Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zeist

Regeling behandeling van bezwaren tegen besluiten tot toepassing van spoedeisende bestuursdwang op grond van afdeling 5.3.1 Awb en de daartoe behorende kostenverhaalbeschikking, in het geval van onjuiste plaatsing van afval op de openbare weg 2022 (Regeling behandeling bezwaren spoedeisende bestuursdwang IDA 2022)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZeist
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling behandeling van bezwaren tegen besluiten tot toepassing van spoedeisende bestuursdwang op grond van afdeling 5.3.1 Awb en de daartoe behorende kostenverhaalbeschikking, in het geval van onjuiste plaatsing van afval op de openbare weg 2022 (Regeling behandeling bezwaren spoedeisende bestuursdwang IDA 2022)
CiteertitelRegeling behandeling bezwaren spoedeisende bestuursdwang IDA 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Gemeentewet
  3. Regeling adviescommissie bezwaarschriften 2009
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-03-2023nieuwe regeling

06-12-2022

gmb-2023-117941

86329

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling behandeling van bezwaren tegen besluiten tot toepassing van spoedeisende bestuursdwang op grond van afdeling 5.3.1 Awb en de daartoe behorende kostenverhaalbeschikking, in het geval van onjuiste plaatsing van afval op de openbare weg 2022 (Regeling behandeling bezwaren spoedeisende bestuursdwang IDA 2022)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist,

  • gezien het collegebesluit van 6 december 2022, zaaknummer 86329

  • gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet,

  • gelet op artikel 1 lid 2 van de Regeling adviescommissie bezwaarschriften 2009,

besluit vast te stellen de volgende regeling.

Artikel 1 Toepassingsgebied

  • 1.

    De regeling is van toepassing op de behandeling van bezwaarschriften, als bedoeld in artikel 7:1 en 8:1 van de Awb, tegen besluiten tot toepassing van spoedeisende bestuursdwang op grond van afdeling 5.3.1 Awb en de daartoe behorende kostenverhaalbeschikking, in het geval van onjuiste plaatsing van afval op de openbare weg.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders van Zeist kan deze regeling van toepassing verklaren op bezwaarschriften gericht tegen andere besluiten.

Artikel 2 Begripsbepalingen

  • a.

    belanghebbende: de bezwaarmaker of de bezwaarmakers

  • b.

    behandelend ambtenaar: de ambtenaar waarnaar is verwezen in artikel 7:5 lid 1 onder a van de Awb

  • c.

    leidinggevende: de leidinggevende van de onder a. genoemde ambtenaar

  • d.

    verwerend orgaan en bestuursorgaan: college van burgemeester en wethouders van Zeist

Artikel 3 Wettelijke regeling

Op de behandeling van de bezwaren zoals genoemd in artikel 1 lid 1 is van toepassing afdeling 7.2 van de Awb, met uitzondering van artikel 7:13 Awb.

Artikel 4 Indienen bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    De ontvangst van het bezwaarschrift wordt schriftelijk bevestigd.

  • 3.

    Indien naar het oordeel van het bestuursorgaan de termijn van 6 weken, als bedoeld in artikel 7:10 eerste lid van de Awb ontoereikend is voor het nemen van een beslissing, verdaagt het bestuursorgaan tijdig de beslissing.

  • 4.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen de belanghebbenden een afschrift; een afschrift hiervan wordt ook aan het dossier toegevoegd.

Artikel 5 Onpartijdigheid

De behandeling van het bezwaar en / of de beslissing daarop wordt, als daarbij de onpartijdigheid in het geding kan zijn, overgedragen op een andere behandelaar en / of andere leidinggevende.

Artikel 6 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb kunnen voor de toepassing van deze regeling ook worden uitgeoefend door de behandelend ambtenaar.

  • a.

    artikel 2:1 tweede lid;

  • b.

    artikel 6:6, wat betreft het stellen van een termijn;

  • c.

    artikel 7:4 tweede lid;

  • d.

    artikel 7:6 vierde lid;

  • e.

    artikel 7:10 derde lid;

  • f.

    artikel 7:10 vierde lid.

Artikel 7 Vooronderzoek

  • 1.

    De behandelend ambtenaar is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De behandelend ambtenaar kan bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen of laten inwinnen en hen zo nodig uitnodigen om ook te worden gehoord.

Artikel 8 Horen

  • 1.

    Belanghebbende en het verwerend orgaan kunnen telefonisch en in een fysieke bijeenkomst in de gelegenheid worden gesteld zich te laten horen.

  • 2.

    De behandelend ambtenaar bepaalt in overleg met belanghebbenden en het verwerend orgaan de wijze van horen; de behandelend ambtenaar bepaalt het tijdstip van het horen en als een bijeenkomst plaatsvindt, ook de plaats van de bijeenkomst.

  • 3.

    De behandelend ambtenaar beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb.

Artikel 9 Uitnodiging

  • 1.

    De belanghebbende en het verwerend orgaan worden ten minste twee weken voor het horen schriftelijk uitgenodigd.

  • 2.

    In bijzondere gevallen kan van de in het eerste lid genoemde termijn worden afgeweken.

Artikel 10 Openbaarheid

  • 1.

    Het horen is openbaar.

  • 2.

    De openbaarheid kan worden opgeheven als de behandelend ambtenaar dit nodig vindt of de belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3.

    De behandelend ambtenaar beslist of gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen de openbaarheid van het horen verzetten.

Artikel 11 Verslaglegging

  • 1.

    Het schriftelijke verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het schriftelijke verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder tijdens het horen is voorgevallen.

  • 3.

    Het schriftelijke verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, als deze aan het verslag worden gehecht.

  • 4.

    Het schriftelijke verslag wordt ondertekend door de behandelend ambtenaar.

  • 5.

    Overgelegde bescheiden worden aan het dossier toegevoegd.

Artikel 12 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van het horen, maar voordat op het bezwaar een beslissing wordt genomen, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de behandelend ambtenaar dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden, waarbij, indien noodzakelijk een termijn verleend kan worden waarbinnen men op de toegezonden informatie kan reageren.

  • 3.

    De behandelend ambtenaar, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de behandelend ambtenaar, en als een termijn is verleend als bedoeld in het tweede lid binnen die termijn, een verzoek richten om opnieuw te worden gehoord. De behandelend ambtenaar beslist op dit verzoek.

  • 4.

    Op het nieuwe horen zijn de bepalingen in deze regeling die betrekking hebbenop het horen, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

  • 5.

    Het verslag van het horen wordt toegevoegd aan het dossier.

Artikel 13 Beslissing

  • 1.

    De behandelend ambtenaar stelt op gerond van het dossier een concept op van de beslissing op het bezwaar.

  • 2.

    De concept-beslissing is gemotiveerd en bevat een boordeling van de bezwaren en een uitspraak over het primaire besluit.

  • 3.

    Op het bezwaar wordt door de leidinggevende besloten.

Artikel 14 Kennisgeving advies

Van de beslissing wordt kennis gegeven aan het bestuursorgaan.

Artikel 15 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de teammanager van het team juridische zaken, namens het bestuursorgaan een bijzondere voorziening treffen.

Artikel 16 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 7 december 2022.

Artikel 17 Citeertitel

Regeling behandeling bezwaren spoedeisende bestuursdwang IDA 2022

Aldus vastgesteld op 6 december 2022