Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nissewaard

Controleprotocol Nissewaard 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNissewaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingControleprotocol Nissewaard 2023
CiteertitelControleprotocol Nissewaard 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Controleprotocol 2022.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 213, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. Besluit accountantscontrole decentrale overheden
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-04-202301-01-2023nieuwe regeling

22-03-2023

gmb-2023-140949

23.R.00015.C

Tekst van de regeling

Intitulé

Controleprotocol Nissewaard 2023

De raad van de gemeente Nissewaard;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 maart 2023

 

gelet op artikel 213, eerste lid, van de Gemeentewet en het Besluit accountantscontrole gemeenten;

 

gezien het advies van de Auditcommissie 21 februari 2023 en de commissie Bestuur 7 maart 2023;

 

besluit:

 

het Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening van de gemeente Nissewaard 2023 vast te stellen als volgt.

 

1. Inleiding

In het verlengde van de controleverordening 2023 gemeente Nissewaard is dit controle-protocol opgesteld. Hierin wordt door de gemeenteraad een aantal zaken geregeld ter afbakening en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole op getrouwheid. Het object van controle is de jaarrekening; inclusief de rechtmatigheidsverantwoording van het college, inclusief Single information Single audit (Sisa)-bijlage en het financieel beheer zoals uitgeoefend door of namens het college van de gemeente Nissewaard.

2. Doelstelling

Dit controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeuring- en rapporteringtoleranties voor de controle van de jaarrekening 2023 van de gemeente Nissewaard. Onderdeel van dit controleprotocol is de in bijlage 1 opgenomen inventarisatie van de wet- en regelgeving (normenkader).

 

De gemeenteraad dient via het vaststellen van dit controleprotocol te (her)bevestigen:

  • de te hanteren goedkeuringstoleranties ten behoeve van de accountantscontrole;

  • de rapporteringsgrens ten behoeve het opnemen en toelichten van geconstateerde getrouwheidsfouten en getrouwheidsonzekerheden;

  • Rapporteringstolerantie specifieke uitkeringen (SiSa-bijlage);

  • de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen.

De raad kan de accountant alleen nadere aanwijzingen geven voor zover deze strikter zijn dan de wettelijke minimumeisen.

3. Wettelijk kader

Artikel 213 van de gemeentewet schrijft voor dat de gemeenteraad één of meer accountants aanwijst als bedoeld in artikel 393 eerste lid Boek 2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een controleverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.

Daarnaast worden bij de uitvoering van de accountantscontrole de minimumeisen gehanteerd die op grond van het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO) gesteld worden aan de goedkeurings- en rapporteringstoleranties.

Op grond van artikel 2 lid 4 van de Controleverordening stelt de gemeenteraad met dit controleprotocol nadere aanwijzingen vast die specifiek van toepassing zijn voor het controlejaar 2023.

 

4. Algemene uitgangspunten voor de controle

Zoals in artikel 213 Gemeentewet is voorgeschreven, zal de controle door de accountant gericht zijn op het afgeven van een oordeel over:

  • de getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en passiva;

  • het oordeel over de getrouwheid van de door het college afgegeven rechtmatigheidsverantwoording;

  • de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe verantwoording mogelijk maken;

  • het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet (Besluit begroting en verantwoording Provincies en Gemeenten);

  • de verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening;

  • de SiSa-bijlage bij de jaarrekening met verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen, bedoeld in artikel 58a van het BBV.

Bij de controle zijn de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur zijn gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet, het besluit Accountantscontrole decentrale overheden (BADO), de Kadernota Rechtmatigheid alsmede de uitgangspunten en standpunten van de commissie Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de aanwijzingen en beroepsvoorschriften van het NBA, bepalend voor de uit te voeren werkzaamheden.

