Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Breda

Tijdelijke Beleidsregels noodfonds inwoners energiepakket Breda 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBreda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTijdelijke Beleidsregels noodfonds inwoners energiepakket Breda 2023
CiteertitelBeleidsregels noodfonds inwoners energiepakket Breda 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt van rechtswege met ingang van 1 januari 2024.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 35 van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-2023nieuwe regeling

21-03-2023

gmb-2023-141910

3068382

Tekst van de regeling

Intitulé

Tijdelijke Beleidsregels noodfonds inwoners energiepakket Breda 2023

Bekendmaking

Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 21 maart 2023 de Beleidsregels Noodfonds Inwoners Energiepakket 2023 gemeente Breda hebben vastgesteld.

 

Inwerkingtreding

De beleidsregels worden van kracht met ingang van de eerste dag na die van deze bekendmaking.

 

Rechtsmiddelen

Tegen het besluit tot vaststelling van de beleidsregels is geen bezwaar of beroep mogelijk.

 

Tekst beleidsregels

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda gelet op:

  • -

    titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    artikel 35 van de Participatiewet;

overwegende dat:

  • -

    niet iedereen met een laag inkomen aan de voorwaarden van de minimaregelingen voldoet;

  • -

    dat het prijsplafond niet voor iedereen een oplossing gaat bieden in het betalen van de energierekening;

  • -

    het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking kunnen komen voor een tegemoetkoming vanuit het Noodfonds inwoners energiepakket 2023;

  • -

    het daarom wenselijk is voor dit doel tijdelijk aparte beleidsregels vast te stellen.

besluit vast te stellen

 

Tijdelijke Beleidsregels noodfonds inwoners energiepakket Breda 2023

Artikel 1: Definities

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: Participatiewet;

  • b.

    Burgemeester en wethouders: burgemeester en wethouders van de gemeente Breda;

  • c.

    Inkomen: totaal van het inkomen, zijnde 200% van de geldende bijstandsnorm of 200% van de geldende AOW-norm bij pensioengerechtigden exclusief vakantietoeslag;

  • d.

    Belanghebbende: de persoon die voor zichzelf, zijn partner en/of tot het gezin behorende één of meerdere kinderen om bijzondere bijstand voor hogere energiekosten verzoekt;

  • e.

    Huishouden: de alleenstaande, alleenstaande ouder of het gezin, zoals bedoeld in artikel 4, lid 1 onderdeel a, b, of c van de wet;

  • f.

    Zelfstandige woonruimte: volgens de omschrijving van de Rijksoverheid, is dit een woning met eigen toegang en eigen keuken en toilet;

  • g.

    Zelfstandige: de volwassene die voor de voorziening in het bestaan geheel of gedeeltelijk is aangewezen op arbeid in eigen bedrijf of zelfstandig beroep en de financiële risico’s daarover draagt;

  • h.

    Peildatum: 1 januari 2023;

  • i.

    Referteperiode: periode van 3 maanden voorafgaand aan de aanvraagdatum.

Artikel 2: Doelgroep Noodfonds Inwoners Energiepakket 2023

  • 1.

    Een huishouden (alleenstaande of gezin) met een inkomen tot 200% gedurende de referteperiode van de voor het huishouden toepasselijke bijstandsnorm wordt met betrekking tot het inkomen gelijk gesteld aan een huishouden (alleenstaande of gezin) met de van toepassing zijnde bijstandsnorm.

  • 2.

    Het noodfonds inwoners energiepakket is bedoeld voor een huishouden met een zelfstandige woonruimte dat;

    • a.

      een energiecontract heeft dat op naam staat van aanvrager of partner; of

    • b.

      een energiecontract heeft dat valt onder stads- of blokverwarming; of

    • c.

      een huurcontract heeft met inbegrip van energiekosten.

  • 3.

    Tot een huishouden wordt niet gerekend de persoon die op de peildatum:

    • a.

      in een inrichting verblijft;

    • b.

      kostendelende medebewoner is;

    • c.

      ingeschreven staat in de basisregistratie personen als ingezetene met enkel een briefadres.

