Organisatie | Midden-Delfland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeente Midden-Delfland - Besluit tot aanwijzing van parkeerplaatsen voor elektrisch laden in Den Hoorn |
Citeertitel | Besluit tot aanwijzing van parkeerplaatsen voor elektrisch laden in Den Hoorn |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Kaart locaties laadpalen Den Hoorn |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-03-2023 | nieuwe regeling | 21-03-2023 | 324955 |
Tegen een besluit kan beroep worden ingesteld door belanghebbenden die een zienswijze over het ontwerpbesluit naar voren hebben gebracht en belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen zienswijze naar voren te hebben gebracht. Beroep kan binnen zes weken worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 AE Den Haag. De termijn begint op de datum van de dag na de ter inzagelegging van het besluit. Voor het instellen van beroep is griffierecht verschuldigd.
Bijlage Nota van Beantwoording Zienswijzen Den Hoorn
Voor u ligt de nota van beantwoording met betrekking tot het aanwijzen van laadpaallocaties in Den Hoorn. In deze nota zijn de binnengekomen zienswijzen verwerkt en voorzien van een reactie. Deze nota van beantwoording wordt namens het college vastgesteld door de afdelingsdirecteur Openbare Ruimte (zaaknummer 324955).
Als eerste volgt een inleiding met een beschrijving van de gevolgde procedure. Daarna volgt een beschrijving van de procedure van de ter inzagelegging.
De gemeente heeft zienswijzen ontvangen. Vervolgens zijn de zienswijzen van inhoudelijke reacties voorzien, waarbij is aangegeven of de zienswijzen aanleiding hebben gegeven om wijziging in het beleid voor te stellen.
Het voorliggende ontwerpbeleid is voorbereid met toepassing van de uniforme openbare voorbereidings¬procedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Bij de kennisgeving is het voorgenomenbesluit gedurende zes weken ter inzage is gelegd. Belanghebbenden kregen binnen deze termijn de mogelijkheid om schriftelijk of mondelinge zienswijzen in te dienen. De kennisgeving werd geplaatst op de website van de gemeente Midden-Delfland, in het huis- aan-huisblad De Schakel Midden-Delfland.
Aangezien het besluit op basis van afdeling 3.4 Awb is voorbereid, geldt voor degene, die zich niet kan vinden in het dit besluit, een afwijkende beroepsprocedure dan de reguliere bezwaar- en beroepsprocedure. Belanghebbenden dienen binnen zes weken na bekendmaking van het aanwijzingsbesluit rechtstreeks beroep in te stellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Nota van beantwoording zienswijzen
De beantwoording van de ingediende zienswijzen op het voorgenomenbesluit is opgenomen in deze nota van beantwoording. Namens het college stelt de afdelingsdirecteur Beheer Openbare Ruimte de nota van beantwoording vast samen met het aanwijsbesluit van de laadpaallocaties. Per zienswijze is beoordeeld of met inachtneming van de geldende beleidsregels de zienswijzen aanleiding geven om het voorgenomenbesluit ongewijzigd of gewijzigd vast te stellen.
Het betreft hier een voorgenomenbesluit tot aanwijzing van laadpaallocaties in Den Hoorn. Hiervoor zijn er geen informatieavonden voor bewoners van Midden-Delfland gehouden. Publicatie van de bekendmaking over de inspraakperiode vond digitaal plaats op de website van de gemeente Midden-Delfland, onder bekendmakingen en in De Schakel Midden-Delfland. Daarin werd vermeld dat de indiening van een zienswijze tegen het voorgenomen besluit mondeling en schriftelijk (per brief of per e-mail) mogelijk was. Het voorgenomenbesluit lag van 20 januari 2023 tot 3 maart 2023 ter inzage op het gemeentehuis. Bewoners die een zienswijze hebben ingediend krijgen deze nota van beantwoording toegestuurd.
