Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Arnhem

ONDERMANDAATBESLUIT AFDELING GEBIEDSTEAMS 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieArnhem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingONDERMANDAATBESLUIT AFDELING GEBIEDSTEAMS 2023
CiteertitelOndermandaatbesluit afdeling Gebiedsteams 2023
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpOndermandaatbesluit afdeling Gebiedsteams 2023 Werk en Inkomen W&I

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

tweede wijzigingsbesluit

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2023
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024wjziging nr. 1 bestuursrechtelijke rechtshandelingen

28-11-2023

gmb-2023-513385

3970479
01-07-202301-01-2024wijziging in ondergemandateerde functies bestuursrechtelijke en specifieke bevoegdheden

28-06-2023

gmb-2023-287333

3808585
31-03-202301-07-2023besluit vervangt mandaatbesluit 2020

28-03-2023

gmb-2023-138837

83070

Tekst van de regeling

Intitulé

ONDERMANDAATBESLUIT AFDELING GEBIEDSTEAMS 2023

Het afdelingshoofd ('afdelingsmanager') Gebiedsteams van het cluster Werk en Inkomen van de gemeente Arnhem;

 

Gelet op het Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2023 van 8 maart 2023, zaaknummer 82385;

 

Besluit:

 

  • 1.

    Aan de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de afdeling Gebiedsteams van het cluster Werk en Inkomen op te dragen:

    • a.

      De uitoefening van de in de bijlage van dit besluit omschreven bevoegdheden;

    • b.

      De ondertekening van stukken bij de uitoefening van de onder a genoemde bevoegdheden.

 

  • 2.

    Te bepalen dat deze bevoegdheden dienen te worden uitgeoefend overeenkomstig het bepaalde in het Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2023.

 

  • 3.

    Te bepalen dat de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de aan hen verleende bevoegdheden uitsluitend gebruik maken voor zover het aangelegenheden betreft die behoren tot hun werkterrein (waaronder wordt verstaan de toepasselijke regelgeving en organisatie-eenheid).

 

  • 4.

    Te bepalen dat:

    • a.

      Het “Ondermandaatbesluit afdeling Gebiedsteams cluster Werk en Inkomen 2020” van 25 mei 2020, zaaknummer 472052 wordt ingetrokken;

    • b.

      Dit besluit wordt aangehaald als “Ondermandaatbesluit afdeling Gebiedsteams 2023”;

    • c.

      Dit besluit in werking treedt op de dag na bekendmaking.

 

 

Afdelingsmanager Gebiedsteams

E. van der Hoeven

Bijlage  

nr.

Bevoegdheid

Ondermandaat medewerkersniveau

Algemeen

  • 1.

     

Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorbereiding en uitvoering van aan de gemeente opgedragen taken daaronder begrepen het doen van aangifte bij de politie.

Alle medewerkers

  • 2.

     

Het ondertekenen van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van beslissingen van de raad krachtens artikel 160, eerste lid, onder b, van de Gemeentewet.

Geen ondermandatering

  • 3.

     

Het verstrekken van bevestigingen en bewijzen van ontvangst.

Alle medewerkers

  • 4.

     

Het doorzenden van geschriften als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

  • 5.

     

Het doen van openbare bekendmakingen en het doen van kennisgevingen en mededelingen van voorgenomen en genomen beslissingen en van voorgenomen en verrichte andere handelingen.

Geen ondermandatering

  • 6.

     

Het aanwijzen van een contactpersoon, die zorgdraagt voor het registreren van medewerkers, die elektronische (officiële) bekendmakingen bij de Staatscourant en andere media aanleveren.

Geen ondermandatering

  • 7.

     

Het aanvragen van bijdragen, subsidies en vergoedingen bij het Rijk, de Provincie en andere subsidiënten daaronder begrepen de afwikkeling en verantwoording.

Geen ondermandatering

  • 8.

     

Het geven van inzage van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet.

Alle medewerkers

  • 9.

