Organisatie | Molenlanden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Agressieprotocol gemeenteraad 2023 gemeente Molenlanden |
Citeertitel | Agressieprotocol gemeenteraad 2023 Molenlanden |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | veiligheid |
Geen
https://www.molenlanden.nl/veiligheidsplan
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-03-2023 | protocol | 24-01-2023 |
Voor raadsleden is het belangrijk dat zij makkelijk benaderbaar zijn, open in de samenleving kunnen staan, het politieke debat vrij kunnen voeren, publieke taken vrij van dwang en drang kunnen uitoefenen en dat besluiten zonder druk genomen worden. Raadsleden kunnen, gerelateerd aan de uitvoering van hun publieke taak, geconfronteerd worden met normoverschrijdend gedrag van burgers. Denk daarbij bijvoorbeeld aan belediging, persoonlijke bedreiging of bedreiging richting familie, stalken, fysiek geweld of vernieling.
Normoverschrijdend gedrag heeft impact. Op het raadslid dat ermee te maken krijgt, maar ook op zijn omgeving. Het kan leiden tot stress, verminderd werkplezier en vermijdingsgedrag. Het kan ook de besluitvorming beïnvloeden, raakt aan de integriteit van het lokaal bestuur en is ondermijnend voor de democratie.
Het is daarom van belang om gezamenlijk een norm te stellen, die norm te handhaven en te reageren op gedrag dat deze norm overschrijdt. Daartoe dient dit agressieprotocol.
Dit agressieprotocol begint met het stellen van de norm. Daarna wordt het handelingsperspectief tijdens en na een incident verwoord. Het melden van een incident, het afhandelen van een incident, opvang, nazorg, doen van aangifte en schade verhalen zijn onderwerpen die hier aan de orde komen. Tot slot eindigt dit protocol met een aantal opmerkingen over de communicatie tijdens en na een incident. Waar gesproken wordt over raadslid wordt raads- en burgerlid bedoeld.
De norm: Agressie accepteren we niet!
De organisatienorm van de gemeente Molenlanden is:
Emotie van burgers mag, maar agressie wordt niet geaccepteerd. Hierop wordt namens de organisatie altijd een passende reactie gegeven.
Onder agressie verstaan we in dit protocol het gedrag van de burger dat direct gericht wordt op het raadslid, met (in het algemeen) als doel om schade (emotioneel/fysiek/materieel) toe te brengen of een doel te bereiken (bijvoorbeeld besluitvorming beïnvloeden). In algemene zin zijn er drie oorzaken van agressie. Deze drie meest voorkomende oorzaken zijn:
Uitgangspunt van dit protocol is dat agressie een vorm van gedrag van de burger is. Voor het handelingsperspectief maakt het niet uit hoe deze agressie geuit wordt: er wordt geen onderscheid gemaakt tussen fysieke, verbale of online agressie. Agressie heeft minder te maken met de intensiteit van het gedrag (hard roepen, wild bewegen), maar heeft alles te maken met de richting van het gedrag (“jij bent een ….!”). Een schematisch overzicht van vormen van emotie en agressie is te vinden in bijlage 1.
Raadsleden worden gevraagd te handelen op basis van dit feitelijke gedrag en niet op basis van hun persoonlijke beleving. Agressief gedrag wordt niet geaccepteerd, ook al heb je er als persoon geen last van. Incidenten worden daarom altijd gemeld, ook bij twijfelgevallen. Door te melden kunnen we om collega’s heen gaan staan, stimuleren we anderen ook om te melden, krijgen we een beter inzicht in de omvang van agressief gedrag en kunnen we effectiever op daders reageren. Alleen als we dit uitgangspunt hanteren, kunnen we toewerken naar een eenduidige reactie naar alle burgers.
Burgemeester, wethouders en ambtenaren kunnen ook te maken krijgen met agressie. De norm in dit agressieprotocol is daarom dezelfde als de norm die in het agressieprotocol voor college en ambtelijke organisatie staat. We hebben samen één norm. Vanwege het verschillende karakter van werkzaamheden, en daarmee ook verschillen in het handelingsperspectief, is er echter voor gekozen om een op maat gemaakt agressieprotocol voor de gemeenteraad op te stellen.
In eerste instantie probeer je agressief gedrag te voorkomen.
Normoverschrijdend gedrag kan wellicht voorkomen worden door vooraf duidelijk aan te geven wat de norm is en wat er gebeurt bij normoverschrijdend gedrag. Hierbij is het wel belangrijk om in balans te communiceren: te veel communicatie kan bepaald gedrag uitlokken, terwijl te weinig communicatie tot onduidelijke situaties kan leiden. Het agressieprotocol is openbaar en kan bijvoorbeeld met een toelichtend artikel in een krant of website gepubliceerd worden. Daarnaast is het mogelijk om de norm op een zichtbare plaats in de raadzaal te laten zien.