Artikel 3: Voorliggende voorzieningen

Bij de beoordeling van de individuele bijzondere bijstand worden de onderstaande regelingen als voorliggende voorziening aangemerkt, namelijk:

  • a.

    Landelijk Noodfonds;

  • b.

    Energiebijdrage / Energietoeslag;

  • c.

    Prijsplafond energieprijzen;

  • d.

    Blokverwarming compensatie;

  • e.

    Ondersteuningsfonds chronisch zieken en gehandicapten;

  • f.

    Nog vast te stellen regelingen.

Artikel 4: Voorwaarden

  • 1.

    Burgemeester en wethouders kunnen bijzondere bijstand die te maken heeft met gestegen energiekosten verstrekken aan een belanghebbende, voor zover er geen beroep gedaan kan worden op een voorliggende voorziening.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen bijzondere bijstand verstrekken aan een belanghebbende als het hoge energieverbruik samenhangt met een chronische ziekte of handicap en hier geen andere voorliggende voorziening voor beschikbaar is.

  • 3.

    Aan belanghebbende kan overlegging van de (maand)rekening van de energieleverancier of het huurcontract worden gevraagd met als doel het verschil in energielasten tussen de oude en nieuwe maandrekening aan te tonen.

  • 4.

    Als er sprake is van een extreem hoog verbruik van energie, significant hoger dan het gemiddelde verbruik van een vergelijkbaar huishouden, dan wordt aan de verlening van de bijzondere bijstand de volgende voorwaarden verbonden:

    • -

      Gesprek met medewerker Budgetcoach;

    • -

      Huisbezoek van een energiecoach.

  • 5.

    De bijzondere bijstand voor de gestegen energielasten is bedoeld voor de woning waarin de belanghebbende woonachtig is.

  • 6.

    De hoogte van de verstrekte bijzondere bijstand is maximaal de stijging van de energienota als gevolg van hogere m3 en kWh tarieven, gedurende een periode van maximaal 6 maanden.

  • 7.

    Als bij de beoordeling al duidelijk is dat het verstrekken van bijzondere bijstand langer noodzakelijk is, dan kan dit voor maximaal 12 maanden worden toegekend.

Artikel 5: Vermogen en inkomen

  • 1.

    Het vermogen waarover een belanghebbende beschikt blijft buiten beschouwing tot een bedrag van:

    • a.

      alleenstaande € 7.605,--;

    • b.

      alleenstaande ouder / gezin € 15.210,--.

  • 2.

    Het vermogen van inwonende minderjarige kinderen blijft buiten beschouwing.

  • 3.

    Het vermogen dat in de eigenwoning zit blijft buiten beschouwing.

  • 4.

    Als er sprake is van een vermogen hoger dan de normbedragen in zoals genoemd in artikel 5 lid 1, dan bestaat er geen recht op bijzondere bijstand vanuit het Noodfonds Energiepakket;

  • 5.

    Als aanvrager kan aantonen dat het vermogen bestemd is voor bijzondere omstandigheden, dan kan een bedrag van het vermogen worden vrijgelaten.

  • 6.

    Voor de beoordeling van de hoogte van het vermogen geldt als peildatum de datum van aanvraag van de bijzondere bijstand voor de gestegen energielasten.

  • 7.

    Het inkomen uit zelfstandig beroep/ freelance werk dat in aanmerking wordt genomen is de netto beloning van de zelfstandige. Hierbij gaat het om het bedrag van de omzet (factuurbedrag) minus omzetbelasting, minus zakelijke kosten en minus het forfaitair percentage.

Artikel 6: Aanvraag

  • 1.

    De aanvraag voor de bijzondere bijstand wordt digitaal ingediend via www.breda.nl.

  • 2.

    In afwijking van deze digitale aanvraag kan een schriftelijke aanvraag worden ingediend als digitaal invullen om redenen niet mogelijk is. Het aanvraagformulier wordt op verzoek toegestuurd.

  • 3.

    De bijzondere bijstand wordt om niet verstrekt en maandelijks uitgekeerd, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om het bedrag in één keer uit te keren.