     

Het toezicht houden en handhaven van de openbare orde in de voor het publiek toegankelijke gebouwen en de daarbij behorende erven, waar de gemeentelijke organisatie is gehuisvest, inclusief het geven van bevelen met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid en inclusief het ontzeggen van de toegang tot voor de openbare dienst bestemde ruimten, indien zulks noodzakelijk moet worden geacht in het belang van de handhaving van de openbare orde of de voortgang van de werkzaamheden in die ruimten, dan wel op grond van het eigendomsrecht van de gemeente.

Alle medewerkers voor zover het betreft de eigen werkplek

Geschillen en geschilbeslechting

  • 1.

     

Het nemen van besluiten tot het oplossen van conflicten door middel van bemiddeling door een onafhankelijke derde (mediation), voor zover het betreft conflicten die voortvloeien uit besluiten die zijn genomen op grond van dit mandaatbesluit.

Geen ondermandatering

  • 2.

     

Het nemen van besluiten tot het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures namens de gemeente of het bestuursorgaan, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.

Geen ondermandatering

  • 3.

     

  • a.

    Het indienen van verweerschriften en overige stukken en het vertegenwoordigen van de gemeente, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, daaronder begrepen het optreden ter zitting namens de gemeente of deze bestuursorganen in het kader van gerechtelijke procedures bij de administratieve, burgerlijke en strafrechter en in het kader van bezwaarprocedures en administratieve beroepsprocedures.

  • b.

    Het aanwijzen van gemachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheden.

  • a.

    Geen ondermandatering

     

  • b.

    Geen ondermandatering

Privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

     

Het beslissen tot het aangaan en ondertekenen van privaatrechtelijke rechtshandelingen, voor zover betrekking hebbend op het werkgebied van de eigen afdeling en de verplichting die daarbij voor de gemeente wordt aangegaan niet meer dan 250.000 euro bedraagt.

Geen ondermandatering

  • 2.

     

  • a.

    Het aansprakelijk stellen van derden.

  • b.

    Het besluiten op het aansprakelijk stellen van de gemeente door derden.

  • c.

    Het verrichten van handelingen tot stuiting van verjaring.

  • a.

    Geen ondermandatering

  • b.

    Geen ondermandatering

  • c.

    Geen ondermandatering

  • 3.

     

Het besluiten tot het aanvaarden van erfstellingen, schenkingen en legaten tot een bedrag van ten hoogste vijftigduizend euro.

Geen ondermandatering

  • 4.

     

  • a.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte (artikel 171 Gemeentewet) ter uitvoering van beslissingen die zijn genomen in de uitoefening van de bevoegdheden die zijn omschreven in dit mandaatbesluit, of ter uitvoering van beslissingen genomen door de raad of door of namens het college van burgemeester en wethouders.

  • b.

    Het aanwijzen van gevolmachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheid.

  • a.

    Geen ondermandatering

  • b.

    Geen ondermandatering

Personele bevoegdheden

  • 1.

     

Het nemen van beslissingen en het verrichten van feitelijke handelingen op het gebied van de individuele personele aangelegenheden van andere werknemers dan de gemeentesecretaris en met uitzondering van de werknemers van de Rekenkamer.

Geen ondermandatering

  • 2.

     

Het nemen van beslissingen over werving, selectie en indiensttreding van andere werknemers dan de gemeentesecretaris.

Geen ondermandatering

  • 3.

     

Het nemen van beslissingen tot het aangaan, wijzigen en beëindigen (artikel 7:669 en 7: 676 BW) van arbeidsovereenkomsten van werknemers niet zijnde de gemeentesecretaris en alle daarmee samenhangende voorbereidende of uitvoerende handelingen, met uitzondering van beëindiging wegens dringende reden (art. 7:677 BW).

Geen ondermandatering

  • 4.

     

Het nemen van beslissingen over schorsing of andere vormen van (disciplinaire of orde-) maatregelen (zoals ontzeggen toegang tot werklocaties, afsluiten accounts) ten aanzien van andere werknemers dan de gemeentesecretaris met uitzondering van het stopzetten van loon (art. 7:629 lid 3 BW).

