Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tilburg

Subsidieregeling Ontwikkeling voorop 2023 Tilburg

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTilburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Ontwikkeling voorop 2023 Tilburg
CiteertitelSubsidieregeling Ontwikkeling voorop 2023 Tilburg
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-04-2023nieuwe regeling

28-02-2023

gmb-2023-137992

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Ontwikkeling voorop 2023 Tilburg

Toelichting

 

De impulssubsidie maakt deel uit van het programma Meer- en Hoogbegaafdheid (2021-2023) in de regio Tilburg en Midden – Brabant, als onderdeel van de maatregelen voortijdig schoolverlaten (RMC regio-35). De impulssubsidie heeft als doel het versterken van een bestaand aanbod middels uitbreiding en/of de ontwikkeling van een nieuw ontwikkelinitiatief voor meer-, creatief en hoogbegaafde kinderen en jongeren in de regio Tilburg en Midden – Brabant.

 

Deze regeling bevat bepalingen voor deelname aan het subsidietraject, het aanvragen van subsidie en het toekennen van het volledige subsidiebedrag van 50.000 EUR aan één initiatief. Het traject bestaat uit meerdere stappen waarbij levensvatbare onderwijs-/ontwikkelinitiatieven door een onafhankelijke expertjury worden geselecteerd die vervolgens worden gepresenteerd op de Pitchdag. Uiteindelijk selecteert de jury één plan welke wordt voorgedragen voor de impulssubsidie.

 

 

Figuur 1. De procedure van de impulssubsidie

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

  • Asv: Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg;

  • Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tilburg;

  • Jury: een onafhankelijk expertjury aangewezen door de gemeente Tilburg aangewezen om één plan te selecteren op basis van vooraf opgestelde criteria.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van de subsidie door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Activiteiten

*Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan het versterken of uitbreiden van het onderwijs- en ondersteuningsaanbod voor meer- en hoogbegaafde kinderen of jongeren, in de leeftijd van 0 tot en met 27 jaar in één van de navolgende gemeenten binnen de regio Tilburg en Midden – Brabant: Tilburg, Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Hilvarenbeek, Oisterwijk, Waalwijk en Loon op Zand. Deze activiteiten dienen bij te dragen aan het ontwikkelen en realiseren van:

 

  • 1.

    Aanbod voor peuters met een ontwikkelingsvoorsprong en/of vervroegde instroom in het primair onderwijs, en/of;

  • 2.

    Aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen die na versnelling vervroegd het primair onderwijs hebben afgerond, en/of;

  • 3.

    Aanbod voor meer- en hoogbegaafde jongeren die na versnelling vervroegd het voorgezet onderwijs hebben afgerond, en/of;

  • 4.

    Aanbod van psycho-educatie aan meer- en hoogbegaafde leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs, en/of;

  • 5.

    Nieuwe leerlijnen en/of nieuwe onderwijsaanbod passend bij de doelgroep binnen het primair onderwijs (speciaal/regulier), het voortgezet onderwijs (speciaal regulier), het mbo en/of de vavo, al dan niet in samenwerking met creatieve werkplaatsen en/of bedrijfsleven.

In de Analyse hoogbegaafdheidsketen Regio Tilburg (mei 2021) is gedestilleerd waar kansen en mogelijkheden liggen voor de verbreding en versterking van het huidige aanbod in de regio Midden – Brabant.

Artikel 4. Subsidieaanvrager

De subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen.

Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten als bedoeld in artikel 3.

  • 2.

    In aanmerking voor subsidie komen de kosten die redelijkerwijs gemaakt moeten worden voor de uitvoering van activiteiten zoals bedoeld in artikel 3 en de kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van activiteiten zoals bedoeld in artikel 3.

Artikel 6. Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten voor

  • 1.

    Bonussen en afkoopsommen/transitievergoedingen.

  • 2.

    Activiteiten met een partijpolitiek of godsdienstig karakter.

  • 3.

    Kosten gemaakt om te komen tot de subsidieaanvraag en het definitieve plan.

Artikel 7. Vereisten subsidieaanvraag

  • 1.

    Om in aanmerking te komen voor de subsidie dient de (hoofd)aanvrager zijn deelname aan het subsidietraject uiterlijk vrijdag 31 maart 2023 23.59 uur kenbaar te maken door het deelnameformulier volledig ingevuld te mailen naar Zeer Makkelijk (subsidie@zeermakkelijk.nl). Op het deelnameformulier wordt tevens aangegeven aan wie de aanvraag vertegenwoordigt/-en tijdens de presentatie op de Pitchdag op 5 juli 2023, in de media en andere publicitaire uitingen.

