Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deventer

Beleidsregels Ondersteuningsfonds energiekosten 2023 gemeente Deventer

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDeventer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Ondersteuningsfonds energiekosten 2023 gemeente Deventer
CiteertitelBeleidsregels Ondersteuningsfonds energiekosten 2023 gemeente Devente
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 31 december 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 35 van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-03-202301-01-2023nieuwe regeling

21-02-2023

gmb-2023-121874

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Ondersteuningsfonds energiekosten 2023 gemeente Deventer

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deventer gelet op:

  • -

    titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    artikel 35 van de Participatiewet;

overwegende dat:

  • -

    het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking kunnen komen voor bijzondere bijstand vanuit het ondersteuningsfonds energiekosten 2023;

  • -

    het daarom wenselijk is voor dit doel beleidsregels vast te stellen op de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Deventer.

besluit vast te stellen de beleidsregels Ondersteuningsfonds energiekosten 2023 gemeente Deventer.

Artikel 1: Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Participatiewet;

  • b.

    college: college van burgemeester en wethouders van de Deventer;

  • c.

    inkomen: het inkomen zoals bedoeld in artikel 31, 32 en 33 van de Participatiewet verminderd met de vakantietoeslag.

  • Tot het inkomen wordt ook gerekend de bijstand voor algemene kosten van levensonderhoud zoals genoemd in artikel 5 van de Participatiewet. Er wordt uitgegaan van de som van het inkomen van belanghebbende en de partner;

  • d.

    Belanghebbende: de persoon die voor zichzelf, zijn partner en/of tot het gezin behorende één of meerdere kinderen om bijzondere bijstand voor hogere energiekosten verzoekt;

  • e.

    Huishouden: de leefsituatie die een alleenstaande, kostendelers of (éénouder) gezin duurzaam in stand houden en noodzakelijke kosten maken, zoals energiekosten;

  • f.

    Thuiswonend: meerderjarig kind dat inwoont bij zijn ouder(s);

  • g.

    Zelfstandige: de volwassene die voor de voorziening in het bestaan geheel of gedeeltelijk is aangewezen op arbeid in eigen bedrijf of zelfstandig beroep en de financiële risico’s daarover draagt;

  • h.

    peildatum: 1 januari 2023;

  • i.

    referteperiode: periode van één maand voorafgaand aan de aanvraagdatum.

Artikel 2: Doelgroep ondersteuningsfonds energiekosten 2023

Het ondersteuningsfonds energiekosten is bedoeld voor een inwoner met een zelfstandig huishouden die;

  • a.

    een energiecontract heeft dat op naam staat van aanvrager of partner; of

  • b.

    energiecontract heeft dat valt onder stads- of blokverwarming; of

  • c.

    huurcontract heeft met inbegrip van energiekosten, waarbij sprake is van gestegen energiekosten t.o.v. de vorige energienota en een verklaring of onderbouwing van de verhuurder over de stijging van de energiekosten.

Artikel 3: Voorliggende voorziening

  • -

    Het landelijke noodfonds energiekosten;

  • -

    Landelijke regeling voor huishoudens met blokverwarming;

Artikel 4: Uitsluitingsgronden

Op grond van artikel 11 Participatiewet moet worden vastgesteld of de belanghebbende rechthebbende is van de gemeente Deventer en of de energiekosten verbonden zijn met Nederland (territorialiteitsbeginsel).

Tot een huishouden wordt niet gerekend de persoon die op de peildatum:

  • a.

    in een inrichting verblijft als bedoeld in artikel 1 aanhef en onderdeel f van de wet;

  • b.

    die jonger is dan 21 jaar en niet zelfstandig woont;

  • c.

    kostendelende medebewoner;

  • d.

    ingeschreven staat in de basisregistratie personen als ingezetene met enkel een briefadres;

Artikel 5: Voorwaarden voor bijzondere bijstand

  • a.

    het college kan bijzondere bijstand verstrekken aan de belanghebbende die te maken heeft met hogere energiekosten dan het bedrag van het prijsplafond;

  • b.

    de belanghebbende moet, indien gevraagd, middels overlegging van de (maand)rekening van een energieleverancier of het huurcontract, de hoogte van de energielasten aantonen;

  • c.

    De bijzondere bijstand voor de gestegen energielasten is bedoeld voor de woning waarin de belanghebbende woonachtig is.

  • d.

    Het college kan bijzondere bijstand verstrekken aan de belanghebbende die te maken heeft met een bijbetaling van de jaarafrekening. Daarbij wordt gekeken naar:

    • o

      Verbruik van gas (m3) en elektriciteit stroom (kWh);

    • o

      Maandelijkse termijnbedrag;

    • o

      Waar de landelijke energietoeslag (inkomens tot 120%) voor is aangewend.

