Organisatie | Schiedam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Energiecrisis maatschappelijke en culturele organisaties voor subsidies gemeente Schiedam 2023 |
Citeertitel | Beleidsregel Energiecrisis maatschappelijke en culturele organisaties Schiedam 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2023 | nieuwe regeling | 28-03-2023 | BPR2300114/23BIJ00329 |
Het bepaalde in deze regel is alleen van toepassing op subsidies, die ten behoeve van de subsidiejaren 2022 en 2023 zijn verleend, en waarvan het verzoek betrekking heeft op de energiekosten van de subsidieontvanger voor de locaties binnen Schiedam.
Artikel 3 Tussentijdse maatregelen
Een verzoek voor een tussentijdse maatregel wordt ingediend door het daartoe bestemde formulier te mailen naar energie2023-vragen-mi@schiedam.nl of via de link op: https://www.schiedam.nl/a-tot-z/subsidie-aanvragen
Artikel 4 Herziening subsidieverleningsbeschikking
Artikel 5 Het tussentijds vaststellen van de subsidie in geval van niet, niet geheel of niet op de voorgeschreven wijze uitgevoerde activiteiten vanwege de energieprijsstijgingen en daarmee samenhangende energiekosten
Artikel 7 Reserves en eigen bijdrage
Als de aanvrager beschikt over een bestemmingsreserve of egalisatiereserve, dan betrekt het college deze bij de maatregel, de herziening en vaststelling van de subsidie.
Indien het totaal aan te verlenen hogere subsidiebedragen zou leiden tot overschrijding van de middelen van het noodfonds, dan wordt het -in artikel 4, derde lid, sub b onder i en ii genoemde- percentage voor elke verlening evenredig en naar rato verlaagd opdat alle verleningen te samen binnen het noodfonds passen.
Het college verleent aan de managers van de betrokken vakteams mandaat om te beslissen op een verzoek ingevolge deze beleidsregel.
Aldus besloten in de vergadering van het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam 28 maart 2023.
Burgemeester en wethouders van Schiedam,
de secretaris,
C.E. Bos
de burgemeester,
C.H.J. Lamers
Toelichting op Beleidsregel Energiecrisis maatschappelijke en culturele organisaties voor subsidies gemeente Schiedam 2023
Met deze beleidsregel wordt beoogd te voorkomen, dat de doelen waarvoor subsidie is verleend niet meer kunnen worden bereikt als gevolg van de stijgende energieprijzen en de daarbij behorende energielasten.
Het noodfonds is in tijd en middelen een beperkt fonds (een systeemreserve in de gemeentelijke begroting) voor gesubsidieerde maatschappelijke en culturele partners in Schiedam. Het fonds is ingesteld om de gevolgen van de stijgende energiekosten te verlichten. De doelen, waarvoor de subsidies zijn verleend, kunnen – voor zover deze in gevaar komen door de onvoorziene energieprijsstijging - op die manier alsnog worden gerealiseerd.
Dit artikel kadert het toepassingsbereik in. De regeling is uitsluitend bedoeld als een tegemoetkoming in de onvoorziene en onvermijdelijke hoge energiekosten over de jaren 2022-2023, doordat de energieprijzen zijn gestegen. Door deze tegemoetkoming kunnen de doelen, ten behoeve waarvan de activiteiten zijn gesubsidieerd, alsnog worden bereikt. De regeling is nadrukkelijk niet bedoeld om investeringen te financieren die tot energiekostenbesparing leiden.
Dit artikel regelt het verzoek tot tussentijdse maatregelen.
Het eerste lid geeft aan van wanneer tot wanneer een verzoek tot een tussentijdse maatregel kan worden ingediend. Als datum van binnenkomst geldt de datum waarop het verzoek compleet is ingediend.
Dit lid geeft aan om welke tussentijdse maatregelen verzocht kan worden.
