Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hoorn

Terrassenbeleid Hoorn 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHoorn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTerrassenbeleid Hoorn 2023
CiteertitelTerrassenbeleid Hoorn 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR445528/9

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-03-2023nieuwe regeling

14-03-2023

gmb-2023-124465

2029494

Tekst van de regeling

Intitulé

Terrassenbeleid Hoorn 2023

 

Zaaknummer: 2029494

 

Gelezen het voorstel van

  • Invulling permanente terrassen en nieuw terrassenbeleid

 

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn besluiten:

  • tot het vaststellen van beleid (zaaknummer 2029494) met de titel Terrassenbeleid Hoorn;

  • behorende bij de artikelen 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening Hoorn; en

  • het Terrassenbeleid Hoorn (zaaknummer 1577731) van 12 juni 2018 in te trekken.

 

In- en aanleiding

Er is een nieuw terrassenbeleid nodig voor Hoorn, naar aanleiding van verschillende ontwikkeling van de afgelopen jaren. Aanleiding daarvoor zijn de tijdelijke corona-terrassen en de ervaringen die dat voor de ondernemers en de bezoekers hebben opgeleverd.

 

Begripsbepalingen

Er zijn verschillende soorten terrassen. Hieronder een uitleg van de begripsbepalingen.

• Gevelterras: terras aansluitend aan de voor- en zijgevel van het horecabedrijf;

• Beperkt gevelterras: een terras in een zone aan de gevel van minimaal 0.50m breed en maximaal 1.20m bestaande uit een rij stoelen of een gevelbank;

• Overterras: terras niet aansluitend aan de voor- en zijgevel van het horecabedrijf;

• Terras voor het naast gelegen pand: terras gelegen voor een naast gelegen pand;

• Terrasboot: terras op een boot behorend bij een horecabedrijf;

• Zomerterras: terrassen op de locaties Roode Steen en het Kerkplein welke geplaatst mogen worden van 1 april tot 1 oktober;

• Regulier terras: terras wat ongeacht de locatie 12 maanden in het jaar geplaatst mag worden;

• Winterterras: 3-jarige pilot, gestart in 2022, waarbij het mogelijk is om het terras af te schermen met een bouwwerk. Voor het plaatsen van een dergelijk bouwwerk dient een omgevingsvergunning verleend te worden, het plaatsen van een dergelijk bouwwerk wordt verder buiten beschouwing gelaten in dit beleid.

 

Algemeen

Algemeen

Een (beperkt) gevelterras grenst direct aan de voor- of zijgevel van de bijbehorende horecagelegenheid en heeft maximaal de breedte van de gevel. Bij een terras voor naast gelegen panden dient er sprake te zijn van een schriftelijke toestemming van de eigenaar en gebruiker van het naastgelegen pand. Deze toestemming is een indieningsvereiste voor de vergunningaanvraag. De vergunning vervalt van rechtswege bij wisseling in bedrijfsvoering, eigendom en/of gebruik van het naast gelegen pand.

 

Gebruik

Het stellen van algemene beperkingen en beperkingen aan de locatie en afmetingen van het terras hebben voornamelijk te maken met de (verkeers)veiligheid en het gebruik van de openbare ruimte voor andere doeleinden, zoals de markt en de kermis.

 

Beperkt gevelterras

In enkele straten in de binnenstad is er niet voldoende ruimte voor een volwaardig terras naast de vrije loopzone van 1.50m. Om toch zichtbaar te zijn en/of zitgelegenheid te bieden is het mogelijk een beperkt gevelterras te realiseren in een zone aan de gevel van minimaal 0.50m breed en maximaal 1.20m. Deze zone is bedoeld om de zichtbaarheid van de horecagelegenheid te vergroten; ’hier zit horeca’ en ’wij zijn open’. Het is in deze smalle zone niet mogelijk een terras te plaatsen in de vorm van tafels en stoelen. Wel mag er een enkele rij stoelen staan of een gevelbank worden geplaatst.

In Hoorn zijn enkele straten waar in verband met de vrije loopzones beperkte gevelterrassen zijn vergund of waar dit tot de mogelijkheden behoort. Denk hierbij aan; Veemarkt (oostkant), Nieuwsteeg, Lange Kerkstraat en Kleine Oost. In deze straten is nu een uitstalling of een beperkt gevelterras mogelijk.

 

Regulier terras

Terras dat het hele jaar geplaatst mag worden conform de exploitatievergunning.

 

Zomerterrassen

Op de pleinen Kerkplein en Roode Steen mogen extra zomerterrassen worden geplaatst. Deze terrassen mogen worden geplaatst in de periode 1 april tot 1 oktober. De rest van het jaar mogen hier alleen reguliere terrassen uitgezet worden. Zie tekening voor de zomerterrassen in bijlage C van dit beleid.