  • 2.

    De aanvrager kan gebruik maken van de mogelijkheid om uiterlijk 19 mei 2023 23.59 uur een conceptplan in te dienen bij Zeer Makkelijk, de jury kan hierop aanvullende vragen stellen of aanwijzingen geven voor het vervolmaken van het definitieve plan. Het is uitdrukkelijk niet verplicht om van deze mogelijkheid gebruik te maken.

  • 3.

    Om in aanmerking te komen voor de impulssubsidie, dient de aanvrager het volledig ingevulde definitieve plan (de subsidieaanvraag) conform het daartoe verstrekte format uiterlijk vrijdag 9 juni 2023 23.59 uur in te dienen bij Zeer Makkelijk.

  • 4.

    Maximaal acht subsidieaanvragen worden geselecteerd voor de Pitchdag. De selectie hiervan vindt plaats door een onafhankelijke expertjury op basis van vooraf vastgestelde criteria (artikel 10). De initiatiefnemers van de geselecteerde plannen worden uitgenodigd om deze in een korte presentatie voor te leggen aan de voltallige expertjury op 5 juli 2023.

  • 5.

    Om in aanmerking te komen voor de subsidie dienen de aanvragers van de in artikel 7.4 genoemde plannen hun plan op 5 juli 2023 aan de expertjury te presenteren. Indien het voor een aanvrager niet mogelijk is om op 5 juli 2023 op het gevraagde tijdstip aanwezig te zijn, dan kan deze zich laten vertegenwoordigen door een van de contactpersonen of medeaanvragers. Indien vertegenwoordiging niet mogelijk is, wordt de subsidie geweigerd.

  • 6.

    Het definitieve plan (subsidieaanvraag) omvat:

    • a.

      Een volledig ingevuld format met voldoende informatie over de wijze waarop wordt voldaan aan de beoordelingscriteria (artikel 10.3);

    • b.

      Een uitgewerkte begroting, waarin op transparante wijze de kosten, opbrengsten en vereiste cofinanciering worden weergegeven;

    • c.

      Indien een aanvrager voor de eerste maal een subsidie aanvraagt, voegt hij, een exemplaar van de oprichtingsakte, een overzicht van de bestuurssamenstelling, de statuten, het jaarverslag, de jaarrekening en de balans van het voorgaande jaar als bijlagen toe aan het definitieve plan (de aanvraag);

Artikel 8. Subsidievorm en de hoogte van de subsidie

Het College verstrekt op grond van deze regeling een eenmalige subsidie van maximaal 50.000 EUR. De subsidie zal binnen twee maanden na de Pitchdag worden bevoorschot.

Artikel 9. Subsidieplafond

De subsidie van maximaal 50.000 EUR wordt door het college éénmalig verleend aan één aanvrager, die op basis van de beoordeling de meeste punten heeft gehaald.

Artikel 10. Wijze van beoordeling

De aanvragen worden beoordeeld door een onafhankelijke expertjury:

  • 1.

    De expertjury wordt door centrumgemeente Tilburg aangewezen en bestaat uit een onafhankelijke juryvoorzitter, twee hoogbegaafde jongeren van buiten de Tilburgse regio, een expert op gebied van onderwijsinnovatie en een financieel expert, welke op eigen titel deelnemen.

  • 2.

    Bij de rangschikking van de aanvragen kent de jury punten toe aan de hand van het puntensysteem (opgenomen in bijlage 1). Maximaal acht plannen worden geselecteerd voor een presentatie tijdens de Pitchdag op 5 juli 2023. Na de presentatie, trekt de jury zich terug en komt tot een definitief advies, welk initiatief wordt voorgedragen aan het college voor het verlenen van de subsidie.

  • 3.

    De jury heeft als taak om de conceptplannen te beoordelen en aanvullende vragen te stellen; aan de hand van de in deze regeling opgenomen criteria onder artikel 10.3, de definitief ingediende plannen, mogelijk achterliggende stukken en de pitches op 5 juli 2023 te beoordelen op basis van diezelfde criteria en het college te adviseren welke subsidieaanvraag in aanmerking komt voor de impulssubsidie.

  • 4.