Geen ondermandatering

  • 5.

     

Het toekennen van gratificaties.

Geen ondermandatering

  • 6.

     

Het afnemen van gesprekken in het kader van de gesprekscyclus (zoals functionerings-, beoordelings- en Kompasgesprekken) van andere werknemers dan de gemeentesecretaris.

Geen ondermandatering

  • 7.

     

Het indienen van bezwaar en beroep en het voeren van verweer bij beschikkingen afkomstig van derden (bv UWV) en het aanwijzen van gevolmachtigden.

Geen ondermandatering

  • 8.

     

Het nemen van beslissingen ten aanzien van het uitlenen via detachering van werknemers niet zijnde de gemeentesecretaris.

Geen ondermandatering

  • 9.

     

Het aangaan, wijzigen en beëindigen van stageovereenkomsten als bedoeld in artikel 2.9 van de Cao Gemeenten en werkervaringsovereenkomsten als bedoeld in artikel 2.8 van de Cao Gemeenten.

Geen ondermandatering

  • 10.

     

Het namens de gemeente indienen van verzoek om toestemming, indienen van stukken, voeren van verweer en aanwijzen van gevolmachtigden bij procedures voor de Cao ontslagcommissie zoals bedoeld in artikel 9.15 Cao Gemeenten en het van toepassing zijnde reglement.

Geen ondermandatering

  • 11.

     

Het verrekenen en verhalen van vorderingen in het kader van personele trajecten (zoals kosten en boetes)

Geen ondermandatering

  • 12.

     

Het geven van toestemming aan de werknemer voor het verrichten van nevenwerkzaamheden en het verbinden van voorwaarden daaraan, zoals bedoeld in de Regeling nevenwerkzaamheden

Geen ondermandatering

  • 13.

     

Het vragen van advies, voeren van verweer, aanwijzen van gevolmachtigden en/of het nemen van besluiten na advies van de Cao geschillencommissie als bedoeld in art. 11.5 van de Cao Gemeenten en het van toepassing zijnde reglement, voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het advies van de geschillencommissie.

Geen ondermandatering

Bestuursrechtelijke bevoegdheden

  • 1.

     

Het uitoefenen van bevoegdheden als bedoeld in de Verordening Nadeelcompensatie gemeente Arnhem 2022 alsmede de planschaderegeling van Wet op de ruimtelijke ordening, de Procedureverordening planschade Arnhem 2011 en de Verordening nadeelcompensatie Arnhem 2011 indien sprake is van een geval als bedoeld in artikel 8, tweede lid van de Verordening Nadeelcompensatie gemeente Arnhem 2022.

Geen ondermandatering

  • 2.

     

Het nemen van besluiten op verzoeken om publieke informatie als bedoeld in artikel 4.1, eerste lid, van de Wet open overheid.

Geen ondermandatering

  • 3.

     

Het nemen van besluiten op verzoeken als bedoeld in artikel 3, eerste lid van de Wet hergebruik van overheidsinformatie.

Geen ondermandatering

  • 4.

     

Het uitoefenen van de aan het college toegekende bevoegdheden bij of krachtens een gemeentelijke subsidieverordening, met dien verstande dat voor verstrekking van subsidies als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder sub c en d Awb financiële dekking aanwezig is, met uitzondering van het vaststellen van ‘nadere regels’ (wettelijke voorschriften krachtens delegatie vastgesteld) en de bevoegdheden op basis van de subsidieregelingen Burgerkracht, Amateurkunst en op het gebied van de Transformatie Sociaal Domein.

Geen ondermandatering

  • 5.

     

Het opleggen en intrekken van een last onder bestuursdwang of last onder dwangsom, alsmede het uitoefenen van de overige bevoegdheden op grond van Titel 5.3 (Herstelsancties) en van de bevoegdheden op grond van Titel 5.4 (Bestuurlijke boete) van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede het beslissen over het verlenen, wijzigen en intrekken van gedoogbeschikkingen.

Geen ondermandatering

  • 6.

     

Het naar voren brengen van zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

Geen ondermandatering

  • 7.