4.1 de getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en passiva;

De accountant geeft een oordeel over de getrouwheid van de jaarrekening, waarin de volgende getrouwheidscriteria zijn betrokken:

  • Calculatiecriterium

  • Valuteringscriterium

  • Adresseringscriterium

  • Volledigheidscriterium

  • Aanvaardbaarheidscriterium

  • Leveringscriterium

Deze getrouwheidscriteria zijn identiek aan voorgaande jaren en dienen afgedekt te worden door de accountantsverklaring.

4.2 het oordeel over de getrouwheid van de door het college afgegeven rechtmatigheids-verantwoording;

Vanaf 2023 zal het College verantwoording moet afleggen over de rechtmatigheid. De rechtmatigheidsverantwoording wordt onderdeel van de jaarrekening. De accountant controleert of die verantwoording getrouw is. De uitgangspunten voor het college zijn opgenomen in de Financiële verordening 2023 gemeente Nissewaard.

4.3 Controle op specifieke uitkeringen (SiSa –regelingen);

De specifieke uitkeringen zijn onderdeel van de SiSa- bijlage. Dit is een afzonderlijke bijlage in de jaarrekening daar verantwoording van deze uitkeringen geschiedt aan het Rijk en niet aan de raad. De controle en oordeelsvorming door de accountant ziet toe op getrouwheid van de SiSa-regelingen. Hierbij controleert de accountant op de onder artikel 4.1 genoemde getrouwheidscriteria ook de specifieke uitkeringen.

5. Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties

5.1 Goedkeuringstoleranties controle accountant

De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van getrouwheidsfouten en/of -onzekerheden in de controle van de jaarrekening, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers kan worden beïnvloed. De goedkeuringstolerantie is bepalend voor de oordeelsvorming, de strekking van de af te geven controleverklaring door de accountant. De accountant controleert ook de getrouwe weergave van de rechtmatigheidsverantwoording, als zijnde onderdeel van de jaarrekening.

 

In het hier onderstaande schema zijn de goedkeuringstoleranties accountantscontrole opgenomen zoals door de gemeenteraad vast te stellen voor het controlejaar 2023. Deze komen overeen met het wettelijk minimum en zijn ongewijzigd ten opzichte van de voorgaande controleprotocollen. De goedkeuringstolerantie wordt berekend als een percentage van de totale lasten van de gemeente.

De toleranties gelden voor het getrouwe beeld.

 

Strekking controleverklaring:

Goedkeuringstolerantie

Goedkeurend

Beperking

Oordeelonthouding

Afkeurend

Getrouwheidsfouten in de jaar- rekening (% lasten)

≤ 1%

>1%<3%

-

≥ 3%

Getrouwheids-onzekerheden in de controle (% lasten)

≤ 3%

>3%<10%

≥ 10%

-

 

Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat er omvangrijke rechtmatigheidsfouten opgenomen zijn in de rechtmatigheidsverantwoording van het college, terwijl de strekking van de controleverklaring van de accountant toch goedkeurend is, omdat de omvangrijke rechtmatigheidsfouten getrouw opgenomen zijn in de rechtmatigheidsverantwoording.

5.2 Rapporteringstolerantie getrouwheidscontrole accountant

De rapporteringtolerantie is een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen. Een lagere rapporteringstolerantie leidt in beginsel niet tot aanvullende controlewerkzaamheden, maar wel tot een uitgebreidere rapportage van bevindingen.

 

De rapporteringstolerantie wordt door de gemeenteraad vastgesteld, met inachtneming van bovengenoemde minimumeisen. De accountant richt de controle in rekening houdend met de rapporteringtolerantie om te kunnen waarborgen dat alle gesignaleerde fouten en onzekerheden inzake de getrouwheid, die dit bedrag overschrijden ook daadwerkelijk in het verslag van bevindingen worden opgenomen.

Voor de rapporteringstoleranties stelt de raad als maatstaf dat de accountant elke fout of onzekerheid gelijk aan, dan wel groter dan € 300.000 rapporteert. Dit is ongewijzigd ten opzichte van de voortgaande controleprotocollen.

