Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Arnhem

ONDERMANDAATBESLUIT AFDELING JURIDISCHE ZAKEN 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieArnhem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingONDERMANDAATBESLUIT AFDELING JURIDISCHE ZAKEN 2023
CiteertitelOndermandaatbesluit afdeling Juridische Zaken 2023
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpTweede wijzigingsbesluit Ondermandaatbesluit afdeling Juridische Zaken 2023

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

tweede wijzigingsbesluit

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2023
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024wijziging van nr 1 bestuursrechtelijke rechtshandelingen en nr 1 specifieke bevoegdheden

23-11-2023

gmb-2023-513144

3970202
03-10-202301-01-2024mandatering besluiten op bezwaar aan adviseur Participatiewet

28-09-2023

gmb-2023-418247

3940092
28-03-202303-10-2023besluit vervangt ondermandaatbesluit 2020

23-03-2023

gmb-2023-130480

82776

Tekst van de regeling

Intitulé

ONDERMANDAATBESLUIT AFDELING JURIDISCHE ZAKEN 2023

Het afdelingshoofd Juridische Zaken van het cluster Bedrijfsvoering van de gemeente Arnhem;

 

Gelet op het Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2023 van 8 maart 2023, zaaknummer 82385;

 

Besluit:

 

  • 1.

    Aan de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de afdeling Juridische Zaken van Bedrijfsvoering op te dragen:

    • a.

      De uitoefening van de in de bijlage van dit besluit omschreven bevoegdheden;

    • b.

      De ondertekening van stukken bij de uitoefening van de onder a genoemde bevoegdheden.

 

  • 2.

    Te bepalen dat deze bevoegdheden dienen te worden uitgeoefend overeenkomstig het bepaalde in het Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2023.

 

  • 3.

    Te bepalen dat de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de aan hen verleende bevoegdheden uitsluitend gebruik maken voor zover het aangelegenheden betreft die behoren tot hun werkterrein (waaronder wordt verstaan de toepasselijke regelgeving en organisatie-eenheid).

 

  • 4.

    Te bepalen dat:

    • a.

      Het “Ondermandaatbesluit afdeling Juridische Zaken Bedrijfsvoering 2020” van 28 november 2019, zaaknummer 422344 wordt ingetrokken;

    • b.

      Dit besluit wordt aangehaald als “Ondermandaatbesluit afdeling Juridische Zaken 2023”;

    • c.

      Dit besluit in werking treedt op de dag na bekendmaking.

 

Afdelingshoofd

C. van de Loosdrecht

Bijlage

nr.

Bevoegdheid

Ondermandaat medewerkersniveau

Algemeen

  • 1.

     

Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorbereiding en uitvoering van aan de gemeente opgedragen taken daaronder begrepen het doen van aangifte bij de politie.

Alle medewerkers

  • 2.

     

Het ondertekenen van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van beslissingen van de raad krachtens artikel 160, eerste lid, onder b, van de Gemeentewet.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 3.

     

Het verstrekken van bevestigingen en bewijzen van ontvangst.

Alle medewerkers

  • 4.

     

Het doorzenden van geschriften als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

  • 5.

     

Het doen van openbare bekendmakingen en het doen van kennisgevingen en mededelingen van voorgenomen en genomen beslissingen en van voorgenomen en verrichte andere handelingen.

Alle medewerkers

  • 6.

     

Het aanwijzen van een contactpersoon, die zorgdraagt voor het registreren van medewerkers, die elektronische (officiële) bekendmakingen bij de Staatscourant en andere media aanleveren.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 7.

     

Het aanvragen van bijdragen, subsidies en vergoedingen bij het Rijk, de Provincie en andere subsidiënten, daaronder begrepen de afwikkeling en verantwoording.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 8.

     

Het geven van inzage van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 9.

     

Het toezicht houden en handhaven van de openbare orde in de voor het publiek toegankelijke gebouwen en de daarbij behorende erven, waar de gemeentelijke organisatie is gehuisvest, inclusief het geven van bevelen met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid en inclusief het ontzeggen van de toegang tot voor de openbare dienst bestemde ruimten, indien zulks noodzakelijk moet worden geacht in het belang van de handhaving van de openbare orde of de voortgang van de werkzaamheden in die ruimten, dan wel op grond van het eigendomsrecht van de gemeente.

Medewerkers voor zover het betreft de eigen werkplek.

Geschillen en geschilbeslechting: ook voor zover de primaire besluiten niet zijn opgedragen aan het afdelingshoofd juridische zaken.

  • 1.

     

Het nemen van besluiten tot het oplossen van conflicten door middel van bemiddeling door een onafhankelijke derde (mediation), voor zover het betreft conflicten die voortvloeien uit besluiten die zijn genomen op grond van dit mandaatbesluit.

(Senior) juridisch adviseurs, juridisch medewerkers sociaal zekerheidsrecht en het adjunct-afdelingshoofd

  • 2.

     

Het nemen van besluiten tot het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures namens de gemeente of het bestuursorgaan, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 3.

     

  • a.

