Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Arnhem

ONDERMANDAATBESLUIT AFDELING FINANCIËN EN CONTROL & CONCERNCONTROLLER 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieArnhem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingONDERMANDAATBESLUIT AFDELING FINANCIËN EN CONTROL & CONCERNCONTROLLER 2023
CiteertitelOndermandaatbesluit afdeling Financiën en Control & Concerncontroller 2023
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpOndermandaatbesluit afdeling Financiën en Control & Concerncontroller 2023

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

eerste wijzigingsbesluit

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2023
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024wijziging nr. 1 bestuursrechtelijke rechtshandelingen

27-11-2023

gmb-2023-513313

3970187
28-03-202301-01-2024besluit vervangt ondermandaatbesluit 2020

23-03-2023

gmb-2023-132055

82774

Tekst van de regeling

Intitulé

ONDERMANDAATBESLUIT AFDELING FINANCIËN EN CONTROL & CONCERNCONTROLLER 2023

De heer R. Verheijen, in zijn functie als afdelingshoofd Financiën en Control van het cluster Bedrijfsvoering en Concerncontroller van de gemeente Arnhem;

 

Gelet op het Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2023 van 8 maart 2023, zaaknummer 82385;

 

Besluit:

 

  • 1.

    Aan de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de afdeling Financiën en Control van Bedrijfsvoering op te dragen:

    • a.

      De uitoefening van de in de bijlage van dit besluit omschreven bevoegdheden;

    • b.

      De ondertekening van stukken bij de uitoefening van de onder a genoemde bevoegdheden.

 

  • 2.

    Te bepalen dat deze bevoegdheden dienen te worden uitgeoefend overeenkomstig het bepaalde in het Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2023.

 

  • 3.

    Te bepalen dat de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de aan hen verleende bevoegdheden uitsluitend gebruik maken voor zover het aangelegenheden betreft die behoren tot hun werkterrein (waaronder wordt verstaan de toepasselijke regelgeving en organisatie-eenheid).

 

  • 4.

    Te bepalen dat:

    • a.

      Het “Ondermandaatbesluit afdeling Financiën en Control Bedrijfsvoering 2020” van 28 november 2019, zaaknummer 422340 en het “Ondermandaatbesluit Concerncontroller 2020” van 28 november 2019, zaaknummer 422347 worden ingetrokken;

    • b.

      Dit besluit wordt aangehaald als “Ondermandaatbesluit afdeling Financiën en Control & Concerncontroller 2023”;

    • c.

      Dit besluit in werking treedt op de dag na bekendmaking.

 

Afdelingshoofd,

Concerncontroller

R. Verheijen

Bijlage  

nr.

Bevoegdheid

Ondermandaat medewerkersniveau

Algemeen

  • 1.

     

Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorbereiding en uitvoering van aan de gemeente opgedragen taken daaronder begrepen het doen van aangifte bij de politie.

Alle medewerkers

  • 2.

     

Het ondertekenen van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van beslissingen van de raad krachtens artikel 160, eerste lid, onder b, van de Gemeentewet.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 3.

     

Het verstrekken van bevestigingen en bewijzen van ontvangst.

Alle medewerkers

  • 4.

     

Het doorzenden van geschriften als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

  • 5.

     

Het doen van openbare bekendmakingen en het doen van kennisgevingen en mededelingen van voorgenomen en genomen beslissingen en van voorgenomen en verrichte andere handelingen.

Alle medewerkers

  • 6.

     

Het aanwijzen van een contactpersoon, die zorgdraagt voor het registreren van medewerkers, die elektronische (officiële) bekendmakingen bij de Staatscourant en andere media aanleveren.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 7.

     

Het aanvragen van bijdragen, subsidies en vergoedingen bij het Rijk, de Provincie en andere subsidiënten daaronder begrepen de afwikkeling en verantwoording.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 8.

     

Het geven van inzage van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 9.

     

Het toezicht houden en handhaven van de openbare orde in de voor het publiek toegankelijke gebouwen en de daarbij behorende erven, waar de gemeentelijke organisatie is gehuisvest, inclusief het geven van bevelen met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid en inclusief het ontzeggen van de toegang tot voor de openbare dienst bestemde ruimten, indien zulks noodzakelijk moet worden geacht in het belang van de handhaving van de openbare orde of de voortgang van de werkzaamheden in die ruimten, dan wel op grond van het eigendomsrecht van de gemeente.

Medewerkers voor zover het betreft de eigen werkplek.

  • 10.

     

  • a.

    Het vaststellen van vergoedingen aan leden van adviescommissies aan het college en de burgemeester.

  • b.

    Het aanwijzen van de secretaris van de adviescommissie aan het college en de burgemeester.

Adjunct-afdelingshoofd

Geschillen en geschilbeslechting

  • 1.

     

Het nemen van besluiten tot het oplossen van conflicten door middel van bemiddeling door een onafhankelijke derde (mediation), voor zover het betreft conflicten die voortvloeien uit besluiten die zijn genomen op grond van dit mandaatbesluit.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 2.