  • e.

    Als is vastgesteld dat er sprake is van verwijtbaar handelen, dan zal de bijstand voor de jaarafrekening verstrekt worden in de vorm van een geldlening;

  • f.

    Gedurende een jaar zal de terugbetaling van de lening op nihil worden gesteld. Na een jaar vindt er een beoordeling plaats m.b.t. de terugvordering.

Artikel 6: Inkomen

Aan de belanghebbende die een inkomen heeft hoger dan 120% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm en waarvoor de maandelijkse energierekening, bedrag van het prijsplafond, te hoog is, kan een bedrag verstrekt worden van € 100,00 per maand gedurende maximaal 5 maanden.

Artikel 7: Vermogen

  • a.

    Het vermogen waarover de belanghebbende met partner beschikken blijft tot een bedrag van € 4500,00 buiten beschouwing.

  • b.

    Het vermogen van inwonende minderjarige kinderen blijft buiten beschouwing.

  • c.

    Indien er sprake is van een vermogen hoger dan € 4500,00, dan bestaat er geen recht op bijzondere bijstand vanuit het Ondersteuningsfonds energiekosten.

  • d.

    Als aanvrager kan aantonen dat het vermogen bestemd is voor bijzondere omstandigheden, dan kan een bedrag van het vermogen worden vrijgelaten.

  • e.

    Voor de beoordeling van de hoogte van het vermogen geldt als peildatum de datum van aanvraag van de bijzondere bijstand voor de gestegen energielasten.

Artikel 8: Beoordeling

  • a.

    Een huishouden (alleenstaande of gezin) met een inkomen tot 140% van de voor het huishouden toepasselijke bijstandsnorm wordt met betrekking tot het inkomen gelijk gesteld aan een huishouden (alleenstaande of gezin) met de van toepassing zijnde bijstandsnorm.

  • b.

    Als een belanghebbende door wisselende of eenmalige inkomsten het inkomen in de maand van aanvraag hoger is dan 140% van de toepasselijke bijstandsnorm, dan wordt uitgegaan van een gemiddeld inkomen. Het gemiddeld inkomen wordt berekend door de som van inkomen dat gedurende 12 maanden voorafgaand aan de aanvraag is genoten, te delen door 12;

  • c.

    Bij een huishouden (alleenstaande of gezin) met een inkomen hoger dan 140% van de voor belanghebbende toepasselijke bijstandsnorm wordt bij de beoordeling van het inkomen gekeken naar het besteedbare inkomen;

  • d.

    Het besteedbare inkomen wordt berekend aan de hand van alle inkomsten en alle vaste lasten. Als na aftrek van de vaste lasten het besteedbare inkomen lager is dan de norm van de Voedselbank, kan er een beroep worden gedaan op de bijzondere bijstand.

    Alleenstaande

    Gehuwden / samenwonend

    Voor 1 persoon

    € 300

    Voor 2 personen

    € 410

    Met 1 kind

    €410

    Met 1 kind

    € 520

    Met 2 kinderen

    € 520

    Met 2 kinderen

    € 630

    Met 3 kinderen

    € 630

    Met 3 kinderen

    € 740

    Met 4 kinderen

    € 740

    Met 4 kinderen

    € 850

    Met 5 kinderen

    € 850

    Met 5 kinderen

    € 960

    Met 6 kinderen

    € 960

    Met 6 kinderen

    € 1.070

    Met 7 kinderen

    € 1.070 

    Met 7 kinderen

    € 1.180

    Met 8 kinderen

    € 1.180 

    Met 8 kinderen

    € 1.290

  • e.

    Bij een huishouden met een inkomen hoger dan 140%, die na aftrek van de vaste lasten, een besteedbaar inkomen heeft lager dan de norm voedselbank, wordt aan de bijstandsverlening de verplichting verbonden om budgetbegeleiding van het Budget Adviesbureau te accepteren.

  • f.

    Als er sprake is van een extreem hoog verbruik van energielasten, hoger dan het gemiddelde verbruik van een vergelijkbaar huishouden, dan wordt aan de verlening van de bijzondere bijstand het volgende verbonden:

    • -

      Gesprek met medewerker Budget Adviesbureau;

  • g.

    Huisbezoek van een energiecoach.

  • g.

