Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Midden-Delfland

Gemeente Midden-Delfland - Besluit tot aanwijzing van parkeerplaatsen voor elektrisch laden in Den Hoorn

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMidden-Delfland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Midden-Delfland - Besluit tot aanwijzing van parkeerplaatsen voor elektrisch laden in Den Hoorn
CiteertitelBesluit tot aanwijzing van parkeerplaatsen voor elektrisch laden in Den Hoorn
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp
Externe bijlageKaart locaties laadpalen Den Hoorn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 18, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994
  2. Beleid laadinfrastructuur 2022
  3. afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-03-2023nieuwe regeling

21-03-2023

gmb-2023-136621

324955

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Midden-Delfland - Besluit tot aanwijzing van parkeerplaatsen voor elektrisch laden in Den Hoorn

De afdelingsdirecteur Beheer Openbare Ruimte, daartoe gemandateerd door het college van burgemeester en wethouders van Midden-Delfland;

 

Handelend conform artikel 160 lid 1 van de Gemeentewet;

 

Gelet op:

  • -

    Artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet;

  • -

    Het op 20 december 2022 vastgestelde beleid laadinfrastructuur 2022-2030;

  • -

    Het op 28 december 2022 uitgebrachte positieve advies over de voorgestelde locaties parkeerplaatsen tot aanwijzing van parkeerplaatsen voor elektrisch laden in Den Hoorn door de adviseur van de politie;

  • -

    Afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht.

Overwegende dat:

  • -

    Artikel 2 van de Wegenverkeerswet de mogelijkheid aan gemeenten biedt om regels te stellen om;

    • o

      de bruikbaarheid van de weg te waarborgen,

    • o

      de veroorzaakte overlast, hinder of schade door het verkeer te voorkomen of te beperken, en

    • o

      het doelmatig of zuinig energiegebruik te bevorderen.

  • -

    De meest geschikte parkeerplaatsen zijn gekozen met inachtneming van de, in de bijlagen van het beleid laadinfrastructuur 2022 genoemde, inrichtingscriteria;

  • -

    dit besluit van 20 januari tot 3 maart 2023 ter inzage heeft gelegen

  • -

    er in die periode zes zienswijzen zijn ingekomen;

  • -

    één zienswijze heeft aanleiding geven om een voorgenomen locaties te laten vervallen;

  • -

    de zienswijzen zijn inhoudelijk behandeld in het eindverslag;

Besluit:

 

  • I.

    Het eindverslag vast te stellen;

     

  • II.

    De volgende parkeerplaatsen, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende overzichtstekening, aan te wijzen;

     

    Nr

    Straat

    Ter hoogte van

    1

    Hof van Delftstraat

    32

    2

    Dijkshoornseweg

    78

    3

    Dijkshoornseweg

    84

    4

    Dijkshoornseweg

    215

    5

    Achterdijkshoorn

    57

    6

    Achterdijkshoorn

    1

    7

    Bleekveld

    1

    8

    Dijkshoornseweg

    56a

    9

    Kaasjeskruid

    2

    10

    Hadrianuslaan

    12

    11

    Hoornsekade

    22

    12

    Hoornsekade

    34

    13

    Plaats

    1

    14

    Middenhaven

    1

    15

    Koningshof

    15

    16

    Goudappel/Victoria

    12

    17

    Victoria

    45

    18

    Willem de Zwijgerlaan

    18

    19

    Warmoesland

    44

    20

    Zwanebloem

    98

    21

    Het Scharnier

    nieuwbouw

     

  • III.

    De volgende parkeerplaatsen, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende overzichtstekening, op te heffen;

     

    Niet van toepassing

     

  • IV.

    De volgende parkeerplaatsen, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende overzichtstekening, te wijzigen;

     

    Niet van toepassing

     

  • V.

    Dit besluit in werking te laten treden op de dag na bekendmaking.

De afdeling directeur Openbare Ruimte

Peter van den Heuvel

 

Tegen een besluit kan beroep worden ingesteld door belanghebbenden die een zienswijze over het ontwerpbesluit naar voren hebben gebracht en belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen zienswijze naar voren te hebben gebracht. Beroep kan binnen zes weken worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 AE Den Haag. De termijn begint op de datum van de dag na de ter inzagelegging van het besluit. Voor het instellen van beroep is griffierecht verschuldigd.

Bijlage Nota van Beantwoording Zienswijzen Den Hoorn

Voorwoord

 

Voor u ligt de nota van beantwoording met betrekking tot het aanwijzen van laadpaallocaties in Den Hoorn. In deze nota zijn de binnengekomen zienswijzen verwerkt en voorzien van een reactie. Deze nota van beantwoording wordt namens het college vastgesteld door de afdelingsdirecteur Openbare Ruimte (zaaknummer 324955).