     

Het nemen van besluiten tot het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures namens de gemeente of het bestuursorgaan, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 3.

     

  • a.

    Het indienen van verweerschriften en overige stukken en het vertegenwoordigen van de gemeente, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, daaronder begrepen het optreden ter zitting namens de gemeente of deze bestuursorganen in het kader van gerechtelijke procedures bij de administratieve, burgerlijke en strafrechter en in het kader van bezwaarprocedures en administratieve beroepsprocedures.

  • b.

    Het aanwijzen van gemachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheden.

  • a.

    Adjunct-afdelingshoofd

     

     

  • b.

    Adjunct-afdelingshoofd

Privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

     

Het beslissen tot het aangaan en ondertekenen van privaatrechtelijke rechtshandelingen, voor zover betrekking hebbend op het werkgebied van de eigen afdeling en de verplichting die daarbij voor de gemeente wordt aangegaan niet meer dan 250.000 euro bedraagt.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 2.

     

  • a.

    Het aansprakelijk stellen van derden.

  • b.

    Het besluiten op het aansprakelijk stellen van de gemeente door derden.

  • c.

    Het verrichten van handelingen tot stuiting van verjaring.

  • a.

    Adjunct-afdelingshoofd

  • b.

    Adjunct-afdelingshoofd

  • c.

    Adjunct-afdelingshoofd

  •  

  • 3.

     

Het besluiten tot het aanvaarden van erfstellingen, schenkingen en legaten tot een bedrag van ten hoogste vijftigduizend euro.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 4.

     

  • a.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte (artikel 171 Gemeentewet) ter uitvoering van beslissingen die zijn genomen in de uitoefening van de bevoegdheden die zijn omschreven in dit mandaatbesluit, of ter uitvoering van beslissingen genomen door de raad of door of namens het college van burgemeester en wethouders.

  • b.

    Het aanwijzen van gevolmachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheid.

  • a.

    Adjunct-afdelingshoofd

     

     

  • b.

    Adjunct-afdelingshoofd

  • Personele bevoegdheden

  • 1.

     

  • Het nemen van beslissingen en het verrichten van feitelijke handelingen op het gebied van de individuele personele aangelegenheden van andere werknemers dan de gemeentesecretaris en met uitzondering van de werknemers van de Rekenkamer.

  • Adjunct-afdelingshoofd

  •  

  • 2.

     

  • Het nemen van beslissingen over werving, selectie en indiensttreding van andere werknemers dan de gemeentesecretaris.

  • Adjunct-afdelingshoofd

  •  

  • 3.

     

  • Het nemen van beslissingen tot het aangaan, wijzigen en beëindigen (artikel 7:669 en 7: 676 BW) van arbeidsovereenkomsten van werknemers niet zijnde de gemeentesecretaris en alle daarmee samenhangende voorbereidende of uitvoerende handelingen, met uitzondering van beëindiging wegens dringende reden (art. 7:677 BW).

  • Adjunct-afdelingshoofd

  • 4.

     

  • Het nemen van beslissingen over schorsing of andere vormen van (disciplinaire of orde-) maatregelen (zoals ontzeggen toegang tot werklocaties, afsluiten accounts) ten aanzien van andere werknemers dan de gemeentesecretaris met uitzondering van het stopzetten van loon (art. 7:629 lid 3 BW).

  • Adjunct-afdelingshoofd

  • 5.

     

  • Het toekennen van gratificaties.

  • Adjunct-afdelingshoofd

  • 6.

     

  • Het afnemen van gesprekken in het kader van de gesprekscyclus (zoals functionerings-, beoordelings- en Kompasgesprekken) van andere werknemers dan de gemeentesecretaris.

  • Adjunct-afdelingshoofd

  • 7.

     

  • Het indienen van bezwaar en beroep en het voeren van verweer bij beschikkingen afkomstig van derden (bv UWV) en het aanwijzen van gevolmachtigden.

  • Adjunct-afdelingshoofd

  • 8.

     

  • Het nemen van beslissingen ten aanzien van het uitlenen via detachering van werknemers niet zijnde de gemeentesecretaris.

  • Adjunct-afdelingshoofd

  • 9.

     

  • Het aangaan, wijzigen en beëindigen van stageovereenkomsten als bedoeld in artikel 2.9 van de Cao Gemeenten en werkervaringsovereenkomsten als bedoeld in artikel 2.8 van de Cao Gemeenten.

  • 10.

     

Het namens de gemeente indienen van verzoek om toestemming, indienen van stukken, voeren van verweer en aanwijzen van gevolmachtigden bij procedures voor de Cao ontslagcommissie zoals bedoeld in artikel 9.15 Cao Gemeenten en het van toepassing zijnde reglement.

  • Adjunct-afdelingshoofd

  • 11.

     

  • Het verrekenen en verhalen van vorderingen in het kader van personele trajecten (zoals kosten en boetes)

  • Adjunct-afdelingshoofd

  • 12.