6. Single Information Single Audit (SiSa)

Vanaf 2006 is Single Information Single Audit (SiSa) van toepassing voor de Gemeentelijke overheid. Dit houdt in dat de gemeenten voortaan minder en maar op één moment verantwoordingsinformatie dienen te verstrekken aan het rijk en provincie over specifieke uitkeringen. Er wordt namelijk aangesloten bij de reguliere jaarrekening van de Gemeente.

Daarmee worden ook de totale controlewerkzaamheden van deze informatie sterk verminderd.

De regeling wordt elk jaar door het Ministerie van BZK geactualiseerd voor wat betreft het aantal regelingen dat hieronder valt. Het actuele overzicht is te vinden op de website van het Ministerie.

 

In zijn verslag van bevindingen neemt de accountant per specifieke uitkering de fouten en onzekerheden op. Het gaat hier om fouten / onzekerheden die niet door de gemeente kunnen worden gecorrigeerd. De rapporteringtolerantie bijlage specifieke uitkeringen is conform artikel 5 lid 4 van het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO) en wijkt daarmee af ten opzichte van artikel 5.1 van dit controleprotocol.

Per specifieke uitkering wordt gerapporteerd met een rapportagetolerantie gebaseerd op de lasten van de specifieke uitkering in het verantwoordingsjaar. Deze financiële grens is per specifieke

uitkering. In onderstaande tabel zijn de specifieke toleranties opgenomen, de ondergrens van te melden bevindingen van:

  • € 12.500 indien de lasten kleiner dan of gelijk aan € 125.000 zijn;

  • 10% indien de lasten groter dan € 125.000 en kleiner dan of gelijk aan € 1.000.000 zijn;

  • € 125.000 indien de lasten groter dan € 1.000.000.

Bovenstaande betekent dat de accountant alle geconstateerde fouten en onzekerheden rapporteert die afzonderlijk op regeling niveau de bovenstaande rapporteringstolerantie overtreffen.

Deze rapporteringtolerantie voor specifieke uitkeringen heeft geen consequenties voor de omvang en aard van de controle van specifieke uitkeringen. Het gaat alleen om het rapporteren van de waargenomen en niet herstelde fouten en onzekerheden voortkomende uit de accountantscontrole.

7. Rapportering

Tijdens en na afronding van de controlewerkzaamheden rapporteert de accountant hierna in het kort weergegeven als volgt:

7.1 Interim-controle

In het derde/vierde kwartaal van het jaar wordt door de accountant een zogenaamde interim-controle uitgevoerd. Over de uitkomsten van die tussentijdse controle wordt een verslag uitgebracht (de zogenaamde Managementletter) aan het college. Het resultaat wordt ter kennis gebracht van en besproken met de Auditcommissie. Bestuurlijk relevante uitkomsten van de interim-controle worden ter kennisname aan de raad aangeboden via het verslag van bevindingen.

7.2 Verslag van bevindingen

Overeenkomstig de Gemeentewet wordt omtrent de controle een verslag van bevindingen

uitgebracht aan de raad en in afschrift aan het college van burgemeester en wethouders.

In het verslag van bevindingen wordt gerapporteerd over:

  • -

    fouten of onzekerheden die de rapporteringstolerantie als bedoeld in de onderdelen 5 en 6 van dit controleprotocol overschrijden;

  • -

    over de getrouwheid van de door het college afgegeven rechtmatigheidsverantwoording;

  • -

    De opzet en uitvoering van het financiële beheer en of de beheersorganisatie een getrouw financieel beheer en verantwoording daarover waarborgen;

  • -

    eventuele bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de door de gemeente gehanteerde geautomatiseerde informatievoorziening.

7.3 Controleverklaring

In de Controleverklaring wordt op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van de accountantscontrole weergegeven. De controleverklaring ziet toe op de getrouwheid van de jaarstukken inclusief de getrouwheid van rechtmatigheidsverantwoording van het college.

Deze controleverklaring is bestemd voor de raad, zodat deze de door college van burgemeester en wethouders opgestelde jaarrekening kan vaststellen.