 

Overterras

Een overterras is een gebied wat niet direct grenst aan de gevel van een onderneming. Als er meerdere ondernemingen in aanmerking komen en hier ook daadwerkelijk gebruik van willen maken dan zal het gebied evenredig worden verdeeld.

 

Terras bij sportvelden en –terreinen

Terrassen bij horecabedrijven op sportvelden en –terreinen zijn toegestaan direct aansluitend op de gevel.

 

Voorschriften

Hiertoe worden, indien van toepassing, de volgende voorschriften in de exploitatievergunning opgenomen:

  • 1.

    als uw terras binnen de daarvoor aangewezen marktterreinen valt mag het terras op de dagen dat deze plaatsvinden tot maximaal 0,60 meter uit de gevel worden geplaatst.

  • 2.

    tijdens de kermisperiode (inclusief opbouw- en afbouwperiode) in de binnenstad van Hoorn is uw exploitatievergunning met betrekking tot uw terras tijdelijk niet geldig op het aangewezen kermisterrein. U mag dan geen terras plaatsen. U kunt een aparte vergunning voor een kermisterras aanvragen. Niet in alle gevallen zal dit worden verleend, dit is afhankelijk van de beschikbare ruimte;

  • 3.

    er kunnen door mij andere dan genoemde dagen worden aangewezen waarop deze vergunning (gedeeltelijk) buiten toepassing blijft (niet geldig is);

  • 4.

    de omvang van het terras mag niet groter zijn dan is gemarkeerd door de gemeente volgens de tekening bij deze exploitatievergunning;

  • 5.

    de vergunning voor het terras voor naast gelegen panden vervalt van rechtswege bij veranderingen in het gebruik, eigendom, bedrijfsvoering van het naastgelegen pand of bij het intrekken van de toestemming.

 

Uitstraling van het terras in de binnenstad

Kleurstelling en materiaal meubilair

In 2011 is gekozen voor een kleuromschrijving; gedekte kleuren en materialen als hout, rotan, staal en materialen vergelijkbaar met rotan. Deze omschrijving heeft als doel een basiskwaliteit te waarborgen. Een kwaliteit passend bij de uitstraling van de historische binnenstad, het ‘visitekaartje’ van Hoorn.

Maar op het gebied van meubilair zijn er continu ontwikkelingen en ondernemers willen graag hun horeca-concept met een specifieke sfeer of eigen identiteit zowel binnen als buiten ‘doorvoeren’.

Reden om meer ruimte te geven aan ondernemers en er vanuit te gaan dat er een basiskwaliteit gerealiseerd wordt passend in de historische setting van de binnenstad. “Plastic” meubelen en plantenbakken zijn niet van enige kwaliteit en fluorescerende of knallende kleuren vallen niet onder gedekte kleuren en worden nog steeds niet toegestaan.

 

Statafels

De ondernemers stellen voor statafels toe te staan zolang het de veiligheid niet in gevaar brengt.

In het terrassenbeleid van 2011 is gekozen voor een beperking van het terrasmeubilair en aanvullende elementen met het idee ‘terug naar de basis’. Dit om een rommelig straatbeeld tegen te gaan.

Daarnaast geven statafels een ‘verkeerd’ signaal af. Dat wil zeggen de eenvoudige “klaptafels” waar geen hoge stoelen of krukken bij staan. Het nodigt uit tot het snelle drinken en dat is vanuit het alcoholbeleid en de openbare orde niet het gewenste beeld. Hoge tafels waar hoge stoelen of krukken bij staan en waar daadwerkelijk aan gezeten wordt geven een andere uitstraling en worden wel toegestaan. In bijlage A zijn voorbeelden van toegestane statafels opgenomen.

 

Hoogte meubilair

De laatste jaren zijn op verschillende terrassen banken met een hogere rugleuning geplaatst. Voor het behoud van de ruimtelijke kwaliteit (zichtlijnen, overzichtelijk en rustig straatbeeld) werden eerder eisen gesteld aan terrasschermen en menuborden. Het terrasmeubilair vraagt om eenzelfde benadering.

 

Meubilair op de pleinen Roode Steen en Kerkplein

Op de pleinen willen we meubilair van kwaliteit en in gedekte kleuren die passend zijn. Omdat het hier gaat om terrassen van verschillende ondernemingen op één plein is eenduidigheid een vereiste.

De ondernemers die een zomerterras willen op het plein dienen gezamenlijk met de andere ondernemers op het plein een plan te overleggen waarin rekening is gehouden met het bovenstaande. Het gezamenlijk plan is een indieningsvereiste bij het aanvragen van een zomerterras.

 

Voorschriften

Hiertoe worden, indien van toepassing, de volgende voorschriften in de exploitatievergunning opgenomen:

  • 6.

    meubilair dient van kwaliteit en in gedekte kleuren te zijn, passend bij de uitstraling van de gemeente Hoorn;

  • 7.

    strandstoelen, picknicktafels en biertafels zijn niet toegestaan;

  • 8.