  • 4.

    De aanvragen worden in volgorde van datum binnenkomst beoordeeld, tot dat het subsidieplafond is bereikt.

Artikel 7. Hardheidsclausule 

  • 1.

    Het college kan, in bijzondere gevallen, een of meerdere artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing, gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger, leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.

  • 2.

    Toepassing van het vorige lid wordt gemotiveerd opgenomen in het besluit.

Artikel 8 Subsidieplafond, Inwerkingtreding en duur beleidsregels

  • 1.

    Voor de uitvoering van deze regeling heeft het college een subsidieplafond van € 250.000,-- vastgesteld. Aanvragen die worden ingediend nadat dit plafond is bereikt zullen niet meer in behandeling worden genomen.

  • 2.

    Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na bekendmaking en vervallen van rechtswege met ingang van 1 januari 2024.

  • 3.

    Deze beleidsregels blijven van toepassing op aanvragen die voor 1 januari 2024 zijn ingediend, totdat het besluit op de aanvraag onherroepelijk is geworden.

Artikel 9. Citeertitel

Deze beleidsregels wordt aangehaald als: Beleidsregels Noodfonds Inwoners Energiepakket 2023 gemeente Breda.

Aldus vastgesteld op 21 maart 2023

, burgemeester

, gemeentesecretaris

Toelichting

Deze beleidsregels staan niet op zichzelf, maar zijn gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag.

In artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht is een hardheidsclausule voor beleidsregels opgenomen. Het is mogelijk om van deze beleidsregels af te wijken als het handelen overeenkomstig deze beleidsregels voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregels te dienen doelen.

In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven. Het begrip ‘inkomen’ en ‘referteperiode’ zijn in deze beleidsregels nader gedefinieerd.

 

In artikel 3 zijn de voorliggende voorzieningen opgenomen, dit zijn de landelijke regelingen die bij het vaststellen van deze beleidsregel bekend waren.

Te weten:

De voorwaarden waar men aan moet voldoen staan omschreven in artikel 4. Voor medische apparaten die veel stroom gebruiken zoals een beademings- of thuisdialyse apparatuur kunnen de extra stroomkosten bij de zorgverzekering teruggevraagd worden. Voor de toekenning van maximaal 6 maanden wordt gekozen, omdat het aanpassen het verbruik van energie wel gedragsverandering vraagt van de inwoner. Hier is inzet van bijvoorbeeld een energiecoach voor nodig. Om deze reden kan maximaal 6 maanden als een redelijke termijn gezien worden.

 

Het vrij te laten vermogen is omschreven in artikel 5. Onder artikel 5, vijfde lid, wordt gesteld dat het vermogen vrijgelaten mag worden als de aanvrager kan aantonen dat het voor bijzondere omstandigheden gereserveerd is. Hierbij kan gedacht worden aan gedupeerden van de Kinderopvangtoeslag die nu een vergoeding ontvangen vanuit het Rijk. Of dat de aanvrager juist vermogen heeft gereserveerd om de eigen woning te verduurzamen (bijvoorbeeld isolatie). Ook een zzp’er die gereserveerd heeft voor zijn pensioen is hier een voorbeeld van.

 

Bij de beoordeling, artikel 6, wordt het inkomen tot 200% sociaal minimum gelijk gesteld aan voor het huishouden toepasselijke bijstandsnorm.

Bij een significant hoger verbruik dan gemiddeld verbruik van een vergelijkbaar huishouden zetten we dit af tegen de Nibud-normen; Kosten van energie en water - Nibud.

 

De beoordelaar kan een energiecoach of een budgetcoach een huisbezoek laten doen bij de

aanvrager. De energiecoach adviseert over relatief kleine energiebesparende maatregelen en zorgt dat deze getroffen worden. De budgetcoach kan mee kijken in de financiën en de uitgaven inzichtelijk maken.

 

De tegemoetkoming is om niet, kan toegekend worden voor maximaal 6 maanden. Tot en met 31 december 2023 kan een aanvraag ingediend worden.