 

In bijlage 2 is een overzicht opgenomen van de verschillende rapportages, inclusief tijdstip van verschijnen, korte inhoud en geadresseerde.

8 Intrekking oude regelingen

Het Controleprotocol 2022 wordt ingetrokken, met dien verstande dat deze van toepassing blijft op de accountantscontrole van de jaarrekeningen van het verslagjaar 2022 en voorgaande jaren.

9 Inwerkingtreding

Dit protocol treedt in werking met ingang van de dag na haar bekendmaking, en het werkt terug tot 1 januari 2023 met dien verstande dat zij van toepassing is op de accountantscontrole van de jaarrekening van het verslagjaar 2023.

10 Citeertitel

Dit protocol wordt aangehaald als: Controleprotocol Nissewaard 2023.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Nissewaard op 22 maart 2023.

de griffier,

S.J.M. Mackay

de voorzitter,

F. van Oosten

Bijlage 1 Normenkader 2023

 

Wetgeving extern

Wetgeving intern

Diverse terreinen

  • Europese regelgeving met betrekking tot staatssteun (inclusief tijdelijke Corona staatssteun regelgeving)

  • Europese regelgeving/ richtlijnen over aanbesteding

  • Aanbestedingsreglement werken (ARW)

  • Aanbestedingswet

  • Besluit voor de vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten

  • Mededingingswet

  • Bekendmakingswet

  • Burgerlijk Wetboek

  • Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) EU/2016/679)

  • Aanwijzingsbesluiten Diensten Algemeen Economische belang (DAEB)

  • GR Streekarchief Voorne- Putten

Bestuur & organisatie

  • Gemeentewet

  • Ambtenarenwet

  • CAO gemeenten

  • Fiscale, sociale verzekerings- en pensioenwetgeving

  • Werkkostenregeling

  • Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers

  • Regeling rechtspositie politieke ambtsdragers

  • Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers

  • Wet gemeenschappelijke regelingen

  • Wet normering topinkomens (WNT)

  • Beleidsregels WNT

  • Wet op de Vennootschapsbelasting

  • Tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming

  • Verordening rechtspositie raads- en commissieleden

  • GR Syntrophos

  • Delegatiebesluit

  • Nota Misbruik en Oneigenlijk gebruik

  • Controleprotocol

Financiën

  • Besluit begroting en verantwoording (BBV) en bijbehorende ministeriële regelingen

  • Besluit accountantscontrole decentrale overheden (bado)

  • Wet financiering decentrale overheden (fido)

  • Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden (ufdo)

  • Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (ruddo)

  • Besluit leningvoorwaarden decentrale overheden

  • Regeling schatkistbankieren decentrale overheden

  • Begroting, incl. wijzigingen/ jaarrekening

  • Controleverordening

  • Financiële verordening

  • Nota reserves en voorzieningen (+ financiële spelregels sociaal domein)

  • Nota activabeleid,

  • Nota rentebeleid

  • Nota treasurybeleid

  • Nota risicomanagement en weerstandsvermogen

Belastingen

  • Wet WOZ (incl. circulaires waarderingskamer)

  • Wet rechten burgerlijke stand

  • Legesbesluit akten burgerlijke stand

  • Besluit gemeentelijke parkeerbelasting

  • Besluit optie- en naturalisatiegelden

  • Speelautomatenbesluit

  • Wet op de lijkbezorging

  • Invorderingswet

  • Kostenwet invordering rijksbelastingen

  • Uitvoeringsregeling Invorderingswet

  • Nadere regels kwijtschelding gemeentelijke- en waterschapsbelastingen

  • Wet op de bedrijveninvesteringszones (BIZ)

  • Verordening marktgelden en promotiegeld

  • Verordening leges ; tarieventabel

  • Verordening lijkbezorgingsrechten

  • Verordening hondenbelasting

  • Verordening onroerende zaakbelasting

  • Verordening rioolheffing

  • Verordening afvalstoffenheffing.