    De expertjury beoordeelt naar eigen inzicht de inzendingen aan de hand van de volgende criteria (uitgewerkt in het puntensysteem, zie bijlage 1):

    • a.

      Relevantie en impact, waaronder doel, doelgroep, aanpak en of het aannemelijk is dat het werkt (weging 35%). Het initiatief sluit aan op de onderwijs-, ontwikkel- en ondersteuningsbehoeften van de meer- en hoogbegaafde kinderen en jongeren in de regio Tilburg en Midden – Brabant en voorziet in een behoefte die nu niet of onvoldoende wordt ingevuld. Aantoonbaar is gemaakt dat het een uitbreiding/aanvulling is van bestaand aanbod en is geconcretiseerd voor hoeveel kinderen/jongeren het initiatief er plek is c.q. het deeltijdaanbod biedt;

    • b.

      Kwaliteit van het aanbod en aanvragers (weging 25%). Het initiatief moet de kwaliteit voorop stellen en aannemelijk maken bij realisatie in lijn met de daarvoor geldende wetgeving en Inspectiekaders te opereren. De aanvragers dienen over de nodige bevoegdheden te beschikken;

    • c.

      Haalbaarheid en planning (weging 20%). Het initiatief is praktisch haalbaar (locatie, mensen, middelen) en plan bevat een realistische planning en concretisering op welk moment het aanbod in gaat;

    • d.

      Begroting, duurzame financiering en cofinanciering (weging 20%). Het initiatief moet haalbaar én duurzaam zijn, aan te tonen door een deugdelijk meerjarig plan, inclusief begroting en borging van cofinanciering;

  • 5.

    De beoordeling van de plannen en eindbeoordeling op de Pitchdag (zoals bedoeld in artikel 10.1 van deze regeling) kan alleen tot stand komen in fysieke aanwezigheid (dan wel online aanwezigheid in geval van overmacht) van de jury.

  • 6.

    Het juryrapport komt beschikbaar voor de subsidieaanvragers. Het rapport en puntenverdeling zal beknopt zijn en beperkt blijven tot de publieksinformatie in verband met het intellectueel eigendom (artikel 14).

Artikel 11. Weigeringsgronden

Subsidieverlening kan naast de in de artikelen 4: 25 en 4:35 Awb en de artikel 11 van de ASV geregelde gevallen ook (al dan niet deels) geweigerd worden indien:

 

  • 1.

    De organisatie geen aantoonbare expertise heeft op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid;

  • 2.

    De organisatie geen aantoonbare kennis heeft van de doelgroep;

  • 3.

    Het aanbod uit de subsidieaanvraag niet aanvullend is op het bestaande aanbod;

  • 4.

    Niet is aangetoond dat de subsidie noodzakelijk is voor het verrichten van de activiteiten waarvoor deze wordt gevraagd;

  • 5.

    De aanvraag niet voldoet aan regels die zijn gesteld om voor subsidie in aanmerking te komen;

  • 6.

    De definitieve aanvraag pas is ingediend na de deadline van 9 juni 2023;

  • 7.

    Aanvrager(s): a. bij Zeer Makkelijk werkt/-en; b. bij de gemeente Tilburg werkt/-en binnen afdeling Veiligheid & Wijken (i.c. Leerplicht/RMC), afdeling Sociaal of vanuit de gemeente (tijdelijk) is aangesteld voor het subsidietraject en het programma Meer- en Hoogbegaafdheid; c. zitting heeft/hebben in de expertjury van en d. anderszins betrokken is/zijn bij de organisatie van het subsidietraject (met inbegrip van de sprekers op de Inspiratiedag).

  • 8.

    Uit de financiële beoordeling blijkt dat de organisatie financieel ongezond is kijkend o.a. naar liquiditeit, solvabiliteit, exploitatieresultaat, ontwikkeling van deze ratio’s in de tijd en de uitleg door de subsidieaanvrager over de financiële gezondheid;

  • 9.

    De activiteiten in de aanvraag niet in verhouding staan tot het bereik van de in de aanvraag opgenomen doelgroep, en tot het totale aanbod van activiteiten voor de totale doelgroep die we met deze subsidieregeling willen bereiken.

Artikel 12. Verplichtingen

Het college kan in de verleningsbeschikking aanvullende verplichtingen opleggen.

Artikel 13. Hardheidsclausule

Het college kan een of meer bepalingen van deze subsidieregeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepaling te dienen doelen.