 

Als eerste volgt een inleiding met een beschrijving van de gevolgde procedure. Daarna volgt een beschrijving van de procedure van de ter inzagelegging.

De gemeente heeft zienswijzen ontvangen. Vervolgens zijn de zienswijzen van inhoudelijke reacties voorzien, waarbij is aangegeven of de zienswijzen aanleiding hebben gegeven om wijziging in het beleid voor te stellen.

 

  • 1.

    Inleiding

Procedure

Het voorliggende ontwerpbeleid is voorbereid met toepassing van de uniforme openbare voorbereidings¬procedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Bij de kennisgeving is het voorgenomenbesluit gedurende zes weken ter inzage is gelegd. Belanghebbenden kregen binnen deze termijn de mogelijkheid om schriftelijk of mondelinge zienswijzen in te dienen. De kennisgeving werd geplaatst op de website van de gemeente Midden-Delfland, in het huis- aan-huisblad De Schakel Midden-Delfland.

 

Aangezien het besluit op basis van afdeling 3.4 Awb is voorbereid, geldt voor degene, die zich niet kan vinden in het dit besluit, een afwijkende beroepsprocedure dan de reguliere bezwaar- en beroepsprocedure. Belanghebbenden dienen binnen zes weken na bekendmaking van het aanwijzingsbesluit rechtstreeks beroep in te stellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

 

Nota van beantwoording zienswijzen

De beantwoording van de ingediende zienswijzen op het voorgenomenbesluit is opgenomen in deze nota van beantwoording. Namens het college stelt de afdelingsdirecteur Beheer Openbare Ruimte de nota van beantwoording vast samen met het aanwijsbesluit van de laadpaallocaties. Per zienswijze is beoordeeld of met inachtneming van de geldende beleidsregels de zienswijzen aanleiding geven om het voorgenomenbesluit ongewijzigd of gewijzigd vast te stellen.

 

Communicatie

Het betreft hier een voorgenomenbesluit tot aanwijzing van laadpaallocaties in Den Hoorn. Hiervoor zijn er geen informatieavonden voor bewoners van Midden-Delfland gehouden. Publicatie van de bekendmaking over de inspraakperiode vond digitaal plaats op de website van de gemeente Midden-Delfland, onder bekendmakingen en in De Schakel Midden-Delfland. Daarin werd vermeld dat de indiening van een zienswijze tegen het voorgenomen besluit mondeling en schriftelijk (per brief of per e-mail) mogelijk was. Het voorgenomenbesluit lag van 20 januari 2023 tot 3 maart 2023 ter inzage op het gemeentehuis. Bewoners die een zienswijze hebben ingediend krijgen deze nota van beantwoording toegestuurd.

 

  • 2.

    Algemene opmerking

De realisatie van de laadpalen wordt stapsgewijs gedaan. Wanneer de laadpaallocatie is aangewezen dan kan de concessiehouder (EQUANS) de laadpaal plaatsen. Het realiseren van de parkeervakken voor elektrische auto’s wordt gedaan nadat bewoners van Schipluiden via www.laadpaalnodig.nl een aanvraag hebben gedaan. Deze bewoner kan dat alleen aanvragen wanneer hij/zij in bezit is van een elektrische auto. Deze auto is in de plaats gekomen van een auto op fossiele brandstof.

Indien blijkt dat meerder bewoners een aanvraag doen voor een laadpaallocatie via www.laadpaalnodig.nl dan is het mogelijk dat ook de tweede vaste parkeervak bij de laadpaal wordt gerealiseerd.

De realisatie wordt derhalve gestuurd door de bewoners zelf op het moment dat zij in bezit komen van een elektrisch voertuig. Hierdoor heeft het realiseren van aangewezen parkeervakken voor elektrische auto’s geen invloed op de parkeerbalans in de buurt.

 

  • 3.

    Overzicht zienswijzen

Het voorgenomenbesluit tot aanwijzing van laadpaallocaties in Den Hoorn lag van 20 januari 2023 tot 3 maart 2023 ter inzage. In de onderstaande tabel wordt aangegeven over welke locaties in het voorgenomenbesluit zienswijzen zijn binnengekomen. De namen van de personen die zienswijzen hebben ingediend worden uit privacyoverwegingen niet in dit eindverslag opgenomen.

 

Zienswijzen op het voorgenomenbesluit tot aanwijzing van laadpaallocaties in Den Hoorn

Nr.

Nabij

Aantal

ZW

1

Hof van Delfstraat 30

1

2

Gasthuisland 1

1

3

Achterdijkshoorn 57

3

4*

Sionsland 1

1

5*

Kapellaan 7

1

Totaal aantal zienswijzen

7

* deze zienswijzen gaan over locaties die niet in het voorgenomenbesluit staan.