    Voor bepaling van het inkomen van de zelfstandige wordt uitgegaan van het boekjaar voorafgaand aan het jaar waarin de aanvraag is gedaan. Dit is het inkomen na aftrek van de verschuldigde inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen. Deze belasting en premies worden gesteld op het percentage, zoals vermeld in artikel 6, lid 2 van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004. Hierbij wordt een teruggave inkomstenbelastingen en premies volksverzekeringen niet als inkomen aangemerkt. Het vastgestelde inkomen als zelfstandige wordt, na eventuele vermeerdering met andere inkomsten over het betreffende boekjaar, gedeeld door 12;

Artikel 9: Bijzondere bijstand advies energiecoach

Op verzoek van de gemeente kan een energiecoach worden gevraagd een huisbezoek te doen bij de aanvrager. Als de energiecoach adviseert om relatief kleine energiebesparende maatregelen te treffen, zoals gordijn, lampen, tochtstrip, aluminiumfolie, wordt hiervoor bijzondere bijstand verstrekt.

Artikel 10: Aanvraag maandelijkse ondersteuning

  • a.

    De aanvraag voor de bijzondere bijstand kan digitaal worden ingediend via de gemeentelijke website;

  • b.

    In afwijking van deze digitale aanvraag kan een schriftelijke aanvraag worden ingediend. Dit als digitaal invullen om redenen niet lukt. Het aanvraagformulier wordt op verzoek toegestuurd;

  • c.

    Belanghebbende overlegt bij de aanvraag:

    • 1.

      Salarisspecificaties van de maand voorafgaand aan de aanvraag. Wanneer er sprake is van flexibele inkomsten, overlegt de belanghebbende salarisspecificaties van de laatste drie maanden;

    • 2.

      Bankafschrift waaruit blijkt dat er sprake is van hogere energiekosten dan het prijsplafond;

    • 3.

      Bankafschrift(en) van de maand van aanvraag voor beoordeling van het vermogen (spaargeld);

    • 4.

      de belastingaangifte 2021 of de meest recente en de kolommenbalans over de afgelopen drie maanden, voorafgaande aan de aanvraag als er sprake is van inkomsten uit onderneming of inkomsten als Zzp’er.

  • d.

    Een aanvraag voor de bijzondere bijstand voor de gestegen energiekosten kan worden ingediend tot en met 31 december 2023.

Artikel 11 Aanvraag voor ondersteuning jaarafrekening

  • a.

    De aanvraag voor de bijzondere bijstand kan digitaal worden ingediend via de gemeentelijke website;

  • b.

    In afwijking van deze digitale aanvraag kan een schriftelijke aanvraag worden ingediend. Dit als digitaal invullen om redenen niet lukt. Het aanvraagformulier wordt op verzoek toegestuurd;

  • c.

    Belanghebbende overlegt bij de aanvraag:

    • 1.

      Salarisspecificaties van de maand voorafgaand aan de aanvraag. Wanneer er sprake is van flexibele inkomsten, overlegt de belanghebbende salarisspecificaties van de laatste drie maanden;

    • 2.

      Bankafschrift(en) van de maand van aanvraag voor beoordeling van het vermogen (spaargeld);

    • 3.

      de belastingaangifte 2021 of de meest recente en de kolommenbalans over de afgelopen drie maanden, voorafgaande aan de aanvraag als er sprake is van inkomsten uit onderneming of inkomsten als Zzp’er;

    • 4.

      Jaarafrekeningen energie van 2021, 2022 en 2023.

  • d.

    Een aanvraag voor de bijzondere bijstand voor de jaarafrekening kan worden ingediend tot en met 31 december 2023.

Artikel 12: Vorm van de eenmalige energietoeslag

De bijzondere bijstand wordt in principe om niet verstrekt.

Hiervan kan worden afgeweken als er sprake is van een verwijtbare gedraging, zie artikel 5.

Artikel 13: Inlichtingenplicht en terugvordering

  • a.

    Op de aanvraag bijzondere bijstand bij het ondersteuningsfonds energiekosten is de inlichtingenplicht, zoals bedoeld in artikel 17 lid 1 van de Participatiewet, van toepassing;

  • b.

    Het college trekt de eenmalige energietoeslag in en vordert terug voorzover de bijzondere bijstand ten onrechte of tot een te hoog bedrag is ontvangen door onjuiste of onvolledige inlichtingen.

Artikel 14: Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen, ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen van deze beleidsregel, indien toepassing hiervan leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.

Artikel 15. Inwerkingtreding en duur beleidsregels

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 1 januari 2023.

  • 2.

    Deze beleidsregels vervallen op 31 december 2023

Artikel 16. Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als:

Beleidsregels Ondersteuningsfonds energiekosten 2023 gemeente Deventer.

Aldus vastgesteld op 21-02-2023

Het college van burgemeester en wethouders,

Toelichting

De beleidsregel Ondersteuningsfonds energiekosten 2023 staat niet op zich zelf, maar is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op bijzondere bijstand vanuit het Ondersteuningsfonds energiekosten. Soms kan dat een hardheid inhouden. Daar voorziet artikel 12 in.

