Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Vaststelling Verordening werkgeverscommissie Gemeentelijke Accountantsorganisatie Den Haag 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVaststelling Verordening werkgeverscommissie Gemeentelijke Accountantsorganisatie Den Haag 2023
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie Gemeentelijke Accountantsorganisatie Den Haag
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp2/2023
Externe bijlageRaadsvoorstel

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 213 van de Gemeentewet
  3. artikel 156 van de Gemeentewet
  4. artikel 149 van de Gemeentewet
  5. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-2023Nieuwe regeling

09-03-2023

gmb-2023-127353

RIS314532

Tekst van de regeling

Intitulé

Vaststelling Verordening werkgeverscommissie Gemeentelijke Accountantsorganisatie Den Haag 2023

 

De raad van de gemeente Den Haag,

 

gelet op:

- artikel 83, eerste lid, artikel 213, artikel 156 van de Gemeentewet,

- afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht, en

- artikel 149 van de Gemeentewet,

 

besluit:

 

vast te stellen de Verordening werkgeverscommissie Gemeentelijke Accountantsorganisatie Den Haag 2023:

 

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

- GAD:

Gemeentelijke Accountantsorganisatie Den Haag; de organisatie die verbonden is aan de gemeente-accountant

- gemeente-accountant:

de accountant benoemd door de raad zoals bedoeld in artikel 213, tweede lid, en die tevens in gemeentelijke dienst is, zoals bedoeld in artikel 213, zevende lid;

- raad:

de raad van de gemeente Den Haag;

- Rekeningencommissie

een commissie van raadsleden, ingesteld door de raad die onderzoek doet naar de getrouwheid en de rechtmatigheid van de door het gemeentebestuur opgestelde jaarrekening.

- werkgeverscommissie:

de werkgeverscommissie voor de Gemeentelijke Accountantsorganisatie Den Haag;

 

Artikel 1.2 Reikwijdte verordening

De raad delegeert aan de werkgeverscommissie de bevoegdheden die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de Gemeentewet en het Burgerlijk Wetboek betreffende het werkgeverschap voor de gemeenteaccountant en de medewerkers van de Accountantsorganisatie Den Haag.

 

Artikel 1.3 Doel van de verordening

Deze verordening regelt de samenstelling, taken, bevoegdheden en werkwijze van de werkgeverscommissie in relatie tot de raad, de gemeente-accountant, de griffier en de GAD.

 

Hoofdstuk 2 De werkgeverscommissie

Artikel 2.1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de gemeente-accountant en de overige bij de GAD werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd, met uitzondering van het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst van de gemeente-accountant.

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 3.

    De werkgeverscommissie mandateert de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het personeel van de GAD aan de gemeente-accountant.

 

Artikel 2.2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit twee raadsleden afkomstig uit de Rekeningencommissie en een of twee raadsleden afkomstig uit het presidium.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad benoemd voor de duur van de

    zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    De raad benoemt een van de leden tot voorzitter.

  • 4.

    Bij afwezigheid van de voorzitter wordt de voorzitter vervangen door de plaatsvervangend voorzitter, door de werkgeverscommissie uit haar midden aan te wijzen. Bij afwezigheid van zowel de voorzitter als de plaatsvervangend voorzitter wijst de werkgeverscommissie uit haar midden een vervanging aan.

  • 5.

    Bij het einde van het raadslidmaatschap eindigt ook het werkgeverscommissielidmaatschap.

  • 6.

    De raad kan aan een lid op diens verzoek ontheffing uit zijn lidmaatschap van de werkgeverscommissie verlenen.

  • 7.

    In een vacature voorziet de raad zo spoedig mogelijk.

  • 8.

    Degene die ter vervulling van een tussentijds ontstane vacature tot lid van de commissie wordt benoemd, heeft zitting voor de resterende zittingsduur van de raad.

 

Artikel 2.3 Einde lidmaatschap

Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

  • a.

    op eigen schriftelijk verzoek van het lid aan de raad. Het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

  • b.

    indien het lid aftreedt als lid van de raad;

  • c.

    indien de raad gemotiveerd van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

 

Hoofdstuk 3 Taken werkgeverscommissie

Artikel 3.1 Taken voorzitter

De voorzitter van de werkgeverscommissie:

  • a.

    roept tijdig en periodiek de werkgeverscommissie bijeen;

  • b.

    leidt als technisch voorzitter de interne vergaderingen van de werkgeverscommissie;

  • c.

    zorgt voor het naleven van deze verordening;

  • d.

    ondertekent de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, en zorgt voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    onderneemt tijdig stappen voorafgaand aan het benoemen of het beëindigen van een benoeming van een lid of een voorzitter om een nieuw lid of een nieuwe voorzitter te werven.

 

Artikel 3.2 Ambtelijke ondersteuning van de werkgeverscommissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, en draagt zorg voor het secretariaat.

 

Hoofdstuk 4 Besluitvorming en verslaglegging

Artikel 4.1 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten van de werkgeverscommissie worden genomen bij meerderheid van stemmen.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

 

Artikel 4.2 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie zijn besloten zoals bedoeld in artikel 5.1, tweede lid, onder e of artikel 5.1, vierde lid, van de Wet open overheid.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid, hierop of op een deel daarvan geheimhouding wordt gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie.

  • 4.

    De voorzitter wijst het verzoek gemotiveerd af, indien het verzoek in strijd is met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 4.3 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

 

Artikel 4.4 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 4.2, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

 

Hoofdstuk 5 Slotartikelen

Artikel 5.1 Hardheidsclausule

De werkgeverscommissie kan in bijzondere en dringende gevallen een artikel of artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan, gelet op het belang van de belanghebbende, leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

 

Artikel 5.2 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 april 2023.

 

Artikel 5.3 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als Verordening werkgeverscommissie Gemeentelijke Accountantsorganisatie Den Haag.

 

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 9 maart 2023.

De griffier, Lilianne Blankwaard-Rombouts en de voorzitter, Jan van Zanen.