Het is nuttig om op regelmatige basis met elkaar stil te staan bij de impact van agressie en de te nemen (preventieve) maatregelen omdat dit een collectief bewustwordingsproces vergroot. Dit kan door ervaringen en dilemma’s te delen of door trainingen te volgen die de weerbaarheid van raadsleden vergroten.
Hierbij kan gedacht worden aan het, indien signalen daartoe aanleiding geven, nemen van maatregelen om te zorgen voor een (fysiek) veilige raadzaal of (fysiek) veilige vergaderlocaties in de gemeente. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een extra persoon toevoegen aan een risico-gesprek of het inzetten van beveiliging bij grotere bijeenkomsten.
Handelingsperspectief: wat te doen tijdens een incident?
Als je te maken krijgt met normoverschrijdend gedrag, gelden de volgende stappen:
Als er sprake is van normoverschrijdend gedrag tijdens een raadsvergadering, gelden de volgende stappen:
Handelingsperspectief: wat te doen na een incident?
Na een incident gelden de volgende stappen:
Na het doen van de melding bespreekt de griffier met de melder en de burgemeester welke maatregelen getroffen worden. Daarbij ontvangen ze advies van de ambtenaar OOV. Dit kan variëren van de persoon mondeling of schriftelijk waarschuwen, hem/haar uit te nodigen voor een incidentgesprek, het voorval melden bij de politie, aangifte doen (doet de gemeente met instemming van de betrokkene), tijdelijke ontzegging van de toegang van het gemeentelijke pand en eventuele andere maatregelen. Elk geval is uniek en vereist maatwerk.
Naast het regelen van praktische zaken is met name de emotionele ondersteuning van raadsleden (en hun families) van groot belang voor het behoud van persoonlijk welzijn en voor adequaat functioneren in de toekomst. De impact van een incident kan groot zijn en daarom wordt altijd opvang en nazorg aangeboden. Effectieve ondersteuning na een incident wordt vooral gekenmerkt door invoelend vermogen en kennis van de mogelijke effecten van een bedreiging en vereisen dus zeker niet altijd bijstand van een externe professional.
De griffier is de eerst aangewezen persoon om opvang en nazorg te verlenen aan raadsleden. Afhankelijk van de aard van het incident of de relatie met de griffier, kan er ook voor gekozen worden om iemand anders een rol te geven in de emotionele ondersteuning en nazorg.
Een derde gesprek na vier tot zes weken (of eerder indien nodig). Dit gesprek blikt vooral terug op het incident en de ondernomen stappen daarna. Het is belangrijk om stil te staan bij eventuele veranderingen in de kijk op het ambt en het functioneren daarbinnen, het privéleven en persoonlijke beleving. Bij mogelijke signalen op stagnatie van het verwerkingsproces is het zinvol om het aanbod van professionele hulpverlening te bespreken.
Aangifte doen en schade verhalen
Het OM, voor zover nog niet eerder betrokken, wordt door de politie op de hoogte gesteld.
De werkgever is, ook als er sprake is van een “fictief dienstverband’ verplicht de Inspectie SZW binnen 24 uur te waarschuwen als er sprake is van een ernstig incident waarbij het raadslid lichamelijk of geestelijk letsel oploopt, in het ziekenhuis opgenomen moet worden, blijvende schade overhoudt aan de gezondheid of overlijdt aan de gevolgen.
De burgemeester is ten overstaan van de gemeenteraad (al dan niet vertrouwelijk) woordvoerder als het gaat om bedreiging van een of meerdere raadsleden. De burgemeester kan zich eventueel laten bijstaan door de griffier, de Gebiedsofficier van Justitie of communicatie experts. Andere raadsleden worden, met instemming van het betreffende raadslid, op de hoogte gebracht. Vertrouwelijkheid wordt daarbij altijd in acht genomen.
Als er een strafrechtelijk onderzoek is gestart wordt hierover gecommuniceerd door het OM. Communicatie en contacten met de pers worden dan overgelaten aan het OM in samenspraak met de burgemeester en de politie. De adviseur van de gemeente stemt, over een eventuele communicatieboodschap bij een ernstige (be)dreiging altijd af met de afdeling voorlichting van het OM. Getroffen politionele maatregelen in de publieke ruimte worden nooit naar de pers gecommuniceerd.