek laten doen naar de verleningsperiode van de vergunning. De gemeente wil immers rekening houden met de vraag of de investeringen die de vergunde partij doet terugverdiend kunnen worden. Hier kwam een marge uit van 14 tot 17 jaar. In het onderzoek wordt conservatief gerekend. Hierdoor is het aannemelijk dat de daadwerkelijk terugverdientijd van de ondernemer aan de onderkant van de marge ligt. Hierdoor is gekozen voor een terugverdientijd van 15 jaar. Binnen een termijn van 15 jaar is het mogelijk om redelijkerwijs noodzakelijke investeringen voor exploitatie terug te verdienen. Daarmee voldoet de periode van 15 jaar aan een redelijkerwijs te stellen minimumperiode. Anderzijds is deze termijn niet zodanig ruim dat er een uitholling plaatsvindt van de eis tot tijdelijkheid voor schaarse vergunningen.