Dit lid geeft aan hoe het verzoek om een tussentijdse maatregel moet worden ingediend
Lid 4 geeft aan wat een verzoek om een tussentijdse maatregel met bevatten.
Ten aanzien van het vierde lid onder sub c van dit artikel geldt de volgende toelichting. Voor het aantonen van hogere energiekosten, dan voorzien bij de subsidieaanvraag/-verlening, dient de aanvrager in ieder geval informatie over het volgende over te leggen.
De aanvrager heeft een eigen energieaansluiting dan wel een eigen energieverbruik, waarmee aanvrager aantoont dat er sprake is van, door de stijgende energieprijzen veroorzaakte, hogere energiekosten. Deze hogere energiekosten konden bij de subsidieaanvraag en –verlening niet worden voorzien. Voor de berekening deze kostenstijging worden slechts de locatie(s) in Schiedam betrokken.
De aanvrager legt bij zijn verzoek een specificatie over van de afgesloten contracten (2021, 2022, 2023) en jaarnota 2022 voor energielasten in relatie tot eerdere contracten. Ten behoeve van het jaar 2023 legt de aanvrager een prognose van de te maken energiekosten over, gebaseerd op de gestegen energieprijs voor 2023 gerelateerd aan het normale energiegebruik van de aanvrager. Op die manier geeft aanvrager inzicht in de prijsontwikkeling en stijging van de lasten.
Of, indien de (hogere) energielasten direct door de verhuurder aan aanvrager worden doorbelast in de huurverhoging, een specificatie van de verhuurder van betreffende onroerend goed.
De aanvrager legt bij zijn verzoek het afschrift van de jaarrekening 2022, inclusief een specificatie van de huisvestingskosten, waaronder energiekosten over. Als de jaarrekening 2022 nog niet beschikbaar is, overlegt de aanvrager een prognose van de eindbalans 2022. Uit de stukken dient duidelijk te worden dat stijgende energieprijzen en daarmee samenhangende kosten de oorzaak zijn voor het niet of niet geheel kunnen verrichten van de gesubsidieerde activiteiten dan wel dat door het verrichten van de activiteiten op de voorgeschreven wijze een negatief resultaat zal worden of wordt behaald;
Ten aanzien van het vierde lid onder sub d geldt de volgende toelichting. Aanvrager moet aantonen dat aanvrager door de gestegen energieprijzen/-kosten in financiële problemen raakt, dan wel dreigt in financiële problemen te raken met continuïteitsproblemen tot gevolg, als aanvrager de gesubsidieerde activiteiten verricht op wijze waarop deze aan de subsidieverlening ten grondslag lag.
Indien de aanvrager meerdere subsidies verleend heeft gekregen voor activiteiten in Schiedamse locaties, zal bij de bepaling van de stijging van de energiekosten daarmee rekening gehouden worden. Dit om dubbele tegemoetkoming te voorkomen.
Lid 5 en 6 zijn opgenomen omdat dergelijke subsidie bij de verstrekking reeds zijn vastgesteld. Door deze leden op te nemen, kunnen ook die subsidieontvangers ingevolge deze beleidsregel om een maatregel verzoeken.
Het eerste lid van dit artikel ziet op de criteria waaraan het verzoek moet voldoen, wil de aanvrager in aanmerking komen voor een herziening van de subsidieverleningsbeschikking op grond van deze beleidsregel.
In de herziene subsidiebeschikking zal worden opgenomen dat de aanvrager een inspanningsverplichting heeft ten aanzien van het beperken van diens energiekosten.
Ten aanzien van het eerste, tweede en derde lid geldt de volgende toelichting. Indien de berekening van het verleende subsidiebedrag wordt herzien, zal het college slechts rekening houden met maximaal 90% van de stijging van de energiekosten als gevolg van de onvoorziene en onvermijdelijke energieprijsstijgingen. Dit voor zover dat noodzakelijk is om de doelen van de gesubsidieerde activiteiten te bereiken.
