Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Voorstel van het presidium: Verordening fractieondersteuning 2023 |
Citeertitel | Verordening fractieondersteuning 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | 1/2023 |
Externe bijlage | Raadsvoorstel |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-03-2023 | 01-01-2023 | Nieuwe regeling | 09-03-2023 | RIS314529 |
Artikel 1 Financiële tegemoetkoming
Aan elke fractie en elke groep in de raad, zoals bedoeld in artikel 5 van het Reglement van orde voor vergaderingen en overige werkzaamheden van de raad, wordt door de raad jaarlijks een financiële tegemoetkoming verleend in de kosten, die de fractie of groep maakt voor ondersteuning bij haar werkzaamheden. De regelingen in deze verordening ten aanzien van een fractie gelden onverkort ook voor een groep, tenzij anderszins geregeld.
De tegemoetkoming ten gunste van een fractie of groep wordt uitbetaald op een Nederlandse bankrekening, ten name van een stichting die volgens de statuten de ondersteuning van de desbetreffende fractie of groep ten doel heeft. Uitbetaling aan een natuurlijke persoon of een landelijke fractie is niet mogelijk.
Elk lid van een fractie ondertekent bij het begin van de raadsperiode dan wel bij splitsing of samenvoeging van een fractie een verklaring dat naar evenredigheid van het aantal leden van de betreffende fractie verantwoording bestaat voor de besteding van de tegemoetkoming overeenkomstig de bepalingen van deze verordening.
Artikel 2 Hoogte van de tegemoetkoming
Recht op fractieondersteuning zoals bedoeld in het eerste lid ontstaat voor een groep per de datum waarop de voorzitter van de raad schriftelijk op de hoogte is gesteld van het ontstaan van de groep. De fractieondersteuning voor de oorspronkelijke fractie wordt met eenzelfde bedrag verlaagd als wordt toegekend aan de groep.
Artikel 3 Overige voorzieningen
In aanvulling op de financiële tegemoetkoming als bedoeld in artikel 2 draagt het college er zorg voor dat aan elke fractie en groep een gemeubileerde kamer in het stadhuis beschikbaar wordt gesteld, die tevens beschikt over één of meer vaste ICT-voorzieningen en één of meer aansluitingen op het netwerk van de gemeente Den Haag.
Artikel 4 Betaling voorschotten
In afwijking van het eerste lid wordt in een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden het voorschot aan bestaande partijen in drie termijnen verstrekt. De eerste termijn wordt vóór 31 januari verstrekt over de termijn die eindigt op de dag waarop de nieuwe raad aantreedt. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuwe gekozen raad plaatsvindt wordt het restant van de eerste termijn bij wijze van voorschot verstrekt. Artikel 9, eerste lid, laatste volzin is voorwaardelijk voor toekenning van de laatste termijn.
De tegemoetkoming mag niet worden gebruikt ter bekostiging van:
bestedingen, inclusief die ter voldoening van contributie aan politieke partijen, dan wel met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten en/of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie of arbeidsovereenkomst. Prestaties geleverd door raadsleden en familieleden tot en met de tweede graad van raadsleden kunnen niet worden vergoed;
Artikel 6 Administratieve verplichtingen
Elke fractie voert een deugdelijke financiële administratie, die wordt gevoerd op basis van het stelsel van baten en lasten. Deze administratie geeft steeds een volledig en juist inzicht van alle bezittingen en schulden, verplichtingen, reserves, baten en lasten, en overige gegevens die voor de financiële verantwoording van belang zijn.
Artikel 7 Opschorting en terugstorting
Indien een fractie in strijd handelt met het bepaalde in artikel 5, tweede lid kan de raad – al dan niet op voorstel van de voorzitter – besluiten dat de in het geding zijnde bestedingen door de fractie binnen een door de raad te bepalen termijn dienen te worden toegevoegd aan de liquide middelen van de fractie.
Indien een fractie in gebreke blijft de in het geding zijnde bestedingen binnen de in het tweede lid bedoelde termijn toe te voegen aan de liquide middelen van de fractie, wordt de eerstvolgende betaling van de tegemoetkoming aan de betreffende fractie opgeschort totdat de fractie aan haar verplichtingen heeft voldaan.