    Op zomer- en overterrassen zijn statafels niet toegestaan;

  • 9.

    eenvoudige statafels zijn niet toegestaan;

  • 10.

    het terrasmeubilair mag een maximale hoogte hebben van 1.10m.

  • 11.

    meubilair op een zomerterras op de pleinen (Roode Steen en Kerkplein) dienen onderling afgestemd te zijn en een eenduidige uitstraling te hebben;

 

Parasols (geen bouwwerk)

Parasols zijn in sommige gevallen met de grond verankerd. Hierdoor vallen zij onder de vergunningplicht op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Beleid ten aanzien van deze vaste parasols is daarom opgenomen in de Welstandsnota en voorschriften worden verbonden aan de omgevingsvergunning.

 

Met betrekking tot de losse parasols het onderstaande:

In het terrassenbeleid van 2011 is ervoor gekozen alleen traditionele parasols toe te staan. Dit om het open en ruimtelijke karakter van terrassen te waarborgen. Wel is er uit gegaan van een grotere maat dan voorheen (van 3.50m naar maximaal 5.00m). Reclame is niet toegestaan, de voorkeur wordt gegeven aan minder opvallend en met gedekte kleuren. Reclame is alleen toegestaan op de volant of aan één zijde van de parasol.

 

Parasols op de pleinen Roode Steen en Kerkplein

Op de pleinen willen we parasols van enige kwaliteit en in gedekte kleuren die passend zijn. Omdat het hier om terrassen gaat op één plein van verschillende ondernemingen is eenduidigheid onderling een vereiste. De ondernemers die terrassen hebben op het plein dienen gezamenlijk een plan te overleggen waarin rekening is gehouden met het bovenstaande. Het gezamenlijk plan is een indieningsvereiste bij het aanvragen van een zomerterras.

 

Parasols (niet zijnde een bouwwerk) op een zomerterras zijn toegestaan met een maximale uitval van 3.5 meter en dienen verwijderbaar te zijn. De parasols dienen na sluitingstijd volledig verwijderd te zijn.

 

Voorschriften

Hiertoe worden, indien van toepassing, de volgende voorschriften in de exploitatievergunning opgenomen:

  • 12.

    parasols (niet zijnde een bouwwerk) mogen alleen worden geplaatst als zij eenvoudig verwijderbaar en/of inklapbaar zijn, als afzonderlijke elementen herkenbaar blijven en alleen boven het terras staan. Gelijk met het verwijderen van de parasol moet de parasolvoet van het terras worden verwijderd;

  • 13.

    het is niet toegestaan parasols boven de rijbaan te hangen en op de vrije looproutes te plaatsen;

  • 14.

    de parasols zijn vervaardigd van tentdoek of vergelijkbaar materiaal, die bestaan uit moeilijk brandbaar materiaal, dat tenminste voldoet aan de gestelde eisen van brandklasse II, bepaald volgens NEN 6065 bedoelde bijdrage tot brandvoortplanting. Het materiaal mag bij brand geen druppelvorming opleveren;

  • 15.

    parasols zijn toegestaan in gedekte kleuren zoals donkergroen, donkerblauw, donkergrijs, bordeauxrood of crème. Reclame is toegestaan aan één zijde van de parasol of op de volant (onderkant) van de parasol;

  • 16.

    hoogte van onderzijde van de parasol dient minimaal 2.40m te zijn. De maximale doorsnee van een parasol op het reguliere terras is 5.00m;

  • 17.

    onder een parasol mag nooit open vuur aanwezig zijn. Met open vuur wordt hier onder andere bedoeld: vuurkorven, barbecues en andere “open” warmtebronnen die een hoge temperatuur afleveren. Voor warmtebronnen gelden de brandveiligheidsvoorschriften zoals opgenomen in bijlage B in het Terrassenbeleid Hoorn. Deze worden tevens als bijlage bij de exploitatievergunning gevoegd;

  • 18.

    parasols op de pleinen (Roode Steen en het Kerkplein) dienen onderling op elkaar afgestemd te zijn en eenduidigheid uit te stralen;

  • 19.

    een parasol op een zomerterras mag een maximale doorsnee hebben van 3.50m en niet voorzien zijn van reclame;

  • 20.

    parasols (niet zijnde een bouwwerk) moeten verwijderd zijn na sluitingstijd van de onderneming;

  • 21.

    buiten de binnenstad zijn de voorschriften onder 8, 9 en 14 niet van toepassing.

 

Terrasschermen

Terrasschermen dienen in verband met de openbare orde en veiligheid met de grond verankerd of aan elkaar verbonden te zijn. Hierdoor vallen zij onder de vergunningplicht op basis van de Wabo. Beleid ten aanzien van de terrasschermen wordt daarom opgenomen in de Welstandsnota en voorschriften worden verbonden aan de omgevingsvergunning.