    Het indienen van verweerschriften en overige stukken en het vertegenwoordigen van de gemeente, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, daaronder begrepen het optreden ter zitting namens de gemeente of deze bestuursorganen in het kader van gerechtelijke procedures bij de administratieve, burgerlijke en strafrechter en in het kader van bezwaarprocedures en administratieve beroepsprocedures.

  • b.

    Het aanwijzen van gemachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheden.

  • a.

    Alle medewerkers

     

     

  • b.

    Adjunct-afdelingshoofd

  • 4.

     

Het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht (instemmen rechtstreeks beroep rechtbank).

Adjunct-afdelingshoofd

  • 5.

     

  • a.

    Het nemen van een besluit op een bezwaarschrift als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht, voor zover het in bezwaar bestreden besluit in mandaat is genomen door een functionaris die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever:

- voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het advies van de desbetreffende bezwaarschriftencommissie of;

- het bezwaarschrift door middel van ambtelijk horen wordt afgedaan.

  • b.

    Het beslissen op verzoeken van belanghebbenden om vergoeding van de kosten die zij in verband met de behandeling van het bezwaar redelijkerwijs hebben moeten maken als bedoeld in artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • a1.

    De juridisch concerncontroller, de senior juridisch adviseurs en het adjunct-afdelingshoofd

    a2. De juridisch adviseur met aandachtsgebied Participatiewet – onderdeel Inkomen, voor zover het betreft besluiten op bezwaarschriften gericht tegen beslissingen op grond van de Participatiewet.

  • b.

    De senior juridisch adviseurs en het adjunct-afdelingshoofd

  • 6.

     

Het nemen van een besluit tot het verdagen van de beslissing op bezwaar als bedoeld in artikel 7:10, lid 3, 4 en 5 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

  • 7.

     

Het indienen van verzoekschriften en overige stukken en het vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders, daaronder begrepen het optreden ter zitting in het kader van verzoeken om machtigingen gesloten jeugdhulp met instemming van wettelijke vertegenwoordiger zoals bedoeld in artikel 6.1.2, 6.1.3 en 6.1.4 van de Jeugdwet.

(Senior) juridisch adviseurs, juridisch medewerkers sociaal zekerheidsrecht en het adjunct-afdelingshoofd

Privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

     

Het beslissen tot het aangaan en ondertekenen van privaatrechtelijke rechtshandelingen, voor zover betrekking hebbend op het werkgebied van de eigen afdeling en de verplichting die daarbij voor de gemeente wordt aangegaan niet meer dan 250.000 euro bedraagt.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 2.

     

  • a.

    Het aansprakelijk stellen van derden.

  • b.

    Het besluiten op het aansprakelijk stellen van de gemeente door derden.

  • c.

    Het verrichten van handelingen tot stuiting van verjaring.

  • a.

    Adjunct-afdelingshoofd

  • b.

    Adjunct-afdelingshoofd

  • c.

    Adjunct-afdelingshoofd

  • 3.

     

Het besluiten tot het aanvaarden van erfstellingen, schenkingen en legaten tot een bedrag van ten hoogste vijftigduizend euro.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 4.

     

  • a.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte (artikel 171 Gemeentewet) ter uitvoering van beslissingen die zijn genomen in de uitoefening van de bevoegdheden die zijn omschreven in dit mandaatbesluit, of ter uitvoering van beslissingen genomen door de raad of door of namens het college van burgemeester en wethouders.

  • b.

    Het aanwijzen van gevolmachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheid.

  • a.

    Adjunct-afdelingshoofd

  • b.

    Adjunct-afdelingshoofd

Personele bevoegdheden

  • 1.

     

Het nemen van beslissingen en het verrichten van feitelijke handelingen op het gebied van de individuele personele aangelegenheden van andere werknemers dan de gemeentesecretaris en met uitzondering van de werknemers van de Rekenkamer.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 2.

     

Het nemen van beslissingen over werving, selectie en indiensttreding van andere werknemers dan de gemeentesecretaris.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 3.

     

Het nemen van beslissingen tot het aangaan, wijzigen en beëindigen (artikel 7:669 en 7: 676 BW) van arbeidsovereenkomsten van werknemers niet zijnde de gemeentesecretaris en alle daarmee samenhangende voorbereidende of uitvoerende handelingen, met uitzondering van beëindiging wegens dringende reden (art. 7:677 BW).

Adjunct-afdelingshoofd

  • 4.

     

Het nemen van beslissingen over schorsing of andere vormen van (disciplinaire of orde-) maatregelen (zoals ontzeggen toegang tot werklocaties, afsluiten accounts) ten aanzien van andere werknemers dan de gemeentesecretaris met uitzondering van het stopzetten van loon (art. 7:629 lid 3 BW).

Adjunct-afdelingshoofd

  • 5.

     

Het toekennen van gratificaties.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 6.

     

Het afnemen van gesprekken in het kader van de gesprekscyclus (zoals functionerings-, beoordelings- en Kompasgesprekken) van andere werknemers dan de gemeentesecretaris

Adjunct-afdelingshoofd

  • 7.

