Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Gezondheid gemeente Krimpenerwaard 2024 |
Citeertitel | Subsidieregeling Gezondheid gemeente Krimpenerwaard 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Subsidieregeling Gezondheid gemeente Krimpenerwaard 2023.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-04-2023 | nieuwe regeling | 28-03-2023 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard;
gezien het voorstel van 28 maart 2023;
overwegende dat het wenselijk is om activiteiten te ondersteunen die zich richten op het versterken van het vermogen van inwoners van Krimpenerwaard, om met fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen om te gaan. Daarbij wordt ingezet hun eigen kracht en mogelijkheden met inachtneming van hun ziekten, beperkingen of aandoeningen.
met inachtneming van de beleidsraderen:
besluiten tot het vaststellen van de Subsidieregeling Gezondheid gemeente Krimpenerwaard 2024.
Deze subsidieregeling vindt zijn grondslag in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Krimpenerwaard 2023. De ASV geldt onverkort, tenzij daarvan expliciet wordt afgeweken.
Artikel 3 Begripsomschrijvingen
In het bij of krachtens deze subsidieregeling bepaalde wordt verstaan onder:
Artikel 4 Uitgangspunten van het gemeentelijke gezondheidsbeleid
De aanpak gaat uit van het model van de positieve gezondheid: In dit model wordt gezondheid niet meer gezien als de af- of aanwezigheid van ziekte, maar als het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen om te gaan en daarbij zoveel mogelijk eigen regie te voeren. In deze visie is gezondheid niet meer het domein van de zorgprofessionals, maar van ons allemaal.
De gemeentelijke benadering hanteert de volgende uitgangspunten:
Artikel 5 Gemeentelijke doelen
De activiteiten moeten, middels preventie en vroegsignalering, een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande doelen:
Artikel 6 Maatschappelijk rendement
Deze subsidieregeling streeft naar meer fysiek en mentaal gezonde inwoners, door
Het recht op subsidie wordt als volgt vastgesteld:
De aanvraag wordt getoetst aan de doelstellingen zoals opgenomen in het IBK1 en de MAG.
Indien meerdere aanvragen voldoen aan de subsidievereisten waardoor de som van de aangevraagde subsidie het in artikel 9 lid 1 vermelde subsidieplafond te boven gaat, wordt de subsidie naar rato over de betreffende aanvragers verdeeld tot het moment dat het plafond bereikt wordt volgens de in de Toelichting opgenomen berekening.
Het college kan aan de hand van indicatoren nagaan of de met de gesubsidieerde activiteit beoogde resultaten zijn bereikt. Omdat de indicatoren afhankelijk zijn van de aard, inhoud en doelstelling van de concrete activiteit, worden ze in de beschikking toegesneden op de individuele subsidieontvanger.
Naast de in artikel 11 ASV genoemde weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden wordt de subsidie geweigerd (en/of):
Artikel 15 Verplichtingen van de aanvrager
Aanvullend op het in bepaalde in hoofdstuk 4 ASV 2023
Indien bijzondere maatschappelijke omstandigheden2 de uitvoering belemmeren, doet de aanvrager hiervan onverwijld, maar uiterlijk bij zijn aanvraag tot vaststelling van de subsidie melding aan de gemeente.
Artikel 16 Wijze van uitbetalen
Voor subsidies met een hoogte van een bedrag tot en met 10.000 euro geldt dat het bedrag in één termijn wordt uitgekeerd.
Voor subsidies met een hoogte van een bedrag vanaf 10.000 euro tot 50.000 euro geldt dat het bedrag in twee termijnen wordt uitgekeerd.
Burgemeester en wethouders kunnen artikel 7 lid 1, artikel 14 onder e, en artikel 15 van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Krimpenerwaard, 28 maart 2023
Burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard,
De secretaris,
J. Hennip
De burgemeester,
P.J. Bouvy-Koene
Artikel 6 Maatschappelijk rendement
Activiteiten richten zich op het ondersteunen van inwoners bij het :
| ||
Activiteiten richten zich op het ontwikkelen, stimuleren en behouden van een gezonde leefstijl:
| ||
Mentale gezondheid3 | Activiteiten richten zich er op dat meer mensen een goede mentale gezondheid hebben en zich gelukkig en minder eenzaam voelen door:
| |
Activiteiten richten zich op sociale veiligheid en emotionele en sociale eenzaamheid:
| ||
Activiteiten leveren een bijdrage aan de prettige leefomgeving, het nieuwe wonen en aan het realiseren van multifunctionele sport- en cultuurvoorzieningen. Daarbij wordt ingespeeld op de trends zoals extramuralisering, langer zelfstandig thuis wonen en uitstroom uit opvang en zorginstelling. Doel:
| ||
Activiteiten richten zich er op dat iedereen naar vermogen aan de slag is/gaat. De activiteit is er op gericht dat:
| ||
De gemeente zet in op het faciliteren van een gezonde leefstijl door sport en bewegen laagdrempelig toegankelijk te maken voor alle inwoners. Activiteiten richten zich op het versterken van de eigen verantwoordelijkheid van de inwoner. Doel is:
| ||
Zorggebruik richt zich op het gebruik van Jeugdhulp, Wmo, Participatiewet, Schuldhulpverlening en op de mate waarin inwoners ervaren dat de geboden zorg het gewenste effect heeft. Voornaamste doel binnen deze beleidsregel is dat meer inwoners gebruik maken van alternatieven voor professionele ondersteuning:
|
Artikel 10 lid 4 Berekening bij overschrijden plafond
De financiële positie van de aanvrager is nooit aanleiding voor het toepassen van de hardheidsclausule. Deze is op alleen inhoud gericht.