 

  • 4.

    Zienswijzen

De zienswijzen zijn hieronder samengevat en per onderwerp weergegeven.

 

  • 1.

    Laadpaallocatie aan de Hof van Delftstraat nabij 30

Tegen de voorgenomen locatie is één zienswijze ingediend. Deze zienswijze houdt samengevat het volgende in:

  • Zienswijze

    De bewoner geeft aan dat het parkeren in de straat nu al een opgave kan zijn. De bewoner is van mening dat wanneer daar laadpaalparkeerplaatsen bij komen het aantal parkeerplaatsen afneemt en dit afdoet aan het woonplezier. Ook geeft de bewoner aan dat aan de andere kant van de straat, waar niet geparkeerd mag worden, geregeld wel auto’s worden geparkeerd. Dit geeft geregeld onveilige situaties. De bewoner stelt een alternatieve locatie voor.

    Beantwoording

    In hoofdstuk 3 wordt ingegaan op het feit dat de invoering van de laadpalen geen invloed heeft op de parkeerbalans in de buurt. Het is volgens het door de gemeenteraad vastgestelde beleid noodzakelijk om een laadpaallocatie in deze buurt te hebben. Nabij de voorgestelde alternatieve locatie is reeds een openbare oplaadplek. Hierdoor is deze alternatieve locatie geen optie. Dat onjuist geparkeerd auto’s aanleiding geven tot onveilige situaties is een gedragsfenomeen. De gemeente kan hiertegen handhavend optreden.

Advies: Naar aanleiding van de zienswijze de voorgestelde locatie niet aan te passen.

 

  • 2.

    Laadpaallocatie aan de Gasthuisland nabij nummer 1

Tegen de voorgenomen locatie heeft één bewoner mede namens een aantal buren één zienswijze ingediend. Deze zienswijze houdt samengevat het volgende in:

  • Zienswijzen

    De bewoners zijn van mening dat de voorgestelde locatie niet voldoet aan de in het beleid laadinfrastructuur 2022 genoemde inrichtingscriteria, omdat;

    • 1.

      de laadpaallocatie zich bevindt aan het einde van een doodlopende weg,

    • 2.

      bij constatering dat de laadpaallocaties bezet zijn auto’s moeten keren vlak voor woningen,

    • 3.

      er twee parkeerplaatsen zullen vervallen wanneer twee parkeervakken worden ingericht voor elektrisch laden. Hierdoor ontstaat er een onevenredig verlies aan parkeerplekken ten opzichte van de parkeerbehoefte in deze straat. Ook vinden de bewoners dat zij hierdoor onevenredig worden benadeeld.

    • 4.

      er volgens de bewoners geen enkele behoefte is aan een openbare laadpaal in de straat, omdat a) er al een laadpaallocatie in de straat is, b) er een laadpaallocatie op de Vrouw Rijssensloot is en c) er voldoende alternatieve locaties zijn aan het begin van de Gasthuisland.

  • De bewoners verzoeken deze locatie te verplaatsen of te laten vervallen. Tevens verzoeken de bewoners om geen bestaande parkeervakken in te zetten voor laadpalen maar voor expliciet nieuwe parkeerplekken voor aan te leggen. De bewoners zijn van mening dat gezien het feit dat in de komende jaren het aantal EV-voertuigen zal toenemen, de parkeerdruk op de openbare parkeervakken onevenredig zal toenemen.

    Beantwoording

    De voorgesteld laadpaallocatie voldoet aan de in het beleid laadinfrastructuur 2022 genoemde inrichtingscriteria, omdat;

    • 1.

      in een doodlopende weg in een 3o km/uur zone geen onveilige situaties ontstaan wanneer auto keren en/of achtruit rijden. Daar komt bij dat EV-voertuigen vaak kunnen “zien” of een laadpaalplek beschikbaar is.

    • 2.

      in hoofdstuk 3 wordt ingegaan op het feit dat de invoering van de laadpalen geen invloed heeft op de parkeerbalans in de buurt.

  • Het is juist dat in de direct omgeving zich alleen woningen bevinden waar op eigen terrein kan worden geparkeerd (en dus kan worden opgeladen).

Advies: Deze locatie vooralsnog te laten vervallen.

 

  • 3.

    Laadpaallocatie aan de Achterdijkshoorn nabij 57

Tegen de voorgenomen locatie zijn drie zienswijzen binnengekomen. Deze zienswijzen houden samengevat het volgende in:

  • Zienswijze

    Een van de bewoners is van mening dat laadpaallocaties niet ten koste mag gaan van de groenvoorszieningen. Ook vreest deze bewoner dat wanneer deze laadpaalplek wordt gerealiseerd dat dan het parkeren in deze straat wordt gestimuleerd. Dit vindt deze bewoner ongewenst. Deze bewoner vreest dat in de toekomst een laadpaallocatie voor zijn zijraam komt waardoor het uitzicht wordt belemmerd.