 

Hoekschotten Kerkplein

Het Kerkplein maakt deel uit van een zogeheten shared space: gedeelde verkeersruimte waar fietsen, voetgangers niet gescheiden worden van gemotoriseerd verkeer. Ook is er een verandering van functie gedurende de zomer- en winterperiode. In de zomerperiode worden er terrassen op de parkeerplaatsen geplaatst.

 

Na de herinrichting van het Kerkplein is door het college toegezegd aan de gevestigde ondernemers van Eet- en Bierencafé De Beiaard Hoorn, Café ’t Kroegie, Het Huis verloren en Mentality Barbershop en Smoothie dat er tijdens de zomerperiode (1 april tot 1 oktober) hoekschotten zijn toegestaan. Dit om het onderscheidt tussen parkeervakken en terrassen te maken, afscherming voor het rijdend verkeer en vanwege de wind.

 

In praktijk is gebleken dat de geplaatste hoekschotten en andere losse elementen een rommelig beeld geven. In 2023 zal er met de gevestigde ondernemers overleg plaatsvinden om hier een betere invulling aan te geven die recht doet aan de kwaliteit van het heringerichte plein.

 

Voorschriften

Hiertoe worden, indien van toepassing, de volgende voorschriften in de exploitatievergunning opgenomen:

  • 22.

    terrasschermen mogen direct aan de gevel staan en mogen een maximale diepte hebben van 1.20m;

  • 23.

    terrasschermen in de winkelstraten (Kleine Noord, Grote Noord, Nieuwsteeg, Nieuwstraat, Gouw, Gedempte Turfhaven en Breed) mogen alleen direct aan de gevel worden geplaatst met een maximale diepte van 1.20m;

  • 24.

    schermen mogen alleen haaks op de gevel worden geplaatst (geen kopschotten);

  • 25.

    terrasschermen mogen aan de gevel maximaal 1.80m hoog zijn en los van de gevel maximaal 1.50m;

  • 26.

    minimaal 50% van het scherm dient volledig transparant te zijn. Reclame is toelaatbaar met een maximale afmeting van 0.20x0.40m per wand. De reclame moet verband houden met de aard van het bedrijf;

  • 27.

    gevelterrassen op de Roode Steen mogen een maximale diepte hebben van de afmeting van het terras, verminderd met 1 meter tot aan de rijbaan, ten behoeve van de verkeersveiligheid;

  • 28.

    terrasschermen op de zomer- en overterrassen zijn op de pleinen niet toegestaan.

 

Voorschriften vanuit het beheer

De openbare ruimte wordt voor meerdere doeleinden gebruikt. Om deze doeleinden zo zorgvuldig mogelijk op elkaar af te kunnen stemmen zijn er voorschriften nodig met betrekking tot het beheer.

 

Zonder toestemming mag men geen objecten in de bestrating plaatsen. De parasols zijn de laatste jaren steeds groter geworden. Dit betekent dat een goede verankering van de parasol en terrasschermen steeds belangrijker wordt. Hiervoor wordt vaak een voet in de bestrating aangebracht. Echter, onder de bestrating liggen kabels en leidingen. Om te voorkomen dat deze geraakt worden bij het plaatsen van een parasolvoet of verankering van een terrasscherm wordt de ondernemer gevraagd een tekening in te dienen en een ‘klic’melding te doen.

Deze klic melding / graafmelding (controle of er kabels en leidingen liggen) kan de aanvrager doen via het Kadaster (www.kadaster.nl). Op deze website staat een aanvraagformulier.

Na het plaatsen van de verankering beoordeelt de gemeente de situatie op straat, de vlakheid van de bestrating. De gemeente is niet verantwoordelijk voor de constructie van de parasols of de schermen.

 

Voorschriften

Hiertoe worden, indien van toepassing, de volgende voorschriften in de exploitatievergunning opgenomen:

  • 29.

    het is verboden om zonder toestemming graafwerk te verrichten, verharding op te breken, pennen in de bestrating te slaan, parasols en terrasschermen in de bestrating te verankeren. U dient toestemming te vragen via een e-mail aan vbt@hoorn.nl;

  • 30.

    de aanvrager dient schriftelijk aan te tonen dat de locatie geschikt is in verband met kabels en leidingen en andere ondergrondse voorzieningen. Voor de aanvraag van ondergrondse gegevens (kabels en leidingen) van de nutsbedrijven kunt u terecht op: www.klicmelding.nl. De wijze van verankering toetst de gemeente in verband met de veiligheid;

  • 31.

    indien zich onder het terras kabels, leidingen of riolen bevinden, of deze daar moeten worden gelegd, en de daarop rechthebbenden daaraan noodzakelijke werkzaamheden moeten verrichten, dient het terras voor zover nodig, op eerste aanzegging van deze rechthebbenden onmiddellijk ontruimd te worden en dienen eventueel aanwezige belemmerende terrasschermen en dergelijke te worden verwijderd, door en op kosten van de vergunninghouder. Gedurende de periode dat de vergunninghouder geen gebruik kan maken van het terras bestaat geen recht op schadevergoeding, tenzij anders is overeengekomen;

  • 32.

    de vergunninghouder dient de redelijkerwijs mogelijke maatregelen te nemen om te voorkomen dat de gemeente, dan wel derden, ten gevolge van het gebruik van het terras schade lijden.