  • Verordening toeristenbelasting

  • Verordening forensenbelasting

  • Verordening precariobelasting

  • Verordening haven-,kade-, en opslaggeld

  • Parkeer- en parkeerbelastingverordening en besluit vaststelling kosten naheffingstoeslag

  • Wegsleepverordening

  • Verordening Bedrijven investeringszone stadscentrum Spijkenisse

  • Verordening Bedrijven investeringszone Halfweg-Molenwatering

  • Verordening Bedrijven investeringszone Winkelcentrum Akkerhof

Ruimtelijke ordening, openbare orde en veiligheid

  • Wet ruimtelijke ordening

  • Besluit ruimtelijke ordening

  • Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO)

  • Besluit omgevingsrecht

  • Bouwbesluit

  • Huisvestingswet

  • Woningwet

  • Regeling Plankosten Exploitatieplan

  • Besluit bestuurlijke boete overlast in de openbare ruimte

  • Nota grondbeleid

  • Verordening duurzaamheidslening

  • GR Metropoolregio Rotterdam Den Haag

  • GR DCMR

  • GR recreatiegebied Voorne- Putten

  • GR Veiligheidsregio Rotterdam - Rijnmond

 

Wetgeving extern

Regelgeving intern

Welzijn, werk en bijstand

  •  

  • Wet Maatschappelijke Ondersteuning

  • Uitvoeringsbesluit + uitvoeringsregeling Wmo

  • Participatiewet

  • Wet IOAZ, IOAW, BBZ

  • Regeling participatiewet IOAW/IOAZ

  • Regeling gehandicaptenparkeerkaart

  • Besluit kinderopvangtoeslag

  • Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

  • Jeugdwet

  • Regeling jeugdwet

  • 1 november maatregel woonplaatsbeginsel

  • Compensatieregeling woonplaats onbekend

  • Wet langdurige zorg

  • Corona steunmaatregelen/ -besluiten

  • Richtlijn 2001/55EG (m.u.v. artikel 11) : richtlijn tijdelijke bescherming

  • Uitvoeringsbesluit EU2022/382

  • Regeling opvang ontheemden Oekraïne

  •  

  • Verordening Sociaal domein

  • Verordening maatschappelijke ondersteuning in beschermde woonvormen Zuid-Hollandse Eilanden

  • Armoedebeleid financiële ketens

  • Algemene subsidieverordening

  • Verordening starterslening

  • GR. Openbare Gezondheidszorg Rotterdam-Rijnmond (valt onder GGD R.R.)

  • GR Jeugdhulp Rijnmond

Onderwijs

  •  

  • Wet op het primair onderwijs

  • Wet op het voortgezet onderwijs

  •  

  • Verordening leerlingenvervoer

  • Verordening voorziening huisvesting onderwijs

Bijlage 2 Rapportagemomenten

 

De volgende standaard rapportagemomenten worden onderkend:

 

Rapportage:

Tijdstip:

Inhoud:

Gericht aan:

Managementletter dan wel Verslag van bevindingen interim-controle

Na afronding van de interim-controle.

Mogelijke risico's, verbeter- en aandachtspunten betreffende de processen en procedures (beheersingsstructuur), beheersing specifieke subsidiestromen evenals overige van belang zijnde onderwerpen. Voortgang groeiproces invoering rechtmatigheid.

College en Management.

Ter kennisname en bespreken met de Auditcommissie.

Verslag van bevindingen

Na afronding van de controle van de jaarrekening.

Wettelijk: de vraag of inrichting van het financieel beheer en van de financiële organisatie een getrouwe verantwoording mogelijk maken. Daarnaast resterende fouten, onzekerheden of verbeteringen op het gebied van verslaglegging rekening houdend met afgesproken rapporteringtolerantie.

Raad en in afschrift aan het college.

Accountantsverklaring

Na afronding van de controle van de jaarrekening.

Oordeel over de mate waarin de gemeenterekening een getrouw beeld geeft in overeenstemming met verslaggevingsvoorschriften. De accountant bespreekt de accountantscontrole vooraf met de Auditcommissie.

Raad en in afschrift aan het college.