De realisatie van de laadpalen wordt stapsgewijs gedaan. Wanneer de laadpaallocatie is aangewezen dan kan de concessiehouder (EQUANS) de laadpaal plaatsen. Het realiseren van de parkeervakken voor elektrische auto’s wordt gedaan nadat bewoners van Schipluiden via www.laadpaalnodig.nl een aanvraag hebben gedaan. Deze bewoner kan dat alleen aanvragen wanneer hij/zij in bezit is van een elektrische auto. Deze auto is in de plaats gekomen van een auto op fossiele brandstof.
Indien blijkt dat meerder bewoners een aanvraag doen voor een laadpaallocatie via www.laadpaalnodig.nl dan is het mogelijk dat ook de tweede vaste parkeervak bij de laadpaal wordt gerealiseerd.
De realisatie wordt derhalve gestuurd door de bewoners zelf op het moment dat zij in bezit komen van een elektrisch voertuig. Hierdoor heeft het realiseren van aangewezen parkeervakken voor elektrische auto’s geen invloed op de parkeerbalans in de buurt.
Het voorgenomenbesluit tot aanwijzing van laadpaallocaties in Den Hoorn lag van 20 januari 2023 tot 3 maart 2023 ter inzage. In de onderstaande tabel wordt aangegeven over welke locaties in het voorgenomenbesluit zienswijzen zijn binnengekomen. De namen van de personen die zienswijzen hebben ingediend worden uit privacyoverwegingen niet in dit eindverslag opgenomen.
* deze zienswijzen gaan over locaties die niet in het voorgenomenbesluit staan.
De zienswijzen zijn hieronder samengevat en per onderwerp weergegeven.
Tegen de voorgenomen locatie is één zienswijze ingediend. Deze zienswijze houdt samengevat het volgende in:
De bewoner geeft aan dat het parkeren in de straat nu al een opgave kan zijn. De bewoner is van mening dat wanneer daar laadpaalparkeerplaatsen bij komen het aantal parkeerplaatsen afneemt en dit afdoet aan het woonplezier. Ook geeft de bewoner aan dat aan de andere kant van de straat, waar niet geparkeerd mag worden, geregeld wel auto’s worden geparkeerd. Dit geeft geregeld onveilige situaties. De bewoner stelt een alternatieve locatie voor.
In hoofdstuk 3 wordt ingegaan op het feit dat de invoering van de laadpalen geen invloed heeft op de parkeerbalans in de buurt. Het is volgens het door de gemeenteraad vastgestelde beleid noodzakelijk om een laadpaallocatie in deze buurt te hebben. Nabij de voorgestelde alternatieve locatie is reeds een openbare oplaadplek. Hierdoor is deze alternatieve locatie geen optie. Dat onjuist geparkeerd auto’s aanleiding geven tot onveilige situaties is een gedragsfenomeen. De gemeente kan hiertegen handhavend optreden.
Advies: Naar aanleiding van de zienswijze de voorgestelde locatie niet aan te passen.
Tegen de voorgenomen locatie heeft één bewoner mede namens een aantal buren één zienswijze ingediend. Deze zienswijze houdt samengevat het volgende in:
De bewoners verzoeken deze locatie te verplaatsen of te laten vervallen. Tevens verzoeken de bewoners om geen bestaande parkeervakken in te zetten voor laadpalen maar voor expliciet nieuwe parkeerplekken voor aan te leggen. De bewoners zijn van mening dat gezien het feit dat in de komende jaren het aantal EV-voertuigen zal toenemen, de parkeerdruk op de openbare parkeervakken onevenredig zal toenemen.
De voorgesteld laadpaallocatie voldoet aan de in het beleid laadinfrastructuur 2022 genoemde inrichtingscriteria, omdat;
Advies: Deze locatie vooralsnog te laten vervallen.
Tegen de voorgenomen locatie zijn drie zienswijzen binnengekomen. Deze zienswijzen houden samengevat het volgende in:
Een van de bewoners is van mening dat laadpaallocaties niet ten koste mag gaan van de groenvoorszieningen. Ook vreest deze bewoner dat wanneer deze laadpaalplek wordt gerealiseerd dat dan het parkeren in deze straat wordt gestimuleerd. Dit vindt deze bewoner ongewenst. Deze bewoner vreest dat in de toekomst een laadpaallocatie voor zijn zijraam komt waardoor het uitzicht wordt belemmerd.