 

Menuborden en losse elementen

Losse elementen

Een terras bestaat in principe uit tafels en stoelen, aangevuld met een parasol en/of terrasscherm. Andere elementen zijn beperkt toegestaan want het streven is een aantrekkelijk en transparant straatbeeld, passend in de historische binnenstad. Echter, tijdens sommige feestdagen en evenementen die veel bezoekers trekken is het aantrekkelijk om vanaf een uitgiftepunt te bedienen. Vanaf zo’n punt kan sneller geserveerd worden; men hoeft niet door het gedrang naar binnen. Uit oogpunt van openbare orde & veiligheid is het niet wenselijk om buitentaps te plaatsen, tenzij deze onderdeel uitmaken van een evenement.

 

Plantenbakken

Plantenbakken worden alleen toegestaan op de hoeken van gevelterrassen met een maximale afmeting van 0.80x0.80x0.80m per bak. De plantenbakken mogen niet als afscheiding tussen de ondernemingen worden geplaatst en dienen na sluitingstijd volledig verwijderd te zijn. De plantenbakken mogen tegen de gevel opgeslagen worden als deze voorzien zijn van een ketting.

 

Barbecues

De laatste jaren is het “buiten leven” en “buiten eten” steeds populairder. Dus komen er aanvragen voor barbecues binnen. Barbecues zijn een mooie aanvulling op het horeca aanbod en past ook binnen het idee dat de stad steeds meer een “verblijfsstad” wordt. Maar het kan leiden tot rook- en geuroverlast. De Wet milieubeheer en aanverwante regelgeving voorziet niet direct in regels over barbecues op het terras. Wel zijn er regels voor barbecues binnen een inrichting met afzuiging. Maar de kans op overlast voor voorbijgangers, bezoekers van andere terrassen en bewoners is wel degelijk aanwezig. Reden om barbecues in de binnenstad niet toe te staan. Ze kunnen wel aangevraagd worden tijdens een evenement.

 

Voorschriften

Hiertoe worden, indien van toepassing, de volgende voorschriften in de exploitatievergunning opgenomen:

  • 33.

    op een gevelterras zijn maximaal twee menuborden toegestaan;

  • 34.

    op een gevelterras is op elke hoek van het terras een plantenbak toegestaan met een afmeting van maximaal 0.80x0.80x0.80m per bak;

  • 35.

    menuborden en plantenbakken zijn op de pleinen op de zomer- en overterrassen niet toegestaan;

  • 36.

    verwarmingselementen zijn toegestaan als deze geïntegreerd zijn in parasol of zonnescherm mits ze voldoen aan de brandveiligheidseisen;

  • 37.

    alle losse elementen zoals menuborden moeten verwijderd zijn na sluitingstijd van de onderneming. Plantenbakken mogen na sluitingstijd tegen de gevel aan worden geplaatst mits ze voorzien zijn van een ketting;

  • 38.

    een uitgifteloket waar alcoholische dranken worden uitgeserveerd is niet toegestaan. Alleen tijdens Koningsdag, Kermis en Lappendag wordt één uitgifteloket direct aan de gevel toegestaan. Een uitgifteloket moet voldoen aan de eisen zoals gesteld in voorschrift 6;

  • 39.

    één buffetkast, waar borden, bestek, servetten en dergelijke worden opgeslagen, worden toegestaan op terrassen mits deze op het terras aan de gevel staat;

  • 40.

    op een terras zijn geen losse elementen toegestaan, met uitzondering van tafels, stoelen, terrasschermen, parasols, menuborden, plantenbakken en buffetkast;

  • 41.

    in de binnenstad zijn barbecues op het terras niet toegestaan. Tenzij het onderdeel uitmaakt van een evenementenvergunning.

 

Verlichting

In het kader van de openbare orde en veiligheid zijn voorschriften met betrekking tot verlichting noodzakelijk. Voldoende verlichting draagt bij aan de veiligheid en het veiligheidsgevoel. Het verbod om slingerverlichting is om de ruimtelijke kwaliteit te waarborgen.

