Organisatie | Hollands Kroon |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatbesluit Hollands Kroon 2022 |
Citeertitel | Mandaatbesluit Hollands Kroon 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | mandaatbesluit Hollands Kroon 2022 |
Geen
afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-03-2023 | 15-04-2022 | regeling met bijlagen | 08-03-2022 |
A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden
Aan de burgemeester blijft voorbehouden het nemen van een besluit op grond van de Wet tijdelijk huisverbod en besluiten inhoudende een last tot bewaringstelling in het kader van de Wet bijzondere opneming in psychiatrische ziekenhuizen (vanaf 1 januari 2020 de Wet verplichte GGZ en de Wet zorg en dwang).
Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen
Het ondertekenen van overeenkomsten met een ander bestuursorgaan, waarbij de wederpartij wordt vertegenwoordigd door een bestuurder.
Het verlenen van ontslag wegens reorganisatie of verminderde behoefte aan arbeidskrachten. Het opzeggen van de arbeidsovereenkomst wegens het vervallen van arbeidsplaatsen als gevolg van de beëindiging van de werkzaamheden van de onderneming of het, over een toekomstige periode van ten minste 26 weken bezien, noodzakelijkerwijs vervallen van arbeidsplaatsen als gevolg van het wegens bedrijfseconomische omstandigheden treffen van maatregelen voor een doelmatige bedrijfsvoering (BW 7:669 lid 3 onder a).
A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden
Overige privaatrechtelijke handelingen
Aan de bij een incident betrokken hoogste operationeel leidinggevende van de brandweer blijft voorbehouden de bevoegdheid om, tijdens diens taakuitvoering, overeenkomsten aan te gaan die naar zijn oordeel nodig zijn om een aanwezige of dreigende onveilige situatie te doen beëindigen of te voorkomen.
Aan de (piket)ambtenaar rampenbestrijding is voorbehouden om ten tijde van een GRIP 1 situatie opdrachten te verlenen aan externen ten behoeve van het beperken of bestrijden van de gevolgen van een (dreigende) ramp of calamiteit boven het bedrag van € 10.000,- met een maximum van € 50.000,- na hier overleg over te hebben gevoerd met de burgemeester.
Burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Hollands Kroon, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
gelet op de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
vast te stellen het navolgende Mandaatbesluit Hollands Kroon 2022
Aan de wethouder wordt mandaat verleend voor het ondertekenen van overeenkomsten namens het college met betrekking tot zijn portefeuille.
Artikel 6 Ondermandaat - HR-teamrolhouder
Aan de HR-teamrolhouder wordt volmacht verleend voor:
De mandaathouder informeert het college, de burgemeester, de portefeuillehouder en/of de gemeentesecretaris voordat een besluit wordt genomen, indien:
Namens burgemeester en wethouders, gevolgd door ondertekening, naam en team,
Namens de burgemeester, gevolgd door ondertekening, naam en team.
Artikel 9 Volmacht en machtiging
Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat
Artikel 10 Mandaat aan externen
Artikel 5 van dit Mandaatbesluit is tevens van toepassing op ingehuurd personeel. Dit betekent dat aan ingehuurd personeel ondermandaat wordt verleend ten aanzien van aangelegenheden die behoren tot het werkterrein van het betreffende team, dan wel tot de opgave of het project waaraan zij deelnemen.
Aldus vastgesteld in de vergadering van .
Het college van burgemeester en wethouders,
W. Eppinga A. van Dam
secretaris burgemeester
De Burgemeester,
A. van Dam
Toelichting op het Mandaatbesluit 2022
Mandaat is de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen (art. 10:1 Awb). Bij mandaat draagt de mandaatgever (college of burgemeester) de uitoefening van een bevoegdheid op aan een gemandateerde. De mandaatgever blijft zelf bevoegd om te beslissen en om de gemandateerde aanwijzingen te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. De gemandateerde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan. Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.
In deze mandaatregeling worden zowel publiekrechtelijke- als privaatrechtelijke bevoegdheden toegekend. Dat betekent dat mandaat wordt verleend om publiekrechtelijke beslissingen te nemen, volmacht om privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten en machtiging om handelingen te verrichten die geen besluit en geen privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Ingevolge artikel 10:12 Awb worden voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen met mandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging. In het vervolg van deze toelichting wordt uitsluitend over mandaat gesproken.