Artikel 14. Intellectueel eigendom

  • 1.

    Het intellectueel eigendom van het ingediende plan (subsidieaanvraag) blijft berusten bij de aanvrager(s).

  • 2.

    Daar waar sprake is van intellectueel eigendom van derden inzake de ingezonden subsidieaanvraag is de aanvrager ervoor verantwoordelijk dat Zeer Makkelijk en de gemeente Tilburg gevrijwaard zijn van aanspraak door derden voor wat betreft een beroep op het intellectuele eigendomsrecht.

  • 3.

    Door deel te nemen aan de subsidieregeling geeft de aanvrager Zeer Makkelijk en de gemeente Tilburg en eventuele mediapartners toestemming de publieksinformatie over het ingezonden project zonder voorafgaand overleg en enige vergoeding te publiceren en op haar website en andere websites of media.

  • 4.

    Overig hergebruik van het intellectueel eigendom is alleen toegestaan met voorafgaande toestemming van de aanvrager.

Artikel 15. Slotbepalingen

  • 1.

    Dit is een regeling zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg. De bepalingen van deze verordening zijn van toepassing voor zover daarvan in deze regeling niet wordt afgeweken. Dit betekent ook dat de verantwoordingsartikelen van de ASV onverkort van toepassing zijn.

  • 2.

    Deze subsidieregeling treedt in werking één dag na publicatie.

  • 3.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Ontwikkeling voorop 2023 Tilburg

Bijlage 1 Puntensysteem

 

Variabele

Beoordeling

Score

RELEVANTIE EN IMPACT - 35 %

De doelgroep van het project betreft meer- en hoogbegaafde kinderen of jongeren in de leeftijd van 0 tot en met 27 jaar

5

Het plan biedt een versterking of uitbreiding van het bestaande onderwijs- en ondersteuningsaanbod in de regio Tilburg en Midden – Brabant voor peuters met een ontwikkelingsvoorsprong, leerlingen in het (s)bo, v(s)o, mbo en/of vavo

10

Het plan en de uitgewerkte doelen sluiten aan op de onderwijs-, ontwikkel- en ondersteuningsbehoeften van meer- en hoogbegaafde kinderen / jongeren

5

De aannames die worden gedaan om de gewenste impact voor de doelgroep door middel van het plan te bereiken zijn voldoende onderbouwd en realistisch

5

Het plan concretiseert voor hoeveel kinderen/jongeren er een plek wordt aangeboden middels het aanbod

5

Het plan draagt significant bij om de gewenste impact voor de doelgroep te bereiken

5

KWALITEIT VAN DE AANVRAGERS EN HET AANBOD - 25%

De aanvrager(s) is/zijn bevoegd om te voorzien in de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van meer- en hoogbegaafde peuters met een ontwikkelingsvoorsprong, leerlingen in het (s)bo, v(s)o, mbo en/of vavo

5

De aanvrager(s) beschikt-/en over aantoonbare pedagogische en didactische kennis en vaardigheden om tegemoet te komen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van meer- en hoogbegaafde peuters met een ontwikkelingsvoorsprong, leerlingen in het (s)bo, v(s)o, mbo en/of vavo

5

Het aanbod van de aanvrager(s) is kwalitatief goed van inhoud, ofwel leidt ertoe dat wordt voorzien in de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van meer- en hoogbegaafde peuters met een ontwikkelingsvoorsprong, leerlingen in het (s)bo, v(s)o, mbo en/of vavo

10

De aanvrager(s( handelt-/en binnen de geldende wetgeving en inspectiekaders

5

HAALBAARHEID EN PLANNING – 20%

Het doel/-en van het plan van de aanvrager(s) is/zijn haalbaar qua locatie, mensen, middelen en tijd (haalbare planning)

5

Het plan van de aanvrager(s) is goed opgezet en uitvoerbaar

5

Er is geconcretiseerd op welk moment het aanbod in gaat

5

Het slagen van het plan is niet afhankelijk van externe factoren waarover de aanvrager(s) geen controle heeft/hebben

5

BEGROTING, DUURZAME FINANCIERING EN COFINANCIERING - 20%

De begroting is transparant, realistisch en haalbaar

5

De financiering is duurzaam, d.w.z. blijvende financiering is mogelijk als het plan succesvol is

10

Er is sprake van (dekkende) cofinanciering

5

100