     

Het besluiten tot het toepassen van en het uitvoeren van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Geen ondermandatering

  • 8.

     

Het vaststellen van formulieren als bedoeld in artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht voor het indienen van aanvragen en het verstrekken van gegevens.

Geen ondermandatering

  • 9.

     

Het nemen van beslissingen omtrent het niet behandelen van aanvragen als bedoeld in artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

- Procesondersteuner W&I

- (Senior) Consulent W&I

- Regisseur W&I

  • 10.

     

Het inwinnen van advies als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

  • 11.

     

Het horen van een aanvrager en belanghebbenden als bedoeld in afdeling 4.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht (De voorbereiding).

Alle medewerkers

  • 12.

     

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Bestuursrechtelijke geldschulden). 

- Procesondersteuner W&I

- (Senior) Consulent W&I

- Regisseur W&I

- (Senior) Medewerker W&I-invordering 

  • 13.

     

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens afdeling 4.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Beslistermijn).

- Procesondersteuner W&I

- (Senior) Consulent W&I

- Regisseur W&I

  • 14.

     

Het vaststellen van beleidsregels dan wel richtlijnen met betrekking tot de aan de gemeente opgedragen taken en bevoegdheden.

Geen ondermandatering

  • 15.

     

Het nemen van besluiten en het verrichten van werkzaamheden voortvloeiende uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, met uitzondering van de artikelen 33 en 37) en de Uitvoeringswet AVG (Uavg).

- Procesondersteuner W&I

- (Senior) Consulent W&I

- Regisseur W&I

Specifieke bevoegdheden

  • 1.

     

Het opleggen van bestuurlijke boeten.

- Procesondersteuner W&I

- (Senior) Consulent W&I

- Regisseur W&I

  • 2.

     

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de Participatiewet en Ioaw, met uitzondering van:

  • -

    het vaststellen dat iemand tot de doelgroep loonkostensubsidie behoort;

  • -

    het vaststellen van de loonwaarde;

het verstrekken van loonkostensubsidie.

- (Senior) Consulent W&I

- Medewerker analysebureau handhaving W&I

- Sociaal rechercheur W&I

- (Senior) medewerker W&I invordering

- Administratief medewerker procesondersteuning W&I

- Procesondersteuner W&I

- Regisseur W&I

  • 3.

     

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) met betrekking tot:

  • -

    beslagbrieven;

  • -

    eerste keer inkomsten;

  • -

    vakantiesituaties (zoals bijvoorbeeld geen recht op een uitkering of een toekenning van een andere norm);

- een ten onrechte genoten uitkering.

- Senior) Medewerker W&I – Administratie

- (Senior) Consulent W&I

- Procesondersteuner W&I

- Regisseur W&I

  • 4.

     

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) bij 'bedreigende situaties' (zoals gedwongen woningontruiming, beëindiging van gas, elektra en water dan wel opzegging van de zorgverzekering) via het toekennen van bijzondere bijstand of een voorliggende voorziening (zoals individuele inkomenstoeslag)

- (Senior) Consulent W&I

- Procesondersteuner W&I

- Regisseur W&I

  • 5.

     

Het nemen van besluiten, (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep op grond van de Re-integratieverordening met uitzondering van:

  • -

    het verstrekken van werkgeverssubsidies (waaronder in ieder geval loonkostensubsidies, subsidie jobcoaching, subsidie plaatsingskosten, subsidie voormalige ID-ers);

  • -

    het verstrekken van subsidie vrijwilligerswerk;

- het verstrekken van subsidie participatieplaats (leerbaan).

- (Senior) Consulent W&I

- Regisseur W&I

  • 6.

     

Het nemen van herzienings- en terugvorderingsbesluiten met betrekking tot wetten en regelingen die door het cluster Werk en Inkomen worden uitgevoerd.

- Procesondersteuner W&I

- (Senior) Consulent W&I

- Regisseur W&I

  • 7.

     

Het nemen van besluiten, niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep), met betrekking tot de voorlopige teruggaaf belastingen.