     

  • Het geven van toestemming aan de werknemer voor het verrichten van nevenwerkzaamheden en het verbinden van voorwaarden daaraan, zoals bedoeld in de Regeling nevenwerkzaamheden

  • Adjunct-afdelingshoofd

  • 13.

     

  • Het vragen van advies, voeren van verweer, aanwijzen van gevolmachtigden en/of het nemen van besluiten na advies van de Cao geschillencommissie als bedoeld in art. 11.5 van de Cao Gemeenten en het van toepassing zijnde reglement, voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het advies van de geschillencommissie.

  • Adjunct-afdelingshoofd

Bestuursrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

     

Het uitoefenen van bevoegdheden als bedoeld in de Verordening Nadeelcompensatie gemeente Arnhem 2022 alsmede de planschaderegeling van Wet op de ruimtelijke ordening, de Procedureverordening planschade Arnhem 2011 en de Verordening nadeelcompensatie Arnhem 2011 indien sprake is van een geval als bedoeld in artikel 8, tweede lid van de Verordening Nadeelcompensatie gemeente Arnhem 2022.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 2.

     

Het nemen van besluiten op verzoeken om publieke informatie als bedoeld in artikel 4.1, eerste lid, van de Wet open overheid.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 3.

     

Het nemen van besluiten op verzoeken als bedoeld in artikel 3, eerste lid van de Wet hergebruik van overheidsinformatie.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 4.

     

Het uitoefenen van de aan het college toegekende bevoegdheden bij of krachtens een gemeentelijke subsidieverordening, met dien verstande dat voor verstrekking van subsidies als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder sub c en d Awb financiële dekking aanwezig is, met uitzondering van het vaststellen van ‘nadere regels’ (wettelijke voorschriften krachtens delegatie vastgesteld) en de bevoegdheden op basis van de subsidieregelingen Burgerkracht, Amateurkunst en op het gebied van de Transformatie Sociaal Domein.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 5.

     

Het naar voren brengen van zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 6.

     

Het besluiten tot het toepassen van en het uitvoeren van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 7.

     

Het vaststellen van formulieren als bedoeld in artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht voor het indienen van aanvragen en het verstrekken van gegevens.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 8.

     

Het nemen van beslissingen omtrent het niet behandelen van aanvragen als bedoeld in artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 9.

     

Het inwinnen van advies als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

  • 10.

     

Het horen van een aanvrager en belanghebbenden als bedoeld in afdeling 4.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht (De voorbereiding).

Alle medewerkers

  • 11.

     

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Bestuursrechtelijke geldschulden).

Adjunct-afdelingshoofd

  • 12.

     

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens afdeling 4.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Beslistermijn). 

Adjunct-afdelingshoofd

  • 13.

     

Het vaststellen van beleidsregels dan wel richtlijnen met betrekking tot de aan de gemeente opgedragen taken en bevoegdheden.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 14.

     

Het nemen van besluiten en het verrichten van werkzaamheden voortvloeiende uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, met uitzondering van de artikelen 33 en 37) en de Uitvoeringswet AVG (Uavg).

Adjunct-afdelingshoofd

Specifieke bevoegdheden

  • 1.

     

Het doen van aangifte van door de gemeente Arnhem verschuldigde belastingen en sociale premies.

NB: Deze bevoegdheid geldt niet voor het sluiten van vaststellingsovereenkomsten met de Belastingdienst.

Senior adviseur gegevensmanagement en senior adviseur financieel strategisch beleid (uitsluitend voor wat betreft BTW)

  • 2.

     

Het uitoefenen van de financieringsfunctie als bedoeld in de Verordening financieel beleid en beheer gemeente Arnhem

Consultant gegevensmanagement met verantwoordelijkheid voor de rol van Concerntreasurer

  • 3.

     

  • Het besluiten inzake bancaire zaken, met uitzondering van kredietverstrekking door Krediet Bank Nederland. Hieronder vallen in ieder geval:

     

    • I

      Het openen, wijzigen of opzeggen van bank- en girorekeningen;

    • II.

      Het afgeven van een bankgarantie tot een bedrag van € 100.000 per keer.

  •  

  •  

  • I.

    Consultant gegevensmanagement met verantwoordelijkheid voor de rol van Concerntreasurer

  • II.

    Geen ondermandatering

  • 4.

     

  • Het verstrekken van informatie als bedoeld in hoofdstuk VII (informatie voor derden) van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten.

Geen ondermandatering.

  • 5.

     

  • Het sluiten van vaststellingsovereenkomsten met de Belastingdienst inzake door de gemeente Arnhem verschuldigde belastingen en sociale premies. In voorkomend geval pleegt de concerncontroller overleg met de collega(‘s) van de desbetreffende cluster(s).

Geen ondermandatering

  • 6.

     

  • Het doen van kennisgevingen aan de Belastinginspecteur en het doen van een verzoek aan de Belastinginspecteur om een besluit te nemen inzake Rijksbelastingen.

Fiscaal coördinator