Indien een fractie op grond van de uitslag van de laatstgehouden verkiezing van de leden van de raad niet terugkeert in de raad, is zij verplicht een eventueel surplus (inclusief een opgebouwde reserve), na aftrek van posten in verband met al aangegane verplichtingen die stammen uit de afgelopen zittingsperiode – waaronder begrepen kosten die voortvloeien uit een sociaal plan voor de fractiemedewerker(s) –, binnen drie maanden terug te storten in de gemeentekas.
De verplichting tot het afleggen van verantwoording over de besteding van de tegemoetkoming voor fractieondersteuning over het voorafgaande jaar, onder overlegging van een verslag dat in elk geval een specificatie bevat van de gemaakte kosten en van de niet-bestede middelen, waaronder begrepen ontvangen rente, geldt ook ten aanzien van een fractie die niet terugkeert in de raad.
Voorzieningen zoals meubilair, ICT voorzieningen en aankleding van fractiekamers die zijn aangeschaft met de tegemoetkoming fractieondersteuning blijven in de fractiekamer achter indien een fractie niet terugkeert in de raad.
Een fractie mag het in enig jaar niet-bestede gedeelte van de tegemoetkoming reserveren ter besteding in volgende jaren van de betreffende zittingsperiode. De reserve mag aan het einde van de zittingsperiode van de raad niet groter zijn dan 30% van de tegemoetkoming voor die fractie over de gehele zittingsperiode, zulks met in begrip van de opgebouwde rente. In de tussenliggende jaren wordt geen maximering van de hoogte van de reservering toegepast.
Artikel 9 Verantwoording en verslag
Jaarlijks vóór 1 april leggen de leden van de fractie dan wel een daartoe gemachtigd lid van de fractie verantwoording aan de raad, door tussenkomst van de voorzitter van de raad. Elke fractie verklaart in de verantwoording expliciet dat de tegemoetkoming sober en doelmatig is besteed en naar waarheid is ingevuld.
In het jaar waarin de verkiezing voor de leden van de raad plaatsvindt, heeft de verantwoording over het voorafgaande jaar tevens betrekking op de periode tot het moment van aantreding van de nieuwe raad, terwijl het verslag in dat jaar wordt ingediend vóór 1 juni.
De voorzitter van de raad legt het betreffende verslag ter controle voor aan de gemeenteaccountant. De gemeenteaccountant controleert jaarlijks de verantwoording en de gevoerde administraties van de fracties. De bepalingen op grond van de controleverordening Den Haag zijn van overeenkomstige toepassing.
De fractie is te allen tijde verplicht aan de gemeenteaccountant desgevraagd inzage te verschaffen in de aan het verslag ten grondslag liggende bescheiden. Voorts is de fractie te allen tijde verplicht – op aanwijzing van de voorzitter van de raad – aan de gemeenteaccountant inzage te verschaffen in de fractieadministratie. De fractie geeft per ommegaande antwoord op vragen van de gemeenteaccountant met betrekking tot de controle van de administratie.
De gemeenteaccountant rapporteert, door tussenkomst van de voorzitter van de raad, aan de raad. Fracties die blijkens de controle van de gemeenteaccountant niet (geheel) hebben voldaan aan de bepalingen uit deze verordening wordt niet langer anonimiteit gegarandeerd. De gemeenteaccountant benoemt in het verslag welke bevinding betrekking heeft op welke fractie(s).
De stukken die behoren bij het raadsvoorstel zijn openbaar en worden als bijlagen bij het raadsvoorstel gevoegd. Daaronder vallen de individuele overzichten van inkomsten en bestedingen van alle fracties en groepen.
Artikel 10 Terugvordering en verrekening
Indien in strijd wordt gehandeld met het bepaalde in deze verordening, is de raad bevoegd de in het geding zijnde bestedingen terug te vorderen dan wel te verrekenen met de tegemoetkoming voor het volgende jaar en kan de bevoorschotting worden opgeschort als de fractie de verplichtingen op basis van deze verordening niet tijdig of volledig nakomt.
Artikel 11 Toepassing Algemene wet bestuursrecht
Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op de financiële middelen die een fractie ontvangt van de gemeente.
Artikel 13 Intrekking oude verordening en overgangsbepaling
De verordening fractieondersteuning 2020 wordt ingetrokken maar blijft van toepassing ten aanzien van de verantwoording van de bestedingen en de vaststelling van de financiële tegemoetkoming over de periode 30 maart 2022 tot en met 31 december 2022.