Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Onderwijs gemeente Krimpenerwaard 2024 |
Citeertitel | Subsidieregeling onderwijs gemeente Krimpenerwaard 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Subsidieregeling Onderwijs gemeente Krimpenerwaard 2023.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-04-2023 | nieuwe regeling | 28-03-2023 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard;
gezien het voorstel van 28 maart 2023;
overwegende dat het wenselijk is om activiteiten te ondersteunen die zich er op richten dat kinderen en jongeren veilig en gezond opgroeien, hun talenten thuis, op school, en in hun vrije tijd ontwikkelen en participeren naar vermogen;
met inachtneming van de beleidsraderen:
besluiten tot het vaststellen van de Subsidieregeling Onderwijs gemeente Krimpenerwaard 2024.
Deze subsidieregeling vindt zijn grondslag in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Krimpenerwaard 2019. De ASV geldt onverkort, tenzij daarvan expliciet wordt afgeweken.
Artikel 3 Begripsomschrijvingen
In het bij of krachtens deze subsidieregeling bepaalde wordt verstaan onder:
leerlijn: een leerlijn vertaalt de kerndoelen die de overheid voor het onderwijs heeft vastgesteld in concrete tussendoelen en einddoelen. Een doorlopende leerlijn zorgt ervoor dat de lesstof op elkaar aansluit bij de overgang naar een volgende klas of bij de overstap van primair naar voortgezet onderwijs;
Artikel 4 Maatschappelijk effecten
Krimpenerwaardse scholen organiseren groepsgerichte preventieve activiteiten gericht op het vergroten van de weerbaarheid (sociale) veiligheid, gezonde leefstijl, sociale culturele vorming en mentale gezondheid van hun leerlingen. Deze activiteiten geven aantoonbaar en meetbaar invulling aan 1 of meerdere van de beleidsraderen:
Artikel 6 Specifieke toekenningscriteria
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande doelen:
Het recht op subsidie wordt als volgt vastgesteld:
De aanvraag wordt getoetst aan de doelstellingen zoals opgenomen in het IBK1 en de MAG;
Indien meerdere aanvragen voldoen aan de subsidievereisten waardoor de som van de aangevraagde subsidie het in artikel 7 vermelde subsidieplafond te boven gaat, wordt de subsidie naar rato over de betreffende aanvragers verdeeld tot het moment dat het plafond bereikt wordt volgens de in de Toelichting opgenomen berekening (kaasschaafmethode).
Het college kan aan de hand van indicatoren nagaan of de met de gesubsidieerde activiteit beoogde resultaten zijn bereikt. Omdat de indicatoren afhankelijk zijn van de aard, inhoud en doelstelling van de concrete activiteit, worden ze in de beschikking toegesneden op de individuele subsidieontvanger.
Artikel 10 Subsidiabele kosten
De subsidiëring geschiedt op basis van een maximaal bedrag per leerling van € 12,50, met als peildatum de leerlingtelling van 1 oktober van het jaar voorafgaand aan de aanvraag.
Artikel 11 Wijze van uitbetalen
Voor subsidies met een hoogte van een bedrag tot en met 10.000 euro geldt dat het bedrag in één termijn wordt uitgekeerd.
Voor subsidies met een hoogte van een bedrag vanaf 10.000 euro tot 50.000 euro geldt dat het bedrag in twee termijnen wordt uitgekeerd.
Voor subsidies met een hoogte van een bedrag boven de 50.000 euro geldt dat het bedrag in vier termijnen wordt uitgekeerd.
De aanvraag bevat aanvullend op artikel 6 van de ASV:
een beschrijving van doel, doelgroep, inhoud, planning en wijze van uitvoering van het initiatief. Aanvrager kan hierbij gebruik maken van het schooljaarplan en/of de activiteitenkalender. Aanvrager beoordeelt daarbij zelf welke activiteiten en uitvoerende organisatie passend is bij de thema’s en identiteit van de school. Het eigen curriculum van het onderwijs hoeft hierbij niet leidend te zijn;
Naast de in artikel 11 ASV genoemde weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden wordt de subsidie geweigerd (en/of):
Artikel 15 Verplichtingen van de aanvrager
Aanvullend op het bepaalde in hoofdstuk 4 ASV .
Indien bijzondere maatschappelijke omstandigheden2 de uitvoering belemmeren, doet de aanvrager hiervan onverwijld, maar uiterlijk bij zijn aanvraag tot vaststelling van de subsidie melding aan de gemeente.
Burgemeester en wethouders kunnen artikel 5 lid 1, artikel 8, 13 onder c, artikel 13 onder f, en artikel 14 van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Krimpenerwaard, 28 maart 2023,
Burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard,
De secretaris,
J. Hennip
De burgemeester,
P.J. Bouvy-Koene
Artikel 4 Maatschappelijke effecten
Activiteiten richten zich op het ondersteunen van inwoners bij het :
| ||
Activiteiten richten zich op het ontwikkelen, stimuleren en behouden van een gezonde leefstijl:
| ||
Mentale gezondheid3 | Activiteiten richten zich er op dat meer mensen een goede mentale gezondheid hebben en zich gelukkig en minder eenzaam voelen door:
| |
Activiteiten richten zich op sociale veiligheid en emotionele en sociale eenzaamheid:
| ||
Activiteiten leveren een bijdrage aan de prettige leefomgeving, het nieuwe wonen en aan het realiseren van multifunctionele sport- en cultuurvoorzieningen. Daarbij wordt ingespeeld op de trends zoals extramuralisering, langer zelfstandig thuis wonen en uitstroom uit opvang en zorginstelling. Doel:
| ||
Activiteiten richten zich er op dat iedereen naar vermogen aan de slag is/gaat. De activiteit is er op gericht dat:
| ||
De gemeente zet in op het faciliteren van een gezonde leefstijl door sport en bewegen laagdrempelig toegankelijk te maken voor alle inwoners. Activiteiten richten zich op het versterken van de eigen verantwoordelijkheid van de inwoner. Doel is:
| ||
Zorggebruik richt zich op het gebruik van Jeugdhulp, Wmo, Participatiewet, Schuldhulpverlening en op de mate waarin inwoners ervaren dat de geboden zorg het gewenste effect heeft. Voornaamste doel binnen deze beleidsregel is dat meer inwoners gebruik maken van alternatieven voor professionele ondersteuning:
|
Artikel 8 onder d Berekening bij overschrijden plafond
De financiële positie van de aanvrager is nooit aanleiding voor het toepassen van de hardheidsclausule. Deze is op alleen inhoud gericht.