Andere bewoners menen dat wanneer de laadpaallocatie bezet is met voertuigen dat dan het zicht op het verkeer in de straat wordt belemmerd voor de uitritten van een aantal percelen, wat tot onveilige situatie kan leiden. Tevens vrezen de bewoners dat het inrichten van de laadpaallocatie ten koste gaat van een boom. Ook vrezen de bewoners dat het aantal beschikbare parkeerplekken minder wordt door het realiseren van laadpaallocaties. Een van de bewoners geeft aan dat deze route langs de voorgestelde laadpaallocatie veel kinderen spelen en veel mensen wandelen.
De bewoners stellen alternatieve locaties voor, zoals op de Achterdijkshoorn nabij nummer 56. Bewoners geven aan dat het geblokkeerde fietspad gebruikt kan worden door haaksparkeervakken te realiseren. Ook stellen de bewoners een locatie voor op het Aagtenland.
De gemeente zal het realiseren van parkeerplekken in het groen tot een minimum beperken. Ten aanzien van de voorstelde locatie kan worden aangegeven dat nu langs het trottoir geparkeerd kan en mag worden. Het realiseren van een laadpaallocatie zal het parkeren in de straat op zich niet stimuleren. De woninguitbreiding in deze buurt wel.
Wanneer in de toekomst een laadpaallocatie komt die het uitzicht belemmerd dan zal dat op dat moment ter inzage gelegd en naar aanleiding van zienswijzen worden overwogen. De gemeente wil hierop niet vooruitlopen.
Wanneer er nu voertuigen staan op de voorgestelde laadpaallocatie dan is het zicht op het verkeer in de straat minder dan wanneer er op de voorgestelde laadpaallocatie (in het groen) voertuigen staan. Verder is de straatdeel van een 30 km/uur zone. De gemeente meent dat bij het wegrijden vanuit de inritten geen onveilig situaties zullen ontstaan. Tevens zal de gemeente bij de realisatie van de laadpaallocatie de boom ter plaatse niet verwijderen. Achter of voor de boom zal de laadpaal worden geplaatst. Tevens wordt de doorgang van het trottoir ter plaatse na de realisatie hetzelfde blijven als nu. Hierdoor blijft de ruimte voor spelende kinderen en wandelen mensen gelijk.
De door de bewoners voorgestelde alternatieve locatie aan de Achterdijkshoorn nabij nummer 56 is niet mogelijk omdat de gemeente niet voornemens is het achter de parkeervakken liggende voetpad te blokkeren. Ook de door de bewoners voorgestelde locatie is minder gunstig omdat het realiseren van de laadpaallocatie wel ten koste zal gaan van een boom.
Advies: De voorgestelde locatie niet aan te passen.
Tegen deze voorgenomen locatie is één zienwijze binnengekomen. Deze zienswijze houdt het volgende in:
Advies: De voorgestelde locatie niet aan te passen
Deze locatie is geen voorgestelde locatie die in deze inspraakprocedure ter inzage heeft gelegen. Deze locatie is in 202o reeds vastgesteld. Een bewoner verzoekt om niet vier parkeervakken voor elektrisch laden te gebruiken maar twee. De bewoner meent dat dan de parkeerbalans niet wordt verstoord.
Hier verwijzen wij naar hoofdstuk 3. De parkeerbalans zal niet worden verstoord.
Het resultaat van de ter inzagelegging van het voorgenomen laadplaatlocaties in Den Hoorn is dat met betrekking tot de 22 voorgestelde laadpaallocatie zes zienswijzen zijn binnengekomen. Eén zienswijze heeft aanleiding gegeven om een locatie te laten vervallen. De andere zienswijzen hebben geen aanleiding gegeven om het plan met laadpaallocatie aan te passen. Eén binnengekomen zienswijze betrof een reeds aangewezen laadpaallocatie.