 

Voorschriften

Hiertoe worden, indien van toepassing, de volgende voorschriften in de exploitatievergunning opgenomen:

  • 42.

    het terras dient voldoende te zijn verlicht door de exploitant van het horecabedrijf;

  • 43.

    slingerverlichting is niet toegestaan op het terras, met uitzondering van Koningsdag, Kermis en Lappendag.

 

Opruimen terrasmeubilair

In de praktijk geeft het opruimen van terrasmeubilair verschillende problemen:

  • om 4.00 uur ’s nachts moet het hele terras nog opgeruimd worden;

  • het terrasmeubilair is groot en zwaar om te verplaatsen;

  • er is in de horecagelegenheid soms te weinig ruimte voor de opslag van het terrasmeubilair.

 

Toch is het wenselijk de terrassen, het terrasmeubilair, op te ruimen zodat de kwaliteit van de openbare ruimte op peil blijft en de openbare orde niet verstoord wordt. Meubilair dat opgestapeld voor de gevel staat en vervolgens drie dagen blijft staan omdat de horecagelegenheid dicht is vormt een verstoring van het straatbeeld. Voor de veiligheid en de openbare orde adviseert de politie het meubilair op te ruimen na sluitingstijd.

 

Voorschriften

Hiertoe worden, indien van toepassing, de volgende voorschriften in de exploitatievergunning opgenomen:

  • 44.

    bij sluiting van het terras van een horecagelegenheid voor 22.00 uur ‘s avonds, dient het terrasmeubilair binnen of tegen de gevel en aan de ketting opgeslagen te worden;

  • 45.

    bij sluiting van het terras van een horecagelegenheid na 22.00 uur moet het terrasmeubilair buiten nabij de gevel voorzien van een ketting opgeslagen worden mits het terras de volgende ochtend voor 10.00 uur weer in het geheel is uitgezet;

  • 46.

    Het terras dient uiterlijk om 02.00 uur (‘s nachts) opgeruimd te zijn, indien de inrichting voor 02.00 uur gesloten moet zijn, dient het terras conform de sluitingstijd van de exploitatievergunning opgeruimd te zijn.

 

Bestratingselementen

In het kader van de ruimtelijke kwaliteit wordt, indien van toepassing, het volgende voorschrift in de exploitatievergunning opgenomen:

  • 47.

    andere bestrating op het terras dan de bestaande is niet toegestaan. De gemeente kan, als de bestrating te ongelijk is voor de bedrijfsvoering, na schriftelijk verzoek daartoe van het horecabedrijf, op kosten van het betreffende horecabedrijf de bestrating egaliseren.

 

Zonneschermen, markiezen en terrasoverkappingen

Zonneschermen, markiezen en permanente overkappingen zijn bouwwerken. Hierdoor vallen zij onder de vergunningplicht op basis van de Wabo. Beleid ten aanzien van de zonneschermen wordt daarom opgenomen in de Welstandsnota en voorschriften worden verbonden aan de omgevingsvergunning.

 

Alleen tijdens Koningsdag, Kermis, Lappendag en zogenaamde “A evenementen” kan een overkapping binnen een evenementenvergunning worden toegestaan. Dit zijn tijdelijke overkappingen, niet bedoeld om langdurig te blijven staan. A-evenementen worden benoemd in het evenementenbeleid.

 

Voorschriften

Hiertoe worden, indien van toepassing, het volgende voorschrift in de exploitatievergunning opgenomen:

  • 48.

    tijdelijke terrasoverkappingen mogen geplaatst worden op Koningsdag, Kermis, Lappendag en A-evenementen (o.a. Stadsfeesten). Voor de tijdelijke terrasoverkappingen gelden de brandveiligheidsvoorschriften zoals opgenomen in bijlage B bij het Terrassenbeleid Hoorn.

 

Overige eisen vanuit woon- en leefsituatie en openbare orde

Loopzones

Loopzones worden ingesteld om de veiligheid en doorstroming van de voetgangers te kunnen waarborgen. Op een aantal plekken in de stad geldt maatwerk. Op de Oude Doelenkade is de looproute aan de overzijde van de voetgangerszone langs het water. Aan de Nieuwendam is er geen looproute omdat in de rest van de straat ook geen bruikbaar trottoir aanwezig is.

 

Voorschriften

Hiertoe worden, indien van toepassing, de volgende voorschriften in de exploitatievergunning opgenomen:

  • 49.

    voor nood– en hulpdiensten dient er te allen tijde een vrije doorgang van 3.50m te zijn;

  • 50.

    op het trottoir dient minimaal een vrije loopzone van 1.50m te zijn;

  • 51.

    de toegang tot de horeca-inrichting waartoe het terras behoort moet vrij toegankelijk zijn;

  • 52.

    er mogen geen tappunten op het terras aanwezig zijn;

  • 53.

    uit oogpunt van de verkeersveiligheid dient tussen het terras en de rijbaan een minimale vrije zone van 0.30m langs de rijbaan vrij te zijn;

  • 54.

    de exploitant van het horecabedrijf verwijdert zwerfglas op zijn terras en zorgt er voor dat geen glas wordt meegenomen vanaf zijn terras naar de openbare weg;

  • 55.

    de exploitant van het horecabedrijf verwijdert na het sluitingstijdstip van het terras en na sluiting van het horecabedrijf het afval inclusief zwerfglas dat is gelegen binnen een straal van 25 meter gerekend vanaf de buitengrens van het terras van zijn horecabedrijf;

  • 56.

    de burgemeester kan ter bescherming van de woon- en leefsituatie in de omgeving van het horecabedrijf of als de openbare orde op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed nadere voorschriften opnemen in de vergunning.