Voor het bepalen van het percentage van de tegemoetkoming in de stijging van de energieprijzen en de daarmee samenhangende gestegen energiekosten, wordt het liquiditeitsratio** van 1,5 van de organisatie aangehouden. Peildata 01-01-2023. In de gevallen -genoemd onder eerste lid, sub b onder iii- dat de ratio 1,5 of hoger is, dan zal de tegemoetkoming in energiekosten maximaal 50% van de stijging van de energiekosten bedragen.
Voor het berekenen van de energieprijsstijging en daarmee samenhangende energiekosten worden de energietarieven uit het contract over 2021 vergeleken met de gecontracteerde energietarieven 2022 en 2023 van de aanvrager.
** Liquiditeitsratio, is een indicatie of de organisatie de kortlopende schulden kan betalen.( activa plus vlottende activa/ door kortlopende schulden over het lopende kalenderjaar.)
In dit artikel wordt omschreven hoe het college omgaat met het verzoek om een tussentijdse maatregel als dat verzoek inhoudt de subsidie eerder vast te stellen dan gebruikelijk.
Dit lid ziet op dat de beleidsregel een vangnet betreft. Dit betekent dat aanvrager aantoont gebruik te hebben gemaakt van de voor aanvrager openstaande regelingen vanuit een andere overheid of een verzoek daartoe heeft ingediend. Het kan ook zijn dat de aanvrager aantoont dat hij/zij, gezien de criteria van de betreffende regelingen, niet valt onder de werking van de Rijks-/provinciale regelingen.
Voorbeelden van (toekomstige) regelingen zijn: TEK-regeling (Tegemoetkoming energie-intensief MKB) en Energieplafond kleinverbruikers.
Voor het bepalen van het percentage van de tegemoetkoming in de stijging van de energieprijzen en de daarmee samenhangende gestegen, wordt naast het liquiditeitsratio van 1,5 van de organisatie ook rekening gehouden met het solvabiliteitspercentage.
Voor het bepalen van het deel van het eigen vermogen van de aanvrager wordt de solvabiliteitsratio*** gehanteerd van 0,5 (peildatum 01-01-2023). Is deze ratio 0,5 of hoger dan zal aanvrager minimaal 50% van de kostenstijging uit eigen middelen financieren en zal het college maximaal in 50% van deze kostenstijging tegemoetkomen. Uitgangspunt daarbij is dat de reële bestemmingsreserves zoveel mogelijk liquide beschikbaar blijven.
*** Solvabiliteitsratio is een indicatie of de organisatie tegenvallers op de middellange termijn kan opvangen (eigen vermogen/ totale vermogen organisatie)
Dit artikel regelt dat de herziening van de subsidieverleningsbeschikking slechts tot hogere subsidieverlening kan leiden voor zover het daartoe ingestelde noodfonds over voldoende middelen beschikt.
Ten behoeve het noodfonds is een bedrag van € 2.000.000,- gereserveerd.
Regelt de wijze waarop de subsidieverlening wordt herzien wanneer het totale bedrag aan herziening het bedrag aan middelen in het noodfonds overstijgt. Indien het totaal aan hogere subsidieverlening het bedrag dat in het noodfonds zit zouden overschrijden, dan worden alle verleningen naar rato en evenredig zodanig aangepast, dat alle verzoeken- die voldoen aan deze beleidsregel- passen binnen het noodfonds.
Om de uitvoering zo efficiënt mogelijk -met zo weinig mogelijk administratieve en procedurele lasten, te kunnen uitvoeren- verleend het college mandaat aan de betreffende vak-managers om te beslissen op verzoeken om (tussentijdse) maatregel ingevolge (en in de geest van) deze beleidsregel. Dit gaat dus ook om het herzien van subsidieverleningen - in het kader van deze beleidsregel- die in primo niet in mandaat maar door het college zelf zijn besloten.
Dit artikel regelt de inwerkingtreding van de Beleidsregel Energiecrisis partners Schiedam 2023” van de beleidsregel.