- (Senior) Consulent W&I

- Regisseur W&I

  • 8.

     

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de Ioaz en Bbz.

- (Senior) Consulent W&I

- Medewerker analysebureau handhaving W&I

- Sociaal rechercheur W&

  • 9.

     

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) met betrekking tot meervoudige vermissingen in het kader van de Paspoortwet.

- (Senior) Consulent W&I

- Medewerker analysebureau handhaving W&I

  • 10.

     

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) met betrekking tot de processen adresonderzoek op grond van de Wet BRP.

- (Senior) Consulent W&I

- Medewerker analysebureau handhaving W&I

  • 11.

     

Het doen van aangifte bij het Openbaar Ministerie met betrekking tot klanten die zich schuldig hebben gemaakt aan het opzettelijk verstrekken van onjuiste gegevens als gevolg waarvan ten onrechte uitkering door hen werd ontvangen.

Sociaal Rechercheur W&I

  • 12.

     

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en het bieden van overige schulddienstverlening ten aanzien van ondernemers.

(Senior) Consulent W&I

  • 13.

     

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) in het kader van gemeentelijke regelingen op het gebied van minimabeleid, zoals de regeling “GelrePas”.

- Procesondersteuner W&I

- (Senior) Consulent W&I

  • 14.

     

Het zorgen voor lijkschouwing en lijkbezorging ingevolge de Wet op de Lijkbezorging (WLB) en het verhaal op de nalatenschap ingevolgde de WLB.

(Senior) Medewerker W&I - Invordering

  • 15.

     

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de ROA.

(Senior) Medewerker W&I - Invordering

  • 16.

     

Het beslissen tot het instellen van gerechtelijke invordering van onverschuldigd gedane betalingen ingevolge het BW en van achterstallige betalingen van door de Krediet Bank Nederland verstrekte leningen.

(Senior) Medewerker W&I - Invordering

  • 17.

     

Het nemen van herzienings- en terugvorderingsbesluiten met betrekking tot de Wet maatschappelijke ondersteuning en wetten en regelingen die door het cluster Werk en Inkomen worden uitgevoerd.

(Senior) Medewerker W&I - Invordering

  • 18.

     

Het nemen van verhaalsbesluiten met betrekking tot de wetten en regelingen die door het cluster Werk en Inkomen worden uitgevoerd.

(Senior) Medewerker W&I - Invordering

  • 19.

     

Het beslissen tot het instellen van gerechtelijke invordering in het kader van verhaal en terugvordering met betrekking tot de Wet maatschappelijke ondersteuning en wetten die door het cluster Werk en Inkomen worden uitgevoerd.

(Senior) medewerker W&I - Invordering

  • 20.

     

  • a.

    Het opdracht geven tot conservatoir- en executoriaal beslag op basis van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, met betrekking tot de wetten en regelingen, die door het cluster Werk en Inkomen worden uitgevoerd.

  • b.

    Het leggen van beslag op een inkomstenbron.

a. (Senior) medewerker W&I - Invordering

b. (Senior) Medewerker W&I - Invordering

  • 21.

     

Het nemen van besluiten tot het kwijtschelden van openstaande vorderingen met betrekking tot de Wet maatschappelijke ondersteuning en wetten en regelingen die door het cluster Werk en Inkomen worden uitgevoerd.

(Senior) medewerker W&I - Invordering

  • 22.

     

Het invorderen van bestuurlijke boeten ingevolge de Ioaw, Ioaz, Participatiewet, Bbz 2004, Wet Inburgering en Wet Kinderopvang.

(Senior) Medewerker W&I - Invordering

  • 23.

     

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) met betrekking tot beslagbrieven.

(Senior) Medewerker W&I - Invordering

  • 24.

     

Het aanwijzen van een gemachtigde voor de vertegenwoordiging van de gemeente inzake gerechtelijke verhaals- en invorderingprocedures in het buitenland met betrekking tot wetten en regelingen die door het cluster Werk en Inkomen worden uitgevoerd.

(Senior) medewerker W&I - Invordering