Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Laren

Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften Laren 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLaren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening voor de behandeling van bezwaarschriften Laren 2023
CiteertitelVerordening voor de behandeling van bezwaarschriften Laren 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 149 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-04-2023nieuwe regeling

29-03-2023

gmb-2023-148604

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften Laren 2023

Besluit van de raad van de gemeente Laren tot vaststelling van de Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften Laren 2023

 

De raad van de gemeente Laren;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 24 januari 2023;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften Laren 2023

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

 

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

- Awb : Algemene wet bestuursrecht;

- bestuursorgaan : gemeentelijk orgaan dat het bestreden besluit heeft genomen. Dat kan zijn: de raad, burgemeester en wethouders, de burgemeester;

- bezwaarmaker : indiener van een bezwaarschrift;

- commissie : adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Awb;

- voorzitter : voorzitter van de commissie.

Artikel 2. Ingediend bezwaarschrift

1. Het bestuursorgaan registreert het ingediende bezwaarschrift met de datum van ontvangst.

2. Daarna neemt het bestuursorgaan zo spoedig mogelijk contact op met de bezwaarmaker en eventuele andere belanghebbenden. Het bestuursorgaan geeft daarbij uitleg over het vervolg van de procedure en de duur van de behandeling van het bezwaarschrift.

 

Paragraaf 2. Informele afhandeling

 

Artikel 3. Vooronderzoek en informele behandeling

1 . Het bestuursorgaan onderzoekt of het bezwaarschrift informeel kan worden afgehandeld alvorens het verder in behandeling te nemen.

2 . De informele aanpak start door kort na ontvangst van het bezwaarschrift contact op te nemen met de bezwaarmaker en de voorbereider van het besluit waarover bezwaar is ingediend en/of de ambtenaren die zich bezig houden met informele behandeling.

3 . Als het bezwaar zonder verdere juridische procedure wordt afgehandeld, legt het bestuursorgaan de gemaakte afspraken schriftelijk vast en neemt zo nodig een nieuw besluit.

 

 

Paragraaf 3. Commissie

 

Artikel 4. Horen en adviseren door de commissie

1 . Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften.

2 . De commissie is belast met het horen en adviseren over de volledige heroverweging van bestreden besluiten.

Artikel 5. Samenstelling van de commissie

1 . De commissie bestaat uit een voorzitter en tenminste twee leden.

2 . Burgemeester en wethouders benoemen, schorsen en ontslaan de voorzitter en de leden.

3 . De voorzitter regelt in samenspraak met de commissie een aantal plaatsvervangende voorzitters.

4 . Als de voorzitter of plaatsvervangend voorzitters onverhoopt verhinderd zijn tijdens een hoorzitting, kan één van de commissieleden deze vervangen.

5 . De voorzitter en de leden kunnen geen deel uitmaken of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan van Blaricum, Laren en Eemnes of van de BEL Combinatie.

 

Artikel 6. Secretaris

1 . Burgemeester en wethouders wijzen de secretaris aan.

2 . Burgemeester en wethouders wijzen ook een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

 

Artikel 7. Zittingsduur

1 . De voorzitter en leden worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk om herbenoemd te worden.

2 . De voorzitter en de leden kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan burgemeester en wethouders.

3 . De aftredende of ontslagnemende voorzitter of leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

 

Artikel 8. Uitoefening bevoegdheden

1 . De voorzitter oefent de volgende bevoegdheden van de onderstaande artikelen van de Awb zelfstandig uit:

a. verzoeken om een schriftelijke machtiging aan een gemachtigde (artikel 2:1, tweede lid);

b. stellen van een termijn aan de bezwaarmaker (artikel 6:6);

c. verzenden van stukken tijdens de behandeling door de commissie (artikel 6:17);

d. ter inzage leggen van het bezwaarschrift en de op de zaak betrekking hebbende stukken, dan wel toezenden daarvan aan een belanghebbende (artikel 7:4, tweede lid);

e. al dan niet op verzoek van een belanghebbende afzien van het op de hoogte stellen van het verhandelde tijdens een hoorzitting van een andere belanghebbende, voor zover geheimhouding om gewichtige reden is geboden (artikel 7:6, vierde lid).

2 . De voorzitter kan deze bevoegdheden mandateren.

 

Artikel 9. Voorbereiding hoorzitting

1 . De voorzitter bepaalt de plaats en het tijdstip van de hoorzitting waarin de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

2 . De voorzitter nodigt de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan ten minste twee weken voor de hoorzitting schriftelijk uit.

3 . De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijn genoemd in het tweede lid.

4 . De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen om op de hoorzitting te verschijnen. Als daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van burgemeester en wethouders vereist.

5 . De voorzitter beslist of van het horen van een belanghebbende kan worden afgezien op grond van artikel 7:3 van de Awb.

6 . Indien de voorzitter op grond van het vijfde lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het bestuursorgaan.

Artikel 10. Onpartijdigheid leden

De voorzitter en de leden nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift als daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 11. Openbaarheid hoorzitting

1 . De hoorzitting van de commissie is openbaar.

2 . De deuren kunnen worden gesloten als de voorzitter of een van de aanwezige leden het nodig vindt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

3 . Als de commissie naar aanleiding van het tweede lid beslist dat er gewichtige redenen zijn die zich tegen openbaarheid van de hoorzitting verzetten, vindt de hoorzitting plaats achter gesloten deuren.

Artikel 12. Verslaglegging

1 . Het verslag, bedoeld in artikel 7:7 van de Awb, bevat in ieder geval:

a. namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid;

b. zakelijke vermelding van wat over en weer is gezegd en wat verder op de hoorzitting is voorgevallen;

c. vermelding als de hoorzitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of als belanghebbenden of hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord;

d. verwijzing naar de op de hoorzitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

2 . De voorzitter en de secretaris ondertekenen het verslag.

 

Artikel 13. Nader onderzoek

1 . De commissie is bevoegd nader onderzoek te doen als zij dit na afloop van de hoorzitting wenselijk acht.

2 . De informatie die uit nader onderzoek is verkregen wordt in afschrift aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan gestuurd.

3 . Binnen een week na verzending van de nadere informatie kunnen de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan schriftelijk reageren. Indien gewenst kunnen zij aan de voorzitter om een nieuwe hoorzitting vragen. De voorzitter beslist op dit verzoek.

4 . Bij een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen uit deze verordening zo veel mogelijk overeenkomstig van toepassing.

 

Artikel 14. Raadkamer en advies

1 . De commissie overlegt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

2 . De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

3 . Als bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

4 . Bij een minderheidsstandpunt wordt er bij het advies een melding van gemaakt als de minderheid dat verlangt.

5 . Het advies is gemotiveerd en bevat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

6 . De voorzitter en de secretaris ondertekenen het advies.

 

Artikel 15. Uitbrengen advies en verdaging

1 . De commissie brengt het advies met het verslag, eventueel met nadere informatie en nader verslag, tijdig uit aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift moet beslissen.

2. Als naar het oordeel van de voorzitter de termijn van twaalf weken (genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb) ontoereikend is voor het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, vraagt hij het bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen.

3 . De belanghebbenden ontvangen een afschrift van een besluit tot verdaging.

 

Artikel 16. Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks aan de bestuursorganen verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

 

Paragraaf 4. Slotbepalingen

 

Artikel 17. Intrekking oude regeling

De Verordening behandeling bezwaarschriften Laren 2021 wordt ingetrokken.

Artikel 18. Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze verordening treedt in werking de dag na die van de bekendmaking.

2. Deze verordening krijgt de titel: Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften Laren 2023.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 maart 2023.

De voorzitter,

De griffier,