 

Punaises

Alle terrasgrenzen in de binnenstad worden voorzien van punaises. Bij nieuw vergunde terrassen gebeurt dit bij aanvang en bij bestaande terrassen wordt dit jaarlijks gecontroleerd.

 

Overgangsperiode

Tot en met 31 december 2023 krijgen de vergunninghouders, wiens exploitatievergunning is gewijzigd naar aanleiding van de vaststelling van dit beleid, de tijd om hun exploitatie aan te passen conform de gewijzigde voorschriften uit hun vergunning. Deze overgangsregeling ziet alleen op de voorschriften 7, 8, 9, 11, 18, 19, 20, 23, 27, 33, 34, 35, 36, 43. Dit zijn de voorschriften welke gewijzigd zijn ten opzichte van het voorgaande terrassenbeleid. Deze periode dient om de horecaondernemers voldoende tijd te geven om in de praktijk uitvoer te geven aan de gewijzigde voorschriften. Op de overige voorschriften hebben geen wijzigingen plaatsgevonden ten opzichte van het vorige Terrassenbeleid. Deze vallen buiten de overgangsperiode.

 

De aangemerkte terrassen op het kaartje in bijlage D, behorende bij dit Terrassenbeleid, vallen niet onder de overgangsregeling. Aangezien het bij nieuw vergunde terrassen om delen van de openbare ruimte gaat die niet eerder onderdeel van het terras hebben uitgemaakt is het mogelijk voor de horecaondernemer om na vaststelling van dit beleid op de nieuwe delen van het terras direct aan de voorschriften te voldoen.

 

Bijzondere terrassen en locaties

Terrasboten

In het Terrassenbeleid Hoorn (2018) staat dat er in eerste instantie twee geschikte locaties zijn voor terrasboten in het havengebied. Nieuwe aanvragen voor een terrasboot worden per geval beoordeeld. Op dit moment is er één locatie opgenomen in de Havenverordening 2018. Buiten het havengebied (Nieuwendam, Korenmarkt) liggen nog enkele grachten waar een terrasboot tot de mogelijkheden behoort. Buiten het havengebied is ruimte voor maximaal twee terrasboten. Ook hier wordt een aanvraag per geval beoordeeld. Belangrijke aspecten zijn de mogelijke overlast voor direct omwonenden en de doorvaarbaarheid.

 

Terrasboten staan nu niet expliciet genoemd in de beleidsregel. Maar ook deze terrassen hebben invloed op de kwaliteit van de openbare ruimte in de binnenstad. Dus ook hier gelden de regels zoals omschreven in dit beleid.

 

Hotel de Magneet, Kleine Oost

De herziening van het vorige terrassenbeleid heeft geleid tot een maatwerkoplossing voor het terras van hotel de Magneet. Dit terras wordt qua afmeting in afwijking van het huidige terrassenbeleid voortgezet.

 

Brasserie Oostereiland

In het terrassenbeleid zijn regels opgenomen over de plaatsing van terrasschermen. Deze regels zijn bepaald op basis van de ruimtelijke kwaliteit van de straten en pleinen in de binnenstad. Voor dit terras geldt maatwerk in afwijking van het huidige terrassenbeleid.

 

Handhaving

Met betrekking tot de handhaving is het onderdeel terrassen opgenomen in het ‘Handhavingsbeleid Publiek toegankelijke inrichtingen’ (zaaknummer 1296258).

 

Intrekken terrassenbeleid Hoorn

Het Terrassenbeleid Hoorn (zaaknummer 1577731) van 12 juni 2018 wordt met het inwerking treden van dit beleid ingetrokken.

 

Besluit vast te stellen de: Terrassenbeleid Hoorn 2023

 

Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze beleidsregel (inclusief bijlagen) treedt in werking op de dag na publicatie in het Gemeenteblad;

  • 2.

    Deze beleidsregel kan worden aangehaald als Terrassenbeleid Hoorn 2023.

