Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schiermonnikoog

Verordening op de vertrouwenscommissie 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchiermonnikoog
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de vertrouwenscommissie 2022
CiteertitelVerordening op de vertrouwenscommissie 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 61 van de Gemeentewet
  2. artikel 61a van de Gemeentewet
  3. artikel 61c van de Gemeentewet
  4. artikel 84 van de Gemeentewet
  5. artikel 86 van de Gemeentewet
  6. artikel 147 van de Gemeentewet
  7. artikel 149 van de Gemeentewet
  8. artikel 15 van de Archiefwet 1995
  9. artikel 31 van de Archiefwet 1995
  10. artikel 9 van het Archiefbesluit 1995
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-202301-11-2022wijziging

25-10-2022

gmb-2023-142251

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie 2022

De raad van de gemeente Schiermonnikoog;

Gelezen de circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van het Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijkrelaties, d.d. 29 september 2017, kenmerk 2017-00004795534, ingangsdatum 1 oktober 2017. Gelezen het voorstel van 04 oktober 2022 van het seniorenconvent; Gelet in het bepaalde van artikelen 61, 61a , 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet; de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995; b e s l u i t : I . Vast te stellen de hiernavolgende verordening: Verordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt en die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt (hierna te noemen: de commissie). Algemeen

Artikel 1 Taak van de commissie

  • 1.

    De commissie heeft tot taak het uitbrengen van een conceptaanbeveling van tenminste twee kandidaten, die naar het oordeel van de commissie in aanmerking komen voor de benoeming tot burgemeester van de gemeente Schiermonnikoog, dan wel een concept-aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester van de gemeente Schiermonnikoog.

  • 2.

    De commissie brengt haar aanbeveling uit aan de Raad van de gemeente Schiermonnikoog en de Commissaris van de Koning van de provinsje Fryslân.

  • 3.

    De commissie brengt een schriftelijk verslag uit aan de gemeenteraad en de Commissaris van de Koning van haar bevindingen, waarop haar aanbeveling is gebaseerd.

  • 4.

    De commissie vermeldt in haar aanbeveling de motieven, die tot haar oordeel hebben geleid.

  • 5.

    De commissie geeft een beredeneerde volgorde van de aanbeveling aan.

 

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de fractievoorzitters van de gemeenteraad.

  • 2.

    Plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

  • 3.

    Indien een lid van de commissie langdurig niet beschikbaar is, wordt in overleg met het Kabinet van de CdK gezocht naar een oplossing.

  • 4.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 5.

    Een wethouder wordt benoemd als adviseur van de commissie. Daarnaast kunnen andere adviseurs worden benoemd.

  • 6.

    De commissie is bevoegd zonder haar adviseurs te vergaderen.

 

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie en geeft uit dien hoofde ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 2.

    De raad kan bepalen dat de gemeentesecretaris ter ambtelijke ondersteuning aan de commissie wordt toegevoegd.

 

Artikel 4 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste 2 leden dit noodzakelijk achten. De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, tijdstip en plaats van de vergadering. De voorzitter roept de volgende personen schriftelijk tot vergadering op:

    • a.

      De leden van de commissie;

    • b.

      De sollicitanten naar het ambt van burgemeester, elk voor zover met de betreffende sollicitant een gesprek plaats heeft;

    • c.

      De burgemeester, voor zover met haar/hem een gesprek plaats heeft.

  • 3.

    De in het tweede lid bedoelde oproeping geschiedt tenminste 3 dagen voorafgaand aan de vergadering. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen kan van de in de eerste volzin van dit lid bedoelde termijn worden afgeweken doch geschiedt de oproeping tenminste 12 uur voorafgaand aan de vergadering.

 

Artikel 5 Stemming

De commissie besluit over de conceptaanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft.

Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het in artikel 5 bedoelde verslag opgenomen.

 

Artikel 6 Verslag

De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning. Het verslag van de bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de commissaris van de Koning bevat in ieder geval:

  • 1.

    Een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

  • 2.

    Een concept aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.

 

Artikel 7 Geheimhouding

  • 1.

    Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de wet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot een ieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2.

    De geheimhoudingsplicht geldt ook tegenover de gemeenteraad.

  • 3.

    De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de wet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 4.

    Stukken die van de commissie uitgaan worden onder de vermelding van “geheim” door de voorzitter en secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder de vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet erop toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 5.

    Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt ingevolge de wet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

  • 6.

    De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van de bescheiden, het voeren van de correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 7.

    De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de wet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

 

Artikel 8 Archivering

  • 1.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na de afronding van de benoeming, dan wel de herbenoeming alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als “geheim” en worden geplaatst in een daartoe aangewezen archiefruimte.

 

  • 2.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, lid 1 sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

 

Bijzondere bepalingen inzake de benoeming

 

Artikel 9 Informatie over en gesprek met sollicitant

De secretaris nodigt namens de voorzitter sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook, is uitgesloten.

 

Artikel 10 Bijzondere bepalingen inzake verslaglegging

  • 1.

    De commissie brengt van haar bevindingen verslag uit aan de raad en aan de Commissaris van de Koning.

  • 2.

    Het in artikel 5 bedoelde verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van de conceptaanbeveling van twee personen.

 

Artikel 11 Ontbinding

Lopende een procedure tot benoeming is ontbinding van de commissie uitsluitend mogelijk met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad is bekend gemaakt dat in de vacature is voorzien.

Bijzondere bepalingen inzake herbenoeming

Artikel 12 Informatie over en gesprek met de burgemeester

  • 1.

    De commissie maakt vooraf aan de burgemeester, de gemeenteraad en de Commissaris van de Koning kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.

  • 2.

    Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad, de commissaris van de Koning en de burgemeester te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd.

 

Artikel 13 Bijzondere bepaling inzake verslaglegging

  • 1.

    Het in artikel 5 bedoelde verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van een conceptaanbeveling inzake de herbenoeming.

  • 2.

    Indien er ter zake van het functioneren van de burgemeester afspraken zijn gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze expliciet in het verslag van bevindingen vermeld.

 

Artikel 14 Ontbinding

Lopende een procedure tot herbenoeming is ontbinding van de commissie uitsluitend mogelijk met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk Besluit is herbenoemd.

 

Slotbepalingen

 

Artikel 15 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

 

Artikel 16 Ontbinding en wijziging van de samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie blijft in stand zolang zij niet wordt ontbonden.

  • 2.

    De raad stelt aan het begin van een nieuwe raadsperiode de samenstelling vast van de commissie en benoemt de leden en de adviseurs.

 

Artikel 17 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

 

II. in te trekken de vastgestelde verordening d.d. 5 april 2017.

--

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van 25 oktober 2022

, voorzitter (I. van Gent

, griffier (T. Toren)