 

Voor het begrip ‘inkomen’ en ‘referteperiode’ is aansluiting gezocht bij het beleid dat daarvoor al in de gemeente geldt in de eigen beleidsregels bijzondere bijstand. Daar voorziet artikel 1 in.

 

In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven

Lid c. Deze aanvragen worden afgehandeld door de consulten van het team dak- en thuislozen.

 

Artikel 3: voorliggende voorziening

Met ingang van 8 februari is er het Tijdelijk noodfonds Energie van start gegaan. Het Noodfonds is een aanvulling op bestaande maatregelen zoals het prijsplafond en de energietoeslag.

Het Noodfonds kan inwoners ondersteunen die de energierekening niet (meer) kunnen betalen. Voor deze huishoudens betaalt het Noodfonds een deel van de energierekeningen van oktober 2022 tot en met maart 2023. Het Noodfonds maakt de bijdrage over aan de energieleverancier en het wordt verrekend met de maandelijkse voorschotnota.

 

De overheid komt met een regeling voor bewoners met blokverwarming. Zodra deze regeling van toepassing is, wordt dit gezien als een voorliggende voorziening voor het Ondersteuningsloket energiekosten.

 

Tegemoetkoming bedraagt:

SOORT WONING

1E HELFT 2023

2E HELFT 2023

appartementen met blokgas of blokwarmte

786,45 euro

276,76 euro

appartementen met blokelektriciteit

351,13 euro

183,92 euro

onzelfstandige wooneenheden met blokgas of blokwarmte

329,28 euro

116,18 euro

onzelfstandige wooneenheden met blokelektriciteit

147,63 euro

77,33 euro

 

In Artikel 5: Voorwaarden voor bijzondere bijstand

In lid 1 wordt gesproken over het prijsplafond. Hierbij wordt uitgegaan van € 241 per maand

In lid d, e en f 2 wordt aangegeven hoe om te gaan met aanvragen voor ondersteuning bij de jaarafrekening.

Bij de jaarafrekening moet gekeken worden of de aanvrager een beroep had kunnen doen op het Ondersteuningsloket energiekosten. Als de inwoner zich niet heeft gemeld, maar zou er wel voor in aanmerking komen, dan kan het bij te betalen bedrag voor de jaarafrekening verstrekt worden.

 

Voorwaarde is wel aanmelden voor bij het BAD en een energiecoach om zo de financiën en verbruik energiekosten in overeenstemming te brengen.

 

Als blijkt dat de inwoner echt verwijtbaar heeft gehandeld dan kan ondersteuning voor de afrekening van de jaarafrekening verstrekt worden als leenbijstand. Denk aan verlagen van de energienota en hoog verbruik energiekosten. Ook hier beoordelen of de inwoner zich heeft gemeld voor het Ondersteuningsloket energiekosten. Als de inwoner zich niet heeft gemeld, maar zou er wel voor in aanmerking komen, dan kan het bij te betalen bedrag voor de jaarafrekening verstrekt worden.

 

Als aanvrager in aanmerking komt voor bijzondere bijstand, dan wordt de ondersteuning verstrekt als leenbijstand.

Hier wordt niet direct een aflossing aan gekoppeld, maar wel voorwaarde om de financiën en de hoogte energienota in balans te brengen.

 

Na een jaar zal beoordeeld worden of de inwoner zijn (energie)leven heeft verbeterd. Zo ja, dan kan de bijstand omgezet worden in bijstand om niet. Mocht de inwoner nog steeds onverantwoord met zijn financiën en energieverbruik omgaan, dan kan overgegaan worden tot terugvordering van de leenbijstand.

 

Artikel 6: Inkomen

Indien een inwoner een inkomen heeft gelijk aan of lager dan 120% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm en de maandelijkse energienota, bedrag van het prijsplafond, te hoog is, dan kan deze inwoner beroep doen op een voorschot op de landelijke energietoeslag 2023 (zie beleidsregels Voorschot eenmalige energietoeslag 2023 gemeente Deventer).

 

Artikel 7: Vermogen

De vermogensgrens voor het Ondersteuningsfonds energiekosten is gesteld op € 4500,00 per huishoudens.

In artikel 6 sub d staat dat als aanvrager kan aantonen dan het vermogen bestemd is voor bijzondere omstandigheden, dan kan een bedrag van het vermogen worden vrijgelaten. Hierbij moet gedacht worden aan reservering begrafenis- of crematiekosten. Maar het kan ook gaan om kosten levensonderhoud (buitenlandse studenten).

Bij ontbreken van een polis zijn de bedragen vanuit het beleid bijzondere bijstand een richtlijn.

Begrafenis € 5000,00

Crematie € 4500,00.

 

Ook kan gedacht worden aan reservering gelden voor studie kinderen.