 

Hoorn, 14 maart 2023

 

Het college van Burgemeester en Wethouders

 

 

de secretaris,                                     de burgemeester,

 

 

Bekendmaking:

  • via www.officielebekendmakingen.nl

  • door opname in het Gemeenteblad

 

 

Bijlage A: Statafels

 

Niet toegestaan:

 

 

 

Wel toegestaan:

 

 

 

Bijlage B: Voorwaarden voor het plaatsen van terrasoverkappingen in Hoorn

 

  • 1.

    Op het terras zijn alleen overkappingen toegestaan die bestaan uit moeilijk brandbaar materiaal, dat tenminste voldoet aan de gestelde eisen van brandklasse II, bepaald volgens NEN 6065 bedoelde bijdrage tot brandvoortplanting. Het materiaal mag bij brand geen druppelvorming opleveren.

  • 2.

    De staanders van de overkapping mogen geen toegangen, uitgangen of straten blokkeren.

  • 3.

    De brandkranen ten behoeve van de brandweer moeten te allen tijde vrijgehouden worden. Tevens mogen de aanduidingsplaatjes ten behoeve van de brandkranen niet afgedekt of aan het oog onttrokken worden. Dit betekent dus ook dat er geen vlonders over de brandkranen geplaatst mogen worden.

  • 4.

    Eventuele aanwijzingen door of namens de teammanager / regionaal commandant brandweer, het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester dienen stipt te worden opgevolgd.

  • 5.

    De overkapping (en eventueel afgesloten zijden) mogen geen gevaar / belemmering opleveren voor ontvluchting. (Nood)uitgangen welke uitkomen op het terras dienen te allen tijde vrijgehouden te worden van obstakels zoals bijvoorbeeld stoelen, tafels parasols en plantenbakken. Er dient, ter ontvluchting van personen uit het tijdelijke bouwwerk, een voldoende vrije doorgang over het terras aanwezig te zijn, met een directe aansluiting op de openbare weg. Hiertoe dient de voorzijde onder de overkapping te allen tijde over de volle breedte open te zijn.

  • 6.

    Indien er een voorziening in de vorm van een vlonder op het terras wordt aangebracht, dient deze voorziening van voldoende stroef materiaal uitgevoerd te zijn, zodat uitglijden te allen tijde voorkomen wordt. Tevens mag de afstap hiervan niet hoger zijn dan 0.21 meter.

  • 7.

    Bij het gebruik van overkappingen op een terras, in de vorm van luifels, partytenten, parasols en aanverwante artikelen, dient men met een doorloophoogte, onder de gehele overkapping van minimaal 2.40 meter rekening te houden.

  • 8.

    Het terras mag voorzien zijn van een overkapping mits deze overkapping, gezien vanuit de gevel, maximaal 5 meter diep is en maximaal aan twee zijden is afgesloten.

  • 9.

    Onder een overkapping mag nooit open vuur aanwezig zijn. Met open vuur wordt hier onder andere bedoeld: vuurkorven, barbecues en andere “open” warmtebronnen die een hoge temperatuur afleveren. Ook is het niet toegestaan om onder de overkapping elektrische– en gasheaters of andere warmtebronnen in gebruik te nemen.

  • 10.

    Versieringen aan het plafond mogen alleen van “onbrandbaar materiaal” dan wel zeer moeilijk brandbaar materiaal zijn. Deze dienen minimaal aan brandklasse II te voldoen (overeenkomstig het gestelde in de NEN 6065) met een maximale rookdichtheid van 2.2 mˉ¹ overeenkomstig de NEN 6066. Deze versieringen mogen bij brand geen druppelvorming opleveren. Daarbij dient u bij het aanbrengen van de versieringen rekening te houden met een minimale hoogte van 2.5 meter.

  • 11.

    Versieringen aan de gevel tot een hoogte van 2.5 meter boven het aangrenzende trottoir dienen te voldoen aan een bijdrage tot brandvoortplanting van brandklasse I, overeenkomstig NEN 6065.

  • 12.

    De constructie van de terrasoverkapping moet voldoende sterk zijn om doorbuiging te voorkomen. Daarnaast dient het bouwwerk voldoende verankerd te zijn in de grond om wegwaaien c.q. verschuiving te voorkomen. Indien het (nood)weer hier aanleiding toe geeft dient de terrasoverkapping verwijderd te worden.

  • 13.

    Regenwater dient afdoende te worden afgevoerd, zodat er geen “waterzakken” kunnen ontstaan.

  • 14.

    Plaatsing van tenten nabij een bouwwerk is niet toegestaan zonder toestemming van de gemeente; deze toestemming zal slechts onder de bovenstaande voorwaarden verleend worden en er dient minimaal drie weken voor plaatsing een melding te worden gedaan bij de gemeente.

  • 15.

    Daarnaast dient u aan alle vereisten zoals gesteld in Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen(BGOP).

 

Bijlage C: Zomerterrassen Roode Steen en Kerkplein

 

 

Roode Steen

 

 

Kerkplein

 

 

Bijlage D: Overgangsperiode