     

Het indienen van bezwaar en beroep en het voeren van verweer bij beschikkingen afkomstig van derden (bv UWV) en het aanwijzen van gevolmachtigden.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 8.

     

Het nemen van beslissingen ten aanzien van het uitlenen via detachering van werknemers niet zijnde de gemeentesecretaris.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 9.

     

Het aangaan, wijzigen en beëindigen van stageovereenkomsten als bedoeld in artikel 2.9 van de Cao Gemeenten en werkervaringsovereenkomsten als bedoeld in artikel 2.8 van de Cao Gemeenten.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 10.

     

Het namens de gemeente indienen van verzoek om toestemming, indienen van stukken, voeren van verweer en aanwijzen van gevolmachtigden bij procedures voor de Cao ontslagcommissie zoals bedoeld in artikel 9.15 Cao Gemeenten en het van toepassing zijnde reglement.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 11.

     

Het verrekenen en verhalen van vorderingen in het kader van personele trajecten (zoals kosten en boetes)

Adjunct-afdelingshoofd

  • 12.

     

Het geven van toestemming aan de werknemer voor het verrichten van nevenwerkzaamheden en het verbinden van voorwaarden daaraan, zoals bedoeld in de Regeling nevenwerkzaamheden

Adjunct-afdelingshoofd

  • 13.

     

Het vragen van advies, voeren van verweer, aanwijzen van gevolmachtigden en/of het nemen van besluiten na advies van de Cao geschillencommissie als bedoeld in art. 11.5 van de Cao Gemeenten en het van toepassing zijnde reglement, voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het advies van de geschillencommissie.

Adjunct-afdelingshoofd

Bestuursrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

     

Het uitoefenen van bevoegdheden als bedoeld in de Verordening Nadeelcompensatie gemeente Arnhem 2022 alsmede de planschaderegeling van Wet op de ruimtelijke ordening, de Procedureverordening planschade Arnhem 2011 en de Verordening nadeelcompensatie Arnhem 2011 indien sprake is van een geval als bedoeld in artikel 8, tweede lid van de Verordening Nadeelcompensatie gemeente Arnhem 2022.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 2.

     

Het nemen van besluiten op verzoeken om publieke informatie als bedoeld in artikel 4.1, eerste lid, van de Wet open overheid.

Senior juridisch adviseurs en het adjunct-afdelingshoofd

  • 3.

     

Het nemen van besluiten op verzoeken als bedoeld in artikel 3, eerste lid van de Wet hergebruik van overheidsinformatie.

Senior juridisch adviseurs en het adjunct-afdelingshoofd

  • 4.

     

Het uitoefenen van de aan het college toegekende bevoegdheden bij of krachtens een gemeentelijke subsidieverordening, met dien verstande dat voor verstrekking van subsidies als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder sub c en d Awb financiële dekking aanwezig is, met uitzondering van het vaststellen van ‘nadere regels’ (wettelijke voorschriften krachtens delegatie vastgesteld) en de bevoegdheden op basis van de subsidieregelingen Burgerkracht, Amateurkunst en op het gebied van de Transformatie Sociaal Domein.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 5.

     

Het nemen van een formele beslissing op ingediende klachten als bedoeld in artikel 9:12 van de Algemene wet bestuursrecht.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 6.

     

Het naar voren brengen van zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 7.

     

Het besluiten tot het toepassen van en het uitvoeren van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 8.

     

Het vaststellen van formulieren als bedoeld in artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht voor het indienen van aanvragen en het verstrekken van gegevens.

Adjunct-afdelingshoofd

  • 9.

     

Het nemen van beslissingen omtrent het niet behandelen van aanvragen als bedoeld in artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

  • 10.

     

Het inwinnen van advies als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

  • 11.

     

Het horen van een aanvrager en belanghebbenden als bedoeld in afdeling 4.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht (De voorbereiding).

Alle juridisch medewerkers sociaal zekerheidsrecht, (senior) adviseurs en het adjunct-afdelingshoofd

  • 12.

     

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Bestuursrechtelijke geldschulden).

Adjunct-afdelingshoofd

  • 13.

     

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens afdeling 4.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Beslistermijn).

Adjunct-afdelingshoofd

  • 14.

     

Het vaststellen van beleidsregels dan wel richtlijnen met betrekking tot de aan de gemeente opgedragen taken en bevoegdheden.

Geen ondermandatering

  • 15.

     

Het nemen van besluiten en het verrichten van werkzaamheden voortvloeiende uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, met uitzondering van de artikelen 33 en 37) en de Uitvoeringswet AVG (Uavg).

Adjunct-afdelingshoofd

Specifieke bevoegdheden

  • 1.

     

Het nemen van beslissingen op grond van de Verordening Nadeelcompensatie gemeente Arnhem 2022, indien en voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het zake uitgebrachte advies van de adviescommissie of adviseur en voor zover de tegemoetkoming niet hoger is dan 50.000 euro.

Adjunct-afdelingshoofd