    Andere bewoners menen dat wanneer de laadpaallocatie bezet is met voertuigen dat dan het zicht op het verkeer in de straat wordt belemmerd voor de uitritten van een aantal percelen, wat tot onveilige situatie kan leiden. Tevens vrezen de bewoners dat het inrichten van de laadpaallocatie ten koste gaat van een boom. Ook vrezen de bewoners dat het aantal beschikbare parkeerplekken minder wordt door het realiseren van laadpaallocaties. Een van de bewoners geeft aan dat deze route langs de voorgestelde laadpaallocatie veel kinderen spelen en veel mensen wandelen.

    De bewoners stellen alternatieve locaties voor, zoals op de Achterdijkshoorn nabij nummer 56. Bewoners geven aan dat het geblokkeerde fietspad gebruikt kan worden door haaksparkeervakken te realiseren. Ook stellen de bewoners een locatie voor op het Aagtenland.

     

    Beantwoording

    De gemeente zal het realiseren van parkeerplekken in het groen tot een minimum beperken. Ten aanzien van de voorstelde locatie kan worden aangegeven dat nu langs het trottoir geparkeerd kan en mag worden. Het realiseren van een laadpaallocatie zal het parkeren in de straat op zich niet stimuleren. De woninguitbreiding in deze buurt wel.

    Wanneer in de toekomst een laadpaallocatie komt die het uitzicht belemmerd dan zal dat op dat moment ter inzage gelegd en naar aanleiding van zienswijzen worden overwogen. De gemeente wil hierop niet vooruitlopen.

    Wanneer er nu voertuigen staan op de voorgestelde laadpaallocatie dan is het zicht op het verkeer in de straat minder dan wanneer er op de voorgestelde laadpaallocatie (in het groen) voertuigen staan. Verder is de straatdeel van een 30 km/uur zone. De gemeente meent dat bij het wegrijden vanuit de inritten geen onveilig situaties zullen ontstaan. Tevens zal de gemeente bij de realisatie van de laadpaallocatie de boom ter plaatse niet verwijderen. Achter of voor de boom zal de laadpaal worden geplaatst. Tevens wordt de doorgang van het trottoir ter plaatse na de realisatie hetzelfde blijven als nu. Hierdoor blijft de ruimte voor spelende kinderen en wandelen mensen gelijk.

    De door de bewoners voorgestelde alternatieve locatie aan de Achterdijkshoorn nabij nummer 56 is niet mogelijk omdat de gemeente niet voornemens is het achter de parkeervakken liggende voetpad te blokkeren. Ook de door de bewoners voorgestelde locatie is minder gunstig omdat het realiseren van de laadpaallocatie wel ten koste zal gaan van een boom.

Advies: De voorgestelde locatie niet aan te passen.

 

  • 4.

    Laadpaallocatie aan de Kapellaan nabij 11

Tegen deze voorgenomen locatie is één zienwijze binnengekomen. Deze zienswijze houdt het volgende in:

  • Zienswijze

    De bewoner meent dat er nu al parkeerproblemen zijn in de buurt. De bewoner vreest dat wanneer er laadpaallocaties worden gerealiseerd dat dan het parkeerprobleem zal toenemen.

    Beantwoording

    Hier wordt verwezen naar hoofdstuk 3. De parkeerbalans zal niet worden verstoord.

Advies: De voorgestelde locatie niet aan te passen

 

  • 5.

    Laadpaallocatie aan de Sionsland naast Egmondland 35

Deze locatie is geen voorgestelde locatie die in deze inspraakprocedure ter inzage heeft gelegen. Deze locatie is in 202o reeds vastgesteld. Een bewoner verzoekt om niet vier parkeervakken voor elektrisch laden te gebruiken maar twee. De bewoner meent dat dan de parkeerbalans niet wordt verstoord.

Beantwoording

Hier verwijzen wij naar hoofdstuk 3. De parkeerbalans zal niet worden verstoord.

Advies: Geen

 

  • 5.

    Resultaat

Het resultaat van de ter inzagelegging van het voorgenomen laadplaatlocaties in Den Hoorn is dat met betrekking tot de 22 voorgestelde laadpaallocatie zes zienswijzen zijn binnengekomen. Eén zienswijze heeft aanleiding gegeven om een locatie te laten vervallen. De andere zienswijzen hebben geen aanleiding gegeven om het plan met laadpaallocatie aan te passen. Eén binnengekomen zienswijze betrof een reeds aangewezen laadpaallocatie.

Bijlage kaart locaties laadpalen Den Hoorn