Organisatie | Bergeijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel inzamelmiddelen- en voorzieningen gestapelde bouw gemeente Bergeijk |
Citeertitel | Beleidsregel inzamelmiddelen- en voorzieningen gestapelde bouw gemeente Bergeijk |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2023 | Nieuw beleid | 28-03-2023 |
Ieder huishouden dat afvalstoffenheffing betaalt, heeft recht op een aantal inzamelmiddelen, t.w. een minicontainer (of emmer) voor restafval, een minicontainer (of emmer) voor groente-, fruit- en tuinafval (gft-afval), een minicontainer voor oud papier en karton, een milieu (of chemo)box voor klein chemisch afval (kca) en een milieupas.
Voor woningen in de gestapelde bouw met 20 woningen of meer in één gebouw kan een initiatiefnemer van een wooncomplex bij het opstellen van een bouwplan met de gemeente overleggen of een ondergrondse inzamelcontainer voor restafval een (beter) alternatief is voor de traditionele afvalinzameling met minicontainers of emmer;
Op punt 3 wordt een uitzondering gemaakt als de beschikbare eigen berging kleiner is dan 10 m² en de tuin kleiner is dan 15 m². Dan kan een initiatiefnemer van een wooncomplex bij het opstellen van een bouwplan met de gemeente overleggen of een ondergrondse inzamelcontainer voor restafval een (beter) alternatief is voor de traditionele afvalinzameling met minicontainers of emmer;
De locatie van de ondergrondse containers moeten voldoen aan richtlijnen met betrekking tot verkeersveiligheid. Dat betekent dat het inzamelvoertuig niet achteruit hoeft te rijden om de container te legen. Ook geldt dat zich tussen de container en het inzamelvoertuig geen fietspad en/of voetpad mag bevinden. Er moet ook zoveel mogelijk worden geprobeerd dat er binnen een straal van 2 meter van de ondergrondse container geen parkeergelegenheid is.
Alle investeringskosten (aanschaf, registratie-elektronica en plaatsing) van het systeem worden doorgerekend aan de initiatiefnemer(s) van het wooncomplex aangezien daarmee bespaard kan worden op bijvoorbeeld een containerruimte. De gemeente zorgt voor beheer, lediging, onderhoud en (indien nodig) vervanging van het systeem;