De methodiek die sinds 2012 binnen Hollands Kroon wordt toegepast wijkt af van de methodiek die traditioneel wordt gehanteerd. Gebruikelijk is om in een mandaatregeling alle gemandateerde bevoegdheden expliciet te benoemen. Het uitgangspunt van deze regeling is dat de bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie worden gelegd. In deze mandaatregeling wordt de omgekeerde methodiek toegepast. Daarnaast vergt de mandaatregeling minder onderhoud doordat deze methode minder gevoelig is voor wijzigingen in wet- en regelgeving.
Alle bevoegdheden van het college en de burgemeester worden gemandateerd aan de gemeentesecretaris, met uitzondering van in bijlage 1 en 2 genoemde aangelegenheden. De gemeentesecretaris is het hoofd van de ambtelijke organisatie. Daarom worden alle bevoegdheden van het college en de burgemeester via de gemeentesecretaris (onder)gemandateerd aan de leden van de directie en de zelfsturende teams.
Invoering Wnra per 1 januari 2020
Met de invoering van de WNRA wordt het arbeidsrecht van toepassing. In het Mandaatbesluit is mandaat gelijkgesteld met volmacht en machtiging. Daarom kunnen de bevoegdheden met betrekking tot personele zaken wel opgenomen worden in het Mandaatbesluit. Bestuursrechtelijke terminologie is vervangen voor privaatrechtelijke terminologie. De HR-teamrolhouders hebben enkele bevoegdheden gekregen (artikel 6).
Ondertekening- en beslissingsmandaat
In het mandaatbesluit is degene die bevoegd is in mandaat een besluit te nemen ook bevoegd
dit besluit te ondertekenen. In artikel 10:11 van de Awb wordt het ondertekeningsmandaat genoemd. Het ondertekeningsmandaat ziet slechts toe op het ondertekenen van een besluit, dat door het bestuursorgaan zelf is genomen. Uitgangspunt van het mandaatbesluit is dat alle bevoegdheden beslissingsmandaten betreffen, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven.
Om een bevoegdheid te mandateren is geen wettelijke grondslag vereist. Mandatering is
toegestaan, tenzij een wettelijk voorschrift, of de aard van de bevoegdheid zich tegen de
mandaatverlening verzet (art. 10:3, lid 1, Awb). Daarom moet bij het verlenen van een mandaat
telkens nagegaan worden of de wettelijke regeling waarop de bevoegdheid is gebaseerd iets zegt
over eventueel mandaat. Ook zal nagegaan moeten worden of er andere redenen zijn
om mandaatverlening uit te sluiten. Bijvoorbeeld omdat er sprake is van besluitvorming met gekwalificeerde meerderheid, beperking van grondrechten, het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, het beslissen op een bezwaarschrift etc.
In artikel 5 van het mandaatbesluit zijn een aantal criteria gegeven wanneer het college, de burgemeester dan wel de portefeuillehouder vooraf geïnformeerd worden. De criteria zijn niet allemaal even hard. Er wordt een zeker inschattingsvermogen verlangd van de betrokken medewerker of een bepaald besluit wel in mandaat moet worden genomen.
Op grond van artikel 10:8 Awb kan een mandaatgever het mandaat te allen tijde intrekken.
In de mandaatregeling wordt de uitoefening van bevoegdheden op het gebied van treasury niet
geregeld. De reden daarvoor is dat die bevoegdheden zijn gesteld in het Treasurystatuut,
geldend voor de gemeente Hollands Kroon. Dat statuut is door de raad vastgesteld en geeft
daarom de kaders waarbinnen de treasury bevoegdheden worden uitgeoefend.
Opgavegericht werken in mandaat
Onze organisatievisie Focus 2023 introduceert de netwerkorganisatie. Het wordt mogelijk voor medewerkers hun team los te laten en zelfstandig te ondernemen in onze organisatie. Op weg naar een mee verende, flexibele en adaptieve organisatie. We werken opgavegericht en werken wisselend mee aan diverse thema's en programma's. Het nieuwe mandaatbesluit (artikel 5, tweede lid) is nu ingestoken op opgavegericht werken door het expliciet te benoemen. Ook het werken aan projecten is nu volledigheidshalve meegenomen. Dat ontbrak in de vorige besluiten.
Opgave gericht werken wordt wel omschreven als een transitie naar een organisatie die haar inwoners zo goed mogelijk kan bedienen, sensitief is voor wat er in de maatschappij gevraagd wordt en hier wendbaar op in kan spelen. Een organisatie die zich zo organiseert dat de maatschappelijke opgave centraal staat en deze samen met inwoners en partners aanpakt.